Dreptul la replica
Laszlo Alexandru
MINCIUNILE LUI PAUL GOMA
Constat cu profunda tristete, dar si cu indignare, ca Paul Goma a "dezertat
la inamic" in ultimii ani si, din promotor al moralitatii si adevarului
in viata publica romaneasca, a devenit promotor al mesajului antisemit, intransigent
si intolerant. Nu mi-as fi inchipuit niciodata ca principalul adversar al comunismului
romanesc, omul situat in secolul XX pe baricada civismului, se va transforma
in secolul XXI in partizanul minciunilor scandaloase. Care mai poate fi legatura
dintre drepturile omului si defaimarea unei minoritati etnico-religioase? Cum
se impaca militantismul pentru dreptate cu resuscitarea propagandei fasciste?
In cartea Saptamina Rosie 28 iunie - 3 iulie 1940 sau Basarabia si Evreii, Buc.,
Ed. Vremea XXI, 2004, folosind pretextul analizei istorice, Paul Goma face o
lunga serie de afirmatii flagrant si stupefiant antisemite. Minciunile sale
se revarsa in torente: a) autorul deduce in mod fals ca exterminarea evreilor
s-ar fi datorat faptului ca acestia i-au agresat pe romanii in retragere din
Basarabia (in realitate motivele Holocaustului sint mult mai numeroase si complexe,
de anvergura continentala); b) autorul inverseaza in mod fraudulos semnificatia
morala a faptului istoric si arunca vina Holocaustului pe umerii victimelor;
c) autorul dezechilibreaza ponderea intimplarilor, exagerind pierderile de vieti
omenesti printre romanii din Basarabia, dar minimalizind pierderile de vieti
omenesti printre evreii din Romania; d) autorul deplaseaza focalizarea "investigatiei"
sale doar asupra anumitor fapte pe care le hipertrofiaza (agresiunile antiromanesti),
in schimb neglijeaza ponderea reala a altor fapte, mult mai grave (exterminarea
evreilor); e) autorul, procedind astfel, recupereaza si imbratiseaza argumentele
propagandei antonesciene; f) autorul resuscita si cosmetizeaza chiar figura
criminalului de razboi Ion Antonescu; g) autorul reciteste mare parte din istoria
Romaniei in cheie antisemita (rascoala taraneasca din 1907, criza frontului
in primul razboi mondial, infiintarea partidului comunist, "importarea"
comunismului rusesc, toate s-ar fi produs din "vina" evreilor); f)
autorul pune in mod fals semnul echivalentei intre evrei si comunism; g) autorul
trece cu vederea sau ascunde numeroasele agresiuni antisemite romanesti care
au precedat anul 1940; h) autorul culmineaza in minciunile sale atunci cind
neaga explicit Holocaustul din Romania, scriind negru pe alb: "Holocaustul
romanesc este o minciuna, un fals, o escrocherie, o ticaloasa amenintare (Punga
sau viata!)" (vezi ed. cit., p. 273).
In examinarea unor asemenea afirmatii extrem de grave, orice cititor cu minim
bun simt va fi obligat sa porneasca de la insusi textul legii. Conform Ordonantei
de Guvern nr. 31/13 martie 2002, negarea in public a Holocaustului este interzisa
si este pedepsita cu inchisoare intre 6 luni si 5 ani. O asemenea reglementare
exista in numeroase state occidentale, reprezinta un semn minim de civilizatie
si o conditie ca Romania sa se integreze in Europa.
O flagranta eroare de judecata ar fi sa echivalam scrierile anticomuniste "ilegale"
ale lui Paul Goma dinainte de 1989 cu scrierile antisemite ilegale ale lui Paul
Goma de dupa anul 2000. In prima situatie autorul critica realitati dictatoriale
si sfida o lege abuziva. In a doua situatie autorul rastalmaceste fapte istorice
si sfideaza o lege democratica, de anvergura europeana. In anii represiunii,
Goma a fost un ilustru promotor al libertatii. In anii democratiei, Goma se
dovedeste un penibil promotor al dogmatismului.
Citiva intelectuali au constatat in scris ca Paul Goma face afirmatii neadevarate,
insultatoare la adresa unei comunitati etnice si chiar incalca legislatia in
vigoare. Am fost si eu unul dintre scriitorii care au protestat impotriva minciunilor
lansate din Belleville, fara a-i cunoaste (cu o singura exceptie) pe ceilalti,
fara a ma coordona cu ei si fara a beneficia de vreun avantaj material pentru
studiul amanuntit pe care l-am publicat in presa tiparita si electronica (vezi
Paul Goma antisemit, in Tribuna, nr. 56-57-58/2005; in E-Leonardo, nr. 5/2004,
la www.eleonardo.tk).
Paul Goma a reactionat personal sau prin intermediari, pravalind alta avalansa
de minciuni impotriva celor care l-am contestat. Cea mai recenta dintre ele
a aparut in ziarul Ziua de simbata, 20 august 2005, precum si in numarul 9 al
revistei electronice Tiuk (la www.tiuk.reea.net). Subsemnatul Laszlo Alexandru
ma vad nevoit sa dezmint aici public sirul de neadevaruri jenante si flagrante
pe care le lanseaza romancierul la adresa mea.
1. Autorul sustine ca o ampla conjuratie de intelectuali s-a mobilizat in vederea
blocarii sau cenzurarii cartilor sale si se refera la ""interventia"
concertata a holocaustologilor in defavoarea mea ca autor, pe linga directia
Polirom - ii mai numesc o data: cu exceptia lui Al. Florian, Laszlo si a lui
Pecican, sint autori Polirom
" etc.
La acestea raspund:
- Subsemnatul nu sint holocaustolog (ce-o fi asta? cine-ti da diploma in domeniu?);
am scris despre Holocaust doar atunci cind m-am simtit obligat sa contest cu
argumente aberatiile lui Paul Goma pe tema respectiva.
- Subsemnatul nu sint (intr-adevar) autor publicat la Editura Polirom.
- Subsemnatul declar ca n-am intervenit niciodata pentru nepublicarea vreunei
carti a lui Paul Goma. In schimb am contribuit la publicarea citorva dintre
ele, i-am prefatat Jurnal I-II-III la Ed. Nemira, Bucuresti, i-am ingrijit editia
de Scrisori intredeschise de la Oradea si i-as fi ingrijit inclusiv Jurnal IV-V-VI
de la Ed. Dacia, Cluj, daca nu gaseam in spalturi, pe neasteptate, note mincinoase
inclusiv la adresa mea, colaboratorul de citiva ani al lui Paul Goma.
2. "
in ultimele decenii, m-au tot pus la stilpul "antisemitismului"
- inca o data: etichetindu-ma, insa evitind a da citate din textele mele "antisemite"
"
- Subsemnatul doresc sa arat ca Paul Goma si-a obtinut titlul de antisemit in
mod perfect justificat, dupa eforturi si stradanii repetate, pe baza textelor
sale publicate in 2002 (Basarabia, Buc., Ed. Jurnalul literar), in 2004 (Saptamina
Rosie 28 iunie - 3 iulie 1940 sau Basarabia si Evreii, Buc., Ed. Vremea XXI),
precum si in jurnalul expus pe internet in ultimii doi-trei ani; cel care vorbeste
insa de "ultime decenii" de persecutie pentru antisemitism frizeaza
mania persecutiei.
- Subsemnatul am reactionat la textele lui Paul Goma in corespondenta mea publica,
in 2002, in studiul Paul Goma antisemit, in polemica Pacala invata istorie etc.
In interventiile mele am reluat citeva zeci de citate antisemite, mincinoase,
aberante, din scrierile recente ale Paul Goma (peste 30 de citate, cel putin).
Pasajele respective nu erau trunchiate. In dreptul fiecaruia era indicata pagina
de provenienta, pentru a putea fi verificat, si era insotit de comentariul sau
analiza mea. Orice cititor de minima buna-credinta poate verifica aceste afirmatii
aruncind o privire pe contributiile mai sus amintite, publicate pe internet
sau in presa tiparita.
3. "
lalaiala calomnioasa semnata de R. Ioanid despre "antisemitul"
de mine. Textul a devenit Evanghelia holocaustologilor carpatodanubieni, el
i-a scutit pe M. Shafir, G. Andreescu, Oisteanu, A. Cornea, V. Ciobanu, V. Garnet,
Pecican, M.D. Gheorghiu, Laszlo de a citi cartile incriminate, de a da citate
din ele
"
- Subsemnatul declar ca mi-am exprimat in scris pentru prima data disocierea
de antisemitismele lui Paul Goma in octombrie-noiembrie 2002. Radu Ioanid si-a
publicat pentru prima data amplul studiu despre antisemitismul lui Paul Goma
in iulie 2003. Il invit pe autorul bellevillian sa-mi explice mai detaliat cum
am facut eu sa "copiez" concluziile lui Radu Ioanid, cu o anticipatie
de peste jumatate de an, fara a recurge la spiritism sau telepatie.
- Subsemnatul declar ca am citit cu multa atentie cartile publicate de Paul
Goma in Romania, ba chiar am scris vreo 20 de studii critice si analize despre
ele.
- Subsemnatul declar ca in viata mea n-am scris despre o carte pe care n-am
citit-o. Daca cineva poate dovedi contrariul, ii astept cu nerabdare dovezile.
4. "
Ce ii minase [in lupta] pe G. Andreescu, Dan Pavel, V. Garnet,
Laszlo, Pecican: nu o irepresibila sete de adevar (istoric), ci o represibila
apucatura a oamenilor fara coloana vertebrala: aceea de a se oferi sa faca "un
serviciu" necerut
"
- Subsemnatul declar ca niciodata nu i-am cerut voie lui Paul Goma sa scriu
despre el: nici cind l-am laudat, nici cind l-am contestat. Subsemnatul declar
ca, in general, cind am scris sau publicat n-am asteptat niciodata bilet de
voie din partea nimanui.
- Subsemnatul declar ca nu-i permit nici lui Paul Goma si nici altcuiva sa se
pronunte calomnios despre coloana mea vertebrala. Mi-a fost suficient ca am
pus-o la bataie aparindu-l si laudindu-l public pe Goma insusi, intre anii 1992-1999,
atunci cind o merita cu adevarat si cind majoritatea lumii culturale romanesti
il defaima.
- Subsemnatul declar ca in primul rind tocmai irepresibila sete de adevar istoric
m-a impins sa contest in public, sub semnatura, cu citate, analize, demonstratii
si argumente, antisemitismele revoltatoare ale lui Paul Goma din ultima vreme.
In acest context, consider incalificabila viclenia suplimentara a lui Paul Goma
de a mima defensiva (prin publicarea unui fals drept la replica) pentru a-si
prelungi ofensele si ofensiva. Ii promit ca voi raspunde fara ezitare la toate
minciunile jenante pe care se va mai gindi sa le raspindeasca la adresa mea.
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |