O apărut
O sută cincizeci de mii la peluze de Diana Iepure
prefaţă de Nora Iuga, cu ilustraţii de Laurenţiu Midvichi
Editura Casa de pariuri literare
prefaţă de: Nora Iuga
seria: poezie
colecţia: prezent
format: 145x200 mm
nr. pagini: 80
apariţie: iunie 2011
isbn: 978-606-8342-04-7
M-am născut pe 20 noiembrie 1970, vizavi de Moscova, de cinematograful Moscova, la maternitatea nr. 1, pe când părinţii mei erau studenţi în anul patru la Universitatea „Vladimir Ilici Lenin”. Când au apucat-o pe mama durerile, tata, de emoţie, i-a uitat paşaportul acasă. La maternitate, au tras repede concluzia că maică-mea naşte de fată mare şi-a venit intenţionat fără „pasport”, să mă aducă pe faţa pământului incognito. Aşa că moaşele n-au prea băgat-o în sân. Vorba aia, homo sovieticus, oblico morale. Necătând la acest mic incident, eu am fost mândră toată copilăria că m-am născut la Chişinău, şi nu ca majoritatea colegilor mei de clasă în satul Cosăuţi, raionul Soroca. Dacă nu mă credeau, la fel ca tata în noaptea aia de noiembrie, trăgeam o fugă până acasă şi veneam cu dovada. În şcoală mi-a fost bine doar în clasele primare. Printr-a patra a ajuns tata director, iar mama îmi era dirigintă. Nu doresc nimănui să treacă prin aşa experienţă. Nici chiar copiilor foştilor mei colegi. În ciuda ostracizărilor, am absolvit fără sechele psihice (ori poate doar mi se pare că fără) şcoala medie şi am intrat, în 1988, la Universitatea „V.I. Lenin” din Chişinău. După vreo zece zile de „acomodare” cu universitatea, am fost urcaţi în autobuze şi duşi la munci, la culesul poamei. Acolo ne-a cântat cucul până pe 7 noiembrie. Locuiam în nişte căsuţe de lemn, într-o pădure de lângă Larga, Cahul, şi făceam duş sub o ţeavă, din care curgea apă fierbinte, în timp ce temperatura afară, la sfârşitul lui octombrie, o cam întindea spre zero. La facultate, am învăţat di tăti. Şi economie politică, şi istoria pcus, şi istoria urss. Am scandat „Limbă! Alfabet!”. Am stat la Krupskaia, B.P. Hasdeu şi la biblioteca universităţii. Am umblat la mitinguri, filme, discoteci. Am avut mulţi prieteni. Din fericire, tata nu era rector, nici mama decan. După absolvire, am rămas la Chişinău, muzeograf la Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. La un moment dat, la îndemnul bunei mele prietene Vica, m-am aventurat să scriu pentru săptămânalul Centrului de Formare Europeană Democraţia un fel de editoriale ori, cum le zicea directorul Democraţiei, „eseuaşe”. Aşa am descoperit că cel mai mult în viaţă îmi place să scriu eseuaşe şi, în general, să scriu. Prin 2002, am avut norocul să-mi găsesc un job la BNM (Banca Naţională a Moldovei). La bancă, aveam acces non-stop la internet. Bancher n-am mai devenit, însă de acolo mi se trag toate întâmplările legate nu numai de viaţa personală, de stabilirea mea la Bucureşti, dar şi de literatură.
Am debutat, în 2004, la editura Vinea, cu volumul Liliuţa, în urma căruia m-am ales cu vreo câteva cronici foarte pozitive, cu una foarte negativă şi cu o scrisoare de protest, la adresa editurii, din partea unei tinere şi promiţătoare poete. Am mai publicat, sporadic sau sistematic, după caz, în Contrafort, Vatra, Stare de Urgenţă, Revista la plic, Orizont, Convorbiri literare, Ziua literară etc., pe câteva site-uri, bineînţeles, tot literare, precum şi pe blogul meu (liliuta.blogspot.com). Am tradus din rusă, când de plăcere, când de nevoie, uneori am îmbinat utilul cu plăcutul. Din cele traduse, au apărut: Tărâmul inaccesibil de Sf. Nicolae Velimirovici la Editura Cathisma, în 2007; Moartea lui Ahile de Boris Akunin la Editura Humanitas, în 2008.
Prezentă în antologiile: Noua poezie basarabeană, Editura Institutului Cultural Român, 2009, şi Iubirea e pe 14 februarie, Editura Vinea, 2010.
În 2009 m-am învrednicit de premiul „Grand Underground” al revistei electronice TIUK!
O sută cincizeci de mii la peluze e una dintre cele mai puternice cărţi scrise în perioada postsocialistă. E o carte care, la fel ca şi Tratat de Tanatofobie sau Şoboloniada (de Steliana Grama) va bulversa, cu siguranţă, clasamentele literaturii contemporane. Doar că, spre deosebire de celelalte două cărţi, tragem nădejdea că cei care fac critică literară nu vor strâmba din nas şi o vor citi acum. Iar dacă acest lucru nu se va întâmpla, suntem siguri că peste ani se va găsi cineva care o va descoperi şi o va aprecia la justa valoare. (Dumitru Crudu)
Vastul neobişnuit al obişnuitului
De trei ori în viaţă mi s-a întâmplat să simt bucuria care nu se poate împărţi cu nimeni a descoperitorului. Prima dată, în 1982, când m-am întâlnit cu textul Hertei Müller din Niederungen (Depresiuni), cartea ei de debut, a doua oară, în 1990, când am dat peste „poezelele” Aglajei Veteranyi, într-o revistă austriacă, şi, iată acum, a treia oară, fiindcă Alle guten Dinge sind Drei (toate lucrurile bune sunt trei), în 2011, când citesc: „mama face feţe de pernă/din cămăşile vechi ale tatei/scoate gulerul mânecile lasă doar/nasturii la mijloc/sidefaţi/toată copilăria am dormit pe pernă ca pe pieptul lui tata…”, poeziile Dianei Iepure. Cu Diana mi se întâmplă a treia oară, surpriza ar fi trebuit să fie mai mică, dar bucuria găsirii trifoiului cu patru foi e mereu la fel de neaşteptată. Ce fel de fir nevăzut leagă în mintea mea textele acestor poete, pentru că, indiferent de forma în care îşi toarnă textul, ele sunt şi rămân poete; numai poezia şi visul sunt făcute la fel ca lumea din piese disparate care se atrag după gradul lor de empatie, nu din poveşti născocite şi din evenimente antedatate, din conflicte proiectate matematic sau din tipare de croit republici, regate şi regiuni autonome. Dar m-am luat cu vorba şi am uitat-o pe Diana Iepure şi poezia ei care ne învaţă atipicul tipicului sau vastul neobişnuit al obişnuitului.
Dintre cele trei poete amintite mai sus, culmea, cea mai „obişnuită”, fiindcă îşi scutură de pe ea cu obstinaţie corsetele dantelate ale literaturii, e Diana şi, poate tocmai de aceea, ne şochează atât naturaleţea ei, cu care doar copiii ni se arată, expunându-şi naivitatea sau nimicurile personale cu dezinvoltură. În ce constă secretul – fiindcă poezia ei părea a nu avea secrete – care conferă poemelor ei senzaţia inconfundabilă de jamais vu. Fără îndoială, e vocea care aduce mereu amintirea în prezent ca pe o surpriză perpetuă. Nu credeţi că pot exista „surprize perpetue”, recunosc nu toţi ştiu sau nu vor să le recunoască! În această voce vorbeşte generozitatea inconştientă a copilului care ne restituie vederea dintâi a lumii, miracolul şi bucuria uimirii luate mereu de la capăt, în care regăsim paradisul pierdut: „mamă subliniat/tu a-i pe cineva/tu nu a-i plecat la piaţă/e prea aproape subliniat/şi tu a-i stat prea mult şi-am plâns/ca atunci când am aşteptat/să mergem să-l vedem pe Moş Crăciun/aşa ţi-am spus/dar a fost o minciună…” Diana ne oferă în noul ei volum o mostră exemplară de felul în care putem aduce în prim-plan drama trecutului, chiar suferinţa, în general, fără clamări eroice, fără victimizări patetice… doar un plâns mic în surdină, ca şi cum. Nu ştiu de ce, sau tocmai că ştiu de ce, am întâlnit chipul ăsta de a trăi durerea în adâncul tăcut, cum numai ruşii, în inegalabila lor literatură, ştiu s-o trăiască. Îmi vine în minte acum, fără să vreau, leitmotivul din Călina Roşie, repetat interminabil de Şukşin „o petrecere adevărată”, amânată la nesfârşit. Un vag aer rusesc infiltrat în vechea Basarabie, o anume atmosferă mic burgheză, mai degrabă modestă, dar pe care o poţi întâlni şi azi în casa ei din cartierul Titan. Locuieşte acolo într-un bloc proletar cu familia, toţi sunt poeţi, una dintre camere e dominată de un obiect straniu – o pianină – pentru achiziţionarea căreia a fost vândută o maşină… ceainicul, fursecurile, femeia mică şi blondă în rochiţa ei neagră, ca o şcolăriţă într-un şorţ de şcoală veche, atingând clapele şi acel Für Elise surdinizat. Ce să fac… îmi amintesc de Pianina mecanică; nu cred că este un sentiment indus, mimetic, e L’Éternel retour-ul acestei minunate poete care îşi înregistrează vibraţiile copilăriei cu precizia acului unui seismograf. În atmosfera asta pluteşte un abur de feminitate, ceva ce nu vine din forţa cotropitoare a Nastencăi sau din angelismul Soniei Marmeladova; e mai degrabă un abur rusesc filo-francez, emanat de surorile din Calvarul de Alexei Tolstoi: „mama era tânără şi foarte frumoasă/şi tata îi cumpăra farduri, multe farduri… adunam fardurile împrăştiate într-o cutie de pantofi/pe care scrisesem odată/cu litere mari de tipar/de făcut frumoasă/doar parfum nu aveam în cutia aceea/tata zicea că parfumurile au miros de femeie străină”. E doar o mimare plină de graţie pe o scenă cu balerine de ceară, în care fetiţa visează să se distileze până la dispariţie, în parfumul mamei şi nici un pic de frivolitate, ca un pas de deux dintre două ectoplasme. În ultima vreme, mai precis, aş spune, de vreo patru ani buni încoace, cam de la apariţia Fetiţei cu o mie de riduri – de când eram copil, am fost sigură că am darul de a lansa o modă –, motivul copilului, mai ales al fetiţei, a invadat poezia tinerilor; intuiesc aproape perfect care e orizontul de aşteptare când intervine suprasaturaţia. Diana apare acum, după atâta agresivitate şi sexualism, exact cu acea voce, abia maculată de o discretă cochetărie, plutind între o Lolită care nu vrea decât să fie frumoasă, neataşând conştient acestei dimensiuni şi dorinţa expresă de a seduce, o cochetărie care te duce, mai curând, cu gândul la fetiţa din La oglindă, dar stilul e mult mai apropiat de pianină, decât de uşa de la tindă. Fetiţa care vorbeşte în cartea Dianei nu e chiar atât de inocentă; se pare că se pricepe bine să pună literatura cu botul pe labe şi să spună numai ce, cum şi cât vrea: „stăm în buncăr pe stadion/aşteptăm să cadă bomba atomică/afară plouă/olica aprinde lanterna/o îndreaptă spre mine/dacă moare brejnev o să fie război/după o să mergem la ea/să mâncăm agude/şi să vorbim/despre băieţi”.
Este atât de evident că Diana, atât ca poet, cât şi ca femeie, nu face cum e frumos sau urât, ce place sau ce nu place, nu urmăreşte să provoace sau să dreseze pe nimeni, ea face viaţă pe bune. De-asta şi poezia ei e „pe bune”. Mă gândeam să-mi cer iertare pentru stilul meu prea colocvial, nepotrivit unei prefeţe, dar eu mă ghidez după celebra afirmaţie a lui Amos Oz: „Nimic nu e sub demnitatea literaturii!”. Printre cei care au citit poezia Dianei Iepure, cum ar fi putut fi altfel, au fost voci care, mai în glumă, mai în serios, i-au imputat naivitatea. Naivitatea ei nu numai că nu poate fi considerată, nici în general, un atribut negativ, cu atât mai puţin atunci când e vorba de amprenta unei poete. Dacă ne referim la naivitate în expresie, la felul de a vedea lumea, cu ochii cu care indienii priveau oglinjoarele aduse de conchistadori, cu uluirea magică a celui ce vede ceva pentru prima oară, atunci naivitatea artistului adevărat e geniul lui, ca la Rousseau Vameşul şi alţii ca el. S-ar putea ca Diana să aibă un instinct foarte rafinat – „naivii” ăştia au cu adevărat instinct – ea ştie, fără îndoială, că poezia otrăvită, poezia sângelui şi a machetelor, poezia în care flora scârbei şi a crimei devorează tot ce mai poate curăţa, cu umilinţă şi răbdare, grajdurile lumii moderne de dejecţiile acestui lest inuman care se îndreaptă cu trufia omnipotenţei spre gradul zero al disperării, când omenirea va pieri dintr-o letală lipsă de naivitate. Măcar noi, cei cărora ni s-au dat adâncimea şi imponderabilitatea gândului poetic ar trebui să recunoaştem în naivitate frumuseţea dintâi şi bunătatea dintâi. Dacă ne-o reprimăm la nesfârşit ca să-i arătăm naturii că trebuie să se supună supremei „inteligenţe” a omului modern şi că nimic nu mai e demn de ţinut minte decât clipa prezentă, şi asta doar câte minute durează cutremurul, nu am mai găsi nici o cale de întoarcere. Dar se pare că există un ceas al lumii şi n-aş pomeni aici acest lucru, dacă nu s-ar lega şi de poezia Dianei Iepure: „i-am văzut ca în film/pe mama şi pe tata/îmbodoliţi/învârtind maşina de făcut sârmă/scoteau aburi pe gură şi suflau în mănuşi/era frig/şi n-aveau bani/şi ei ştiau că nu e bine să rămână casa noastră/fără gard”.
Naivii ăştia sunt călăuzele cele mai sigure ale lumii înapoi spre lumină, umilinţă şi iertare, naivitatea e faţa noastră care n-a uitat încă să râdă şi să se bucure. Citesc zeci de manuscrise trimise de elevi, cunosc foarte bine şi semnalele trimise din Occident, văd limpede spre ce se îndreaptă omenirea tânără, saturată, în sfârşit, de lagăre de exterminare şi holocausturi, omenirea care nu mai vrea să se răzbune, ucigând dintr-o voluptate a distrugerii şi ce-a mai rămas. Orice gând de iertare, orice gând de bucurie, orice gând de răscumpărare târzie a trecutului e o eliberare şi o aşezare normală a acelor timpului.
Poezia Dianei Iepure e o superbă mostră de întoarcere eternă la sursa binelui, e drumul prezis şi în Kabbală spre eonul graţiei şi al îndurării. Dar să părăsim pentru o clipă înaltele sfere ale tăcutelor spaţii şi să ne întoarcem măcar acum, la sfârşit, la chipul nostru zâmbitor de toate zilele… să ne imaginăm. Am constatat că Diana Iepure seamănă la chip cu poezia ei, ceea ce confirmă un vechi crez de-al meu. Am scris demult un articol ocazional despre Nichita Stănescu, subliniind asemănarea fizică frapantă dintre poet şi poezia lui. Am şi azi certitudinea că ăsta e semnul cel mai credibil că poetul şi poezia lui alcătuiesc de fapt un singur organism. Acum, Diana Iepure îmi confirmă acest naiv argument.
Nora Iuga
cosăuţi.md
ostrovul cu jucării
nu era bine să mergi pe ostrov cu băieţii
şi nu înţelegeam de ce
păreau atât de firavi şi inofensivi
când tremurau clănţănind din dinţi
cu mâinile încrucişate pe umeri
şi chiloţii negri kolhoznici
li se lipeau cam aiurea de corp
ei vroiau să ne ducă
peste nistru
acolo viaţa era frumoasă
cocoşei de zahăr
pirojoace cu magiun de numai trei kopeici
îngheţată sifon carusel cinema
noaptea
oraşul îşi aprindea luminile
iar de pe mal
ostrovul părea
un ochi de vrăjitoare
verde şi lunguieţ ca o elipsă
ascundea mijind în depărtare
lucruri ciudate
taine şi mormoloci
margareta îmi zicea că
apa aduce pe ostrov jucării
eu o credeam
şi îmi închipuiam cum stau acolo
claie peste grămadă
păpuşi despletite cu alge în păr
ursuleţi de plastic
crăticioare tigăi şi furculiţe de aluminiu
maşinuţe de spălat şi tot felul de prostioare
văzute de mine la magazinul diteacii svit
din iampol
mai scrie şi despre bărbaţi hă hă hă
îmi sugerează tânărul meu prieten
hose
aici intervine discuţia noastră despre
teoria lui lacan
refulări alte chestii legate de subconştient
şi totuşi
despre bărbaţi nu pot spune decât
că
de multe ori se refugiau pe ostrov
cu fete tinere şi nu tocmai cuminţi
şi aşa s-a umplut de ruşine ostrovul acela
ca pe pieptul lui tata
mama face feţe de pernă
din cămăşile vechi ale tatei
scoate gulerul mânecile lasă doar
nasturii la mijloc
sidefaţi
toată copilăria am dormit pe pernă
ca pe pieptul lui tata
rochia de mireasă
dansam cancan pe spatele lor
ca pe-o scenă caldă văluroasă
alunecam din când în când pe câte-o coastă
îmi toceam tocurile ascuţite de carnea caldă transpirată şi-o
simţeam cum se surpă şi cum
toate întâmplările mele intră cu mine-n mormânt
nu crede nu spune nu te destăinui nimănui mai ales femeilor
îmi şopteai
noaptea
spre întâi martie
când alegeam şuviţe albe din
rochia ta nemţească
de mireasă
o făceam tot mai scurtă
o îmbrăcam apoi pe furiş
aşa destrămată
dansam în faţa oglinzii
firele ei încâlcite gâdilându-mi genunchii şi visele
învăţate din cărţi
bucăţi din tine-am tot purtat la piept eu tata victoria sandu prietenii
profesorii
degetele lor albe de cretă atingeau mărţişoarele fixate
cu ace mici
de siguranţă
tăcerea
dacă-i frumoasă-i frumoasă –
ţi-a murmurat odată cineva din urmă
cu-admiraţie
dar ai tăcut
şi câtă dreptate-ai avut tu, mamă,
de când te ştiu
secretele mureau în tine ca într-un cimitir
ale tale ale noastre ale altora când
depănai firul pe degetul arătător înfăşurându-l strâns
într-o gogoaşă
până da din el întâmplarea roşie, lucioasă
pentru mărţişoare
mai ţii minte viermii ăia de mătase pe care-i hrăneam cu frunze
răcoarea verii
speranţa
camionul şcolii ce ne ducea departe de sat prin hopuri şi colb
zdruncinând sânii abia răsăriţi ai elevelor tale
ce-aveau să vadă Ermitajul şi Neva, şi Zimnii Dvoreţ
datorită ţie şi frunzelor creţe, zimţate de-agud
Casa scărilor de Corina Bernic
versuri, cu ilustraţii de Anca Adina Cojocaru
Editura Casa de pariuri literare
seria: poezie
colecţia: opera prima
format: 145x200 mm
nr. pagini: 68
apariţie: mai 2011
isbn: 978-606-8342-00-9
Născută la Iaşi în 1981, Corina Bernic a lucrat din 2003 până în 2005 ca jurnalist TVR, din 2006 până în 2010 a ocupat funcţia de şef de departament în cadrul Centrului Naţional al Cărţii al Institutului Cultural Român. În prezent este manager cultural al Fundaţiei Bosch.
A publicat articole în diverse ziare şi reviste (Observator cultural, Dilemateca, Dilema veche, Contrafort, ofCorso, Timpul, Ziarul de Iaşi), proză în diverse antologii, a editat antologia de proză scurtă Primii mei blugi (Editura Art, 2009) şi antologia bilingvă a Festivalului Internaţional de poezie „Oskar Pastior”, Sibiu 2007 (Editura Art, ed. I 2008, ed. a II-a, 2009). Printre autorii traduşi de ea se numără Herta Müller, Daniel Kehlmann, Peter Handke, Oskar Pastior.
Se poate locui în Casa scărilor, se poate citi, poţi spiona vecinii de vizavi, trage cu urechea. Aici ai parte de mici revelaţii şi înfiorări, filme, distracţie şi tristeţe. Scris cu inteligenţă şi umor – şi încă ceva: o detaşare caustică se simte pe tot parcursul lecturii –, volumul are toate atuurile să devină unul de referinţă. (V. Leac)
Corina Bernic scrie o „poezie de speriat copilul din tine” (un copil al Epocii de Aur, desigur). Lucrurile se complică atunci când acesta se strecoară, ca un ilegalist, prin cotloanele de pe casa scării pe care o bântuie şi, pe nepusă masă, se năpusteşte şi te sperie la rândul lui, de ţi se face părul măciucă. (Constantin Acosmei)
Corina Bernic îşi păstrează, în ciuda numeroaselor responsabilităţi, alura de puştoaică nonşalantă, de zvârlugă pe cât de ingenuă, pe atât de afurisită. Am numit-o cândva „Gavroche”, cu simpatie, cucerit de vioiciunea, inteligenţa şi – n-o să vă vină să credeţi! – gravitatea şi seriozitatea sa.
Nu ştiam că scrie versuri. De fapt, nici nu scrie versuri, stihuri, poezii ş.a.m.d., ea scrie „poezele”, cum şi le botezase mai demult. Autoironică, precum îi este firea, se distanţează de confesiunea directă, respinge patetismul, se abţine de la efuziunile sentimentale. Volumul ei propune, aparent în joacă, un remember al copilăriei comuniste, cu şoimii, cireşarii, pistruiaţii, mieuneii şi bălăneii ei. Joaca păstrează inocenţa, dar refuză naivitatea. Copilul şi adolescentul au învăţat să destructureze miturile entertainmentului „educativ” şi „multilateral dezvoltat”, încep să distingă realitatea cenuşie din jur, privesc cu sarcasm „revoluţia continuă” propagată de la tribune, pe care o asociază, ricanând, dinamicii bufe a desenelor animate. „Poezelele” rimează astfel cu vacuitatea unei lumi, fiind mai convingătoare, mai tuşante şi mai adecvate – ca expresie stilistică a candorii înşelate – decât o filipică explicită. „Poezeaua” reabilitează, în felul acesta, poezia interzisă. Chiar şi acum, după douăzeci de ani. (O. Nimigean)
în casa scărilor
e bine
îmi place bejul crăpat pe pereţi
e rupt de alb de-un şnur înalt şi roşu
e bine aici
am trepte pe care le prefer
una-i mâncată-n dreapta, alta-n stânga
îmi sprijin capul mai uşor
chiar pot să şi aleg
aici în casa scărilor
e bine
căldura miroase a ceapă la tigaie
sau a tocană când face doamna de la doi
atunci nici liftul nu mai deranjează
e un castron ce plimbă cărnuri noi
nu-i rău aici
de unde stau văd gaura-n pantofi
şi tivul rupt la pardesiul doamnei de la patru
sacoşele sunt fascinante
mari, grele, pline de culori
în casa scărilor
nu-i bine
când rămâi singur
doar cu un ecou
mi-o ia întruna înainte
mă supără şi-şi bate joc de mine
când nu e nimeni şi e plină zi
dar râd şi eu de el
atunci ies şi latru
în scările de bloc de vizavi
parter
revoluţie
l-au lovit, l-au scuipat
pe bălănel
i-au scos ochii
şi l-au pus să meargă pe o sârmă
cu un os la capăt
a căzut. atunci
i-au turnat brifcor
pe gât
în fund i-au îndesat
racheta albă
de gât i-au agăţat
o cheie de paişpe
toate astea sub
ochii bolnavi de strabism
ai lui miaunel
care urla necontenit
NU, ZAIŢ şi PAGADII.
şoimii
copiii cernobâlului se pierd
an după an
în mlaştina asfaltului topit –
cu cheia de la gât ei,
cireşarii,
scobesc trotuarele,
căutând o nouă
rachetă albă
fetiţa cu două capete
maria-mirabela
fata cu cele două capete
care se ceartă
între ele
întruna
maria vrea mereu mai mult
mirabela ia totdeauna
mai puţin
nici la ele stânga nu s-a înţeles
mai de loc
cu dreapta
dar de fiecare dată
a ştiut
una
ce face cealaltă
dintr-un vis
dor
meam
şi te visam
astă noapte
trezirea
din
dor
mire
mi te-a luat
din ochi aşa
cum un bunic
îi şterge nepotului
urmele de îngheţată
din colţul
gurii
melc de calendar
uneori
trece
prin zi
ca pe un covor
roşu
îşi împleteşte
ochii
cu firele epice
ale ţesăturii
să nu cadă
printre nopţile
de luni
se agaţă de fiecare filă
ca un melc
de calendar
noroi de zi
după cafea, după iaurt
după aerul înghiţit şi rumegat
între foile de ţigară
se îndreaptă spre baie,
sanctuarul singurătăţii
sanitare
şterge faţa de urmele de noroi
de zi
şi
pregăteşte-o pentru o noapte
plină de poze
în mişcare
şi de neînţeles dimineaţa
următoare
încât vor părea
să fi fost
la fel de inocente şi frumoase ca
din vise plăcute
oarecare
de noapte bună.
spre adormire
tresare
şi se întreabă
dacă nu cumva a uitat
să şteargă
oglinda
de faţa grea de noroi
gelozie
mi-aş fi dorit
să fi învăţat de la mine
unele cuvinte
pe care le foloseşti
atât de uşor
ca pe un zmeu
mă mănâncă visele
şi abia mă abţin
să nu alerg
în buzunar
dau numai peste
mărunţiş
cu care nu pot
nici măcar
să-mi cumpăr
un dumnezeu
al meu
şi numai
al meu
pe care să-l trag
după mine
de sfoară
ca pe zmeu
Alexei VAKULOVSKI
În gura foametei
- mărturii ale supravieţuitorilor -
(Ed. Institutul Naţional pentru Studiul Totalitarismului, Bucureşti, 2011)
„Cui îi păsa de altul?”
Foca MEŞTEŞUG (n. 1924)
În anul 1946 ne-am dus la lucru în Ucraina, la recoltarea roadei. Am lucrat două luni de zile şi am câştigat 30 de puduri [un pud – 16,38 kg] de grâu. Pe atunci atâta pâine era o bogăţie mare. Ne-am reîntors acasă, am adus grâul, i-am bucurat pe părinţi şi ne-am pornit înapoi după pâine. Când am ajuns acolo, nu mai era nimic de recoltat, se terminase lucrul, nu aveam ce câştiga. Am vândut un cal, căci mă dusesem cu doi, m-am înţeles cu un prieten, care făcuse acelaşi lucru, să înhămăm caii rămaşi la o singură căruţă şi am venit acasă. Când am venit acasă, mi-am pus mâinile în cap: cum n-ai văzut dumneata cele 30 de puduri de grâu câştigate de mine mai înainte, aşa nu le-am văzut nici eu la întoarcere. În lipsa mea activiştii au mirosit că noi aveam grâu, au năvălit peste bătrâni şi ni l-au confiscat. Nu au avut nevoie să-l caute mult, căci noi, eu şi părinţii, nici nu l-am ascuns. Credeam că nimeni nu se va băga la grâul muncit în alte părţi. Dă, oameni proşti. Uitasem unde trăim. De fapt noi nu ştiam unde şi cu cine trăiam… Aşa e mai aproape de adevăr. I-a adus la noi unul Vasile Dulău, sătean de-al nostru. Dar adusesem din călătoria aceea 100 kilograme de grâu, am cumpărat grâul pe banii luaţi din vânzarea calului, v-am spus. Dar cât putea să ne ţină pâinea aceea? Dar ne-a fost, totuşi, de mare folos. Râşneam câte puţin şi ne amăgeam foamea. Când am simţit că se apropie funia de par, m-am pornit iarăşi spre Ucraina Apuseană. Nu m-am pornit singur, căci erau periculoase pe atunci călătoriile. Am luat de acasă covoare şi le-am schimbat pe cartofi. Ajungeam acasă cu puţini cartofi, căci veneam cu trenul până la Tighina, iar de acolo mergeam pe jos până în Antoneştii noştri. Şi cât puteai duce în spinare? Unde mai pui că drumul era lung şi cerea de mâncare. Veneam acasă, îmi vedeam părinţii, erau bătrâni de acum, le lăsam de-ale gurii şi o luam iarăşi la picior. Am fost în timpul cela de şase ori prin lume după hrană. Până am ajuns în primăvara lui 1947. În primăvară am răsuflat uşuraţi, căci a crescut iarba, pomuşoarele, purul, covrigeii… Le amestecam cu făină, cu bulgur, cu tărâţe şi mâncam. Până am ajuns la pâine nouă. Căci în 1947 s-a făcut pâinea. Frumoasă s-a făcut, n-am ce zice. Creştea ca din apă. Da, vă spuneam că m-am întors acasă cu un cal… Dar l-am tăiat şi pe acela, căci nu aveam cu ce-l hrăni. L-au mâncat mai mult alţii. Eu nu puteam, şi nici nu pot mânca carne de cal. Ne gândeam să schimbăm carnea de cal pe pâine, dar cine schimba atunci pe la noi ceva pe pâine? L-am dat pe cal mai mult pe degeaba, să nu se strice, căci nu aveam pe atunci frigidere, congelatoare; nici de conservare nu prea auzise lumea. Pe atunci moş Ivănaş ducea morţii cu sania la cimitir. Un frate de-al lui, ori chiar el, nu mai ţin minte, era preşedinte. Îi îngropa fără sicrie, deseori într-o groapă erau puse mai multe trupuri, ca-n mormintele comune. Au murit atunci şi doi copii ai surorii mele. De foame au murit. Erau mărişori de acum. Unul era de şcoală, mi se pare. N-au avut zile, sărmanii… Pe atunci nu te mai gândeai la alţii. Căutai să-ţi păzeşti zilele tale. Eu aveam în grija mea şi viaţa părinţilor mei. Îmi băteam capul şi de zilele lor. Căci erau bătrâni. Ce să faci? Bine că aveam putere şi mă puteam duce în lumea largă după de-ale gurii, de aceea am trăit mai departe şi eu, şi părinţii mei. Dar cei ce nu aveau puteri ce aveau să facă? Se hrăneau şi ei cu ce le da Dumnezeu: scoici, ierburi diferite, papură, ciocleji, beţe de răsărită, vrăbii… Din papură era bună numai rădăcina… Ce? Da, se băgau oamenii. Ruşinea înconjoară, dar foamea nu alege – dă peste om. Calcă pe de-a dreptul. Iată, de pildă, moş Filip Meşteşug avea o văcuţă şi o hrănea mai mult în baltă, pe malul Nistrului, acolo trăia şi el. Au trecut într-o seară pe la dânsul două femei şi s-au rugat să le dea voie să înnopteze. Moşului i-a fost jele de ele şi le-a primit. Şi ce credeţi că au făcut ele? Au ucis moşneagul, i-au luat vaca şi duse au fost. Caută-le urma! Dar parcă îl durea atunci capul pe cineva de viaţa unui om? Aşa şi s-a mântuit moşul. Şi încă o întâmplare. S-au pornit trei oameni de la noi din sat la Slobozia. Pe unul îl chema Carp, pe altul Odochim, iar pe al treilea îl chema…, îl chema… am uitat acum. Am să-mi amintesc şi vă spun. S-au pornit ei la Slobozia după purcei. Purcei nu au găsit şi se întorceau amărâţi spre casă. Pe drum ce s-au gândit doi din ei? L-au ucis pe Carp şi i-au luat banii. I-au închis, dar credeţi că vina era numai a lor? Numai ei erau vinovaţi? Blestemata de foamete! Ea le-a luat minţile. Ea e pricina tuturor relelor. Ea, ducă-se pe pustii. Căci, cum e omul? Tare ca cremenea şi slab ca un ou. Dacă din toate părţile te înghesuiesc nevoile, dacă din toate părţile primeşti numai zdupaci, ce ai să faci? Nu ai să-ţi iei lumea în cap? N-o să-ţi pierzi minţile? Nu ştiu, zău… Am auzit că prin alte părţi părinţii şi-au mâncat copiii, se spune că unii oameni se mâncau unii pe alţii numai să trăiască, să rămână în viaţă. Când transportam legume pe malul celălalt al Nistrului, nişte prieteni de-ai mei, şoferi, mi-au arătat un om şi mi-au spus:
– Iată, acesta în timpul foametei a mâncat carne de om. M-am dat mai aproape de el şi l-am privit atent: avea nişte ochi sălbatici. Şi Odochim al nostru a făcut puşcăria şi s-a întors înapoi în sat. Acasă. A trăit până nu demult. Se cam ferea de oameni, dar a trăit. N-a putrezit ca sărmanul Carp. În timpul cât eu lipseam din sat, şi la noi a intrat cineva în gospodărie şi a luat tot ce i-a plăcut. Adică ce a găsit. Că nu aveam noi mari bogăţii. Ia acolo nişte boarfe. S-a lăcomit şi la ele hoţul. Când am revenit acasă, am aflat cine-i tâlharul. Era unul Costea Prisac. Mare lotru. Fura tot ce-i cădea în mână. Nu lăsa nimic. Avea lipici. Cum a trăit, aşa a şi murit. Furase un sac cu păpuşoi, a încurcat drumul, a dat într-un hândichi, sacul a căzut peste dânsul, i-a rupt nişte coaste şi şira spinării. L-au dus până acasă, a zăcut câteva zile şi şi-a dat duhul. În căutarea pâinii treceam şi eu prin multe aventuri, dar, după cum vedeţi, am ieşit din toate teafăr. Să vă spun cum m-au furat şi pe mine o dată. Duceam spre casă un sac aproape plin cu grâu şi cu secară. Asta căpătasem atunci. Hotărâsem să dorm în gară, căci era noaptea, ne temeam să mergem mai departe; dar eram şi storşi de puteri. Dimineaţa aveam să ne continuăm drumul spre casă, căci nu ne rămăsese de mers încă mulţi kilometri. Ştiam: cu somnul nu te joci şi de aceea m-am gândit să pun sacul cu grâu sub cap. Când cineva va îndrăzni să încerce a-mi lua pâinea, mă voi trezi şi n-oi rămânea în pagubă. Zis şi făcut. Trebuie să fi fost atunci tare mândru de deşteptăciunea mea şi trebuie să fi adormit zâmbind. Dar de ce te temi, de aceea nu scapi. După cum se vede, am avut un somn de acel care te face să nu simţi chiar dacă cineva taie lemne pe tine. Ori prea încrezut mă culcasem… Cum n-ar fi, când m-am trezit, sacul este, grâul nu-i. Ştiţi ce-au făcut bandiţii? Au tăiat sacul, grâul şi secara s-au scurs, eu am dormit mai departe cu capul pe ciment, iar ei s-au dus bogaţi spre casa cui îi are. Aşa se trăieşte fără muncă, mama lor de hoţi! Mi-au rămas şi mie câteva kilograme de pâine, mă mulţumisem şi cu asta. Duceam, totuşi, părinţilor câţiva pumni de grăunţe. Hm! Hoţi, bre! Dar măcar am ajuns acasă sănătos. Câţi au rămas prin gări… Că noi ne porneam în lume diferiţi oameni: şi tineri, şi bătrâni, şi bărbaţi, şi femei, şi copii chiar. Mai des aduceam acasă cartofi. Rareori aveam norocul să aducem grăunţe de grâu, de secară, de porumb, de orz… Şi drumul nostru nu era nici pe departe fără primejdii. Dimpotrivă. Îl ţineţi minte pe Gheorghe Guţu? El nu încăpuse în vagon şi şi-a găsit un locuşor între vagoane. La o vale ori din pricina frânării neprevăzute vagoanele s-au lovit unul de altul şi Gheorghe Guţu a rămas fără un picior. Trenul i-a zdrobit piciorul. Şi o viaţă întreagă a trăit sărmanul om fără un picior. Încă are noroc că nu l-au lăsat să moară acolo, ci l-au adus acasă. Ziceţi că astfel trebuie să procedeze toţi oamenii? Să mulţumiţi că n-aţi trăit în timpul foametei şi că puteţi judeca astfel. Fapta asta în timpul acela era ceva deosebit. Puteţi s-o numiţi şi eroică, nu-i nimic năstruşnic în asta. Pe atunci pe cei morţi îi aruncau din vagoane, iar pe cei hămesiţi de foame îi lăsau prin gări în grija Domnului. Rar cine se salva. Rar de tot. Să vă mai povestesc un caz. Ne duceam odată spre Lvov. Eram mai mulţi: eu, Căprian, Iosob… mai mulţi eram. Ne-am oprit într-o haltă şi ţin minte cum badea Luca se apropie de mine, pune mâna pe umărul meu şi-mi zice:
– Foca, dă-mi o bucăţică de pâine că nu mai pot rezista. Era vlăguit, nu putea merge mai departe. L-am lăsat acolo. Ne gândeam că în tren numaidecât va muri, dar acolo… poate se va găsi vreun suflet bun… poate… Când ne-am întors înapoi, nu l-am găsit. Şi nimeni nu ştia nimic de el. Acolo a murit moş Luca. V-am spus doar: cui îi păsa atunci de altul? Ce? D-apoi feciorul lui moş Luca şi atunci era cu noi. Da, şi el l-a lăsat acolo pe tată-său. De fapt, nici nu aveai cum îl salva. Dacă erai mai moale, mai milostiv, piereai şi tu… Da, sigur că în timpul foametei au murit mai mulţi oameni decât în timpul războiului. La război mureau numai bărbaţi tineri, iar foametea nu alegea: a luat şi copii, şi bătrâni, şi femei…
Mai am un singur doors
(Ed. Blumenthal, 2011)
Eu mă joc, dar voi ştiţi ce-i în joc[1]
(prefaţă de Şerban Axinte)
Poezie şi context
Puţine lucruri de pe lumea asta ne provoacă, încă, o mai mare repulsie decât ideea de „poezie patriotică”. Transformată în instrument de propagandă a ideologiei naţional-comuniste şi infiltrată astfel în toate straturile conştiinţei publice, aceasta şi-a pierdut orice virtualitate identitară, rămânând să fie doar una dintre expresiile vocalice ale „gândirii captive”.
În scop mărturisit didactic, Ioana Bot a publicat în 2001 o antologie de Poezie patriotică românească (Editura Humanitas Educational, Colectia „Tezaur“). Citez din declaraţia de intenţie a universitarului clujean: „Specie lirică exersată până la saturaţie de scriitorii aserviţi puterii ultimei jumătăţi de secol, demonetizată în ochii spiritului comun, ea (poezia patriotica, n.m.) se vede, astăzi, pusă, oarecum, sub «interdicţie». Tăcerea – oscilând, la rându-i, între culpabilitate şi revoltă – nu se poate substitui în nici un caz analizei şi judecăţii de valoare; pentru că poezia patriotică poate fi Poezie – iar dacă antologia noastră îşi propune o ţintă subiacentă, ea ar consta tocmai din demonstrarea acestei idei“.
Cartea de faţă are, însă, o cu totul altă miză. Nu încercăm deducerea prin decontextualizare a poeticităţii, a lirismului autentic, ci aplicăm metoda inversă: pornim de la poezie pentru a redefini contextul. Poate părea ciudat că noi încercăm să restituim ceva legat de o realitate imediată, invazivă şi chiar contondentă. Dar poezia narativă a ultimilor decenii (o parte din ea, cel puţin!) e legată contextual de o realitate socială în al cărei subsidiar se pot discerne diferitele forme de protest – la modul conotativ mai mult decât cel denotativ – iar componentele protestatare camuflate în materia lirică dominantă pot fi organizate, prin focalizarea lor în fascicul unic, într-o realitate caleidoscopică. Contraste multiple în joncţiune. O recompunere a patriei din particule elementare, ca să parafrazez titlul unei povestiri de Bogdan Suceavă. Aşa că detectarea frisonului social al unui tip de poezie lipsit în aparenţă de un astfel de acordaj nu cred că ne poate plasa în zona epifenomenelor.
Un pariu identitar
Aşadar, o Românie redusă, extinsă, ridicată la puterea particulelor ei elementare. A te defini prin ceea ce, de fapt, te trădează, te pune în primejdie. Iată un pariu identitar mult mai puternic şi mai onest decât un brand de ţară confecţionat în laboratorul marilor minţi ale marketingului sau furat de pe net. O mărturie cu toate cuvintele mari înghiţite. Suplă, contradictorie, paradoxală.
O carte scrisă de Radu Andriescu, Michael Astner, Şerban Axinte, Lavinia Bălulescu, Mihnea Blidariu, Florin Caragiu, Diana Corcan, Gabriel H. Decuble, Mihail Gălăţanu, Pavel Gătăianţu, Aida Hancer, Iulia Militaru, Anca Mizumschi, O. Nimigean, Marian Oprea, Marius Pârlogea, Cosmin Perţa, Daniel-Silvian Petre, Costel Stancu, Moni Stănilă, Robert Şerban, Răzvan Ţupa, Alexandru Vakulovski, Mihail Vakulovski, Radu Vancu, Miki Vieru şi Gelu Vlaşin înseamnă, printre altele, o raportare simultană la mai multe sisteme de referinţă. Fiecare cu adevărul său, fără putinţa de a-l bloca pe celălalt. Dimpotrivă. Discursul, dezvoltându-se continuu prin adăugare, tinde să se clarifice. Ceea ce poate părea la un moment dat eteroclit se redefineşte până la urmă în parametrii omogenităţii. Şi nu mă refer la un soi de echilibru păcătos al contrariilor soldat adesea cu ştergerea diferenţelor şi cu radierea identităţilor. Contururile rămân mașcate, ascuţite. Imperfecţiunea, fără să fie transformată într-un ideal sau într-un alibi al autenticităţii, are şi ea rolul ei. Măcar ca substanţă de contrast, dacă nu şi altfel.
România din fragmente
România apare în carte în diferite forme. Unele mai directe, mărturisind o metabolizare mai lentă a socialului invaziv, altele mai decantate, mai apropiate de lirismul originar. Se manifestă o anumită cooriginalitate identitară formată din voci, atitudini şi sentimente dintre cele mai diverse. România se vede din fragmentele transcrise din carneţelele şcolare regăsite „ieri am dat de carneţelele mele din copilărie./ Miruna le-a găsit, când făceam curăţenie pe hol, adică în birou./ Le ştiam pe de rost, sau aşa credeam./ E mare fericire să citim împreună despre:/ 1). Adunare de detaşament cu ceremonial/ 2). Serbare cu poezii şi cântece patriotice cu ocazia zilei de 8 mai/ 3). Vizită la întreprinderea de materiale de construcţie/ 4). Concurs istoric al patriei/ 5). Analiză a documentelor congresului/ 6). Muncă patriotică” (Radu Andriescu), din revelaţii spontane de genul: „dom’le, mi-am zis/ tu nu poţi deveni neam/ poet naţional!” (Michael Astner), din ceea ce se respinge în mod radical: „românia mea nu-i românia naţionalistă/ românia xenofobă sau românia rasistă/ în românia mea fotbalul nu e rege/ mai presus de justiţie mai presus de lege” (Mihnea Blidariu).
România este reproşul continuu şi insinuare acidă a vinovăţiei: „un neamţ de la oficiul de marşalizate mă-ntreabă/ ia-mi spune nu ţi-e ruşine că te-ai născut în/ românia nu crezi că-i urât să te dai la fund/ cum face poporul tău boicotând istoria să te/ faci că plouă când e clar că te-ai născut între/ fecalele vinei şi urina ruşinii” (Gabriel H. Decuble). România se vede şi din scenariile horror ale realităţii de fiecare zi, din ceea ce nu putem părăsi cu totul: „patria mea e ca o dulceaţă pe mâini/ cu toţii ne murdărim de ea/ dăm şi pe haine/ devine lipicioasă/ până la taine” (Mihail Gălăţanu), din locul în care apare moartea: „şi ieri a fost frig/ vecinului meu de bloc i-a murit nevasta în/ somn cu treningul cel vechi/ al lui bărba-su peste pijama, pe masa/ de ciment din dormitor/ fără să îşi pună cerşaf, fără nimic/ direct/ pe cuvertura de pat cu motive naţionale” (Anca Mizumschi), din contradicţiile eredităţii: „noi suntem de-ale casei/ munca tatei/ sau somnul lui bătrâncios ne obligă/ să părăsim casa asta numai în caz de mare nevoie/ dacă el ar fi avut un uter/ ar fi fost casa cu noi înăuntru în luna a opta când/ deja aproximezi viitorul apropiat” (Aida Hancer), din situaţiile de fapt ce nu mai pot fi tolerate: „oameni buni, treziţi-vă din somn! Nu-i mai lăsaţi să/ vă înşele în timp ce vă oferă un culcuş liniştit în care să visaţi la/ splendori fără vreo şansă a împlinirii. Politicieni tembeli perorând inepţii. Semianalfabeţi atinşi de nebunie; vedete cretine, sclipind emfatic pe un ecran de sticlă prăfuită; pe acelaşi ecran unde vă strig şi eu acum: trebuie să fiţi revoltaţi, trebuie să fiţi subversivi, trebuie să dărâmaţi” (Iulia Militaru).
România se vede din revolta pură şi neînduplecată: „Nu, revolta nu a pierit. Mi-e la fel de silă de guşile/unsuroase de la prezidii. De cefe. De porcii care se/cred Dumnezeu. De primarii care-ţi dau un cârnat şi/o bere. De băieţii finuţi care s-au futut în cur cu/securitatea. De limbile puţind a căcat ale rezistenţilor/ prin cultură” (O. Nimigean). România e difuză şi îndepărtată, nenumită. Se înfiripă din gândurile ce transformă amintirile în prezenţă: „viaţa e nouă când stai şi aştepţi, e nouă-nouă, cu adevărat,/ şi stai şi aştepţi, şi crezi că ţi se cuvine ceva,/ şi chiar, într-o zi viaţa e cum nu se poate mai nouă/ şi plină” (Cosmin Perţa). România e o succesiune de morţi efemere: „Mai întâi moartea lui Moş Crăciun./ Apoi, derulându-se cu viteza/ crescândă a unui carusel scăpat de/ sub control, prima zi de şcoală,/ tusea suspectă a bunicului, fotoliul gol din faţa televizorului,/ ochii unui câine strivit pe şosea,/ cacealmaua cu barza,/ buletinul de identitate,/ prezervativul,/ buletinul de vot” (Daniel-Silvian Petre), e ceea ce ni se refuză de la început până la sfărşit: „nu mai vreau să trăiesc deloc/ într-o ţară cu uşi dnd/ pentru mine şi toţi cei/ care şi-au pierdut C.I. într-o zi din martie” (Moni Stănilă).
Patria e un loc unde spiritualitatea este asumată ostentativ, ţipător: „vin dintr-o ţară în/ care crucile nu/ fac niciodată/ păianjeni/ la/ subţiori” (Robert Şerban). România e un discurs absurd despre caractere: „suntem/ toţi trişti suntem toţi glumeţi şi mereu alţii/ sunt de vină dar poţi să pleci oricând/ asta/ ne/ sparge/ de râs” (Răzvan Ţupa), e suma lucrurilor pierdute: „acolo toţi îşi trăiesc bucuria/ de a nu cunoaşte/ bucuria de a pierde” (Alexandru Vakulovski), e suma amănuntelor aparent nesemnificative: „am să duc/ aceste borcane/ goale/ în ţara/ din care/ le-am adus/ pline” (Mihail Vakulovski). România e flux al memoriei voluntare, ansamblul amintirilor prin intermediul cărora ne redefinim şi supravieţuim în prezent: „Dacă tata ar fi fost om al muncii în ultimii ani, ca mine,/ dacă în fiecare 10 şi 14 i-ar fi intrat, ca mie,/ banii pe card, ar fi trăit şi azi. Tu ai salariu, el e mort./ Uită-te-n oglindă după ce gândeşti asta şi judecă/ dacă ce vezi acolo înseamnă a supravieţui” (Radu Vancu). România este faptul cotidian mereu surprinzător, este un loc imprecis, un adăpost al convingerilor identitare în răspăr: „acolo eu fug acolo eu să mor aş vrea/ rezist mult timp/ cu inima în dinţi şi strângerile calde/ singurul meu muşchi/ neted de-atâta bătaie” (Miki Vieru), e un domiciliu forţat pentru instincte şi dureri: „sunt/ fără domiciliu/ stabil sunt/ fără nici un/ domiciliu/ doar o/ cutie de/ carton pe/ asfaltul/ amantă şi/ suflet/ pereche” (Gelu Vlaşin).
***
După o asemenea restituire fluvială a patriei din fragmente şi particule, finalul acestui text nu poate fi altfel decât abrupt: Cartea asta pare un joc, nu-i aşa? Titlul, coperta, Eminescu al nostru şi formaţia Doors. Poezia noastră de acum plasată sub o etichetă suspectă, neverosimilă. E posibil chiar aşa să fie. Dar, vorba poetului maghiar Szilágyi Domokos: „eu, ce e drept, mă joc, dar voi ştiţi ce-i în joc”.
[1] Acest text reprezintă prefața antologiei Mai am un singur Doors. Poezii patriotice, antologie de Daniel-Silvian Petre, Editura Blumenthal, București, 2011
Mihail VAKULOVSKI
Tovarăşi de cameră
Student la Chişinău
(rockman, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2011)
Detalii, comenzi, pe site-ul Editurii Cartea Românească, aici
Era un rînd foarte mare la căminul unde primisem repartizarea, după o sută de drumuri la decanat – rectorat – birou social – administrator general – administrator cămin – rectorat – decanat ş.a.m.d., ştii tu. Un rînd din acela care-ţi aminteşte de cozile din copilărie, cînd stăteai între oameni şi nu puteai nici măcar să te mişti, ţineai strîns-strîns în mînuţa transpirată moneta de-o rublă şi… o scăpai… Toţi stăteau la coadă în picioare, se călcau pe picioare, se certau, se uitau unii la alţii speriaţi şi bănuitori, m-am dus să văd ce se întîmplă, m-am aşezat pe fotoliul din hol. În camera unde ducea rîndul era administratorul – Anci, la care fusesem, fiecare dintre noi, încă de cel puţin 3-4 ori, şi cu unu’ gras şi cu părul negru lucios şi lins. Era şi unu’ uscat, cu privire fixă şi cu barbă roşcată, care făcea parte, însă, din rînd, deşi părea din acelaşi film cu ţapul şi grasul. Cînd ăla cu barbă roşcată a ajuns la birou, Anci a strigat: „Mai sînt băieţi care stau în rînd la cămin?”
Mi-a dat un loc în în camera de lîngă WC, 50, etaj 3, cămin 7, strada General Malinovskii, acum Pan Halippa (pa!). O găsiţi la locul ei, în ţara mea totul e ca şi-n proverbul cu albia rîurilor din ţara ta. Roşcatul cu privire fixă, se uita la mine din hol, unde ieşise, examinîndu-mă ca pe-un viitor cal de curse, iar cînd am ieşit cu orderul semnat mi-a întins mîna: „Nicolae, poţi să-mi zici şi Colea, dacă tot va trebui să stăm în aceeaşi cameră un an de zile. Cel puţin”. Era, deci, viitorul meu coleg de cameră, Colea, căruia fizicianul cu care căutasem dimineaţa căminul şi cu care ne vom întîlni, ca într-o telenovelă, în cameră, în 50, îi va zice (între noi) badea Colea miliţionerul. Ironia sorţii e că, după ce-a terminat-o cu facultatea, Colea s-a făcut poliţist. Ei, Colea era o figură. Noi nu eram decît nişte papă-lapte pe lîngă el, aveam cîte 17 ani, Colea făcuse şi armata, era trecut prin viaţă, văzuse multe, trăise multe. Prea multe... Colea ne învăţa pe noi, ăştia mai mici, multe chestii utile. Pe mine m-a sfătuit cum să mă bărbieresc, să mă rad împotriva creşterii părului, dar n-am învăţat nimic din acest sfat util, pe Cristi l-a învăţat să se spele pe dinţi, adică să maseze şi gingiile, ceea ce e foarte important, asta am învăţat eu, nu însă şi Cristi, se pare, care poate că a învăţat să se bărbierească corect, să se radă, cum zicea el, pe Andro l-a învăţat, cu insistenţă, să-şi aşeze chiloţii lui de gagică pe sfoară, adică să şi-i întindă pe aţa-sfoară nu cu faţa la vedere, ci cu fundul, să nu se vadă acele goluri jenante, uite un sfat util, care mi-a plăcut şi mie, un anti-chiloţi feteşti pe faţă, eu am purtat dintotdeauna boxeri, „colhoznici”, ceea ce-ţi doresc şi ţie, dacă nu eşti gagică. Nu ştiu de ce mi-a venit în minte sintagma „vacă de muls pentru fiecare”…
Cînd intra în cameră, după ce bătea tare în uşa pe care în secunda următoare o izbea de perete, Colea se oprea, la cîţiva centimetri, se uita – doar cu ochii săi ficşi de rechin – la fiecare cetăţean care se nimerea să fie în cameră, venea spre tine, cu paşi de robot, un fel de dans ritualic de break, şi-ţi întindea mîna, care venea spre tine ca un şarpe, apoi, cînd o strîngeai, devenea peşte. În acest moment Colea se întorcea brusc spre masa din mijlocul camerei pe care sărea dintr-o mişcare şi se concentra încordîndu-se în aşa hal încît te mirai că nu scapă băşini. Nu (n)i s-a întîmplat niciodată. Colea nu se băşeşte, fiindcă tovarăşul Colea era comunist convins şi-şi păstra carnetul de partid în sertarul de la noptiera în care totul era ca în mintea lui Vladimir Ilici, totul era brici, aranjat la milimetru. O dată, cînd nu era acasă, Radu, un coleg de la rusă, dar naţionalist, ce puii mei, a ales să-şi lege viitorul lui de limba rusă, dar umbla cu albastrugalbenroşu în piept, se scremea să nu mai folosească rusisme, s-a uitat la carnetul de comunist al lui Colea şi, cînd a venit acasă, Colea a luat o mină de tovarăşul generalissimus Iosif Vissarionovici Stalin şi a zis: „Cine a umblat în noptiera mea?” Radu a făcut pe el, că nu se aştepta la aşa ceva, n-aveai cum să observi asta! Vizavi de noi locuia, printre altele, şi o colegă de grupă cu Cristi, una Albu, care nu bătea niciodată la uşă. Minionă, ţîţoasă şi blondă, venea de cîteva zeci de ori pe zi – dacî n-avem mai multî pîni, dacî n-avem mai multî sari, dacî nu-i putem repara scaunul-masa-faţa-imaginea, dacî ne-am făcut temili la foneticî-francezî-gramaticî istoricî-lexicolojii, dacî n-avem cartea şieia sau aşeia, dacî ne-am făcut la literaturî, dacî ne-am făcut la teoria literaturii, dacî am fost la filmu’ cari merji amuia la kinoteatru’ „40 let VLKSM” şî dacî ne-a plăcut şî dacî nu merji şinivai şî cu „dînsa”, dacî poati sî ni punî o întrebari mai personalî, dacî ni supărăm, dacî... Pînă cînd o dată, cînd a năvălit, ca de obicei, fără să bată la uşă, Colea – ţup pe masă şi şi-a dat chiloţii în jos. Iaca curu, blea, suka. Curu’ lu’ badea Colea miliţioneru’. Fute-i un nas între bucile musculoase şi bucură-te de viaţă, blondino! Altă dată Colea a venit acasă furios şi disperat, că de ce nu i-am spus că favoritul din dreapta e un pic mai lung decît cel din stînga! Vai-vai-vai, ce tragedie… Apoi, după ce s-a mutat la o grădiniţă unde era şi paznic, Colea s-a căsătorit cu o rusoaică pe care o agăţase noul său coleg de cameră. Asta mi-a povestit Colea. Mult mai tîrziu. Oricum, toţi o terminăm nasol, unii şi mai naşpa, să nu arătăm cu degetul.
În cameră deja era Serj fizi, stătea întins într-un pat de la perete şi se uita în tavan şi se gruzea. S-a bucurat c-am nimerit în aceeaşi cameră, a zis: „Băieţi, eu stau temporar aici, în căminu’ vostru, că sînt de la altă facultate şi am să mă mut în alt cămin”.
Temporar, adică pînă a terminat facultatea, apoi, într-adevăr, a mai stat doar vreo 2-3 ani, după care am plecat în alt oraş, în altă ţară, aşa că nu mai ştiu dacă s-a mai mutat fizi sau nu „în alt cămin”. Cred că da, totuşi, oricum, taică-său întotdeauna îl avertiza ca nu cumva să se însoare cu vreo din asta… de la Filologie: „Nu vezi ce zoimănoase şi leneşe sînt? Vezi ce gunoaie-s pe coridoarele astea? Aşa va fi şi la tine-n casă dacă-ţi vei lua o filoloagă, Doamne fereşte”. S-a uitat mult în tavan, din 9 luni s-o fi uitat vreo 4 în tavan, restul timpului bînd cafea, la uşă, şi fumînd. Era virgin sau zicea că e, zicea că nu e bine să te fuţi, că transpiri. Se mira cît de tare pot să le crească – femeilor – ţîţele – „Cum le-o fi crescînd aşa tare ţîţele? Nu înţeleg!” Se mira mai ales după ce trecea pe la el Adria, vecina care, cînd devenise asistentă, fu sensibilizată de un student de-al ei, prieten şi coleg de facultate cu Sachi, frate-meu, acum mare ziarist, şi şi-au tras-o chiar în aulă, că era măritată şi n-avea timp de cafele, filme şi alte căcaturi. Fizi citea Bulgakov (aşa şi nu mi-a mai dat înapoi volumul 5. Şi nici Lucrurile de Perec). Cu fizi m-am înţeles ca şi cu Colea, dar ne simpatizam (ca şi cu Colea). În alt an, cînd nu mai locuiam în aceeaşi cameră, după ce se îmbătaseră toţi invitaţii lui – nu-i vorbă, şi cei de la mine erau cu toţii KO – Cristi, prietenul nostru, adormise în camera vecină, parcă şi vomitase pe acolo, da’ nu-i bai, s-a mutat în alt pat, doar că venise pentru el o gagică foarte mişto, actriţă la Teatrul Naţional care jucase şi-n Hamlet şi care, îţi dai seama, a rămas cam tristă. Tipa care era cu mine, una de la istorie, cu care ne-o puneam numai la ea, nu ştiu cum, dar nici atunci nu se întîmplase altfel, adormise îmbrăcată, iar cînd m-am trezit, a doua zi, bora pe fereastră, taman în faţa căminului, asta am văzut cînd m-am trezit, de la zgomotele produse de acţiune, probabil: picioarele şi fundul ei – restul era în partea cealaltă – deci, venise fizi la mine că nu mai avea cu cine să bea. Şi era Anul Nou, nu se putea să te culci chiar aşa, ca fraieru’. La un moment dat (deja se îngemăna de zi) am convenit că e timpul să ajungem şi noi, totuşi, prin paturile cui ne are, doar că a trebuit să-l car pe Serîi în cîrcă, n-am avut mult de lucru, stătea vizavi, cu Viorica, am o fotografie cu ea, habar n-am cum ajunsese – în fotografie – la mine în braţe, nici nu ştiu cine ne-a făcut-o, ştiu că e la un chef, la ziua de naştere a Alinei Aha, şi mă ţine de gît, cocoţată la mine în braţe; am bătut la uşă, aşa, cu el în spate, că oricum l-aş fi rezemat – se rostogolea pe jos, şi avea peste o sută de kile, vreun metru şi nouăzeci şi ceva…, nu deschidea nimeni, aşa că am apăsat pe clanţă, am deschis uşa, i-am dat drumu’ amicului meu în partea cealaltă, i-am tras una peste picioare să pot închide uşa şi m-am cărat şi pe mine peste drum. Serîi avea un căţeluş căruia-i dădea drumu’ prin cămin şi-i zicea: „Hai, băi Cuţu’, găseşte-mi şi mie o fufă. Asta-ţi place?” Cînd stăteam deja în camera 3, într-o noapte, pe la 3-4, mi-a bătut în geam, să merg să beau cu el şi cu Nanu, că doar nu pot să se beţivănească în doi, ca alcoolicii. Pînă la urmă au mai tras la masă un scaun, pe care au pus fotografia lui Cantzon şi, deci, au băut în trei.
Nanu e un personaj care a participat la multe aventuri de-ale lui Serîi. Aşa că nu toate se pierdeau pur şi simplu – destule rămîneau în folclorul studenţesc. O întîmplare poate să fie minunată sau... îngrozitoare, frumoasă sau stînjenitoare, naşpa sau mişto, însă – oricum ar fi – dacă nu este povestită, dacă nu este scrisă – se uită, e ca şi cum n-a fost, ca şi cum nu s-ar fi întîmplat. Într-adevăr, călătoriile, acţiunile „scurtează” viaţa, o împing tot mai aproape de ultima lumînare, însă lecturile despre ele o fac, practic, fără sfîrşit, fără vize, fără graniţe, fără limite, fără vîrstă. Dacă nu s-ar povesti – n-ar fi. La „Ig Iorc” Serîi a cumpărat aceeaşi ciocolată de cinsprezece ori, nu că n-ar mai fi cumpărat-o încă o dată, dar i se făcuse milă vînzătoarei, că Nanu, pre numele lui din pasport Viorel – ca şi Viorel Moldovan, Viorel Păunescu, Viorel ursaru, Viorel Ciobanu, Viorel Ciama şi, evident, Viorel Dinca – Nanu era ocupat cu altceva – număra de cîte ori poa’ să cumpere fraieru de cumătru’so aceeaşi ciocolată.
Page 1 of 2