Cosmin PERŢA
„Fără titlu”
(Editura Paralela 45, Piteşti, 2011)
Cosmin Perţa este un extraordinar poet al stărilor, iar „Fără titlu” (Editura Paralela 45, Piteşti, 2011) e un volum intens de poezie plină de viaţă, o carte care se zbate între cele mai diverse stări existenţial-psihologice care-l macină pe eul liric, chiar şi cele două părţi stînd cu spatele una faţă de cealaltă, nu faţă în faţă, ceea ce-l face şi mai puternic, şi mai existenţial, şi mai neliniştit, şi mai autentic. Este interesant cum Cosmin Perţa reuşeşte să transforme modernismul de suprafaţă în existenţialism & biografism profund, cum face ca stările aproape contradictorii din cele două părţi ale cărţii – care au acelaşi „personaj”, doar că la altă vîrstă, cu alt fel de trăiri – să crească un eu poetic integru, subtil, sigur şi în acelaşi timp tulburat. Poezie sinceră şi voit umilă, în care scriitorul nu încearcă să ascundă nimic, poezie narativă, limpede şi curată ca apa unui izvor de munte. Să nu-ţi fie frică să intri în ea, dragă cititorule, pentru că doar aşa vei simţi „strîngerea aceea puternică din spinare”!
Mihail Vakulovski
Bocet
Au venit deodată,
beţi, de abia ieşiţi dintr-o lume a lor,
cu mâinile osoase şi lungi, cu pântecul dureros,
axila putredă şi piept găunos.
Au venit, mi-au cerut ţigări şi bani de o sută de votcă,
apoi au plecat chiuind, arşi de soare şi de tutun,
să construiască un sat. Un sat de fildeş şi marmură,
cu râuri de-absint şi dale de-azbest.
Mult nu le-a luat şi nici nu au stat mult acolo.
Pântecul gol, putred şi gras al celui mai bătrân dintre ei
cerea izbăvire. Nici o mână de atunci nu l-a atins
şi nu-l mai atinge. Plânsetul surd al celui mai bătrân dintre ei
îmi aminteşte de satul acela de-azbest
şi de oamenii lui cu piepturi crăpate
din care duhori potrivnice izbucnesc.
Au venit deodată, trei oameni,
goi ca o ploaie, şi-au zis că vor face-o biserică.
Îmi recunosc carnea fărămiţată.
Fărămiţată pentru că înainte vreme de asta ea s-a uscat,
s-a uscat bine şi de abia aştepta să se destrame,
ceea ce s-a şi întâmplat odată cu venirea primului vânt
când carnea mea moale şi fragedă de odinioară
mi s-a scurs ca un scrum de pe oase
împrăştiindu-se pe jos şi prin aer,
lăsându-mă cu oasele goale goluţe
care începuseră şi ele a se usca.
Dar oasele mele goale goluţe le-am legat cu cârpe
şi am început să umblu prin lume,
târându-mi os după os
pentru a-mi recunoaşte carnea fărâmiţată
împrăştiată prin ierburi
şi pe spatele chitinos al insectelor,
pentru a o vedea aşa cum e ea de fapt
şi asta, înainte să mi se usuce şi oasele de tot
aşa cum e de aşteptat.
Bocet
Şi atunci lumea se împărţi în două:
erau iernile lor, acelea,
cu scâncetele duioase, de somn,
erau amintirile noastre, cu foşnete de flaşnetă şi tamburin.
Viaţa e nouă când stai şi aştepţi, e nouă-nouă, cu adevărat,
şi stai şi aştepţi, şi crezi că ţi se cuvine ceva,
şi chiar, într-o zi viaţa e cum nu se poate mai nouă
şi plină.
Şi nu despre amintiri vorbesc eu aici,
ci despre ceea ce ar putea să li se întâmple lor.
Căci amintirile sunt ca iarba uscată,
numai ce le ostoieşti la foc domol şi dispar.
Ele nu sunt ca viaţa, ci ca rugul de cremene
care nu arde oricât ai vrea,
ca lumina roşie de pe zidul kremlinului noaptea
care e când aci, când acolo,
ca demonii ierbii, ca demonii ierbii uscate,
care şi ei, când îşi pun capul în palme
li se pare că dorm, şi numai iluzia,
săraca de ea, le mai dă uneori
simţul realităţii.
şi iată: încerci să îţi aminteşti
lumea se termină,
te scuturi, te scuturi
şi încerci să vorbeşti.
Jelanie
Sunt puternic, puternic şi tânăr,
am crescut într-un sat cu zăpadă,
cu păduri întoarse de-a valma,
ce ajungeau până în prag,
am crescut singur şi gol,
cu o livadă, o puşcă de lemn şi un bunic
alb cum sunt zorii lăptoşi
care intrau dimineaţă de dimineaţă pe uşa deschisă
până la mine în pat.
Sunt tânăr, tânăr şi laş,
şi asta pentru că am crescut
ascuns, sălbăticit, pentru că acolo
până la şcoală mergeam prin pădure,
iar la întoarcere mirosul de fiară,
de zăpadă topită sub blana mare şi caldă a fiarei
mi se lipea de nări ca un alt simţ,
care mă făcea să mă mişc mult mai repede
şi mai sigur pe mine
şi fiecare crenguţă ruptă, fiecare zbor de liliac
erau atât de aproape
încât aş fi putut muşca din ele,
să muşc,
să muşc cu putere înainte să urlu.
Erau atât de aproape şi vii fiecare respiraţie
a fiinţelor mici şi a fiarei
încât le purtam cu mine dincolo de uşa de lemn a casei,
de barda ascuţită a bunicului,
de mângâierile reci ale bunicii,
până în somn, până în măduva visului care mă cuprindea
ca o rădăcină uriaşă de frasin ce-ascunde un foşnet de şerpi.
Sunt tânăr, puternic şi tânăr,
şi asta doar pentru că am văzut sângele la timpul lui,
scurgându-se cu grijă-n pământ,
doar pentru că am văzut mâinile bărbatului puternic şi îndurerat
fără vlagă, la vremea lor, doar pentru că
nimic nu s-a pierdut atunci de pomană,
ci în locul acela a crescut la început un copac,
apoi s-a lăsat o mireasmă
şi-n jur un puternic zgomot începea să se-audă
direct din plămâni
şi se împrăştia ca o ceaţă
în inima lucrurilor,
în iarbă, în pădure, în insecte şi flori
în lumea aceea verde verde şi luminoasă
cuprinsă de iarnă şi dor.
Bocet
Lui Adi Bomei
Eram eu şi cu Adi, şi ne căzneam să trecem prin apa aceea,
era noapte îndeajuns
pentru doi tineri
băuserăm chiar prea mult,
aproape un litru de ţuică
şi-acum ne căzneam care să intre în apă.
Apa nu era nicidecum caldă,
era toamnă târzie şi la noi dăduse deja prima zăpadă,
eu şi cu Adi eram în blugi şi tricouri şi stăteam la marginea apei
şi mai mult o auzeam decât o vedeam, din cauza nopţii,
şi după ce ne-am povârnit până acolo
şi eram deja plini de nămol, stăteam aşa si ne uitam unul la altul
şi ne făceam curaj, doar nu era mult.
Eu şi cu Adi, noi, care stăteam cu oile târziu şi vorbeam despre fete
şi bătăuşi, noi, care iarna ne duceam pe deal şi ne dădeam cu sania
pe povârnişuri, printre copaci,
stăteam şi ne gândeam care să intre primul în apă.
El era un tânăr frumos, arcuit, cu muşchi bine conturaţi şi bronzat,
eu eram mai masiv, fără formele lui, dar eram mai puternic,
şi mai exaltat.
Noi umblaserăm nopţi întregi împreună, din casă în casă,
la peţit şi băut, la bătăi, sau uneori
numai de dragul de-a ne plimba noaptea prin întuneric şi iarnă
sau prin pădure, să simţim strângerea aceea puternică din spinare
care ne făcea să avem ce povesti a doua zi.
Şi acum, stăteam unul lângă altul, apa era rece, ştiam,
şi colţuri de gheaţă se puteau ghici prin întuneric.
Am pus primul picior şi apa a urcat până la coapsă
şi el a venit după mine
şi am trecut şi-am urcat,
în faţă era noaptea şi câteva luminiţe
şi noi eram tot mai înfriguraţi,
dar nu mai era mult,
eram deja aproape,
şi-apoi, noi niciodată n-am avut nimic de pierdut.
Jelanie
in memoriam Anca Sasu
Jeleşte, îmi spune ea, şi eu am jelit.
Ea merge pe drumul de piatră alb şi sărăcăcios.
Eu merg puţin mai înaintea ei, cu doi paşi.
În jur e câmpie, câmpie uscată şi soarele sus pe cer.
Picioarele le târşim, pietrele se aud la fiece pas.
Jeleşte, jeleşte, şi braţele i s-au lungit către cer ca nişte oase.
Eu merg pe drumul de piatră crăpat şi fărâmicios.
Ea îşi târăşte picioarele la doi paşi în urma mea.
Afară-i un soare puternic ce ne usucă.
În jur, câmpia ce pare a nu se mai termina.
Jeleşte, şi pântecul i s-a umflat pentru jelanie ca pânza unei corăbii.
Ea merge pe drumul de piatră, zgrunţuros şi arid.
Eu sunt aproape, la doi paşi în faţă.
Soarele trece prin haine şi piele şi ne topeşte.
În jur e numai câmpia şi ştim că nu se va termina.