Nicolae Coande
Nu m-au lăsat să conduc lumea
Casa de Editură Max Blecher, 2015
Cu mîinile îngheţate
Am trăit în vremea mai multor cenzori și nu am știut. Nici
Iisus n-a știut poate nu citea jurnalele epocii. Imagini cu el nu avem
nu avem nici măcar o carte poștală
dar se spune că era capabil să liniștească vînturile de pe cerul
Capelei Sixtine
și a-ndrăznit mai mult decît era permis unui neplătitor de taxe.
Inima lui se înnoia pe măsură ce îmbătrînea sub cuţit.
Haine trase la sorţi – să mori în sărăcie la Ierusalim?
Stai în praf cînd vrei să vorbești cu oamenii. Lucrează cu ei
niște pîine prinde bine oricui.
Am băut un pahar de vin alături de femeile mele – le-am simţit
transpiraţia gîndurile întunecate și inima voioasă – iar ele nici n-au clipit.
Lipsa de speranţă face poezie dar nu una prea bună.
Putem vorbi și despre asta dar acum aș vrea să te întreb
dacă ai gustat din carnea ei vie
cît bei un pahar viaţa a și trecut în fotografii
aerul din jurul buzelor șoptește încă o vreme
nimic din mirosul rămas nu spune că a fost vreodată
temperatura lumii nu se modifică.
Ascultă norii și unica mare de pe pămînt. Putem încerca să tăcem
cu mîinile îngheţate în jurul unui pahar cu cenușă.
Impostura
Ei cred că te poţi retrage în natură să scrii
cum ai desface o conservă cu poezie în singe
dar impostura e veche.
Dichtung&Wahrheit – în Epoca Aldi
sînt ghiocelul ce-și aprinde ţigara la ieșirea din ţară
în Spreeathen Führerul își scutură luna din păr
nehotărît între două femei palpez ficatul metaforei
ochii nu pot privi în ochi toată viaţa
o floare de măr.
Duminica e o măcelărie de unde cumpărăm parfum
de-atîta pace germana vorbește singură prin gări –
dacă ar putea ţiganii ar fura soarele.
Tăcută ca o ţiglă pe casă a crăpat vara.
Buzunarul
Tu crezi că un mare critic poate înţelege un poet atîtica?
Lumina dintr-o catedrală are habar cum își trage sufletul
ciuperca de pe lemnul crucii care L-a îmbrăţișat?
Ce este adevărat în diapazonul său pedant, episcop ambulant,
în adecvarea măreaţă de satir precaut în infirmeria
cărnii, a maţelor, atent la virgula dintre cap și sentiment?
Știi, preţul nu e pentru toate pungile, pentru hămesiţi.
Nu costă prea mult, inhalăm creiere, lipăim nervi, am plătit
și plătim pentru un pacheţel bine făcut, rafturi rînduite cu vicii –
tu crezi că un mare critic are grijă să șteargă sîngele pe hîrtie?
Lîngă hala de maţe o pisică soioasă îmi face cu ochiul,
ruina vieţii ei îmi străpunge ficatul,
gol pușcă, acoperit cu-n buchet de florile cîmpului
trec printre oameni decent îmbrăcaţi –
femeile sînt atente la grădini, bărbaţii la gardurile care le închid.
Crezi că putem vorbi unul cu altul?
Mi-e dor de un pahar de vin băut cu un sărac, plătit
din buzunarul nostru comun.
Îngerii proști
Nu era epoca noastră. Ne-au momit cu o jucărie de cîrpe,
un joc sportiv între băieţi, figuri fără înţeles,
inacceptabile cantilene, deja învechite suluri de aer
în sticle unde duhul era absent. Plictiseala ne omora.
Nu era epoca noastră. Zîmbetul și duioșia, mereu aceleași
constelaţii pe chipurile noastre șterse –
mîndri și îndrăgostiţi nepăsători la toată zgura,
la pumnii pe care sufletul îi încasa
cu o naivitate ce făcea din noi îngerii proști ai unui zeu
atît de tînăr și nepriceput
că l-am iubit chiar și atunci cînd complota cu ei să ne umilească
pentru că am îndrăznit să credem că vom fi
furnicile îngîndurate care-i vor duce trupul greu în soare
atunci cînd lumea va îngheţa.
Omul nu s-a născut încă:
un boţ de lut cerșind altei arătări de lut.