Sever Gulea
Rendez-vous de vară… cu literatura incomodă
La Brașov mijlocul lunii iulie pare să se consume cât se poate de intens, cel puțin din punct de vedere cultural: un festival al cărții și al muzicii, un festival de film și iată, lansări de carte, desfășurate și în afara centrului vechi. Și dacă vorbim de literatură mai puțin convențională și de locuri și mai puțin convenționale de organizarea lansărilor de carte, cu siguranță vorbim de o nouă ediție a CenaKLUbului Tiuk! organizat de Mihail Vakulovski. Rețeta e familiară și convingătoare: literatură proaspătă, răcoritoare, oameni curioși și mult umor – inevitabil dau o reacție efervescentă spectaculoasă.
JOI, 19.07.2012, în CLUBUL ROCKSTADT din Brașov a avut loc o nouă ediție a CenaKLUbului TIUK!, la care s-a lansat și s-a discutat volumul ÎMBLÂNZITORUL APELOR (Editura Casa de Pariuri Literare, 2012), semnat de FLAVIUS ARDELEAN (sub pseudonimul A.R. DELEANU), în compania unui public cât se poate de numeros. Întâlnirea a pornit de la premise comode: o bere rece, un loc la masă, o scenă plină de cărți, invitați dornici de discuții. Peisajul informal, familiar a fost numai bun pentru discuții pe marginea bizaroprozei, a literaturii incomode, provocatoare propuse de autor.
Evenimentul a fost deschis de MIHAIL VAKULOVSKI care a vorbit despre autor și despre stilul în care e scrisă cartea. După o activitate muzicală intensă, Flavius Ardelean a devenit un colaborator al revistei Tiuk!, trimițând compoziții literare scurte și dând impresia, așa cum a amintit vorbitorul, că într-adevăr crește de la proză la proză. Așteptând un volum de proză scurtă din partea lui Flavius Ardelean, Mihail Vakulovski a avut o mare surpriză când a primit manuscrisul unui roman de la autor. Așa cum a amintit vorbitorul, Flavius Ardelean nu face parte dintr-o haită literară și nu e neapărat exponentul unei direcții artistice anume (Mihail a adăugat cu umor că volumul lansat de autor are nevoie de un curent literar). ÎMBLÂNZITORUL APELOR este o carte apărută cu sprijinul Asociației Fondului Cultural Național și este așadar foarte accesibilă ca preț (doar 5 RON). Narațiunea este plină de viață (plină de sânge, într-un sens figurat desigur), în care Mihail Vakulovski a regăsit ceva din expresia artistică muzicală a lui Flavius. Este o narațiune care urmărește, valorificând elemente din mitul biblic al potopului, apocalipsa care se poate monta într-o singură familie numeroasă. Povestea suportă mai multe chei de lectură și chiar dacă nu e postmodernă (povestea rămâne mai importantă decât forma), se înscrie totuși într-un nou val literar. În opinia lui Mihail Vakulovski Flavius Ardelean știe să combine stilurile (un amestec de bizaroproză și stil existențial), amintind de tinerii scriitori ruși, dovedindu-se așadar cât se poate de actual din punct de vedere artistic.
FLAVIUS ARDELEAN a citit fragmente din volumul lansat și a invitat desigur publicul la dialog.
Răspunzând întrebărilor celor prezenți, Flavius a vorbit despre titlu și despre geneza romanului, amintind că ideea de bază a romanului este cât se poate de veche (chiar din vremea primelor tentative literare ale liceului) dar că povestea a fost definitivată mai ales în perioada studiilor de master – oricum, așa cum a mărturisit vorbitorul, el crede mai degrabă în rescrisul cărților, decât în scrisul lor, subliniind senzația de necesitate a ameliorărilor constante ale textului.
Despre relația dintre biografia autorului și conținutul volumului, Flavius a amintit faptul că există desigur o legătură, dar evident nu una de tip suprapunere (în fond nici chiar Nică, din Amintiri din copilărie nu era Ion Creangă însuși).
Flavius și-a justificat inspirația narativă mitică, pe de o parte pentru că cele mai bine vândute și mai interesante povești au la bază un mit (iar autorul a dorit să ofere și o proză care să atragă) și, pe de altă parte, mitul biblic al potopului e un cadru potrivit pentru a explora felul în care oamenii pot să o ia razna (pe lângă calamitatea naturală care apare loc în roman, o mare parte a poveștii se petrece pe întuneric – inclusiv gravura de pe coperta cărții evocă un anume grad de disperare). În fond, volumul lui Flavius se dovedește o experiență de lectură incomodă, prin atmosfera apăsătoare pe care o proiectează, atingând așa cum sugerează și Nora Iuga pe coperta a IV-a a cărții, zone profunde ale cititorului.
Și dacă e incomod pentru cititor, cu toate că e provocator, romanul lui A.R. Deleanu s-a dovedit incomod și pentru autor – vorbind despre experiența scrisului, Flavius Ardelean a amintit faptul că nu se simte prea bine când scrie, ba chiar că a avut adesea senzația că trebuie într-un fel să scape de această carte.
La final, autorul a premiat cu o carte cea mai bună întrebare din public și i-a invitat pe cei prezenți la autografe.
Mihail Vakulovski a sugerat, exprimându-și anecdotic încrederea în talentul lui A.R. Deleanu, că această lansare va deveni, peste ani, un motiv de mândrie pentru toți cei prezenți, atunci când autorul va deveni un scriitor consacrat.
A fost o seară încinsă, caniculară – atmosfera s-a dovedit cât se poate de respirabilă, când dogoarea naturală a fost în mod plăcut neutralizată de paharele de bere, de răspunsurile pline de umor ale vorbitorilor și de fragmentele de proză citite. Am avut parte de o nouă întâlnire memorabilă, interactivă, marca Tiuk!