Aura Maru
toate scheletele din toate dulapurile
1.
să-i poţi vorbi cu siguranţă, cu siguranţa celui care spune am boala __________. să-i poţi spune tocmai mi-ai provocat o criză de _________. cât de repede s-ar epuiza adevărul. scurt şi definitiv, ca o vomă.
sau la adăpostul unor forme japoneze. doar ei ştiu cum să spună astfel de lucruri fără să simtă în acelaşi timp nevoia de a-şi face vivisecţie (sau dacă da, atunci fără cuvinte).
____________
___________________
____________
2.
o dată, ca la teatru în faţa unui măcelar din trapezului.
rândul 1, locul 1. rândul 1, locul 2. maestrul decojeşte atent carnea. mănuşile albe nici nu se ating. liniştea proastă, ca o slană.
dar spune-mi ceva, ceva palpabil, ceva tranzitiv, ceva de care să ne putem agăţa în sfârşit, toate scheletele din toate dulapurile.
pielea mâinilor mai subţire decât foile cărţilor. mi-e teamă că într-o zi ţi-ai putea tăia degetele cu pagina 13 din les mots et les choses.
3.
altă dată, ce zi, ce zi. dumnezeu halterofilul ridicase cerul, ridicase soarele pe cer, aerul era plin de semne şi constelaţii deasupra şi ne lăsase pe noi să ratăm totul dedesubt.
altă dată, seară cu muzică. gura îi miroase a vin. umblă cu o carafă printre mese şi rânduri, îşi toarnă direct în. ai vrea să-i strigi ceva. în stânga ta e un bărbat cu prea multe urechi. ceva se întâmplă, ceva se întâmplă cu muzica. în ziua aceea, la masa aceea, hotărăşti. schema ta mică, planul. îţi apeşi faţa pe o sită, te uiţi. cât curaj.
acum inima mea e uşoară ușoară, pot să păşesc deasupra ca peste ruinele din lipscani
într-un apus din chişinău în care am privit obiectele în întuneric, toate sunt aceleaşi, întind braţe, luptă pentru lumină, spaţiu.
4.
dar eu nu știu să fac lucruri cu cuvinte, știu să fac cuvinte cu lucrurile.
jogging
alegerile
dintre care cea mai serioasă - să fugi
vin înapoi din toate direcţiile
oglinzi mari îţi apasă capul
dintr-o parte şi alta
nu-ţi mai aduci aminte de ce şi cum
foarte vag răzbunarea
(turații în gol
mașini de tocat aerul)
dans
târziu, când pe holuri mirosul de weed coboară spre duşumea, îmi vine deodată să dansez. să dansez dansul imigrantului rătăcit. localnicii se dau la o parte - ei știu că dansul se poate transforma oricând în lovituri. corpul imigrantului aruncă astfel la suprafaţă tot felul de calcule, frustrări, comparaţii. nedreptatea i s-a arătat din toate unghiurile, ca o curvă într-o vitrină din amsterdam. nici măcar nedreptatea: contingenţa. când corpul oboseşte în sfârşit, creierul spune că e bine cum e și găsește motive. imigrantul bis.
(din „du-te free”, Cartier, Chişinău, 2015)