PING PONG KLU Mitos Micleusanu, "Tuba Mirum", Editura "Pontica", Constanta, 2003 |
Alexandru Vakulovski Simfonie la topor si ferestrau Mitos Micleusanu este unul din cei doi realizatori ai sitului Planeta
Moldova. "Pragoanele", cum le spun ei in slang, adica
piesele de site sunt vandute in copii pirat prin pietele din
Chisinau. Sunt piese la misto, care tin de moldovenism si/cu efecte secundare.
Calitatea lor e buna (din punct de vedere tehnic), cand te gandesti
ca e un site facut doar de placere, fara ca realizatorii lui sa primeasca
vreun ban.
|
Mihail Vakulovski MITOSH SHOW "Tuba Mirum" este o carte de Mitos Micleusanu care
a aparut la editura "Pontica" (Constanta, 2003)
si de pe copertele careia nu afli absolut nimic despre autorul
ei. De altfel, nu numai datele biobibliografice lipsesc, ci si celelalte,
unica informatie despre carte e ca si coperta e facuta
tot de autorul textului, atit. Cunoscindu-l pe directorul
editurii, Marin Mincu, sint sigur ca aceste date lipsa
nu sint o scapare, cum ar parea (si volumul de
debut al lui Dumitru Crudu a creat oaresce confuzii (la aparitie),
titlul de pe coperta fiind "E inchis va rugam
nu deranjati", iar in interior - "E inchis
va rugam nu insistati"). Ca si Du(mitru
Cru)du, Mitos este basarabean, ca si in cazul lui Dudu,
se pare ca Marin Mincu mizeaza pe Mitos. Doar ca
de data asta nu mai avem un poet, ci un prozator, ceea ce, iarasi,
e ceva nou pentru editorul Marin Mincu (exceptie facind
italienii, dar asta e cu totul alta poveste). Mitos Micleusanu
vine in literatura din artele plastice, iar "Tuba Mirum"
este un roman compus din 24 de parti, 23 de "Substratum
Campus", de la Substratum Campus 0 la Substratum Campus 22, cartea
incheindu-se cu "Katalect". Se stie ca Tuba
Mirum (din muzica) inseamna trimbita fericirii,
la Mitos Micleusanu insa Tuba Mirum este o secta
si asta aflam abia la pagina 84: "Acest organism a scapat
de sub controlul sectei Tuba Mirum acum trei mii de ani". Celelalte
date despre Tuba Mirum le aflam din tabara adversa,
de la partasii Abatorului: "Ne aflam intr-un
razboi, de mai bine de doua mii de ani, cu un centru distructiv,
o secta invizibila care se numeste Tuba Mirum. Aceasta
secta opereaza uneori mai rapid decit noi si
are o multime de configuratii. Intr-un limbaj mai banal,
este vorba despre o activitate diabolica, dar asta mai mult sau
mai putin speculativ. In primul rind, este vorba despre
putere. Lupta pentru putere la cel mai inalt nivel, acolo unde guvernul,
biserica, armata, savantii, medicii, muncitorii, somerii si
cersetorii sint niste marionete in sensul adevarat
al cuvintului. Tuba Mirum urmareste puterea suprema,
manipulind in mare parte politicieni, savanti, medici,
oameni ai bisericii, cadre didactice, ziaristi... Celebritatile,
bogatasii sau personale certate cu legea, nu fac exceptie.
Bineinteles, anumite zone opun o mare rezistenta,
biserica spre exemplu, anumite societati mai mici, anumite
personalitati, oameni religiosi, initiati,
savanti, filosofi, asceti si unii, aparent alienati,
inchisi prin ospicii. Aceasta echipa de rezistenta,
prietenii nostri, sint foarte putini, comparativ cu masele
manipulate. Din pacate, si la nivelul nostru ne impiedicam
de cea mai mare contradictie, Lupta pentru Bine" - "Tuba
Mirum este o hidra aproape invincibila si are o strategie
infioratoare" - "A fost o perioada de glorie
a celor de la Tuba Mirum. Dar nici acum ei nu stau prost la capitolul
intunecat. Tot ce stii tu, structurile totalitare, sistemele
de inrobire, cotropire, exterminare, fascismul, comunismul, capitalismul,
una mai perversa decit cealalta, toate au o singura
fata: Tuba Mirum" - "Vezi dumneata, noi n-am reusit
sa prevenim un lucru cumplit. Tuba Mirum ti-a indus un dezechilibru
infiorator si te-a facut sa-ti macelaresti
sotia. Imi pare foarte rau, dar... / - Ce? / - Da.
Ei ti-au modificat constiinta, au fortat puternic
limitele, ca sa te ascunda de noi, sa-ti bruieze
identitatea. Te-au facut sa comiti omorul pentru a
pune pe urmele tale organele in cauza, sa te infunde,
iar acolo, pe teritoriul lor, sa ajunga la tine fara
probleme". Cel care trebuie sa fie personajul principal in
"Tuba Mirum" este Andrei sau Subiectul A, depinde din ce unghi
privesti/citesti, un tip care are mereu crize si halucinatii,
e foarte descumpanit si nu prea intelege ce i
se intimpla. "Nu stiu cine sint, n-am
nici un reper exterior, am renuntat demult la repere, la categorii,
la conventii...", asa incepe romanul, "nu stiu
cine sint" fiind laitmotivul primei parti a cartii.
Aceasta criza de identitate de la inceput transformindu-se
mai apoi intr-o metamorfoza fizica, o schimbare la
fata si la trup pe bune: "Nu si-a recunoscut
vocea. Apoi, muscindu-si buzele de frica, a simtit
cum i se clatina dintii in gura, citiva
dinti care i-au mai ramas. A dus mina la fata,
dar in loc de ochi sau nas a simtit o suprafata
neteda, fara proeminente. A deschis gura, incercind
sa-si atinga buzele, dar a simtit din nou altceva,
o suprafata straina. A scos limba, dar m-a
reusit s-o atinga. In acelasi timp, nu simtea
pe fata nimic, nici un fel de masca sau altceva incomod.
Totusi, miinile lui intilneau un obstacol, de parca
era altceva sau avea altceva in loc de cap". "Tuba Mirum"
este o carte in care Mitos Micleusanu experimenteaza
foarte mult(e), si ca fond, si ca forma, aici asemanindu-se
mai ales cu Sorokin. De altfel, romanul are doua planuri, cel real/din
viata de zi cu zi si celalalt oarecum SF. Insa
aceste doua planuri indepartate si diferite,
chiar aparent opuse (totusi, ambele fiind existentiale), nu
creeaza doua linii de subiect, ceea ce e o mare realizare
pentru un scriitor, asta insemnind ca textul este foarte
bine controlat & realizat. "SF"-ul lui Mitos Micleusanu
e, pe de o parte, halucinatoriul din lumea interioara a lui Andrei
si, pe de alta parte, lumea misterioasa a formulelor
si a filosofiilor celor doua lumi paralele cu noi - Abatorul
si Tuba Mirum, strins legate de acelasi Andrei, doar numit
altfel, Subiectul A. Astfel SF-ul devine - ca la Mamleew - o (hiper)realitate,
ceea ce traim in interior, visurile si gindurile
si crizele si cosmarurile si sentimentele noastre
si credinta noastra si dorinta noastra
si frica noastra. O proza a realitatii
psihedelice, un fel de filosofie anatomica a omului, un volum cu
totul nou pentru literatura romana. Un volum in care
gasim totul: dragoste si sex, tandrete si violenta,
vise frumoase si criminale, mister si ultrareal, pedofilie,
omoruri, banditi si tirfe, taica Terez, Bratu, Larion
Miran... Mitos Micleusanu este atent la lucrurile evitate si
omise de scriitorii romani (daca ar fi sa cautam
asemanari cu MM va asigur ca nu scriitorii
romani sint de urmarit, ci cei rusi, scriitori
rusi contemporani), la detaliile care nu merita neglijate,
chestii care par neimportante, cum e si lista de scriitori si
compozitori din discutia din padure: "- Am vrut sa
te intreb de casa, eram curios, cite camere are?/ -
Ma bucur ca ai intrebat. La acest etaj sint
patru camere, bucataria si o baie. Sus mai sint
patru, doua dormitoare, o alta baie, o biblioteca
si o camera de auditii.../ - De auditii?/ - Da,
camera mea preferata, am o colectie impresionanta
de muzica, inca de la parintii sotului
meu, o colectie speciala./ - Sint foarte curios, ce
muzica?/ - In primul rind, din colectia mea,
am vreo 10 discuri cu simfoniile lui Kommer, aproape totul. Foarte rare,
le am de la un profesor din facultate. Mai am si cele doua
concerte fascinante ale lui Petruhin, sper ca stii despre
ce-i vorba.../ - Nu sint sigur./ - Cum, n-ai auzit de Mstislav Petruhin,
marele compozitor bielorus? Este mai bun decit Kreuser si chiar
decit Berta Caroli! Nu se poate sa nu fi auzit de ei (...)
Mai sint si altii, poate ai auzit de Stavridov, Briolla,
Marten De Barr, Paramonoff, Demian Covalevski, Artur Zauss, Medvedev,
Secenova, Mario Morna..." (Substratum Campus 9) s.a.m.d., scriitori,
compozitori necunoscuti, obscuri sau... inexistenti, la fel
de importanti ca Eminescu, Porumbescu sau Porumboiu. Suprapunerile
aparent intimplatoare si fara legatura
(ca-n vise) din naratiune duce la inversari extraordinare:
"tremuri o moarte intreaga si te gindesti
infricosat la viata. Problema mortilor,
oare ce se intimpla dupa ce invii? / -
Ti-e frica de viata?". Nu e vorba doar
de schimbarea cuvintului "moarte" cu cuvintul "viata"
si invers. E si o schimbare de mentalitate, un altfel de a gindi
si de a fi. Banalele "Tremuri o viata intreaga
si te gindesti la moarte", "Exista viata
dupa moarte?", "Ti-e frica de moarte?"
la Mitos devin literatura absolut originala de cea
mai inalta calitate. Evident ca si limbajul este
liber, viu si se potriveste cu ce reda si exprima,
scurt si la obiect cind e o convorbire telefonica (SC
7) sau o partida de sex oral si "normal" (SC 2),
ilizibil cind e convocata trupa de la Abator, cum e SC 22,
unde puteti citi o fraza de aproape 6 pagini... In
ultima parte, Katalect, scriitorul Mitos Micleusanu nu ca
nu termina propozitia ca sa inceapa alta
- nici macar nu termina cuvintul. Semnificatia
cuvintelor, mesajul nu mai are timp si rabdare si intra
in text inainte de a se termina cuvintul inceput.
Oricum putem sa ne intelegem si din bucati
de cuvinte, si din priviri, si din lipsa cuvintelor si
a gesturilor. Aceasta graba a scriitorului (subiectul de
deasupra) de a termina (cartea), acest sfirsit neasteptat
pentru cititor (subiectul de dedesubt) il face pe acesta din urma
sa creada si sa spere ca data viitoare
va fi la fel de fain.
|
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |