Zoomenirea

de Desmond Morris

(fragmente)

 

Traducere din limba engleză de Valentin Dumitraşcu

În curs de apriţie la Editura ART, Colecţia Guerrilla de pe noptieră

 

 

Introducere

 

    Atunci când presiunile vieţiimoderne devin apăsătoare, orăşeanul copleşit se referă adesea la umea lui agitată ca la o junglă de beton. Aceasta este o descriere colorată a vieţii unei comunităţi rbane aglomerate, însă este total neexactă, după cumpoate să confirme oricine a studiat o junglă adevărată.
    În condiţii normale, în habitatul lor natural, animalele sălbatice nu se automutilează, nu se asturbează, nu-şi atacă puii, nu fac ulcer gastric, nu devin fetişiste, nu suferă de obezitate, nu formează perechi homosexuale şi nu comit crime. În rândul oamenilor din oraşe, fără îndoială,
toate acestea se întâmplă. Oare acest lucru scoate în evidenţă o diferenţă fundamentală între
specia umană şi alte animale? La prima vedere aşa se pare, însă această percepţie este înşelătoare.
Şi alte animale reacţionează astfel în unele circumstanţe, şi anume atunci când se află în captivitate.
Animalul închis de la grădina zoologică prezintă toate aceste anormalităţi pe care le cunoaştem aşa
de bine de la semenii noştri umani. În concluzie, oraşul nu este nici pe departe o junglă de beton, ci este o grădină zoologică umană. 
    Nu trebuie să comparăm locuitorul oraşului cu un animal sălbatic, ci cu un animal captiv.
Animalul umanmodern numai trăieşte în condiţiile naturale ale speciei lui. Capturat, însă nu
de vreun colecţionar, ci de propria sa inteligenţă sclipitoare, s-a aruncat singur într-o uriaşămenajerie
agitată, unde este într-un continuu pericol de a ceda tensiunii.
    Însă, în pofida presiunilor, avantajele sunt enorme. Gradina zoologică, precum un părinte
uriaş, are grijă de ocupanţii ei: le oferămâncare, apă, adăpost, igienă şi asistenţă medicală; problemele
fundamentale ale supravieţuirii sunt reduse la minim. Rămâne, astfel, mult timp liber. Cum este folosit acest timp într-o grădină zoologică neumană, variază, bineînţeles, în funcţie de specie. Unele animale se relaxează liniştite şi dormitează la soare; pentru altele, din contră, inactivitatea prelungită este din ce în cemai greu de suportat. Dacă eşti un locuitor al grădinii zoologice umane, inevitabil faci parte din a doua categorie. Deoarece ai un creier în esenţă explorator şi inovator, n-o să fii capabil să te relaxezi
preamult timp. Vei fi împins spre activităţi din ce în ce mai elaborate. Vei investiga, vei organiza
şi vei crea, iar în final, vei deveni din ce în ce mai captiv. Fiecare pas spre complexitate te
îndepărtează mai mult de starea tribală naturală, stare în care strămoşii tăi au trăit timp de milioane
de ani.
    Povestea omului modern este povestea luptei pentru a face faţă consecinţelor acestui dificil
avans. Imaginea este confuză şi înşelătoare, deoarece noi avemun dublu rol, fiind, în acelaşi
timp, spectatori şi participanţi. Probabil imaginea se va mai limpezi dacă am vedea lucrurile
din puctul de vedere al zoologului, ceea ce voi încerca să fac în paginile următoare. În majoritatea
cazurilor amales intenţionat exemple care le vor fi familiare cititorilor occidentali. Aceasta
nu înseamnă însă că vreau să-mi leg concluziile numai de culturile occidentale. Din contră, toate
indiciile arată că principiile fundamentale se aplică în aceeaşimăsură orăşenilor de pretutindeni.
    Dacă vi se pare că spun „Întoarceţi-vă, vă îndreptaţi spre dezastru“, vă asigur că nu este aşa.
De-a lungul progresului nostru social de nestăvilit, s-au dezlănţuit glorios în noi puternicele
porniri spre inventivitate şi explorare. Acestea sunt o parte fundamentală a moştenirii noastre
biologice. Nu au nimic artificial sau nefiresc. Ele reprezintă cea mai mare forţă a noastră ca şi cea
maimare slăbiciune. Ce încerc să scot în evidenţă este preţul din ce în ce mai mare pe care trebuie
să-l plătim pentru a ne satisface aceste porniri, ca şi ingeniozitatea cu care reuşim să plătim acest
preţ, oricât demare ar fi. Mizele cresc permanent, jocul devine mai riscant, pierderile tot mai mari,
ritmul se iuţeşte. Însă în ciuda riscurilor, este cel mai incitant joc pe care omenirea l-a văzut vreodată.
Este absurd să vrem ca cineva să sufle din fluier şi să oprească jocul. Cu toate acestea, se poate juca în mai multe feluri şi, dacă am putea înţelege mai bine adevărata natură a jucătorilor, ar fi posibil ca jocul să fie mai recompensant, fără a deveni mai periculos în acelaşi timp şi în final dezastruos pentru întreaga specie.

Capitolul Sex şi supersex

Atunci când bagi o bucată de mâncare în gură nu înseamnă neapărat că ţi-e foame. Dacă bei
ceva, gestul nu semnifică faptul incontestabil că ţi-ar fi sete. În grădina zoologică umană mâncatul
şi băutul au ajuns să aibă mai multe funcţii. Poţi ronţăi alune ca să-ţi omori timpul, sau poţi
suge bomboane pentru a-ţi linişti nervii.Asemeni unui degustător de vin, poţi doar să savurezi
gustul şi apoi să scuipi lichidul, sau poţi să dai pe gât zece halbe de bere pentru a câştiga un pariu.
În anumite circumstanţe, poţi fi gata să înghiţi un ochi de oaie numai ca să-ţimenţii statutul social.
    Hrănirea corpului nu reprezintă adevăratul scop în niciunul dintre aceste cazuri. Utilizarea
multifuncţională a comportamentelor de bază nu este necunoscută în lumea animalelor, însă, în
grădina zoologică umană, oportunismul ingenios al omului extinde acest proces şi-l intensifică.
Teoretic, acest lucru ar trebui să cadă în seama existenţei noastre super-tribale. Pot apărea însă şi neajunsuri dacă procesul este manevrat cu stângăcie. Dacă mâncăm prea mult ca să ne calmăm
nervii, devenim supraponderali şi ne îmbolnăvim; dacă bem în exces unele lichide ne putem distruge ficatul sau putem dezvolta dependenţe; dacă experimentăm fără limite noi gusturi putem ajunge la indigestii. Aceste probleme apar deoarece eşuăm în separarea netă a funcţiei non-nutritive a mâncatului şi băutului de cea originală, de hrănire.Ne amuzăm pe seama obiceiului vechilor romani de a-şi gâdila gâtul cu o pană pentru a-şi goli stomacul de mâncarea nedorită sau de evitarea de a înghiţi practicată
de degustătorii de vin, şi care nu sunt decât excepţii izolate de la regula generală. Cu toate acestea, cu prudenţa necesară, ne putem deda la mâncatul şi băutul multifuncţional, într-omăsură considerabilă, fără să avem probleme serioase.
    În ceea ce priveşte comportamentul sexual, situaţia este asemănătoare, însă mult mai complicată
şi merită o atenţie specială. În acest caz, oamenii au eşuat şi mai tare în a separa activităţile sexuale non-reproductive de funcţiile fundamentale de reproducere. Însă toate acestea n-au împiedicat grădina zoologică umană să transforme sexul în supersex multifuncţional, în ciuda faptului că rezultatele sunt uneori dezastruoase pentru animalele umane implicate.Oportunismul omului nu cunoaşte limite şi ar fi fost de neconceput ca o activitate fundamentală şi atât de recompensatoare să fi scăpat diversificării.De fapt, dintre toate activităţile noastre, a devenit cea mai elaborată din punct de vedere funcţional, fără să
se ţină cont de pericole, având nu mai puţin de zece categorii principale.
    Pentru a lămuri această problemă, ne va fi de ajutor să examinăm pe rând diferitele funcţii ale
comportamentului sexual. Este important să înţelegem încă de la început că aceste funcţii, chiar dacă sunt separate şi diferite, iar uneori intră în contradicţie, nu se exclud întotdeauna una pe alta. Orice act de curtare sau copulaţie poate îndeplini în acelaşi timpmaimulte funcţii.
Iată cele zece categorii:

1.    Sexul pentru procreare

Nimeni nu poate contesta faptul că aceasta este ceamai importantă funcţie a comportamentului
sexual. Unii au afirmat uneori înmod greşit că este singura funcţie firească, deci potrivită. În mod paradoxal, unele grupuri religioase care susţin acest lucru nu aplică ceea ce propovăduiesc, mulţi călugări, multe maici sau preoţi sustrăgându-se de la activitatea pe care o declară atât de naturală.
    Un lucru important care trebuie adăugat aici este că atunci când o populaţie devine prea aglomerată, valoarea funcţiei reproductive a sexului este puternic redusă. În cele din urmă devine o
bătaie de cap. În loc să fie un mecanism fundamental de supravieţuire, devine un potenţial mecanism de
distrugere. Acest fenomen se întâmplă uneori la unele specii cum sunt lemingii şi şoarecii de câmp, care, atunci când condiţiile sunt foarte prielnice, se înmulţesc aşa de mult încât populaţiile explodează haotic, cu pierderi enorme de vieţi. Acelaşi lucru se întâmplă cu specia umană în acest moment, iar animalul uman s-ar putea să fie nevoit în curând să facă faţă interdicţiei de a procrea fără autorizaţie.
Aceasta nu este o problemă peste care se poate trece cu uşurinţă, iar în ultimii ani a dus la dezbateri
aprinse. Merită studiate ambele aspecte ale disputei, exerciţiu devenit din ce în cemai rar pe măsură ce protagoniştii s-au împins unii pe alţii în poziţii tot mai extreme.
    Întrebarea fundamentală este aceasta: putem îndrăzni să ne atingem de procesul procreării?
Sau, cum ar spune cealaltă tabără: îndrăznim să nu ne atingemde el? În general, argumentele se
învârt în domeniul filozofiei, eticii şi religiei, însă cumar arăta ele văzute din punct de vedere biologic?
Dacă un grup de oameni se opune unor tehnici eficiente de limitare a procreaţiei, el beneficiază
de două avantaje. În primul rând, se va înmulţi mai repede decât grupurile care utilizează metodele moderne de contracepţie. Fiind mai numeros, poate spera în cele din urmă să-i elimine pe ceilalţi – lucru care nu poate scăpa atenţiei liderilor, fie eimilitari sau religioşi. În al doilea rând, se va asigura că unitatea socială de bază – familia – este puternică. O pereche căsătorită nu este doar o unitate sexuală, este de asemenea o unitate parentală şi cu cât este mai preocupată de copii, cu atât devine mai stabilă.
    Acestea sunt argumente solide, însă la fel sunt şi cele din tabăra opusă. Cei care sprijină
contracepţia eficientă pot sublinia faptul că nu se mai pune problema unui grup care se impune
altuia. Suprapopularea a devenit o problemă mondială şi trebuie văzută ca atare. În acest sens,
suntem o uriaşă colonie mondială de lemingi, iar dacă populaţia explodează ne va afecta pe
toţi. Şi deja se întâmplă acest lucru. În ceea ce priveşte familia, am putea spune că metodele contraceptive nu creează o situaţie nenaturală ci pur şi simplu o recreează pe cea naturală. Înainte de existenţa sistemului medical, a normelor de igienă şi a altor sisteme de protecţie ale vieţii moderne, familia producea un număr mare de copii, însă în acelaşi timp, pierdea foarte mulţi dintre ei. Tot ce face contracepţia, utilizatămoderat, este să împingă aceste pierderi înapoi în timp, înainte ca ovulul să fie
fecundat.
    Dacă nu urmăm o politică globală de contracepţie, atunci va interveni inevitabil un alt factor
limitator al populaţiei. Ca specie, ne îndreptăm rapid spre punctul de saturaţie şi, dacă nu reuşim să
ne reducem voluntar fecunditatea, populaţia din acel moment va suferi din acest motiv. Dacă prevenirea este mai bună decât tratarea, atunci contracepţia este alegerea cea mai bună. Este greu de imaginat cum ar putea cineva să spună că a preveni naşterea cuiva este mai rău decât să vindeci pe cineva de viaţă. Fiinţa umană nu este un simplu organism pe care-l poţi irosi cu nepăsare. Este un produs de înaltă calitate care are nevoie de mulţi ani pentru a creşte şi a se dezvolta şi are nevoie de toată protecţia ce i se poate acorda. Cu toate acestea oponenţii contracepţiei persistă în ideea lor. Dacă vor câştiga,
atunci furnicarul de copii care a ajuns pe lume la încurajarea lor poate trăi să vadă colapsul total al întregii societăţi umane.

2.    Sexul pentru formarea perechii

Animalul uman este fundamental şi biologic o specie care formează perechi. Pe măsură ce legătura emoţională se dezvoltă în cadrul unei perechi de posibili parteneri, ea este ajutată şi stimulată
de activităţile sexuale desfăşurate în comun. Funcţia sexualităţii în formarea perechii este atât de importantă pentru specia noastră, încât niciodată în afara acestei faze activităţile sexuale nu ating regulat o intensitate aşa demare. Această funcţie provoacă foarte multe probleme atunci când intră în conflict cu diverse forme de sex non-reproductiv. Chiar dacă Sexul pentru Procreare este evitat cu succes şi fertilizarea nu are loc, există cazuri când se poate înfiripa o pereche chiar şi în situaţiile în care acest lucru nu este categoric dorit. Un motiv pentru care sexul ocazional poate duce la atât demulte probleme.
    Dacă unul dintre parteneri a suferit dereglări ale mecanismului de formare a perechii în timpul
copilăriei şi nu se poate „îndrăgosti“, sau dacă şi-a reprimat intenţionat şi temporar pornirea de a forma un cuplu, atunci sexul ocazional poate avea succes şi se poate bucura de el fără repercusiuni. Însă pentru a face sex e nevoie de doi, iar cel care are de-a face cu un asemenea partener se poate să nu fie prea norocos.Dacă ea sau el are un mecanism de formare a perechii mai activ, se poate naşte o legătură unilaterală, ca urmare a intensităţii emoţionale din timpul activităţilor sexuale. Rezultatul inevitabil al acestui lucru este acela că societatea este presărată cu „inimi frânte“, „încurcături“, „iubiri abandonate“
care ulterior au probleme extrem de mari în a forma o pereche cu un nou partener.
    Doar atunci când mecanismul de formare a cuplului a fost afectat în aceeaşimăsură sau este suprimat în mod egal de ambii parteneri, este posibil ca o relaţie sexuală ocazională să nu implice
unmare risc. Chiar şi atunci, există mereu pericolul ca puterea răspunsului sexual din partea  partenerului să fie atât demare, încât problemele afective să repară sau impulsul de a forma pereche fie dezinhibat.

3.    Sexul pentru menţinerea perechi

           Odată ce o pereche s-a format cu succes, activităţile sexuale lucrează în continuare pentru a menţine şi a întări legătura. Cu toate că aceste activităţi pot deven imai elaborate şimai extensive, de obicei devin mai puţin intense decât în timpul formării cuplului, deoarece funcţia de formare a perechii nu mai acţionează. Această diferenţă dintre funcţiile activităţilor sexuale de formare şi demenţinere a perechii este clar ilustrată de cazurile în care un cuplu cu vechime e separat o perioadă de timp din cauza războiului, a afacerilor sau a altuimotiv extern. Atunci când se reîntâlnesc, de obicei activitatea
sexuală este foarte intensă în primele nopţi, ca şi cum ar trece printr-un proces de refacere a perechii.
Aici este o aparentă contradicţie ce trebuie clarificată. În unele culturi, în care procesul biologic
de „îndrăgostire“ este stânjenit de căsătorii aranjate sau de propagandă antisexuală, un tânăr cuplu se poate afla în situaţia de a fi proaspăt căsătorit fără camăcar să fi trecut prin începuturile procesului de formare a perechii, sau cu inhibiţii adânci legate de activitatea sexuală. În astfel de situaţii, se poate întâmpla (dacă au noroc) ca activitatea lor sexuală să devină mai intensă mai târziu. În cazul lor se pare că sexul pentru menţinerea perechii, este la prima vedere mai intens decât cel din stadiul de formare a perechii, ceea ce aparent răstoarnă ceea ce am spus până acum. Contradicţia nu este însă reală, ceea
ce se întâmplă este doar amânarea artificială a adevăratului stadiu de formare a perechii.
    Cuplurile de acest fel nu sunt întotdeauna aşa de norocoase. Ceea ce se întâmplă frecvent în
astfel de cazuri este faptul că unitatea familială trebuie să se bazeze pe presiuni sociale externe
pentru rezista, mai degrabă decât pe procesul de formare a legăturilor interne, mult mai fundamental
şimai de încredere.Dacă, în consecinţă, unul dintre soţi rămâne „nelegat“ din punct de vedere biologic, există riscul considerabil să se implice pe neaşteptate într-o puternică relaţie extramaritală. Capacitatea reală de formare a unui cuplu va sta în expectativă, dacă putem spune aşa, şi va fi mai mult decât pregătită să intre în acţiune, provocând dezastru în pseudoperechea recunoscută oficial.
    Mai este şi o altă primejdie pentru tânărul cuplu care reuşeşte să-şi întemeieze căsnicia pe
formarea unei adevărate perechi. Pericolul nu vine din partea propagandei antisexuale ci mai
degrabă din partea unui exces de propagandă prosexuală, care îi poate face să creadă că intensitatea
sexuală din timpul stadiului de formare a cuplului trebuie să persiste chiar şi după ce perechea
este deplin formată. Atunci când inevitabil nu se întâmplă aşa, ei îşi imaginează că ceva
e în neregulă, deşi în realitate abia au ajuns la faza normală de sex pentru întreţinerea perechii. Problema sexului pentru reproducere poate fi la fel de bine exagerată pe cât neglijată, ambele situaţii
putându-se solda cu probleme.
    Aceste prime trei categorii – sexul pentru procreare, pentru formarea perechii şi pentru
menţinerea perechii – reprezintă funcţiile reproductive fundamentale ale comportamentului
sexual uman. Înainte să continuăm cu examinarea modelelor comportamentale non-reproductive,
este important să mai facemun comentariu final, general. Indivizii care au avut probleme cu
mecanismul lor de formare de perechi au găsit comod uneori să afirme că pentru specia umană
nu există un asemenea lucru ca tendinţa biologică de a forma perechi. „Iubirea romantică“,
după cum preferă ei s-o numească, este privită ca o invenţie recentă şi foarte artificială a vieţii
moderne. Omul, spun ei, este fundamental promiscuu, precum multe dintre rudele lui maimuţele.
Dovezile însă contrazic această informaţie. Este adevărat că în multe culturi consideraţiile
economice au dus la o denaturare grosolană a modelului de formare a perechilor, însă chiar şi
acolo unde interferarea acestui model cu pseudoperechile planificate oficial a fost dur reprimată,
cu pedepse sălbatice, tendinţele fireşti au dat mereu semne de reafirmare. Din cele mai
vechi timpuri, tineri îndrăgostiţi, conştienţi că îşi riscă viaţa dacă sunt descoperiţi, şi-au asumat cu
toate acestea riscul de a fi împreună. Aşa de puternic este acestmecanismbiologic fundamental.