Mihail VAKULOVSKI
SAINKHO NAMTCHYLAK - Artă pură 100 %
Pe 26 februarie, la Mansarda Casei Baiulescu din Braşov a avut loc o întîlnire cu SAINKHO NAMTCHYLAK, astfel debutînd proiectul cu inovatori din spaţiul artistic internaţional de la Biblioteca Judeţeană al scriitoarei Dina Pişcu, numit sugestiv AvaNgardă În maNsArDă!.
Sainkho Namtchylak a venit în aceeaşi zi de la Viena, unde aterizase „din străinătate”, dar a emanat o energie neobişnuită, nemaivăzută şi inimaginabilă, o forţă nemaipomenită, o prospeţime de invidiat şi o carismă miraculoasă. A fost o întîlnire inedită care a adunat un public super select, cu scriitori, muzicieni, arhitecţi, bibliotecari, am văzut în sală şi directori ai instituţiilor culturale din Braşov, şi mulţi tineri, unii scriitori au venit cu copiii, iar unii dintre aceştia au pus întrebări concrete şi directe, semn că interesul a fost la fel de mare şi pentru cei mari, şi pentru cei mai micuţi oameni din sală... Apropo, studenţii erau în vacanţă, dar sala a fost plină-ochi, cu toate că organizatorii au aranjat altfel mansarda, aşa, ca să încapă cît mai multă lume.
Sainkho Namtchylak ne-a demonstrat cîteva exemple de „sound poetry” şi şi-a lansat albumul “The Portrait of an Idealist”, a prezentat cele două cărţi de poezie ale ei, interpretînd poezii din cărţi şi de pe album şi improvizînd, prezentîndu-ne şi celelalte albume ale sale, povestind cîte puţin despre fiecare, atît de frumos, încît albumele de pe masă pur şi simplu n-au ajuns pentru toţi cei care au vrut să-şi cumpere măcar cîte un CD (chiar în faţa mea Annia şi-a luat ultimul album IN TRANCE, dar eu am înhăţat ultimul album PORTRAIT OF AN IDEALIST chiar înaintea unei doamne, dar nu i l-am cedat:D). Albumul are ca temă perioada zbuciumată a „perestroicăi” în URSS – al cărei spirit de schimbare Sainkho încearcă să-l păstreze în muzică – şi are la bază texte de Daniil Harms şi din creaţia proprie. Am putut să ne convingem „pe viu” („jiviom”) că Sainkho e o cîntăreaţă excepţională în stilurile free jazz, world music, folk, improvizaţie, etno-jazz, „sound poetry” şi că stăpîneşte perfect tehnicile de interpretare din ritualurile şamanice şi tehnicile vocale ale tradiţionalului „throat singing”, pe care le-a şi explicat. Sainkho Namtchylak (siberiană rezidentă la Viena) combină această moştenire cu cele mai noi direcţii din muzica de avangardă, demonstrînd o forţă creativă mai mult decît surprinzătoare. Sainkho nu a avut nevoie nici de microfoane, nici de CD-uri care să-i însoţească vocea, pentru că ea nu e doar artistă, e artă pură, un model şi un simbol al artei moderne şi avangardiste... Spectatorii au rămas cu gurile căscate la interpretarea dansului şi cîntecului şamanic, foarte impresionant, dar şi la interpretările artistei. Doar cu un sunet, „a”, Sainkho ştie să improvizeze şi să transmită cît alţii n-ar reuşi – toată viaţa – cu toate cuvintele şi limbile din lume, pe bune, am înregistrat-o şi vă puteţi convinge şi voi dacă bag clipul pe net, dar mai bine vă recomand să n-o mai pierdeţi cînd va mai veni în România sau cînd vă veţi afla voi în apropierea ei (de exemplu, din România a plecat în China, apoi se întoarce în Austria, după care are concert în Moscova, apoi în Germania, Spania şi Italia, după care are un turneu prin America Latină...).
A doua seară cu SAINKHO la Braşov a fost cu totul altfel. Cei care n-au fost la evenimentul de la bibliotecă poate că au crezut că SAINKHO e „doar” o cîntăreaţă, chiar dacă nu orice cîntăreaţă şi în nici un caz nu doar o simplă cîntăreaţă frumoasă şi foarte originală. A fost un super concert de club la care nu s-au auzit în sală clinchete de pahare etc., ca alte dăţi, la alte concerte faine, cu alţi muzicieni talentaţi. Publicul a fost numai ochi şi urechi, iar Sainkho a susţinut un concert unic din toate punctele de vedere – imagine, sunet, carismă, forţă artistică, mister, atmosferă. Primăvara a năvălit frumos, în ritmuri şamanice şi avangardiste, aduse de Sainkho. Eveniment european la Braşov, mulţumim Sainkho, eşti cel mai mare artist dintre şamani şi cel mai mare şaman dintre artişti.