Radu Vancu, 4 A.M. Cantosuri domestice
(Casa de Editură Max Blecher, 2015)
Canto XXVII
Tata, prea mult mi-ai vorbit,
ajunge, de acum o să-ți vorbesc eu.
Nu-n vis, ci chiar pe bune.
Și ți-o spun neted din capul locului:
oricât de mult iubesc sinuciderea ta,
nu mă voi sinucide.
Oricât de tehnicoloră e moartea,
oricât de frumoși am arăta amândoi
în filmul cu sinuciderile noastre regizat
de însuși ăla, oricâtă
poezie pură e-n manualele de suicidologie –
nu mă voi sinucide.
Mi-am tăiat și eu brațele cu lama,
am pe ele mai multe cicatrice
decât poze cu noi doi, sau numai cu tine.
Am băut alcool metilic cu cana,
sperând îngrozit să mor direct,
să nu mă trezesc a doua zi orb.
Crezi că eu nu știu cât de dulce
se adâncește lama în carnea
antebrațului, coborând tot mai mult
în făgașele mustoase de sânge
prin care va trece împroșcând totul
carul cu roți aurite al lui Dumnezeu?
Crezi că nu văd cum cicatricele se fac
luminoase ca niște copii răsfățați
atunci când mă gândesc la tine?
Am invidiat, invidiez încă până la leșin
morții atât de cufundați în liniștea lor
că-s niște trandafiri mirosindu-se pe ei înșiși.
Însă, tata, trandafirii-s fără de ce,
ei înfloresc așa cum oamenii se sinucid.
N-au altă soluție. Cum nici eu n-am:
După ce ți-am tăiat frânghia din jurul gâtului,
tu n-aveai de dat ochii decât cu mine.
Eu am de dat ochii cu Sebastian.
Iar acum, singur printre trandafirii tăi,
tu n-ai de dat ochii decât cu Dumnezeu.
Pe când eu am de dat ochii cu Sebastian.
Așa că înțelege și iartă, tata –
nu mă voi sinucide.
(Și abia asta-i, de fapt, o sinucidere.)
Canto XXVIII
Tata, am putea fi mai tari decât Berryman și taică-său,
și decât papa Hem și taică-său,
am putea fi niște Mengele și Beria
și cavalerii Pardaillan ai sinuciderii.
Tu ești spânzuratul, eu aș putea fi fierarul ăla
care și-a pus capul în menghină
și a strâns până și-a auzit țeasta trosnind –
ba nu, până nu și-a mai auzit-o.
Tu ai rămâne spânzuratul, eu aș putea fi
cel ce-și bate piroane în ochi. Cel ce
înghite jumătăți de lame de ras. Cel ce
se injectează cu ace contaminate. Băutorul
de azot. Înghițitorul de șobolani flămânzi.
Există însă ceva mai înfricoșător
decât toate astea la un loc,
ceva ce le face să se ascundă
în găurile de șarpe din inimile noastre.
Ceva ce are legătură cu ochii unui copil,
când îi pui dimineața
lapte călduț
peste cereale.
Undeva în adâncul ochilor copilașului
îi vezi în fiecare dimineață,
cam la ora la care te-ai spânzurat tu,
pe morții tăi rugându-se pentru tine.
Canto XXXIII
Când soarele te privește ca un psalm
răzbunător, nu mai e nimic de
făcut. Știi ce ai de făcut, așa că
după ce-l iei de la grădiniță
coborâți încet prin poienița de
zade (cum or fi arătând
zadele?) spre căsuța coșcovită
și dulce din mijlocul minții. Îl
strângi emoționat de mânuță, e
ca atunci când te-ai dus cu tata
cu cortul (nu te-ai dus niciodată
cu tata cu cortul) și după noaptea
groaznică în care n-ai dormit deloc
ai ieșit printre urzicile enorme
și lumina ți s-a gudurat la picioare
cu ochii ei de câine care știe că
a făcut-o lată. Ochii câinelui tău
Rulfo după ce te-a mușcat de
umăr (n-ai avut niciodată un
câine, Rulfo sau altfel). Ochii
lui tata mort, când știa că tu știi
că e mort. (Asta ai avut, da. Din
plin.) Și când vă apropiați de
căsuță, Sebi strigă: „Rulfo, Rulfo!”
și câinele enorm cu blana ca lumina
se rostogolește spre el și i se freacă
de piciorușe, privindu-l cu ochii
lui tata. După 5 va veni și Cami,
o va parca pe Suzi în fața căsuței
și lumina cealaltă ne va înveli pe
toți ca o blană. Peste Suzi vor crește
urzici enorme, căsuța se va acoperi de
mușchiul inimii, cutia poștală va da
pe dinafară de somații de la bancă,
psalmii răzbunători vor cânta neputin-
cioși și asurzitori în jurul căsuței.
Canto XXXVII
Găsisem cu frate-meu Iuli
în spatele blocului
o aricioaică cu pui.
Să vedeți despre ce e vorba:
I-am luat în brațe,
eram speriat, dar aricioaica și puii
erau atât de speriați, încât
se vedea Dumnezeul aricilor
plutind deasupra lor
I-am dus în uscătorie,
la etajul patru, lângă ușa noastră.
Iar când i-am pus în cutia de carton,
cu plăpumioară groasă sub ei
și cu iarbă pe plăpumioară,
cu cănuțele noastre de ceai
pline cu apă pentru ei –
erau atât de speriați, încât se vedea
până și Sfântul Duh al aricilor
învelindu-i ca o plăpumioară
de lumină groasă
cu iarbă și cănuțe de tablă pe ea.
Și eram și noi atât de speriați
și fericiți, încât inimile
ne pluteau zvâcnind
undeva în fața corpurilor,
cum numai după ce i-am tăiat
lațul de la gât lui tata
și am crezut că mai respiră
și Dumnezeu plutea ca
o plăpumioară de respirație
deasupra lui
am mai văzut.
Am acoperit cutia de carton
cu un placaj subțire. Am închis geamul
de la uscătorie ca să nu
poată sări. Am închis ușa
de la uscătorie cu cheia.
Dimineața dispăruseră. Ușa
închisă, geamul închis, placajul
neatins. Nu m-am prea mirat,
cum nu m-am prea mirat
nici când a dispărut tata.
Iar fratele meu Iuli, în Kutna Hora,
la 40 de km de Praga, face tastaturi –
și nici asta nu mă miră
prea tare. Nu mai tare decât plă-
pumioara de lumină care-i învelește
orice gest, lăsându-l în rest neatins,
neatins.
Despre asta era, de fapt, vorba.