Mitos MICLEUSANU

Mortii mei
Interviu
Despre MM



Mortii mei

Anca si-a scos fracul, a ramas intr-o fusta neagra, pe care a lasat-o apoi sa-i cada la picioare. Chilotii ei n-aveau nici o legatura cu uniforma descrisa mai sus. Erau acel gen de chilotei, cum sa va spun, de scolarita, de pubera. Un alb rozaliu cu bulinute albastre si fluturasi galbeni. Patrupedu si-a lipit obrazul aspru de coapsa ei, adulmecand cu ochii inchisi parfumul minunat, pe care l-am remarcat si eu. "Dasein", suta la suta, inconfundabil. Zece linguri de miere, si o picatura de formol. Mult mai subtil decat "Instinctual 69" spre exemplu. Anca si-a scos incet chilotii. Atunci i-am auzit vocea.

- Hai tati sa lasam publicitatea. Ultima muie, ultima muie... Nici macar nu mi l-ai prezentat pe...
- Gura putuca! Ce-i cu tonul asta?

Spunand astea, Patrupedu a plesnit-o la fund pe Anca, dar mi-a parut mai degraba nervos decat jucaus. S-a ridicat incet, s-a apropiat de geamul imens din birou, si-a aprins o tigara de foi si a continuat cu o voce grava.

- La ce-ti trebuie tie, femeie, numele mirelui tau? Doar nu vrei sa ingani la futaiuri alt nume decat al meu, ai? Sau vrei sa te pedepsesc?
- Nu tatuca, nici nu mi-a trecut prin cap sa ingan alt nume. Nici gand. Eu sunt fetita matale si voi ramane veci, iti promit.
- Veci? Asa zici tu? Nu stiu, nu stiu... Nu-mi prea place atitudinea ta in ultima vreme. Ti-ai luat-o in cap mai mult decat in gura, asa mi se pare mie. Sau ai uitat intelegerea noastra?
- Nu tati, n-am uitat.
- N-ai uitat?
- Nu tatuta, n-am uitat nimic.
- Nu stiu, nu stiu... Tre' sa recapitulam, fetita mea. Ia spune-i tu lu' tatuca, cine fute cel mai bine?
- Matale futi cel mai bine.
- Cum fut?
- Futi bine, futi adanc si apasat.
- Si mai cum?
- Futi vartos si mult, stii cand imi vine, stii sa ma tii, stii sa ma faci sa plang.
- Buuuun, iar acum pasarica, spune-mi, cine fute cel mai delicat?
- Matale futi cel mai delicat.
- Si mai cum?
- Cel mai tandru, cel mai atent...
- Dar?
- Dar stii sa ma si plesnesti cu pula peste pizduta, din cand in cand, asa cum nimeni...
- Bun, iar acum spune-mi, cine are pula cea mai mare?
- Matale tatuta, ai pula cea mai mare.
- Si mai cum?
- Mare, groasa si imbarligata.
- Asa cum iti place?
- Asa cum imi place.
- Cum?
- Adanc.
- Unde?
- In pasarica.
- Si mai unde?
- In fundulet.
- Si?
- In gurita.
- Buuun, da' cine scapa cea mai multa samanta?
- Matale tatuta scapi cea mai multa samanta.
- Asa cum iti place tie?
- Asa cum imi place mie.
- Cum?
- Imi place sa-nghit samanta matale, tatuta. Imi place sa ma improsti cu samanta la gaurica fundului, imi place sa-mi umpli pasarica de samanta fierbinte.
- Da' cine stie sa-ti suga pasarica cel mai bine?
- Matale tatuta stii sa-mi sugi pasarica cel mai bine.
- Cum?
- Pana cand imi amortesc degetele.
- Si mai cum?
- Pana cand imi amorteste limba.
- Si?
- Pana cand imi amorteste mintea.
- Si?
- Pana cand incep sa plang.
- Si?
- Pana-mi dau drumu'.
- Si mai cum?
- Pana cand imi sare smantana si lesin.
- Si?
- Pana cand incep s-aud glasu' mortii.
- Buuuuun, da' cine stie sa te sarute pe gurita cel mai dulce?
- Matale tatuta stii sa ma saruti cel mai dulce.
- Cine te mai saruta ca mine?
- Nimeni.
- Cine te mai musca de buze atat de usor, atat de patimas?
- Nimeni.
- Cine-ti mai suge limbuta cu atata dor?
- Nimeni.
- Cine iti mai baga degetele in gurita cand te fute-n pasarica?
- Nimeni.
- Cine te mai trage de cosite si te musca de urechiusa, cand te fute-n cur?
- Nimeni.
- Cine te mai atinge la uter cu capu' pulii?
- Nimeni tatuta, nimeni!
- Cine-ti mai recita poezii cand iti da outele la supt?
- Nimeni tatuta, nimeni!
- Buuuun, aici vad ca stii cum stau lucrurile. Minunat. Acum sa vedem la capitolu' Dialectica Psihotropa de Sinteza si Neurofuziune Postconceptuala. Cum stai?
- Stau bine tatuta.
- Te-ai pregatit?
- M-am pregatit.
- Hai sa vedem. Care sunt factorii de reasamblare a conexiunilor deteriorate, in cazul informatiilor subtile de tip Magga? Vreau toate trei variante.
- Prima varianta. Factorul A si factorul B, coincid in C. A doua varianta. Factorul B si factorul C, nu coincid in A. Si ultima varianta. Factorul C si factorul A coincid in D.
- Foarte bine, sa trecem la Sisteme Generatoare. Ai pregatit schemele?
- Da.
- Vreau sa vad. Arata-mi schema circuitului de expansiune pentru Magga H+H.

N+H------------------------A------------------------H+N
+H00000000--00000000H+
+H000000000--000000000H+
+H0000000000--0000000000H+
+H00000000000--00000000000H+
+H000000000000--000000000000H+
+H000000------------------------000000H+
+H000000------------------------000000H+
H+H--------------0----------H+H--------0--------------H+H
H+H--------------0----------H+H--------0--------------H+H
+H000000------------------------000000H+
+H000000------------------------000000H+
+H000000000000--000000000000H+
+H00000000000--00000000000H+
+H0000000000--0000000000H+
+H000000000--000000000H+
+H00000000--00000000H+
H+N------------------------N------------------------N+H

- Bine. Arata-mi schema submersiei M-4h pana la nivelul N.


1-M--------------M-7
2-M---00000---M-6
3-M---00000---M-5
22-M-----------N-----------M-4h
5-M---00000---M-3
6-M---00000---M-2
7-M--------------M-1


- Minunat. Acum arata-mi schema cadrului de regenerare pana la Magga U.

m8-ch+
|
|
|
|
|
|
|
w------------------U------------------w
|
|
|
|
|
|
|
m4-ch+

- Bun. Arata-mi schema Cutiei de Anulare Microtonica. Varianta 0-1-0.

000000000000000000000000000000000000000000
000000000000000000000000000000000000000000
000000000000000000000000000000000000000000
000000000000000000000000000000000000000000
000000000000000000000000000000000000000000
000000000000000000000000000000000000000000
000000000000000000000000000000000000000000
000000000000000000000000000000000000000000
000000000000000000 000000000000000000
000000000000000000 1 000000000000000000
000000000000000000 000000000000000000
000000000000000000000 00000000000000000000
000000000000000000000 00000000000000000000
000000000000000000000 00000000000000000000
000000000000000000000 00000000000000000000
000000000000000000000 0------------------------------------1
000000000000000000000000000000000000000000
000000000000000000000000000000000000000000
000000000000000000000000000000000000000000

- Asta-i varianta 1-0-1, draga mea. Trebuie sa fii mai atenta data viitoare. Doar nu vrei sa te fut in gura cu scanerul tubular. Stii ca nu ne permitem nici un fel de erori. Din cauza unei scheme straine, se duce pe pula Generatorul. Varianta 0-1-0 nu poate fi confundata cu 1-0-1. Ti-am mai explicat asta si sper sa nu se mai repete. Arata-mi ultima schema. Conexiunea Magga Hg.


|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| w
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
|----------------------------------------------------|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H-------g----------------------------------------------------|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| Hg


- Macar aici stai bine. Vezi, ai mare grija cu 0-1-0. Clar?
- Da tatuta, mi-a scapat...
- Ti-a scapat? O fata ca tine n-are voie sa se scape decat la futaiuri neprogramate, doar am vorbit, stii ca nu-i de glumit cu procesoarele!


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Anca e Trupla. Fiica Operatorului. Ea m-a initiat. Am cunoscut-o in 1964, lucram la Gromprom, un combinat amarat, i se mai spunea "fabrica de tunete". Era casa noastra, combinatul vreau sa zic, eu aveam vreo 20, proaspat scapat din armata, unde am bagat la greu, tunele de interceptie si cazemate. Apoi mi-am cautat de lucru, am locuit la o matusa prinsa la pat dupa o encefalita infernala. O ingrijeam, noroc de pensia ei de fosta bucatareasa la guvern, ne-am descurcat, dar aveam nevoie de lucru, eram obsedat de sapaturi, imi tremurau mainile zi si noapte, tunelele de interceptie si-au lasat amprenta chinuitoare. Asta se-ntampla prin 62, inainte de Anca, inainte de Gromprom. Cam pe-atunci m-am apucat si de baut, mai scapam de tremurici, nu mai visam excavatoare uriase, ciocane pneumatice si instalatii de foraj. Frecventam o carciuma, nu departe de Vlasca, unde-si faceau veacul pestii ratati, securistii pocaiti si braconierii reprofilati. De-acolo a si pornit... La-nceput am auzit tot felul de discutii, mai mult pe la mesele vecine, despre Patrupedu, niste zvonuri de fapt, dar se mai vorbea si despre niste pustoaice deschise la orice, la care se putea apela, in caz de urgenta. Intr-o noapte, am intrat in vorba cu unii, niste muncitori de treaba, care m-au primit in cercul lor, de parca ma cunosteau de cand lumea. Unul dintre ei, Vragu, mi-a propus o miscare.


***

Crina era mai rezistenta, in primul rand o lua numai la mat, iar la muie te intindea de-ti intorcea coaiele pe dos. In schimb Capris, desi mai bagaboanda, avea un ambalaj de lebada, Purhalanii o porecleau Balerina. O lua in gat pan'la cotor, strangea cu dintii usurel, pe la radacina, si inghitea, avea o tehnica... Era finuta, botosica, tate grele, pizda stramta si durdulie, pufulet si alea alea, dar injura de spargea, le dadea clasa boschetarilor, una doua si ma fut in gura sobei, ma cac in creierul tau, mortii suriorilor dreacu, manci pulanu zmuls si alte perle. A si luat bataie pe chestia asta, dar se vede ca-i placea, fiindca ranjea la pumni cu gura larg deschisa si urla: "Hai da-i, da-i in mormantu' matii de pula bleaga ce esti! Eu n-am dat in ea niciodata, desi mi-a cam zdrelit ata pulii, dar Tacu si Mortanu o pocneau vanjos, mai ales la futai. De regula bagau in doi, Tacu pe la spate, o tinea de par, degetu' mare in cur, Mortanu o futea in gura cu teava pustii inmuiata in miere si o plesnea peste fata cu pula flescaita. Erau priceputi, dar prea duri, Tacu a si luat o bata la rotula de la Carpu, fiindca a dat fara motiv in Capris. Erau pretioase pustoaicele, ne asigurau Pasta si Lumanarile. Odata, Carpu a intarziat cu aparatura si un client de-a nostru din Germania, cam grabit, a propus instalatia lui. Am pregatit vasazica platoul, cazile, Pasta si alea alea... Capris a venit cu doua Lumanari si un set de inele. Am conectat filtrul si Caprioarele au intrat la solutie. Apoi am ales frecventa si ne-am gandit sa plesnim la intuneric doua portii, dar germanul a poftit Izvar. Eu am fost impotriva, in primul rand caprioarele erau pline, cutiuta nu raspundea la caldura, iar una dintre Lumanari s-a spart, ne-am trezit in dificultate, transportul trebuia sa iasa pe la Columna, dar Carpu intarzia. L-am scos din colectie pe german, l-am sunat pe Tacu si am comandat recipientele. A fost cea mai inteleapta miscare. Si capra satula si pinguinii odihniti.
Cel mai greu mi-a fost in primele zile, m-am ales cu ceva produse, dar insomniile si-au spus cuvantul... Am zacut o vreme la Cloaca, am futut ce-am prins, mai ales scolarite drogate, apoi marfurile au tras prea mult la cantar si am fost nevoit sa fac naveta. Asa l-am cunoscut pe Masinist. El trebaluia sub acoperire, mulgea sange de bufnita, dupa cum explica domeniul, cu alte cuvinte era al porcului de indoctrinat in specialitati moi. O vreme, produsele veneau in partide de cate 8 flacoane, dar Taica a redus miscarea la 4, din considerente strategice. Tailandezii cumparau la greu, apoi chinezii, bulgarii mai putin dar frecvent, turcii din cand in cand, dar mai scump. Masinistu m-a verificat intr-o vara.

***

In plin Iulie, pe calduri apasatoare, tin minte ca astazi, imi faceam treaba cu dedicatie, luam legatura cu personalitatile prinse-n hora, am cunoscut ceva ministri in vara aia, dar unul dintre ei, Morovanu, a incercat sa ne stranga la perete. Masinistu mi-a incredintat mie curatatoria. Ce sa zic, mi-a tremurat mana, dar n-am avut incotro, la cate capete smulse am vazut la Tacu in portbagaj, l-am deconectat pe Morovanu cu patru gauri in cap, i-am extras creierul si i-am umplut capul cu miere. Nici n-a aparut la stiri, fiindca i-am bagat in gura o punga cu adresele jurnalistilor neimpacati. Au scris ca s-a stins din viata, in urma unui accident teribil, au inscenat o cacealma, un incendiu demential, ceva de genul asta. S-a stins din viata, s-a aprins din moarte, ce bomboane dau bulangiii pe post, guma roz la populatie. Treaba asta i-a placut lui Taica. Asa l-am cunoscut, mi-a spus ca sunt coios, de unde era sa stie ca am compensat stangacia platonismului, patru gauri simetric proportionate la bulb, masline vidia, ochii explodati, dar fara defectiuni la nas, gura sau frunte, numai bine de infricosat instantele. La drept vorbind, cunosteam cate ceva din armata, dar n-are rost sa ma-ntind acum. In acea vara am cunoscut-o pe Anca Trupla. Ea m-a luat in ocrotire, mi-a deschis plafoanele de nu mi-a venit sa cred. Ce stiam eu, adica ce sa mai vorbim...
In primul rand, Anca avea 27, un M 82, parul foarte lung, auriu, ten ten, cacao cu lapte, ochii mari, migdalati, de un cenusiu istovitor, nasul delicat, mai mult decat finut, gura mica, buzele capricioase si moi, fruntea inalta, o poezie, nu alta, barbia si gatul, ambele nefertitiene, clavicula - cararea somnului, tatele tafnoase, grele si tari, pizdulicea durdulie si blonduta, joasa bine, cu mare spectacol de caprita, coapse de tulburat coaiele tigrilor, glezne de purtat ceas, si la mijloc subtirica foc, talpa mica, palma subtire, degete lungi, unghii palide, roase mai tot timpul pana la sange. Era o fata cuminte, nu prea vorbareata, dar foarte sensibila. A fost una la parinti, copilarind mai mult la tara, fiindca maica-sa traia separat de sotul ei, tatal Ancai, adica Operatorul, iar acesta fiind un om de pupitru, nu lipsea de la nici un futai sangeros si in afara de asta i-a impus niste conditii draconice bietei femei, sotiei lui, daca se poate spune ca era sotie, nimic n-a mers intre ei, de la bun inceput, inca din 1967, cand s-au cunoscut la o petrecere in cadrul institutului de medicina, dar Operatorul (chiar daca ii mergea zvonul de mare curvar si bataus) reusea sa pastreze o atitudine aristocratic-sexoasa, mai ales in preajma femeilor suprasolicitate, era un tip de treaba in fond, foarte solid, aratos, usor adus de spate, dar interesant, mai ales din perspectiva unei permanente si incoerente atitudini, discutii cu tenta oculta de aprofundare a neantului dincolo de metafizica spre exemplu sau despre caderea parului la blondele iradiate. Asta observabil mai mult sau mai putin la suprafata, vreau sa zic tenta, dar in rest era un tip cumsecade.
Era sambata, petrecerea degenera incet, studentele mai tinere se sprijineau de pereti, unele cu ochii dati peste cap, respirand convulsiv din cauza CPC (chimicale de proasta calitate), studentele absolvente, unele masturbandu-se si salivand prin colturi, altele intinse pe canapelele jegoase, sugand pe rand la coaiele portarului sau luind pulane in cur de la doctorantii invitati. Operatorul a remarcat-o pe Anabela, viitoarea sotie si a pornit in spirala catre ea, rasturnand in drum toate obstacolele, cavalerii tepari, cocalarii nervosi, tarfele minuscule cu gurile lor pline de sperma, doctorii duhnind a voma, mesele inconjurate de piscotari puturosi, totul se rasturna la vederea Operatorului, privirea lui diseca, scana, deflora totul, amputa orice tendinta violenta din partea futalailor, avea si experienta, pulane grele impartite vartos, an dupa an, muie de muie, la mai toate nevestele delegatilor, comisarilor, ambasadorilor, impresarilor si nu numai... Anabela a incremenit cu savarina in gura, la vederea Operatorului, mai ales ca el a scos limba la ea, s-a aplecat brusc, a sarutat-o violent pe buze, timp in care i-a supt crema din gura.

muzeul


Sa urcam, poftiti va rog, aici in dreapta se vad cadavrele celor care au vrut, in stanga avem cadavrele celor care au avut, aici de jur imprejur cadavrele celor care au hotarat, acolo sunt cadavrele celor care au renuntat, dincolo in camera urmatoare, poftiti poftiti, curaj, aici avem cadavrele celor suspusi, langa ele, cadavrele celor supusi, acolo, in dreapta cadavrele celor de stanga, in stanga, cadavrele celor de dreapta, pe scari cadavrele celor care au incercat, langa usa cadavrele celor care au incercat din rasputeri, pe aici va rog, cu grija, sa nu va impiedicati, acelea sunt cadavrele celor blanzi, iar acolo cadavrele bestiilor, nu nu, acolo e sala oglinzilor, nimic iesit din comun, cadavrele noastre si atat, acum poftiti aici, atentie mare, sunt o gramada, dupa cum se vede, cadavrele mamelor, cadavrele fiilor, cadavrele fratilor, surorilor, nepotilor, bunicilor, cumnatilor, verilor, mireselor, dusmanilor, prietenilor, gospodarilor, matroanelor, brutarilor, muzicantilor, circarilor, cosasilor, profesorilor, eroilor aerului, eroilor valurilor, eroilor stancilor, eroilor padurilor, ierburilor, florilor, zapezilor, campurilor, frunzelor, sa trecem aici, atentie mare, cadavrele poetilor, cadavrele prozatorilor, regizorilor, scenografilor, actorilor, comediantilor, savantilor, fizicienilor, matematicienilor, chimistilor, inginerilor, iar aici cadavrele muncitorilor, groparilor, minerilor, soferilor, macaragiilor, tractoristilor, maturatorilor, masinistilor, pescarilor, padurarilor, strungarilor, pantofarilor, vanzatoarelor, trompetistii trebuiau sa fie dincolo, impreuna cu muzicantii, se vede ca n-au facut inca ordine, asadar, aici vedem cadavrele sportivilor, cadavrele doctorilor, nu stiu de unde pana unde, chirurgii se afla acolo, terapeutii dincolo, precum si psihologii, iar aici vedem cadavrele filosofilor, putem observa palma lui Nietzche sub falca lui Kant, talpa lui Shopenhauer langa falca lui Marx, care la randul lui zace sub trupul uscat al lui Hegel, iar Heidegger, care abia a intrat in putrefactie, este cu ochii deschisi si nu pare sa fie deloc ingrijorat. In apropiere vedem cadavrele preotilor, calugarilor, ascetilor, pustnicilor si ucenicilor, cadavrele sfintilor si a maicutelor trebuie sa fie pe undeva, nu mai stiu unde, dar sa mergem mai departe, curaj, aici vedem cadavrele lebedelor, cadavrele iepurilor, pestilor, porumbeilor, ursilor, tigrilor, caprioarelor, oilor, delfinilor, balenele sunt in halele de jos, aici vedem cadavrele serpilor, mere putregaite, acestea nu stiu ce cauta aici, sunt de la sectia plante moarte, daca doriti, in camera alaturata, fructe moarte, legume descompuse, nu cred ca prezinta interes, poftiti aici, atentie la spanzurati, in stanga sinucigasii, in dreapta condamnatii, sa nu va impiedicati de scaunele electrice, dupa cum vedeti, aici avem cadavrele hotilor, borfasilor, violatorilor, ucigasilor, sa ne oprim putin, ucigasii dupa cum se vede sunt repartizati in cateva mormane, vanatorii acolo, soldatii dincolo, generalii sunt chiar aici, judecatorii putin mai sus, calaii si tortionarii sunt la un loc, ucigasii in serie sunt pe stanga, aici vedem un morman de avocati, dincolo un morman de lunetisti, habar n-am de ce i-au repartizat in halul acesta, in fine, sa trecem la insecte, aici o camera plina cu muste moarte, sa nu va impotmoliti, acolo sunt viermii, capusele si gandacii de bucatarie, dincoace avem fluturi, buburuze, albine, furnici, tot soiul de gaze, molii, greierasi, aici un morman de tantari, o movila de, nu stiu, ce-i acolo, nu se poate, un albatros, ce cauta albatrosul aici, ma rog, nu mai conteaza, sa mergem mai departe, atentie la picioare, aici sunt ramele si melcii, acolo sunt stelele de mare, meduzele, iar aici, poftiti cu incredere, paianjenii, scorpionii si scolopendrele, acum va rog sa veniti cu mine, aici avem o alta sala cu oglinzi, din nou cadavrele noastre, nimic iesit din comun, sa urcam, dupa cum vedeti scarile sunt pline, cadavrele sunt laolalta, inca n-au fost repartizate, dar incet incet, va rog, aici este penultimul nivel, o sala minunata, in mijloc un morman de cadavre importante, mari demnitari, guvernatori, ministri, imparati, tirani, acela este Hitler daca nu ma insel, iar acolo dedesubt, il putem vedea pe Lenin, sunt o gramada aici, puteti cotrobai daca doriti, dar eu propun sa mergem la ultimul nivel, de fapt nu e ultimul, am impresia ca se mai lucreaza la o mansarda sau terasa, unde n-avem acces deocamdata, dar aici este ultimul nivel, poftiti va rog, este cea mai minunata dintre sali, Ermitajul, Luvrul, Casa Poporului, par a fi, dupa cum vedeti, niste frizerii comunale pe langa aceasta sala, niste cantine abandonate. Ne va lua putina vreme ca sa ajungem in centru, pana la fotoliul imens… Este un singur fotoliu acolo, poftiti, va rog. Dupa cum se vede este urias acest fotoliu, e din aur masiv. Aici se afla cadavrul Diavolului. Eu nu m-as apropia foarte tare, fiindca nu se poate spune ca e un cadavru oarecare, nici nu stim daca e mort. Bineinteles ca n-am surprins nici o miscare, nici o palpitatie, este frig aici, imi pare rau. Unii dintre paznici, precum si cateva dintre femeile de serviciu au lansat niste barfe, legate de cadavrul Diavolului, dar nu cred ca merita atentie. Daca doriti, puteti sa va apropiati, insa rog insistent sa nu atingeti piesa. Peste cateva saptamani ne-au promis accesul la ultimul nivel, probabil o terasa mai mult decat minunata, o gradina moarta, asa cred, in mijlocul careia, dupa sugestia raposatului Nietzche, daca nu ma insel... Doamna, va rog din suflet sa nu atingeti exponatul! Eu inteleg emotia dumneavoastra, dar nu se poate. Asadar, cine mai doreste, poate sa ramana, dar eu voi cobori, fiindca ma asteapta mortii mei.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

La sfarsitul lui Octombrie 1953 am intrat in perioada de criza morala, caracteristica barbatilor insingurati si neimpliniti din punct de vedere existential. Implineam 49... De fapt criza incepuse cu mult inainte si poate mai corect ar fi sa spun ca am intrat intr-o etapa mai dificila a acesteia. Lucram in acea perioada profesor de matematica la liceul Emil Voiculescu, dar asta se-ntampla parca de la sine, fara participarea mea sufleteasca. In afara de asta, o amintire veche imi dadea tarcoale, o amintire foarte neplacuta pe care rareori o recunosteam ca fapt real, intamplat, fiind inclinat mai degraba sa cred ca era vorba despre un vis extrem de lucid, care insa nu-mi indica nici zona de acces si nici de evadare. Cum e si cu viata asta, de unde vine si unde se afla... El in minele tau. Eu in tinele lui... Noi in sinele cui?

Asa pateam de fiecare data cand incercam sa infrunt amintirea, ma ascundeam in spatele unui vis, cel mai probabil imaginat de mine, inventat... Ma frangea durerea, era o matematica mult prea avansata pentru mine, matematica impacarii, chimia linistii, fizica pacii, balistica amintirilor, unsarfu' pulii mele, ce laba... Amintirea era legata de un elev, un pustan dintr-a zecea, cu mintile calatorind, pulverizate prin tunelu' de mare viteza a imaginatiei si, intr-un fel, caracteristic doar lui, carliontatului meu, interiorizat, aparent atent la lectie, dar cand il ridicam se uita la mine ca o caprioara franta de apropierea fatalitatii... Aici intervenea imensul conflict. Nu puteam sa-l pedepsesc, nu puteam sa-i dau nota mica, asteptam de la el macar un sunet, macar o informatie, fie si din alte materii, asteptam sa-mi spuna cea mai idioata aberatie, ceva acolo, nu stiu, dar nu se intampla nimic. In cazul altor elevi, in situatii similare, n-aveam treaba, am pus o gramada de 2, am lasat corijenti o multime de haimanale, dar Flaviu era altfel, ma tulbura, imi tremura mana, aveam greturi si pana la urma ii puneam 9. Tot timpul 9. Elevii se uitau la mine buimaciti, nu intelegeau de ce, dar le explicam ca Flaviu de fapt... Le spuneam ca Flaviu stie, se pregateste, dar este foarte timid si transmite dupa lectii caietele cu temele facute, mai spuneam, ce mai spuneam... Nu stiu ce se-ntampla cu mine, iar Flaviu, nici macar odata nu mi-a zambit in semn de recunostinta, dupa ce se aseza, revenea in coridoarele lui si pierdeam orice legatura cu el. De fapt, nici n-aveam vreo legatura, pur si simplul nu-mi atragea atentie, ma saluta, reactiona oarecum, dar se uita prin mine. Asta ma scotea din minti. Nu eram nervos, ci mai degraba infricosat, nu intelegeam ce-i cu baiatul asta, ce are? Sa nu credeti ca era autist sau ceva de genul, comunica cu toata lumea, radea uneori, mai facea cate o bazaconie, dar nu era el, pur si simplu nu era el. Asta am inteles atunci cand l-am urmarit cu mare atentie, odata, intr-o recreatie. El povestea cu niste colegi, parea atent, radea, ma rog, participa, dar... Din cand in cand se oprea, cumva lent, greu de explicat, devenea absent, se instala pe fata lui o seriozitate mortuara, lipsita de emotie, lipsita de uman, doar ochii lui se miscau incet, pipaind parca persoanele din preajma, peretii scolii, profesorii, totul laolalta... Apoi la fel de lent si totusi brusc, intr-un mod cu totul strain omenescului, revenea la ipostaza lui de elev intr-a zecea. Atunci, infricosarea mea s-a amplificat, am continuat sa-l urmaresc, dar odata m-a surprins, in timp ce pipaia lumea si lucrurile din jurul lui, incercand parca sa se asigure ca nimeni nu stie de fapt ce este el, anume ce... M-a surprins urmarindu-l. In primul moment, privirea mi-a alunecat in alta parte, dar am revenit, l-am privit. Se uita in continuare, fix la mine, inuman, pustiit parca, a intredeschis gura, a inchis-o incet, a deschis-o din nou, a repetat figura de cateva ori, de parca mesteca ceva, dar extrem de lent, cu incetinitorul... N-am rezistat, am renuntat sa-l mai urmaresc, dar nelinistea a inceput sa-mi manance zilele si noptile. Era necesar sa fac ceva, si tocmai intr-o zi mohorata, dupa lectii, indreptandu-ma obosit spre cancelarie, bantuit de gandul de a renunta la orele de matematica, chiar atunci l-am vazut. Ma astepta pe coridor, langa usa de la secretariat. Am simtit atunci, nu stiu ce anume, un fel de greata fierbinte. Dar m-am calmat, l-am intrebat ce face, de ce n-a plecat acasa, iar el s-a uitat la mine cu o imensa vinovatie in ochi si mi-a spus: "Domnule profesor, eu... Cum sa va spun... Cred ca ati observat si dumneavoastra, nu stiu... Eu nu cred ca sunt om. Trebuie sa stiti, sunt eu, dar nu sunt om. A fi, nu implica neaparat a fi Om. Credeti-ma, domnule profesor, eu tin foarte mult la dumneavoastra si dac-ar fi sa fac ce simt, v-as baga o andrea in creier, chiar acum, dar nu vreau sa stric farmecul intalnirii noastre viitoare. Va invit maine seara la mine acasa. Eu locuiesc impreuna cu parintii mei care sunt oameni. Am notat aici adresa, ora si alte informatii utile. Sunteti singurul invitat, aveti mare grija sa nu afle nimeni, nici despre discutie, nici despre invitatie. Daca maine la ora indicata nu veti binevoi sa ne onorati cu prezenta, vom fi pusi in situatia neplacuta de a va decapita ca pe ultimul porc de caine, oriunde va veti ascunde. Va promit iadul! Cel mult peste o saptamana veti intra in putrefactie, va promit neomeneste, adica sigur. In rest, ce sa zic, va multumesc pentru notele bune, ca tare v-as mai musca de limba, futu-va-n gat sa va fut!"
Spunand astea, Flaviu a ranjit, avea gingiile bolnave, sangerande... Am impietrit, el si-a lins buzele, a scuipat in directia mea si a plecat. Am mai stat cateva minute, incapabil sa fac vreo miscare, apoi mi-am revenit incet. Intre timp si-a facut aparitia o profesoara ingrijorata, m-a intrebat ceva, apoi alti cativa profesori... N-am dormit toata noaptea, m-am tot gandit... Putin spus gandit, m-am infiorat pasiv, am umblat in cerc, in triunghi, in zig-zag, am rasfoit niste reviste pustii, am tras la somnifere, dar n-am avut parte de somn. A doua zi, la prima ora, l-am sunat pe director, i-am spus ca am avut un accident, ca sunt distrus, ca voi lipsi o vreme, apoi am inchis, n-am vrut sa aud nimic de la el, am deconectat telefonul. Invitatia pe care am primit-o de la Flaviu, era o foaie rupta dintr-un caiet, si continea urmatoarele:

"19-00, Aleea Papusilor 18, bloc 6, etaj 4, apartament 22. Plus Minus 2 min. Singur. Un buchet de flori pentru mama, de preferinta bujori. 9 buc. Costum gri, obligatoriu. Buna dispozitie, subiecte interesante, fara politica. Tata prefera filmul clasic, artele plastice, metafizica si cosmologia. Mama iubeste literatura, baletul si neuropsihiatria. Atentie mare, daca nu te descurci, te transez, te dau la tocat! Fara figuri, miscari in plus, salvamontisti etc. Gata! Da foc invitatiei!"

Ce-am facut? M-am dus, bineinteles. N-am vrut sa risc, am facut cumparaturile din timp, n-aveam costum gri, adica aveam unul cenusiu, dar prea jerpelit. Am gasit bujori frumosi, m-am gandit sa iau si niste bomboane, dar am renuntat. Pana pe la 5 m-am linistit putin sau poate, nu stiu, m-am obisnuit cu ideea, cu adrenalina... Am gasit usor adresa, era undeva in spatele teatrului Zoom, un sir de blocuri amarate, cu 6 etaje. Aleea Papusilor, ceva cu desavarsire depresiv, pavaj cariat, dar nu asta era framantarea mea... Ma gandeam la ce nu ma mai gandeam demult... Poate se poate sau nu se poate, iertati-mi incoerenta, dar incercam sa ma redresez, incercam de-a lungul timpului sa-mi gasesc obarsia industriala. Bineinteles, fiecare se fereste in felul sau, fiecare incearca sa scape cum poate. Si schimba asta cumva lucrurile? Faptul ca tu ma asculti, imi dai crezare, te face oare sa ma intelegi cu adevarat, te face oare sa ma percepi ca fiinta? Poate. Nu pun la indoiala mobilitatea lui Flaviu de a ma intelege ca om si... Nu asta era intrebarea, ci mai degraba curiozitatea mea infricosata, limitarea mea de-a face ultimul pas. Am ajuns in scara la 18-55. Am urcat incet, timp de patru minute, oprindu-ma la fiecare etaj, asteptand, respirand anevoios. La 18-59 eram in fata usii cu numarul 22. Am sunat. Mi-a deschis peste cateva secunde o doamna draguta, foarte calda, o femeie la vreo 50 de ani, imbracata intr-un halat mai mult decat viu, stralucitor intr-un anume fel... Mi-a zambit si mi-a spus:
- Ce bucurie, intrati, va rog. Noi am fost foarte curiosi daca veti aparea la timp, eu si sotul vreau sa zic... Fiul nostru lipseste momentan, dar va reveni in curand. Va rog sa poftiti.
Am intrat incet, eram numai zambet, cumva sintetic, motivat de o adanca pofta de supravietuire. Am intrat deci, nu are rost sa va descriu acel spatiu care mi s-a intamplat. Simplu fie spus, un apartament cu (la prima vedere) 2 camere, am intrat intr-o odaie obscura, poate usor spre acel intelectualism apus, depresiv, emanand o inalta degenerare estetica. Acolo, in acea camera, am fost intampinat de un barbat solid, imbracat intr-un costum sportiv. El mi-a intins mana si mi-a spus:
- Uite ca te-am si vazut. Mare bucurie pe capul meu. Din cate am auzit de la Flaviu, adica din ce mi-a spus el despre dumneata, ca sa nu-ti spun Tu, am inteles ca sunteti inzestrat cu toate cele... E adevarat?
Am ezitat in primul moment, dar am erupt fara sa vreau:
- Daca sunt sau nu sunt, n-am o parere. Vreau sa-i ofer aceste flori (Intinzand buchetul de bujori) sotiei dumneavoastra, sau daca imi permiteti, mamei lui Flaviu. Acest elev... Acesti copii, ah... Nu stiu, suntem cea mai invidioasa specie, ne doare cel mai mult incapacitatea de a le spune lucrurilor pe nume. Un mare handicap, indoiala...
Am fost intrerupt de barbat:
- Domnule profesor, este o onoare pentru noi sa va avem ca oaspete. Sper din toata inima ca fiul nostru n-a complicat situatia prea mult, dar nu stiu, am o banuiala obscura. Nu care cumva...
Am intervenit:
- Doamne fereste, nu aveti de ce sa va faceti griji. Flaviu este foarte...
- Nu nu nu... (a intervenit mama). Nu vreau texte de consolare, noi stim foarte bine cum stau lucrurile, Flaviu nu este un copil simplu, nu este usor de controlat. Stiti, anul trecut, prin februarie, a venit acasa intr-o noapte, cu o mana in buzunar, taiata de la incheietura. Ne-a povestit ca a fost prins intr-un pariu dubios: Daca va da sau nu va da peste cap zece pahare cu spirt. Din alea grele. Conditia a fost sa recite frumos si coerent, dupa cele trase, versurile alea cu: "Da, a fost copil si Lenin..." Asta dupa zece pahare cu spirt, dar nu imediat, intelegerea era sa treaca juma de ora de la ultimul pahar, asa ca sa fie pe fata. Flaviu a bagat la greu, domnule profesor, in primul rand noi l-am obisnuit cu tarie din aia domneasca, V-Nalum la desert, F-2B la sarbatori, Tremazon intre datini, Spalagol sau Fen pe la sfarsit de saptamana, la ceaiurile obligatorii. Noi, domnule profesor, am avut grija de Flaviu, am facut totul ca sa fie bine, dar... Au mai fost zile, de ce sa ne ascundem dupa degete, a venit acasa cu pungi sangerande, credeti-ne, capete de sobolan, vreau sa zic de patroni inhaitati... Baiatul nostru n-a calcat stramb, n-a violat, Doamne fereste! A fost drept, ma rog, la cat a putut si el... N-a ranit o fiinta nevinovata, dar i-am spus de la bun inceput, Flaviu, dragul meu, nu lua viata nimanui, iarta si vei fi iertat. Stiti ce mi-a spus?
- Nu...
- Mi-a spus: Mama, nu ma chinui mama, eu nu sunt al tau, nu ma trag din oameni. Nu se trage din oameni, nu-i al meu, va inchipuiti ce i-a venit in minte. Ce amaraciune, cata durere. Noi am incercat sa-l ocrotim, dar a continuat sa aduca halci de carne. Uneori si capete de caini, din alea mari, aducea si mate, intestine, dar nu secera la intamplare, credeti-ne! E un baiat tare cumsecade, poate suna oribil, parinteste, nu stiu, parinteste e necesar, nu-i asa? Sotul meu l-a si batut, m-am bagat cu indarjire intre ei, uitati-va, taieturile acestea le am de la ei, s-au luat la cutite, nici nu vreau sa-mi amintesc...

S-a instalat acea tacere... Barbatul se uita fix la mine, eu ascultam, sau poate nu, eram paralizat intr-o conversatie mai mult decat mlastinoasa. M-am asezat, tin minte, pe un scaun indicat printre altele de capul familiei, stateam teapan de ingrijorare si totusi, incercand sa patrund evenimentele dintr-o perspectiva umana, m-am impacat cu gandul... Femeia a facut o pauza indelungata, timp in care s-a uitat de cateva ori, piezis, la sotul ei. Eu aveam fata usor amortita, dar asta nu m-a oprit sa rup tacerea: (Am uitat sa va spun ca masa era incarcata cu de toate. De toate insemnand in special anumite lichide instabile.)

- Ce sa va spun, eu... Ma simt oarecum surprins, adica mai mult decat atat. Nici nu stiu ce sa...

Barbatul m-a intrerupt:

- Nu-i cazul, domnule profesor, de ce sa ne intristam, este o seara minunata, e pacat sa ocolim sinceritatea, eu sunt o persoana directa, vreau sa folosesc momentul, cat inca nu s-a intors Flaviu. Vreau sa va intreb, fara nici un gand ascuns, dumneavoastra va plac fetitele?
- Poftim?
- Va plac prospaturile, ati incercat ceva fraged vreodata? Sper ca nu m-ati inteles gresit... Eu nu ma refer la... Cum ii spune, pedofilie incestuala. E vorba despre altceva. Ati auzit cumva despre Pedofusiune Subnecrotica?
- Nu...
- Iar Stroboscopia Prenatala va spune ceva?
- Nu stiu... Nu cred.
- Sa va explic atunci. Noi ne ocupam de ceva vreme de chestiunea asta, am aflat cam tarziu, dar am recuperat... Ma rog, in esenta omul e un principiu strain siesi, de cand se naste si pana moare nu afla decat ca se poate. Se poate sa fii, nu-i asa?
- Se poate sa fii?
- Da, se poate, ni se permite acest lux chinuitor, sa fim. Dar vedeti dumneavoastra, tocmai aici se ascunde reversul principiului uman. Armonia cosmica, muzica sferelor, poezia, bucuria fiintarii, extaza contemplativa, rugaciunea inimii, revelatia paradisului, toate astea au un pret, o intunecare ondulatorie in trei etape terminale, urmate de un colaps atotcuprinzator, cu alte cuvinte coincidenta atemporala dintre macro si microcosmos in acelasi punct. Primele trei etape, in ordinea lor degenerativa sunt: Necrocanibalismul apocaliptic, autocanibalismul post-apocaliptic si atemporalizarea universala. Momentul ultim, atemporalizarea, care de altfel nu este un moment ci toate momentele posibile intr-un singur punct atotcuprinzator si nemiscat, identic in sine ca neant existent. Dumneavoastra stiti probabil ca neantul nu este existent ca aflare, dar este existent ca principiu conventional. Sau, dovada inexistentei este posibilitatea de a vorbi despre existenta, dar aceasta posibilitate nu face nicidecum posibila inexistenta.
Dincolo de toate astea, intrebarea de baza a determinismului comunal, dupa parerea mea umila, tinand cont de faptul ca nu exista o singura intrebare, adica sunt un manunchi de intrebari, una mai imposibila decat alta, dar incercand o sinteza, un reductionism popular, ar suna cam asa: Influenteaza oare sperma stelele, sau stelele influenteaza sperma? Aici ne vine in ajutor metafizica industriala, evident... Tot intrebandu-ne despre ou si gaina, care-i primul, cine-i prima, am si uitat despre cocos, ne-a scapat cu totul din vedere. Sperma si stelele, grea intrebare. Stelele sunt sperma cosmica, incremenite in incomprehensibila eruptie fara de capat, existenta este orgasmul infinit, adica non-momentul calitativ, iar stelele, adica samanta cosmica, momentul cantitativ, din cate am inteles... Totusi, sperma trece, stelele raman. Vorba veche... In fine, nu vreau sa va plictisesc. Poate ar fi cazul sa schimbam subiectul, mai ales ca... Da, am impresia ca a venit si Flaviu. Ce bine.

Am tresarit. Undeva in adancul meu, poate n-am exteriorizat asta, dar undeva acolo, am simtit un fior prelung, apasator, legat de o frica viscerala, dar in acelasi timp, de o curiozitate morbida, implinita de o senzatie cetoasa, un fel de pulsiune aritmica, incoerenta...
Cand a intrat in camera, am simtit imediat un miros patrunzator de benzina. Flaviu era imbracat intr-o salopeta larga, de culoare portocalie, foarte murdara, sau mai bine zis patata cu ulei de masina si rupta la coate. Avea mainile negre, si le freca nervos, asa l-am surprins, in prag, s-a uitat prima data la mine, apoi le-a facut semn parintilor, indicand usa. Barbatul si femeia s-au ridicat fara sa spuna un cuvant. Femeia mi-a zambit mieros, apoi mi-a facut din ochi si a iesit din camera. Tatal parea mai rezervat, poate chiar nelinistit, nu s-a uitat la mine, dar cand a ajuns in dreptul meu, s-a oprit. Parea agitat, se uita in pamant, apoi s-a uitat intr-o parte si mi-a spus: "Nu stiu ce-i de facut... Incercati sa iesiti din treaba asta cumva, dar va previn cu multa seriozitate, sa nu faceti vreo miscare in plus! Nu merita sa muriti cu laringele sfasiat, incercati sa va acomodati cumva, impacati-va cu gandul si va promit ca veti scapa viu de aici!"
Apoi barbatul a iesit din camera si a inchis usa. Flaviu isi freca in continuare mainile, se uita fix la mine, a facut un pas in directia mea si s-a oprit. Eu am simtit un val rece in minte, dar in acelasi timp, toate gandurile mele, oarecum congelate, scaparau parca... Analizand situatia, era in capul meu un laborator unde experientele au inceput sa scape de sub control, degenerand spre un fel de anarhie paranoida. Secundele pareau incarcate cu analize explozive si strategii de actiune, una mai nucleara decat cealalta. Inainte sa fac o miscare, Flaviu mi-a zambit:

- Domnule profesor, linistiti-va, totul va fi bine, va promit. Eu inteleg foarte bine, stresul asta, tensiunile, varsta, problemele, futaiurile ratate, fetitele de la scoala, ispitele, profesoarele idioate, colegii uraciosi, invidiosi, barfitori, tepari... Desertaciunea asta... Credeti ca daca am implinit...

Aici l-am intrerupt, fara sa vreau, de parca ceva din mine, altceva sau mai bine zis altcineva, a preluat initiativa:

- Nu-i adevarat, sa stii dragul meu ca ma impac foarte bine cu colegii, adica m-am impacat, iar profesoarele nu sunt deloc idioate. De unde ai mai scos-o si pe asta? Iar futaiurile ratate, ce-ti veni? Esti convins ca as rata la futai? Nicidecum, sa stii ca-mi plac muierile foarte mult, rareori am nevoie de un supt de pula de la ele. Mi se scoala repede, doar sa nu fie una urata de tot, dar nici nu ma leg eu cu uratele, sunt inca in forma, imi mai pica si mie una alta, ma descurc la anii mei... Sa stii, Flaviule, imi place sa fut pizde neimplinite, din alea timide, dar curioase, pline de pasiune reprimata, din alea care se si mira de ce simt, se lasa coplesite de un futai lent si apasat, cu dedicatie. Nu-mi place maimutareala. Cand fut, fut! Si inca ceva, daca ai crezut cumva ca imi place de tine, ai inteles gresit. Nu-mi place de tine si asculta ce-ti spun, nu-mi place si nici nu mi-i frica de tine. Nici de tine si nici de alta vietate psihopata sau ucigasa, mai fioroasa decat tine de o mie de ori, mai dusa, mai extraterestra sau cum ai spus, inumana... N-am eu nici o treaba, crede-ma, eu apuc frica de gat, ii casc gura si scuip in inima ei, n-am ezitari si nici tremurici. Dac-ai sti cum si in ce imprejurari am ciopartit ultima data o bruta care era de doua ori cat tine, avea si topor, m-a atacat intr-o noapte cand ma intorceam de la tara, trebuie sa-ti povestesc, acum ca am ajuns in situatia asta... Asculta la mine copile, eu am omorat la viata mea de trei ori, putin dar intens. Stai asa, de trei ori nu inseamna trei oameni. Prima data am omorat doi macelari scapati din parnaie, a doua oara am omorat un dement care a incercat sa ma jefuiasca noaptea, in spatele garii, iar a treia oara am spintecat doi indivizi care m-au atacat de la spate, cu batele, intr-o incaierare de noapte, nu mai stiu de unde ma intorceam si, crede-ma, eram cam beat. Am luat ultima data vreo doua bate la tibie si una in stomac, dar mi-am ferit capul, am reusit sa ma tin, a fost cam greu, parnaiasii erau tari, unu la vreo 90 de kile, celalalt si mai urat, vreo doi metri, ditamai animalu'... Dar m-am descurcat, fratioare, mancati-as coliva. Eu nu ma despart de brici, am taiat la timpul meu o gramada de fete aspre, am dat pumni la greu, am spart la dinti de am falangele si astazi nenorocite, chiar daca sunt acoperite cu piele fina, de profesor. Si in spatele infatisarii mele, crede-ma, se afla muscatoru' de gaturi care finiseaza lucrarea cu briciul, imi place mai ales sa decupez ochii din orbite, apoi matele, am si castrat cativa smecherasi cu greutate, futu-te in gat de mortaciune ce esti! Bai putulica bleaga, ai mare grija, fii atent la mine, nu stiu de ce m-ai chemat aici, dar daca e ceva putred, daca faci vreo miscare in plus, intelectual cum ma vezi, te spintec de jos, de la coaie, pana la ganglionu din gura, mancati-as visele, iti iau glanda si te musc de ceafa, pula descompusa ce esti! Hai, ce zici, vrei sa incercam niste retete noi, sa te spintec de la gusa in jos, pe laterala, sau pe orizontala, de la ficat, cum preferi, manca-mi-ai pula, tu si familia ta pe care o si vad dezmembrata, in portbagaj la mine, noaptea, in drum catre marginea orasului! Stiu eu unde-i pamantul mai moale, pentru din astia ca voi, futu-va in suflet sa va fut, cadavrelor ce sunteti! Ia fa miscarea, sa te vada tatuca. Hai, lamureste-l pe don profesor.

Bineinteles, n-am vrut sa ajung aici, eram convins ca am scapat demult de acea perioada grea, am si uitat, a trecut multa vreme, m-am ferit, dar se vede ca intermagnetismul... Habar n-am, aveam sufletul plin de durere, frica lipsea, ceva imi scapara in inima, ceva intunecat, ceva la care am renuntat demult, cineva de care m-am dezis. Nu-mi venea sa cred, asteptam sa se incheie treaba asta, dar valurile intunecate imi zvacneau in minte, repetam in gand: "Nu, nu, nu... Nu-i bine, nu-i bine, trebuie sa te cari, nu trebuie sa-i macelaresti pe amarati, nu-i adevarat, mi s-a nazarit! Tatal pustanului nu mi-a spus nimic, eu aud altceva, baiatul e cuminte de fapt... Ce caut eu aici, am fost invitat, de ce, sunt draguti totusi, parintii erau bucurosi, femeia mi-a facut din ochi, de ce mi-a facut din ochi, nu-i adevarat, mi s-a nazarit, trebuie sa ma car acasa ca iese urat aici, futu-i pizda ma'sii de treaba!"
La asta ma gandeam, dar toate s-au derulat intr-o clipa, nu stiu cum, am lovit brusc, i-am taiat gatul baiatului, sangele a tasnit cu putere, mi-a nimerit in ochi. Flaviu a scos un horcait infundat, a inceput sa tuseasca bolnavicios, a facut un pas in spate si s-a prabusit lovindu-se violent cu capul de podea. In momentul urmator, usa s-a deschis brusc si in camera a intrat barbatul. Avea un topor in mana. Femeia era in spatele lui, era vanata la fata. Barbatul avea spume la gura, a dat cu toporul, m-am ferit in ultimul moment, lama toporului a lovit in perete, a ricosat si mi s-a infipt in picior, putin mai sus de genunchi. Am sarit intr-o parte, n-am simtit durere, nici nu m-am uitat la rana, am facut un salt incoerent, putin derutat, dar mi-am revenit intr-o clipa. L-am lovit cu briciul in fata, despicandu-i obrazul, el a scapat toporul, si-a acoperit fata cu mainile, s-a dat inapoi, am atacat in clipa urmatoare, am lovit cu briciul mai jos, in stomac, apoi iarasi sus, la beregata, imediat dupa ce s-a inclinat. In timp ce se prabusea, l-am apucat de par si i-am bagat briciul in gat. Femeia a sarit la mine ca o nebuna, n-avea nici o arma, era total dementa, avea gura larg deschisa, ochii aproape iesiti din orbite, dar nu putea tipa, se ineca, grohaia infundat, a incercat sa ma muste. Cu ea a fost mai simplu, am ochit mai bine taieturile, mi-am spart si briciul in vertebrele ei, mi-am ciobit lama.
Tatal si fiul zaceau in camera, femeia in coridor. Baltile de sange s-au unit intre ele, s-au transformat intr-o balta uriasa care se extindea incet in coridor. Eram plin de sange, am inceput sa ma sterg, nu reuseam sa ma concentrez, dar trebuia. M-am oprit pentru moment, ascultand... Era liniste, doar femeia mai tresarea agonizata, contorsionata. Ceilalti nu se mai miscau. De la vecini nu se auzea nimic... M-am uitat la ceas. Era 19 si 10. Am intepenit. Mi-am amintit ca era 19-00 atunci cand am sunat la usa. Zece minute, imposibil... Am scapat briciul, m-am apucat de cap, aveam mainile murdare de sange. Mainile, fata, costumul, cravata, camasa, pantofii, totul... Am facut un efort, m-am calmat oarecum, am incercat sa analizez situatia, trebuia sa fac ceva. In situatii de genul asta, o sunam urgent pe Anca. Ea stia cuvintele potrivite, pentru a ma scoate din impas, ma iubea mult, eu o sunam rar, din ce in ce mai rar, dar fata reactiona cu atata fidelitate si blandete, gata oricand sa ma ierte pentru escapadele mele necugetate, pentru noptile neimplinite... Dragostea noastra, pacatele mele, amarul despartirilor, mierea intalnirilor. Ah, Doamne! Nimic nu se compara cu ochii Ancai, privirea ei dogoritoare, lacrimile si amorul naprasnic. Nu pot uita... Cand am vazut-o pentru prima oara, la Patrupedu in birou, Anca nici nu s-a uitat in directia mea. Ne-a adus cate o cafea, ne-a servit cu niste ciocolatele finute. Patrupedu a simtit clocotul din venele mele, a retinut-o pe Anca, a luat-o de mana, s-a uitat la mine, la ea, apoi din nou la mine, a suras si mi-a spus:

- Vad ca... Mmm, ce mana calda ai, fetita mea... Ce zici, boschetare, buna muierusca, ai? Ni, ce duiosenie, ce linie, cata promisiune, perfectiune, poezie. Mai baiete, eu cred ca tu meriti asa ceva, iar eu merit sa va am in capul mesei, ca sot si sotie, de ziua mea, peste patru saptamani. Va fi cea mai rotunda dintre cifre, cifra soarelui meu, de cinci ori cate zece primaveri. Ce ziceti, porumbeilor, imi indulciti batranetile sau nu?
Atunci, pentru prima data, Anca s-a uitat la mine. Mi-a parut atat de fragila, ratacita si trista. M-a privit cumva, nu stiu, cateva clipe, iar apoi si-a coborat privirea, a intredeschis gura, buzele ii tremurau, nu stiu daca a vrut sa spuna ceva, fiindca Patrupedu a intrerupt-o:

- Foarte bine, tacerea e un semn bun, mai mult decat impacarea, mai mult decat dragostea la prima vedere, la prima atingere... Ma uit la voi si-mi amintesc, adolescenta, primaverile stralucitoare, atemporale... Scoala, facultatea, parnaia. Apoi a doua facultate, masteratul, parnaia, partarii, macelaria, primul divort... Voi erati niste mucosi, mai tineti minte...

Da, a fost copil si Lenin,
Da, a fost si el scolar.
Si in geanta lui pe vremuri,
A purtat Abecedar.

Cu mancaruri din astea ati crescut voi. Eu am infulecat la alta ospatarie...

Da, a fost copil si Taica
Da, a fost si cutitar
Si in sacu' lui pe vremuri
A purtat un covrigar.

Ce minune, tineretea... Vai tatuca, unde s-au scurs acele fluide nestatornice, unde s-au pierdut pustoaicele de alta data, pizdele din Praga, din Paris, putorile din Barcelona, mamicile patimase din Brasov... Mai mama, scurta-i viata, scurta si groasa, ca pula nanasului. Ce sa mai... Hai mai bine sa vedem cum stam la capitolu unu. Ancuta, puisor, spune-mi si mie, cand ai luat-o la muie ultima data? Pana te mai gandesti, fii capsunica si scoate chiloteii. Hai sa te ajute taticu.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Egon


Odata, nu mai tin minte in ce context, l-am auzit pe Gropanu vorbind despre Egon. Mie nu-mi plac satanistii si nici cunoscuti nu prea am in domeniu, fiindca nu sunt de acord cu ei la toate sectiunile. Eu cred ca El, ingerul cazut se afla intr-o nesfarsita ratacire, spre pierzanie, dar cred ca trezirea lui, revenirea la Casa parinteasca, recunoasterea lui Dumnezeu ca Tata, este inevitabila. Ca si a noastra, a celor nesatanisti. Aici, anumite cunostinte de-ale mele, anumite persoane suficient de obscure, mi-au spus ca n-am dreptate, ca Diavolul nu are nevoie de Dumnezeu, ca el se descurca de unul singur si le-am spus, pai se si vede, uitati-va-n jur, se si vede opera Diavolului, nu-i nevoie sa intocmim o lista, fie cu ispite, cu placeri, cu iluzii, bunuri trecatoare, minciuni, fatarnicii, perversitati, violenta, nervi la greu, tensiuni, dementa, vedenii, urlete... E veche povestea, lucreaza demult Barosanu', cel mai tare din parcare, cel mai mandru la Tatuca, cel mai obidit si osandit. Intr-adevar, uitati-va la dreapta, uitati-va la stanga... Traversati. E verde, fiecare merge unde stie, unde poate, in fine...

- In fine? Te fut pe tine! Lasa labareala! Vreau varianta tezista. Vreau scoala, futu-te-n gat de mire oligofren ce esti! Vrei licenta?
- Da.
- Vrei muiere-n pula?
- Pai...
- Pai? Ma iei cu pai?
- Iertare...
- Iertare zici? Drepti! Te crezi la butic. Mancati-as ficatii! Anca, te rog, arata-i labagiului cum stau lucrurile. Te-ai pregatit?
- Da tatuta, sunt pregatita zi si noapte.
- Zii, de unde vine Egon? Vreau ca la carte!
- Bine tatuta. Egon e ceva...
- Ceva?
- Cineva.
- Asa. Da-i bataie pasarica.
- Egon este...
- Ce este?
- Este...
- Bai! Ce pula mea aveti? Labagiule! Treci incoa'! Ai patru secunde! Vreau doctrina!
- Ammm... Eggon esste un ffel de interrmediar, un om-neomm, cineva care esste si nu este, dar nu un Golem, nu o metafora a cautarii existentiale, nu un pustnic, nu un initiat, alchimist, mistic, ezoterist, hermetist, savant, calugar, filosof, medium, saman sau sarlatan. Egon nu este un vrajitor, un spirit bun sau rau, o stafie, o fiinta din lumea cealalta sau un extraterestru. Egon este intermediarul neutru dintre Dumnezeu si Diavol. Egon este un Om-Neom. Un calau cu latu-n gat, un circar-macelar, un mare maestru in psihofilie spectrala.

***

Cred ca am depasit dorinta de a ucide. O simt, dar nu-i mai atrag atentie. Totusi, m-am luptat cu ea o perioada, ce sa mai... Odata m-am trezit la miezul noptii, intr-o casa straina, langa patul unor oameni, intr-un intuneric aproape total, doar de undeva de-afara, de la un felinar, venea o lumina palida... Asta prin 64, am avut niste iesiri, dar nu foarte grave, mi-au spus ca e somnambulism, asa am crezut si eu, dar mai tarziu, cand m-am trezit cu toporul in mana, intr-un dormitor necunoscut, nici nu stiu cum sa va spun... Mi-au tremurat mainile trei zile, apoi m-am adresat la un psihiatru. Mi-a fost greu, el mi-a promis ca ma va ajuta, mi-a prescris niste medicamente, m-a sfatuit sa ma internez, a insistat oarecum, dar i-am promis ca voi veni la el in fiecare zi, ceva de genul asta, era un doctor ciudat, mi-a luat datele, telefonul, adresa, totul. Dealtfel, mi le-a cerut atunci cand am spus ca nu ma internez nici in ruptul capului.

Acum sa lamurim niste lucruri. De fapt, Egon nu sunt eu. Este un fel de-a spune, dar nu un fel oarecare... Adica Egon sunt eu, chiar daca intrezaresc in asta o tampenie conventionala, niste elemente colorate... Alter ego, dubla personalitate, un alt fel de-a fi, demonizat, posedat, etc. Nu exista asa ceva, dubla personalitate, alter ego, posedare... Asa se vede din exterior, dar in interior esti unul, cu tine, fata-n fata cu tine, cel ce se cunoaste a fi Eu, acesta si nu altul. Singurul ce se cunoaste ca Singur. Sau esti om, sau esti neom, Egon, adica eu si nu eu. Aici, anume aici ma impiedic, spun ca nu exista dedublare, dar spun ca sunt si nu sunt Egon. Psihiatrul meu m-a cam strans la perete. N-am avut de ales, m-am internat, n-am vrut sa ma trezesc in casa psihiatrului, despicandu-i teasta. M-am internat, adica m-au infundat.

Nu pot spune ca la psihiatrie se afla mai multi satanisti decat in "libertate", precum nici la parnaie nu se afla mai multi dementi decat in "libertate". In acelasi sens, in libertate nu se afla mai multi metafizicieni, filosofi, pustnici, initiati decat la ospiciu. Am intalnit personalitati ilustre si acolo, si dincolo. Eu sunt unul dintre ei, un fel de neom ilustru. Dupa cum v-am spus, am aflat despre Egon de la un satanist cunoscut. Pana atunci n-am auzit acest cuvant sau nume, nici nu stiu... Cand am intrebat ce inseamna, eram la o petrecere intr-un camin studentesc, la niste prietene de-ale mele de la Astronomie. Nu mai tin minte contextul, dar am intrebat imediat, ce este sau cine este. Atunci Gropanu mi-a explicat ceva de genul: Egon e unul, un student la medicina, care stie niste configuratii foarte elegante, pentru a decupa marginea lucrurilor si a remodela existentialul dupa niste principii nemaivazute, dincolo de normalitatea conventionala a tiparelor care guverneaza lumea, etc etc, chestii din astea, depre care v-am spus ca am o parere cat se poate de sceptica. Si ce, am intrebat eu, ce-i cu faza asta, stie niste configuratii, remodelare, decupare, decapitare, am mai auzit, stim... Gropanu mi-a spus: Stim o pula! Ne imaginam cu totii ca ceea ce stim e realitate obiectiva, ceea ce credem corespunde cu adevarul, ceea ce facem ne reprezinta, chestii din astea, rataciri, dorinte si ambitii generatoare de halucinatii colective. Alegem iluzionismul pseudo-realizarilor... N-am comentat, dar curiozitatea m-a atins. Psihiatrul meu mi-a spus clar, tu nu esti somnambul dar nici nu ai dubla personalitate. Nu mai tin minte cum au decurs sedintele, dar intr-o zi mi-am pus intrebarea de baza: Ce pula mea se-ntampla cu mine? Si unde se-ntampla, daca tot se-ntampla?

Acum incepe adevarata miscare. Cine este de fapt Egon. Hai sa facem o alta mutare, ni se permite orice in ziua de astazi, aproape orice, aproape nimic, pentru cine si cum... Egon este un drog fara de care nu pot trai. De asta spun ca sunt eu. Oricine este Egon. Nu poti trai fara tine, nu-i asa. Nu poti trai nici o secunda fara tine, fiindca n-ai mai fi. Atunci cand nu esti, nu mai esti ceea ce-ai fost, probabil. Cel putin. Cel mult... Nu stie nimeni. Asadar, doamnelor si domnilor, onorata asistenta, astazi va voi povesti despre Egon. Cel mai tare drog, dintre cele mai tari droguri. Egon - Fiinta ca dependenta de Sine.

Fiecare dintre noi are un subtitlu. De exemplu. Titlul cuiva este Om, iar subtitlul, Mihail sau Damian sau Inga. Fiecare subtitlu are un alt subtitlu. De exemplu, Ilona are subtitlul, "Buna". Iar Ilarion are subtitlul "Sufletist" si un urmator subtitlu: "Dement". Nu se prea impaca astea doua, dar imaginati-va un sufletist dement, cu sute de alte subtitluri, din ce in ce mai tremuratoare, cetoase, placute sau imprevizibile, ca viata. Subtitlurile noastre se-ntind la nesfarsit, asa se pare. Dupa sfarsit se-ntind probabil subtitlurile sfarsitului. Care ar fi trei din ele care-mi vin in cap? Gata, Atat, Stop… Stop-Cadru, Reluare, Continuare... Nu stiu. Ce-si mai poate dori un om? Ce si de ce?

Un om isi mai poate dori o bicicleta albastra cu un fel de morisca aurie in fata. De ce? Pentru ca ar sari cu ea de pe norisor, direct pe curcubeu, fara multa osteneala. Un om isi mai poate dori o lebada hipnotizata. De ce? Pentru ca ar avea ce sa-nvete de la ea. Un om isi mai poate dori o agenda cu mucegai. Pentru a reprograma inmormantarea larvei. Un om isi mai poate dori o Cutie Necroscopica, pentru a surprinde momentul desprinderii. Isi mai poate dori o "Zanuta la canuta", pentru a se lasa de "Craiasa la terasa". Un om isi mai poate dori o epava misterioasa la subsol, pentru a se minuna in taina. Isi mai poate dori o tona de cacat in garaj, pentru a dilua bucuria casniciei. Isi mai poate dori un contrabas si o servieta cu partituri, pentru a merge in alta directie. Isi mai poate dori o salopeta fermecata, pentru a deveni fruntas. O patura blestemata, pentru a inveli odrasla brigadierului monstruos. ………………………………………….. Ce?

Interviu

"Totul e foarte serios, procesul de lucru este o transa care ma ajuta sa evadez din temporalitate, sa ma detasez, sa ma reevaluez, iar odata cu mine sa redescopar lumea, existenta, fiinta",
interviu cu Mitos Micleusanu

- Mihai Vakulovski: Mitos, ai venit in literatura din artele plastice (liceu de arte plastice, academie de arte vizuale, numeroase expozitii, albumul "Amokalipsis"). Cum s-a intimplat asta? Cum ai inceput sa scrii? Cum erau primele tale texte? Ai inceput, ca tot romanul, cu poezie sau intotdeauna ai scris proza?

- Mitos Micleusanu: Inca din liceu, tin minte, a 7-a - a 8-a, adica in 1986-87, scriam tot felul de "dracovenii" suficient de extremiste intr-un cadru scolar, dar treaba asta se intimpla oarecum din amestecul de distractie si frustrare, deoarece liceul n-a fost pentru mine un loc foarte placut, noroc de prietenii si colegii de scoala, o echipa cit se poate de nonconformista, unu mai talentat decit celalalt, cum se spune… Aveam un coleg care mai scria "dracovenii", cu el ne "distram copios" la capitolul "macabritati", orori si alte tragicomedii negre. Ne completam oarecum. Macar noi scriam, in timp ce altii de seama noastra, mai frustrati si mai cruzi (Chisinaul, dupa cum stii, a fost si este o scena foarte nelinistita) spinzurau pisici, mai mutilau, mai violau... Noi scriam despre asta, infantil, cum puteam, telegrafic, caraghios, instinctiv... Totusi, desenul, pictura si educatia fizica (: au fost pe primul loc, cu toate ca n-am fost un elev stralucit. Tot in liceu, dar nicidecum in programul scolar, am descoperit prima carte care m-a marcat, asa cred acum, privind inapoi, un volum de proze semnat Edgar Poe. Mai tirziu, imediat dupa terminarea liceului, am avut o perioada mai romantica, am scris poezie, cu tenta "mortuara" bineinteles, dar nu m-a tinut prea mult, si e bine asa…

M.V. - Povesteste despre copilaria ta, ce legatura are ea cu ceea ce scrii? Ai momente din copilarie pe care nu le poti uita, care te-au marcat? Despre rolul biograficului in literatura...

M.M. - Sper ca M.M.-ul asta nu aduce a Merlyn Monroe, Marilyn Manson sau Mikluha Maklai, sau toate la un loc (: Despre copilaria mea: Scoala-Spital-Vacanta-Spital-Sport-Spital. Asa ceva. Am avut o copilarie suficient de bolnavicioasa si frumoasa in acelasi timp, asa incit m-am ales cu o colectie de angoase colorate si o atractie-respingere irezistibila fata de medicina, patologie, cimitire. Dar n-as vrea sa dramatizez, am avut si am parte de parinti Minunati. Despre ei sunt prea multe de povestit, 99,9 de bine. Dar sa ma intorc la experientele din copilarie. M-am nascut usor prematur si la citeva saptamini m-am imbolnavit grav si am intrat in coma. Tatal meu era medic, el m-a salvat. Asa a vrut Dumnezeu, El le face, El le desface... Aici nu cred ca e loc de analize si teoretizari. Ai intrebat despre rolul biograficului. Spre exemplu prima proza din volumul "Organismecanisme", acea fetita mutilata, gasita in curtea unei gradinite este combinatia a doua amintiri de-ale mele, o adolescenta dezmembrata care a fost gasita in padure si avea o stea scrijelita pe frunte cu lama. Pe ea am vazut-o la o morga din orasul Balti. Si o alta crima cu viol, o fetita gasita in curtea gradinitei din cartierul unde locuiam. N-am uitat acele imagini, tragedii, apocalipse particulare, nici nu stiu... Aveam 10-11 ani pe atunci.

M.V. - Ai publicat doua carti deodata, "Organismecanisme" ("Ziua") si "Tuba Mirum" ("Pontica"), volum la care ai facut si coperta. Care este cartea ta de debut?

M.M. - "Organismecanisme" e prima carte. N-as vrea sa insist, dar aparitia cartii o datorez lui Marin Mincu si Ruxandrei Cesereanu, scriitoarea care m-a introdus, ca sa zic asa, in lumea literara din Bucuresti. In cele din urma, aparitia cartii "mi-o datorez mie" si celor de la Ziua. Modestia e mare lucru in ziua de azi, he he, apropo, cred ca exista modestie neagra si modestie alba, precum invidiile negre sau albe, umorul... Continuind ideea, exista probabil pofta neagra, ura alba, intelepciune neagra (cea mai periculoasa), liniste cenusie, dezmat portocaliu... Stop machina!

M.V. - Cum ai decis ca volumele tale sa se numeasca astfel, si "Organismecanisme" si "Tuba Mirum" fiind doua titluri greu de memorizat?

M.M. - Ce e de memorizat? Se poate si mai rau. Imagineaza-ti urmatorul titlu de roman:
"O perioada indelungata am crezut ca printisorul se implica neconditionat, dar muierile de la catedra mi-au dezvaluit citeva spectre periferice". Sau "Nekrobotomograful Stroboscopic si Musca Subtila". Iar despre Organismecanisme, organe cu iz de mecanisme, mecanisme cu iz de organe, nu cred ca e ceva de memorizat, ci mai degraba de reamintit, stii si tu, Anamneza poate fi mai cutremuratoare decit Amnezia.

M.V. - Experimentezi foarte mult in cartile tale, ai de toate - si jocuri lexicale, si inversari spectaculoase, si descrieri hiperrealiste, violente, sexuale, folosesti diferite straturi lingvistice si exploatezi foarte mult realitatea... Cum ai ajuns la stilul acesta?

M.M. - In primul rind atractia mea fata de experimental, mai cu seama in muzica, cinematografie si literatura. Incercarea de a scapa de conventionalitate pentru a scapa de o anumita claustrofobie sociala, corporala, culturala... Iar pictura este pentru mine o zona de reculegere, de reevaluare. In pictura nu simt nevoia de experimental, e o zona intermediara in care ma ascund atunci cind lupta cu morile si ororile ma istoveste. Stii si tu "Mascarada supraetajata din supermarketul desertaciunii" (alt titlu usor de memorizat). Totusi, experimentul nu ma intereseaza din punct de vedere tehnic, ci mai degraba ca proces de deconstructie-reasamblare simbolica a notiunilor, conceptiilor, dogmelor atrofiate, de genul: "Voi n-aveti dreptate! Eu stiu Adevarul!" O eroare ca asta se repara in trei etape: unu: "Voi aveti dreptate, dar eu stiu Adevarul!" doi: "Voi ma aveti pe mine, iar Adevarul are Dreptatea!" si trei: "Eu va stiu, dar Dreptatea nu inseamna intotdeauna Adevar". Asadar, operatia plastica a reusit, am stropit cadavrul cu parfum. Dincolo de toate astea, de experiment, de aberatie, de cautare, se afla dorinta de expansiune mentala, dar mai cu seama spirituala, conceptuala, cautarea sensurilor, fortarea limitelor, toate acestea vin dintr-o neliniste uneori explicabila, alteori inexplicabila, dar in majoritatea cazurilor legata de moarte. Asta ne framinta pe toti, iar daca nu ne framinta, ne va framinta... Acum despre influente. Exista bineinteles acel grup restrins de scriitori pe care ii consider astazi fundamentali (lasind la o parte fundamentalismul): Mamleev, Erofeev, Sorokin, Pelevin, ca sa nu mai amintesc de Poe, Meyrink, Dostoevski, Bulgakov, Sologub, Kafka, Buzzati, Cortazar, Musil, Turnier, Vian, Hlebnikov, Harms, Urmuz, Blecker, Monciu-Sudinski, Naum, Cartarescu). Ceilalti sa-mi ierte ignoranta, dar nu vreau sa omit pe nimeni din cei numerosi si dragi prieteni scriitori, poeti sau pictori, care ar putea mai tirziu sa ma impuste in cap cu mitralierele de puf anticonvulsiv, fiindca daca voi scrie numai despre Chiva si Peniuc, atunci Tupa si Comartin vor pune ceva la cale si ma vor calca cu locomotiva lor particulara, iar domnul Soviany doar imi va arunca o privire si voi sucomba instantaneu. Ca sa nu zic de reactiile catastrofale cosmofonice pe care le voi resimti din partea lui Mocanu, Tolici, Vladareanu, Urmanov, Pasima, Cara sau Ianus. Despre fratii Vakulovski alta data. Nu de alta dar n-am chef de vizite nocturne cu spargeri de usi, amortizoare, sabii, grenade etc. Oricum voi fi macelarit de cei omisi. Sa continuam deci.

M.V. - Vii de pe Planeta Moldova, ca sa te citez (poate te opresti si la www.planeta moldova.net). Care e reactia scriitorilor romani cind afla ca esti basarabean? Iti amintesti cazuri mai interesante legate de asta? Ca scriitor de limba romana conteaza locul nasterii? Apropo, cum ai ajuns in Romania? La Bucuresti?

M.M. - Toate cazurile au fost interesante, toate reactiile au fost frumoase, totul e minunat, sunt fericit, sunt roman, toti sunt fratii mei, toate sunt surorile mele, nepotelele mele catifelate, scolopendrele mele mecanomorfe, pe unde mai zburdati curvulitelor, mai tineti minte inmormintarea Matroanei Kali? (Hopa). Dragi colaboratori de la sectia descompuneri! Va declar solemn, sunt basarabean nascut in Ucraina si ma invidiaza intreaga Japonie plus juma' de Groenlanda si zece hectare de furnicare din Norvegia! Lasind la o parte absurdul si tragicomedia, am avut nevoie de zece ani ca sa ma adaptez in Romania in sensul adevarat al cuvintului, si asta nu pentru ca romanii nu m-au tratat frumos, ci pentru ca eu sunt in esenta un inadaptat. Pe de alta parte am o multime de prieteni, prietene, amici, cunostinte, vecini, straini, diverse animale, plante, paduri, tot soiul de obiecte inutile, asadar, n-am nici un motiv de suferinta. Totusi, un lucru vreau sa-l spun cu toata seriozitatea, imi place Romania si imi plac romanii, chiar daca uneori imi vine sa ma sinucid. Dac-ar fi niste tari cu care mi-ar placea sa fuzioneze Romania, ar fi Japonia, Spania si Rusia. Sunt curios ce-ar iesi. Sincer sa fiu, n-as pleca din Romania in alta parte, romanii n-au cum sa inteleaga (daca n-au trait intr-un mediu mai ostil, mai bizar, mai intunecat) cit de "caldut" este in Romania. Cind ii vad pe unii cum se caca pe ei, cica sa ne caram, sa emigram, imi vine sa rid, ca sa nu le spun in fata ca sunt fraierii ce dau broasca din mina pe vipera de pe gard. Stii vorba aia: "De la rau, la mai rau, dar tot spre bine" sau nu - "De la mai bine la si mai bine, dar cine?" Mai departe. Ca scriitor de limba romana, venind din Basarabia ai citeva avantaje si dezavantaje. Voi incepe cu avantajele. Esti mai salbatic, mai sufletist, mai naiv, mai sec, adica foarte putin cosmetizat si prin urmare mai sincer. Asta te face si vulnerabil, dar timpul le repara pe toate. Iar dezavantajele le-am uitat, oricum erau putine si de ordin tehnic, adica reparabile.

M.V. - Cum iti pare literatura romana scrisa acum? Cine dintre scriitorii contemporani iti place mai mult? Dintre scriitorii tineri? Cine dintre scriitorii tineri in voga nu-ti place deloc ca om? Cine dintre scriitorii admirati sau sustinuti de anumite cercuri literare ti se pare umflat, nu-ti place?

M.M. - Literatura romana de astazi are doua fete, sau trei, patru, opt... Oricum una e mlastinoasa, alta e stralucitoare, o a treia e plata, cenusie, etc. E foarte complicat. Pe deoparte, scriitorii si in general, artistii intelectuali, mi se par uneori excesiv de orgoliosi, unii mai introvertiti, altii mai excentrici, dar in esenta preocupati parca de autoritatea lor, pozitia ierarhica, nu stiu... Mai cu seama intelectualii mai virstnici (nu toti, evident) se trateaza intre ei foarte ciudat, ai impresia uneori ca e o competitie cinica in jur, un sport al intelepciunilor, al arogantelor bine mascate, cu alte cuvinte o tristete de nedescris. Asta mi se pare a fi un fel de constipatie intelectuala cronica, ierarhica. Tineretul (tinerii scriitori) este mai relaxat, dar intristat, infometat, putin sustinut. Putinii care depun un efort substantial, dupa parerea mea, pentru a sprijini si promova literatura noua, sunt si ei atacati si bombardati cu substante din alea, stii tu, asa maronii, urit mirositoare, cum le spune, nu mai stiu, Ah da, mi-am amintit, cacat. Bombardamentul asta vine din partea celor mai "corecti" si bineinteles, foarte, foarte intelectuali, foarte intelepti si interesati de soarta literaturii tinere. Sper ca m-ai inteles, unii dintre ei nu dorm noptile de grija literaturii tinere, dau cu mertanele prin canale de emotie si neliniste in legatura cu avangarda mileniului 8. Ma rog, sa nu scormonim, cum spunea mosu… Despre scriitorii care imi plac am mai scris, in parte… Am omis probabil vreo trei, patru, de cine imi era mai drag, bineinteles. (Asta e formula perversitatii industriale). Un scriitor preferat nu am, un scriitor in voga nu inteleg ce inseamna, fiindca "voga asta" se cam impute pina la urma, in majoritatea cazurilor, si putini scriitori sunt capabili sa lucreze semidescompusi. Intrebarea ta era daca exista un scriitor recunoscut, dar care nu-mi place ca om. Bine, sa vedem... Unii dintre scriitori nu-mi plac ca oameni, dar imi plac ca lebede, alti scriitori imi plac mai mult ca elefanti, iar unii imi plac mai mult ca veverite. Ce sa mai zic, o penultima poanta alterata: "Scriitorul e scriitor, omul e om si sa nu mai confundam farfuria cu ciorba!"

M.V. - Cum iti par editurile si revistele culturale romanesti? Ce ai face tu daca ai fi director de editura, redactorul sef al unei reviste culturale importante sau presedinte al unei uniuni sau asociatii scriitoricesti?

M.M. - Ca tipografie-editura, Ideea Design & Print mi se pare brici. Si bineinteles Pontica, Paralela, Cartier, Vinea, Polirom, Univers... Evident, ca aspect exterior mai au pina la Ad Marginem de la Moscova sau Symposium de la Petersburg, dar in timp vor recupera. Humanitas ma cam enerveaza cu elitismul lor lacuit. Mai bine s-ar apuca sa scoata pe hirtie igienica poleita cu aur autori cocalari, boschetari si amariti din subterane. Ar fi o treaba serioasa, nobila, avangarda de ajutorare, nu filoso-fite, lac si lux labuta trista. Despre Rao nici nu pot vorbi, umorul meu negru, sufera o decompresie grava. In afara de revistele porno cu papagali si meduze, imi place revista Art-Hoc si ziarul Bufnita Intunericului. Si bineinteles revista "Eurolepsia". Dac-ar fi sa fiu director de editura, nu stiu, as face abstractie de modelul occidental de design al cartii, as merge pe materiale nonconventionale, metale pretioase, solzi de peste, puf si pene de colibri, as experimenta pina as falimenta si astfel cariera mea de editor s-ar termina in prima zi de munca. Dac-as fi presedinte de asociatie, mi-as restabili editura unde as mai experimenta un pic, pina la urmatorul faliment.

M.V. - Pe cine dintre scriitorii tineri il vezi carierist, viitor presedinte al US sau asa ceva? Cine crezi ca ar merita sa fie, acum, presedinte al US, din Romania si din R. Moldova? Peste 5-10 ani?

M.M. - Pe Chiva il vad presedinte al Romaniei peste un an, maxim. Pe mine ma vad Presedinte al Bulgariei peste o saptamina cel mult. Pe Tupa il vad presedinte al Statelor Unite, peste cel mult o ora, dupa ce va citi interviul. Pe Elena Vladareanu o vad ca General al fortelor oculte din Sahara, cel mult peste 20 de secunde. Pe Comartin il vad presedinte al Constelatiei Salamandra in cel mult opt ani, iar pe Peniuc il vad stapinitor al Quazarilor si Pulsarilor din perimetrul AK-B2455002 dupa catalogul Cassius. Urmanov cred ca si-a inaintat candidatura la Londra. Cel mult o saptamina si e rezolvat.

M.V. - Cunosti foarte bine literatura rusa, inclusiv literatura rusa contemporana. Ce-ai traduce din scriitorii rusi contemporani? Ce-ai propune rusilor din literatura romana contemporana?

M.M. - As traduce din Mamleev, Pelevin si Sorokin. Rusilor le-as propune in primul rind un Gellu Naum, asa ceva cred ca le lipseste. In rest nu le prea lipseste. Pe ici colo ar mai merge niste ingrediente, dar momentan ma abtin...

M.V. - Ce ai de gind sa faci in continuare si ma refer acum la ceea ce scrii, nu la desene, picturi, muzica? Ai un plan de viitor, scrii conform unor principii?

M.M. - Lucrez la doua carti in paralel, dar nu pot spune ca am un plan, un principiu de lucru prestabilit. Nu lucrez programativ, ma bazez in primul rind pe improvizatie si inspiratie. Uneori scrierile mele incep de la o schita, o structura schematica transparenta pe care o construiesc in minte, dar nu foarte pronuntata. Nu sunt un artist foarte consecvent, stau prost cu organizarea, dar pot spune ca sunt perseverent si oarecum perfectionist. Scriu din placere in primul rind, numai noaptea. Nu fortez niciodata, daca n-am chef, nu scriu. Uneori ma trezesc hipnotizat, incapabil sa leg o propozitie, ma incapatinez sa finalizez o propozitie intr-un anume fel si nu cedez pina cind nu o rezolv. Alteori scriu fara oprire, fara nici o pauza, cite 4-5 ore la rind, foaie dupa foaie. Totul izvoraste atunci. Apoi ma opresc, citesc, ma distrez sau ma intristez, iar dincolo de procesul tehnic, vizualizez totul, personajele, le vad in culori, le percep, le simt identitatea, le descopar incetul cu incetul in spatiul lor paralel, aproape de mine, vii, in lumea lor din cartea mea. Totul e foarte serios, procesul de lucru este o transa care ma ajuta sa evadez din temporalitate, sa ma detasez, sa ma reevaluez, iar odata cu mine sa redescopar lumea, existenta, fiinta.

(martie-aprilie 2003, Brasov-Bucuresti)

E-mail: revista_tiuk@yahoo.com
© Copyright pentru grafica Dan Perjovschi; Webdesign & Webmaster Viorel Ciama
Site gazduit de http://reea.net