- Harry Tavitian, stim ca esti foarte exigent si critic in privinta calitatii
evenimentelor la care participi. Ne cunoastem de 20 de ani si nu te-am
vazut de multe ori asa de entuziast. Ce s-a intamplat in "Valea Artelor"?
- Sunt, intr-adevar, foarte bucuros ca am concertat la acest megafestival
al artelor (si cand spun "megafestival" nu exagerez cu nimic).
E vorba de un festival aflat deja la editia a 17-a (faptul ca nu stiam
nimic despre el pana acum mi-a dat serios de gandit: din pacate in jazz,
dupa 1989, suntem intr-un fel mai izolati de ceea ce se intampla in afara
Romaniei, decat inainte). Organizarea festivalului a pornit de la o initiativa
privata: in 1989 muzicianul Marta Istvan (director al Teatrului Nou din
Budapesta, o institutie culturala de anvergura) a cumparat o casa veche
in satul Kapolcs, langa lacul Balaton. Fascinat de frumusetea locului,
a infiintat o asociatie culturala, impreuna cu cativa locuitori din sat,
si a organizat cateva concerte intr-o prima editie a festivalului, la
care au participat vreo 300 de spectatori. Acum festivalul se desfasoara
in 5 sate, timp de 10 zile. Anul trecut au fost 200.000 de oameni la festival!
Sunt zeci de evenimente - concerte, de la folclor si muzica veche la jazz,
rock si world muzic, dans, expozitii de arta, colocvii de literatura,
toate de o calitate artistica ireprosabila. Cat am stat in Vale nu am
vazut nici un obiect de prost gust care sa fie oferit spre vanzare (in
acest caz nu pot decat sa exclam: traiasca cenzura!).
Totul se petrece in curtile satenilor. Acest eveniment urias se bazeaza
pe spiritul civic al publicului si al localnicilor, care sunt gazde minunate.
Fara sprijin guvernamental, ci doar al autoritatilor locale!
- Cum ai fost invitat la festival?
- In acest an, "oaspete de onoare" a fost Transilvania. Organizatorul
din partea Romaniei a fost Centrul de Creatie "Lazarea" din
judetul Harghita (nu pot sa nu amintesc macar numele directorului, Kassay
Peter). Cu un efort deosebit, cei de la Lazarea au adus evenimente de
inalta tinuta culturala, in acord cu spiritul multicultural al festivalului,
acela de conservare a traditiilor autentice exprimate insa cu mijloace
moderne. "Echipa" Romaniei a fost de 130 de artisti care au
prezentat folclor, muzica veche, jazz, evenimente pentru copii - care
au avut foarte mare succes - literatura, film, sculptura si pictura, mestesuguri
traditionale. O audienta deosebita au avut si spectacolele teatrului din
Gheorghieni si... mititeii oferiti ca mostra a bucatariei noastre.
- Cate concerte ai avut?
- Am avut doua concerte. Primul a fost chiar cu Marta Istvan, directorul
festivalului. Desi e compozitor de muzica de camera contemporana, am reusit
sa "incropim" impreuna un concert spontan, fara sa fi repetat
o nota sau macar sa ne fi ascultat unul altuia compozitiile inainte. Istvan
este, insa, o persoana deosebit de deschisa, foarte inventiv - a cantat
la clavecin si la oale de ceramica folosite ca instrumente de percutie;
cunoaste bine muzica romaneasca (in anii '70 a cules folclor transilvanean).
Comunicarea noastra a fost mult usurata si datorita faptului ca si el
este pasionat, ca si mine, de jocul de table; inainte de concert am facut
cateva partide. Tin sa spun ca am reprezentat cu cinste Romania si l-am
batut pe Istvan la table. Aceste partide au fost, de fapt, repetitia noastra
pentru concert.
Al doilea concert a fost cu percutionistul satmarean Cserey Csaba, un
muzician deosebit cu care am concertat in ultimii ani si care, din pacate,
este destul de putin cunoscut in Romania. Am cantat in biserica catolica
din Kapolcs. Atmosfera si publicul au fost minunate si acest al doilea
concert a fost si el un mare succes. La sfarsit am avut si un invitat
special: acordeonistul de etnojazz David Yenghibarian, armean stabilit
in Ungaria.
- Un cuvant de sfarsit?
- Sunt multumit ca noi, cei din Romania, am adus anul acesta un plus de
sunet si culoare in Valea Artelor. Sunt trist insa ca, desi avem si acasa
un public extraordinar, nu-i putem oferi evenimente de o asemenea calitate
si diversitate.
Interviu realizat de
Artemie Calus
|