Eugenia Ţarălungă

Birdman: sus/jos şi alte cote


Despre valori, tensiune (gen Tennessee Williams), showbiz. Şi despre zbor. Despre aşa ceva este (sunt ai fi tentat să spui) filmul Birdman (Or the Unexpected Virtue of Ignorance). Omul pasăre. Al regizorului mexican – mult apreciat şi premiat însă şi de americani – Alejandro Gonzales Iñárritu.

Cât de ardent poate fi sentimentul ratării în cazul unui actor (ex)iubit de box-office, dar nu iubitor cu orice preţ de producţii populare din cale-afară (Riggan – Michael Keaton)?! Cât de suficiente îi sunt puterile paranormale şi percepţiile extrasenzoriale unui om care levitează constant, are abilităţi din sfera telekineziei, dar nu poate fuma până la capăt o ţigară în uşa actorilor la un teatru de pe Broadway, unde montează – cu toate riscurile – o piesă acum, spre bătrâneţe?! Nu oricare, ci Raymond Carver – What we talk about when we talk about love (1981).

Ce e iubirea?

Iubirea este o pasăre, un glas pe care îl auzi tot timpul. Iubirea te face să îţi revezi soţia (fostă, aka Sylvia – Amy Ryan) şi să ai grijă de fata ta (Sam – Emma Stone) care se (mai) droga câteodată. Iubirea face dintr-un actor un idol, chiar dacă vede că regele e gol – nu contează, să ne facem repede un selfie cu această ipostază inedită, cu regele gol, adică!

Iubirea faţă de o profesie capricioasă şi mereu controversată te face să recunoşti valoarea unui actor (Mike – Edward Norton) care trăieşte numai pe scenă, exclusiv, iar viaţa adevărată îi este un fake (sau un remake, depinde). Sau valoarea unei actriţe. Sau a alteia, mai mult sau mai puţin (Lesley – Naomi Watts, Laura – Andrea Riseborough).

Iubirea faţă de ceea ce este 100% un act autentic te face să atentezi la propria integritate fizică (aţi auzit de Meşterul Manole? – miturile sunt veşnic vii şi de o ubicuitate pur şi simplu alarmantă!). Pe scenă, în seara premierei piesei lui Raymond Carver. Ceea ce o va mişca, nu-i aşa?!, până şi pe cea mai acră, mai „veterană” şi mai redutabilă producătoare de cronici teatrale a revistei „New York Times”, cea care are în mână destinele şi cotele de piaţă ale tuturor pieselor de pe râvnitul Broadway (Tabitha – Lindsay Duncan).

Iubirea este cea care te pune pe gânduri, te lasă pe gânduri, chiar dacă Birdman se înalţă peste zgârie-nori, dincolo de Broadway, spre lărgimile cerului.

Iubirea este.

De numele lui Alejandro Gonzales Iñárritu se mai leagă pelicule ca Biutiful (Mexic-Spania, 2010), Babel (SUA, 2006), 21 grame (SUA, 2003). Ar urma să apară filmul The Revenant.

Vom reveni!