Andrei Doboş


Valea rea


(CR, 2015)


În lumina stelei apropiate


În lumina stelei apropiate

organismele pozează;

bipedul

apasă pe buton

declanşează afectul

femelei. Drona a înregistrat

un şir de şapte cifre

de astfel de recurenţe

într‑o singură zi.

După ce steaua apune

se face încet întuneric

şi rece, culoarele se golesc,

se pregăteşte

o rupere de nori,

plouă temeinic

furtuni electromagnetice

bruiază frecvenţele.

 


Aprilie, singularitate


Mutat cu toţii în virtual. Oraşul golit. Au rămas

cîţiva zăpăciţi pe stradă, drujbişti bătrîni

la umbra florilor de piersic.

Privesc puiul de vişin

înverzit, crenguţele lui crescute dezordonat

seamănă cu părul neatins al unei cerşetoare.

Mă gîndesc cît de mult mai are

pînă la lumea virtuală. Milioane de ani.

Cînd dăunătorii îi vor sfredeli scoarţa

El va secreta necontenit răşini. Va îndura frigul

Şi seceta, şi ploile lungi de toamnă. Va muri

Iar vîntul îl va purta în locuri sălbatice

Printre mesteceni şi frasini. Va fora acolo

Casă nouă pentru rădăcinile sale. Fructele lui vor deveni

Aspre, atît de acre că nimeni nu va mai putea

Să le mănînce. Va pieri încet

Sub greutatea altor specii, alte păsări şi alţi viermi

Vor găsi acolo hrană şi adăpost. Doar gustul

O să rămînă acelaşi, înregistrat pe softuri. Sucuri

Şi siropuri şi drajeuri de vişine. Imaginea (poate şi senzaţia

Tactilă – luciul şi carnaţia bobului – duritatea umedă

A sîmburelui). Parfumul şi culoarea

Florilor tinere. Fluxuri de biţi

Din motorul hologramatic –

Fluturi ce se topesc la contactul

Cu lumina rece: Copii

ce se joacă seara în livadă, se opresc

gălăgioşi lîngă pomul cu crengi aplecate –

culeg, unii de jos, alţii scutură,

alţii se caţără sus pînă la vîrf

 


Lui Vlad


Eram cu V.

în noul lui apartament

umbros din Floreşti

făceam toamna aia

vipaşna

şi mergeam peste tot cu şuriul la mine

cădeau capete la mese

în stil japonez

pe el îl neliniştea

un cuplu de sexagenari

alcoolişti vecini de dedesubt

şi nu pot

asculta muzică tare

mă deprimă vai

cum se tot ceartă

odată s‑au şi bătut

strîngere de inimă

m‑am gîndit eu

lîngă pai mu tan‑ul aburind

în adăpostul de noiembrie tîrziu

la prînz

afară soarele rece puţină bură

îl vedeam în maiou

îi strălucea chelia

cu revolverul în mînă

Dar în ziua aia

de duminică

– după un drum la Tăuţi

pînă unde se putea merge cu maşina

am urcat un dîmb

şi‑n iarba bătrînă

unde bălteau tulbure

apele

am sprijinit

minute bune pruni –

nu se auzea de jos nimic

doar muh muh din ţigări

în bucătărie

şi ceai

aruncam plase

deşi prada îmi scăpa

aşa că ne‑am mutat

în cameră să ne întindem

(asta ţine şi

de ficat)

şi acolo pe canapea

pornise centrala

la laptop

mooji reorchestrat

pe downtempo

pe reggae

de un grup de tineri

devoţi (de fapt era un singur dj

jean cristophe,

pe care l‑am cunoscut

mai tîrziu şi am aflat

că se băgase din cauza unei tipe

pe care‑o plăcea

şi care stătea de ani buni

la picioarele maestrului)

cu asta am adormit

şi nu ştiu ce s‑a întîmplat în somnul acela de amiază

de numai 20 de minute

de care de obicei mă feresc

fiindcă intoxică

dar cînd m‑am trezit

nimic

dar nimic

nu mai era la fel

deşi m‑am întors acasă

bine merci

cu rechinul

din staţie

tocmai începuse să plouă

însă noroi

se făcuse mai demult


Comunicare?

Femeie

obscuritatea a crescut

subiectul îşi pierde centralitatea

şi fuzionează cu spaţiul

Viaţa e sufocantă

în văditul erotism,

ceaţa împinge ferestrele înalte

ca într‑un amplu roman

ostil. Lumina şi tenebrele

prin nucii ruginoşi, tuia

scăldată de şpreiul monoton

al apelor de toamnă. Cîştigăm

puţină informaţie: aici

e spaţiul vivant. Materializarea teribilă

a celor rămase în urmă.

 


Grădina cu pruni


Copii încă în satele în care s‑au născut

la jumătatea secolului douăzeci

într‑o vară cu multe ploi

laptele izbit cu spumă de şiştare smălţuite

pline de iarbă

cizmele pe care le‑am încălţat

mai mult să cobor

spre mlaştina

de care bivolii

nu se mai satură.

Aveam mame de pămînt

cu pielea ca noroiul uscat

ce mai tîrziu aveau să povestească

nepoţilor

despre trudă

deşi truda

nu începuse cu adevărat

şi soarele la apus

din grădina cu pruni

unde ne bucurăm

că ajungem

cînd insectele alină

şi se lasă a două rouă a zilei

iar viţelul de numai o lună

ne prinde, bucuros, din urmă