Anca Mizumschi

VERSOURI

Ed. Humanitas, 2010


CARTEA FACERII

 

Cartea Facerii este

trasă la xerox în ordine cronologică-întâi tu,

tu, tu, tu, tu

şi apoi eu, de aceea

de fiecare dată când dai mâna cu mine

desprinzi o bucată de carne

din lutul în care o frământa Dumnezeu pe Eva

în timp ce îl privea gânditor pe Adam

şi mă rog

ca atunci când te vei întoarce

peste două milenii în camera noastră

să-mi atingi cu grijă osemintele

ca un arheolog drept şi bun

 

 

 

GRĂNICERUL

 

Am în mine o parte care

nu se potriveşte niciodată

cu mine. Trăiesc dincolo,

de cealaltă faţă a uşii,

pe celălalt trotuar,

în dreptul altcuiva,

dincolo, ca un grănicer care

păzeşte cealaltă ţară

să nu se atingă

cu marginile

 

 

 

de ţara mea

 

 

 

VERSOURI

 

poeţii

ar trebui protejaţi

pentru că

văd pe după colţ ,

în spatele lumii

şi dacă nu ar fi ei,

niciunul dintre noi

nu am ştii

cum suntem

în spatele lumii

 

 

 

IUBIRILE LUI VASCO DA GAMA

 

Poemul e un fel de carne

de bărbat

cu gene, sprâncene, tendoane şi muşchi

şi gânduri

în care tu nu eşti deloc iar eu sunt

bustul pictat

al femeii

din vârful corabiei

şi sânii mei fermi taie apa

 

călătoresc în corabia de carne

a câte unui poem

cu sare pe buze

obsedată de tine

ca Vasco da Gama

ars de pustiu, întrebându-mă

cine a scris primul

dintre noi doi

cuvintele astea

 

 

 

ÎN MINE

 

Lumina îmblânzeşte pământul aflat deasupra mea, îl face ca zahărul

cristalizat, o cataplasmă subţire pe-o rană, un paravan

pe care umbre chinezeşti de bărbaţi

se întorc la minerit în mine şi sapă nu mai pleacă acasă

şi sapă, intră adânc în mine şi sapă

şi mor şi se urcă la cerul care puşcă în mine

şi rămâne ultimul

nemişcat ca o floare de mină

udă de ploaie

 

 

 

EU NU AM PERETE DE RĂSĂRIT

 

Eu nu am perete

de răsărit

pe care să pun

icoane; în direcţia aceea e doar

lumină cu care nu pot să fac nimic

şi nu pot să agăţ vreodată

ceva. Măcar duminică ar trebui să fie altfel,

să bat un cui, să apară un

sfânt dornic

să nu mă lase singură

cu lumina

din capul

meu

 

 

 

ASFALTUL SOMNOROS

 

Asfaltul acesta pe care calc se întinde

sub picioarele mele voluptuos şi somnoros ca o magie

a maşinilor de întins asfaltul în marile oraşe

de parcă toate utilajele astea antirid îţi fac viaţa

mai frumoasă şi există utilaje pentru orice

 

de câte ori acopăr ceva repar o maşinărie stricată, chem aerul

să mai învolbureze puţin pielea din camera mea şi merg mai departe

lovindu-mă cu fruntea de ziua de mâine ca de lemnul unei uşi

dincolo de care va trebui să mă îmbrac, să–mi pun în poşetă o nouă poezie

şi să cobor în stradă: o femeie bătrână îmbrăcată în haine

 

 

 

CRUCEA ÎNGROPATĂ ÎN APĂ

 

Depărtarea creşte în mine ca o cruce orizontală

pe care o îmbrac şi n-o mai dau jos niciodată

cu un gest de împăcare permanentă, de căptuşire

interioară cu mine care nu sunt de găsit pe nicăieri

în timp ce stau nemişcată pe fundul oceanului

cu tone de apă deasupra feţei

şi depărtarea creşte în mine ca o cruce orizontală

înnodată la capete

 

 

 

MOARTEA DINTR-UN LEMN

 

În locul meu au murit până acum alţii

s-au aşezat împăcaţi în mormintele lor moi căptuşite

cu mochete curate şi au aşteptat cu seninătate s-apar

ca să-mi zică du-te mai încolo că altfel

nu pot muri eu

şi eu i-am ascultat toată viaţa

m-am mutat de colo până colo

prin locuri strâmbe ca nişte parcări denivelate

numai ca să poată fi ei liniştiţi 

şi m-am gândit că aşa-i frumos, dacă Isus şi-a dat viaţa pentru ei

pot şi eu să-mi dau moartea pentru binele altora

să privesc de la distanţă

cum moartea mea atinge perfecţiunea în ceilalţi

aşa cum pe vremuri mănăstirile coborau singure

şi nechemate de nimeni

dintr-un lemn