"eu
fac biblioteca din punctul de vedere al bibliotecarului, interesandu-ma
calitatea colectiilor, varietatea manifestarilor si captarea interesului
publicului. Si-atunci, din doua una: ori gresesc si dau nastere unui mutant,
unei productii oribile care esueaza lamentabil, si lumea literara va gasi
resursele (financiare, dar mai ales de energie) pentru a crea anticorpi
acestui kitsch, ori improvizatia mea este chiar buna, teribil de buna,
si se vor gasi resursele (financiare, ca de energie nu e nevoie) pentru
a fi continuata. In ambele situatii, Biblioteca de Poezie va exista. Ca
idee, nu ca realizare a cuiva anume."
(interviu cu Cristian Cosma)
Mihai Vakulovski: Draga Cristian Cosma, ai devenit mai cunoscut
ca "UN Cristian". Sper ca ai inteles intrebarea
Cristian Cosma: Hai sa trecem peste ea
sau alege un raspuns
dintre urmatoarele doua: Sa mai asteptam.
M.V.: Pina cind, vorba cintecului
C.C.: E deja un capriciu periculos pentru Anul Caragiale, nu crezi?
M.V.: Sa vedem a doua varianta de raspuns.
C.C.: Numarul doi, da. Pentru ca - fara acordul meu, dar cu un tupeu incredibil
- cineva's - nu spui cine - a semnat cu acest nume citeva articole printr-un
supliment cultural din Bucuresti.
M.V.: Prin care se "ataca" singur si-si
mai facea nitica reclama
"Nu-i ase?"
C.C.: Putintica rabdare, te rog.
M.V.: Da, dar rabdarea, ca si textele, inclusiv
ale "tale", sint (psih)analizabile, se interpreteaza
C.C.: Da, inclusiv intr-un articol din Vatra, in care Al. Matei, nestiind
"dedesubturile" si "strategia" persoanei in cestiune,
ma situeaza pe o anumita pozitie
in fine, sa nu anticipam.
M.V.: Primul tau proiect important, de care stie
sau macar a auzit mai multa lume, fireste ca realizat, e, la fel, o biblioteca,
de Poezie
C.C.: Pentru mine a fost foarte important acest proiect. Si nu ca un proiect
oarecare, cit ca o alternativa la sistemul falimentar al bibliotecii traditionale
romanesti. De auzit, nu cred ca au auzit prea multi. Site-ul, actualmente
scos, a fost deschis de 370 de ori, desi - nu era parerea mea - se dovedea
unul dintre cele mai atractive, prietenul meu Lucian Baltatescu, cel care
ma ajutase si la "Hartie igienica", facindu-l animat, sonor
si cu suficiente link-uri (evenimente, calendar, afise, arhiva foto, interviuri,
etc.). De altfel, prin facultate, desi peretii au fost "tapetati"
cu afise, interesul n-a spart un barem acceptabil-limitativ specific studentului
roman. Cit despre realizare
concepind (cu limite, carente si erori)
un sistem facut sa traga un semnal de alarma (cind vor fi bani, va fi
dezvoltat) nu ma puteam astepta decit la un esec. Ca sa pot invata ceva.
M.V.: Ce ai in vedere prin "baremul acceptabil-limitativ specific
studentului roman"?
C.C.: A studentului de la Litere Bucuresti. Pe scurt. Daca nu ai carti
(sau le ai defrisate) la biblioteca, ce te impiedica sa protestezi, sa
faci o greva a cititorului (doar platesti)? Cind vezi "mafia cazarilor"(administratori
sugativa, repartizari suspecte si cu ajutorul reprezentantilor studentilor),
ce te opreste sa protestezi? Cind vezi absentele profesorilor de la cursuri
sau - mai grav -, cind intilnesti la catedre incompetenti, ce te opreste
sa protestezi? Cind stai 7 h la facultate pentru un amarit de examen (scris
si oral in aceeasi zi), ce te opreste sa protestezi? Cind vezi ce foi
nule, colorate si lucioase scot reprezentantii tai cu acces la fonduri,
ce te impiedica sa protestezi? Cind
dar acestea sint problemele
lor de organizare si de reprezentare. Ce rost mai are sa le amintim.
M.V.: Cum a aparut, cind, unde, in ce a constat, ce inseamna si ce inseamna
pentru tine, autorul "proiectului", cum zici, "Biblioteca
de Poezie", si cum ti-a venit in cap sa infiintezi aceasta biblioteca,
atit de altfel?
C.C.: Am trisat putin, "Biblioteca de Poezie" a constituit disertatia
mea la masterul de Bibliologie. Dar ceea ce nu-mi pot explica - nici acum
- este cum de o asemenea idee - in fond foarte simpla (care institutie
in afara unei biblioteci stabilizeaza obiectiv valorile?) nu au avut-o
cei
cu forta de decizie (in literatura - cazul Uniunii Scriitorilor
- sau al bibliotecilor de stat). Cum a aparut? Nu-mi aduc aminte, cred
ca din greseala. Cind? Prin 1998, odata cu ideea editiilor sonore de carte
de poezie - alta nelamurire, alta poveste. Am facut un proiect pentru
Uniunea Scriitorilor, am cerut doua audiente la domnul L.Ulici, dar am
lasat timpul sa treaca
si rau am facut. Unde? In Facultatea de Litere
a Universitatii Bucuresti, mai exact, in sala 305 ( mai corect 44?26'02''
latitudine nordica, 26?06'05'' longitudine estica)
Ca parti
mai mult sau mai putin atractive, aceasta aberatie (pentru ca a
fost un experiment, ceva care tine de latura neconventionala a unei meserii
destul de functionaresti aici - prost vazuta si mai prost sustinuta si
inteleasa in Romania) a propus ora de lectura, editiile sonore de carte
(editii underground,
la reportofon), recitaluri (probabil elementul
de maxima atractie), standuri de edituri si periodice literare, editii
de carte pirat si editii second-hand (scoase la copiator). De ce? Pentru
ca multi din acesti autori nu sunt cunoscuti nici macar in mediul specific
al filologiei bucurestene (ce pretentii sa mai ai cind intr-o ancheta
premergatoare, cei mai cunoscuti poeti contemporani erau indicati a fi
Paunescu si Ana Blandiana, iar Mariana Marin si Ioan Es. Pop pareau nume
de pe alta planeta). Pentru ca multe din cartile de poezie valabile nu
exista in librarii sau biblioteci. Si pentru ca literatura romana TREBUIE
sa revina acasa, intr-o facultate in care sectii marginale (deloc lipsite
de importanta lor) precum Comunicarea sau Birotica fac legea (au laboratoare,
procura fonduri, organizeaza manifestari care nu prea "prind"
si literatura romana).
M.V.: Ce ai in vedere cind zici ca lit. rom. trebuie
sa revina acasa?
C.C.: Am auzit de Cenaclul de Luni si de Junimea, am fost la Cenaclul
Litere al lui Mircea.Cartarescu, am vazut cum se organizau - periodic
- intilniri cu scriitorii romani pana in 1996 in Facultatea de Litere.
Dar se vede clar cum administratia pune stapinire pe aceasta facultate
(unde afisele cu Manolescu
si chiar afisele tale de la Biblioteca,
sunt confundate cu cele pentru tehnoredactare si rupte "fara mila".
Tot aici se vede absenta scriitorilor din mediul cel mai important (pentru
ei ca obiectiv si pentru studenti ca factor formativ). Ce sa mai spun
despre faptul ca in barul unde altadata se confesau scriitori de valoare,
barul de la Litere, se asculta "Parazitzii"
E bine ca
acum s-a inchis. Pe scurt, acasa inseamna in mediul natural de manifestare.
Dar cind unui poet important ca Ianus, care e ceva in facultate (dincolo
de scandaluri), si nu numai, i se refuza premiul pentru debut si o oarecare
studenta care se-ntreaba in anul III daca Ezra Pound era barbat sau femeie
beneficiaza de o bursa in afara, e clar ca ceva scirtiie nu doar aici.
Ce anume? Indiferenta, probabil.
M.V.: Fiindca ai amintit de Marius Ianus, pe linga
intrebarea ce are Facultatea de Litere cu premiul pentru debut, aveai
si o editura, la fel de underground ca si Biblioteca de Poezie, pre numele
ei "etc"
C.C.: Am amintit de Ianus pentru ca el a generat o stare in aceasta facultate
- sa nu uitam ca ducea mai departe cenaclul preluat de la Cartarescu,
promoveaza literatura tinerilor autori de aici, are o revista. Pe linga
"viciile de procedura", "strategiile de grup" si "tendintele
razboinice", chiar se zbate. Pentru el sau pentru o "lista"
oarecare, ce mai conteaza? Cit despre legatura dintre premiul pentru debut
si facultatea de litere... aici s-a primit cu ingrijorare decizia cel
putin dubioasa pentru debutul 2000. Sa nu mai vorbesc despre cele 4(!)
premii pentru debut acordate de A.S.B., fir(e)-ar romanu cit de poet,
dar parca
Da poate ca fac eu o legatura prea mare... Cit despre
Etc, el s-a stins odata cu editia Hirtie igienica a lui Ianus. Din pacate,
cei care au promis sa scrie despre acest subiect fie au uitat, fie le-a
fost prea greu sa recunoasca faptul ca pentru acele timpuri (1999) proiectul
propunea prea multe: teritoriul mobil, editia sonora, editia de lux, toate
fara finantari sau contracte suspecte
Ianus, pe care il pot acuza
de multe - tu, ca "bodyguard", stii destule - mi-a dat sansa
sa aberez. "Si n-am sa i-o iert". Iata de ce l-am sustinut -
asta pentru ca sa evit o intrebare pe care o banuiesc.
M.V.: O intrebare pe care o banuiesti tu
C.C.: De ce tot linga Ianus la inceput de an?
M.V.: Suna ca un afis electoral
C.C.: Ce-ar fi sa fie un afis electoral?
M.V.: Ce stii tu si nu stie Uricariu
C.C.: Nu pot sti ce nu stie d-l Uricariu, dar stiu ca scriitorii pot trai
din cartile lor (carte sonora, site-uri, recitaluri organizate), ca trebuie
initiata o Bursa a proiectelor literare, ca multe din "festivalurile"
finantate sunt porcarii pe cinste, ca nu carnetul de scriitor te recomanda
in literatura. Si mai stiu ca premiile din Topul national al cartii de
poezie pe care l-a initiat in "Observator cultural" Biblioteca
de Poezie - acum "moarta", dar cu numerosi urmasi - vor fi "pe
bune".
M.V.: Cum poate sa premieze un "mort"?
C.C.: Prin testament.
M.V.: Am inteles, ca Arghezi (premiul - Mitzura!)
C.C.: Deadeva.
M.V.: "dar ce va zice tata?"
C.C.: Time out.
M.V.: Cine a citit la BdP si cum au fost primiti
de publicul, care - din cine era compus, de obicei?
C.C.: De regula veneau cei de la Cenaclul Litere. De citit
vrei o
lista? O s-o iau invers alfabetic
Romulus Vulpescu (recital), Elena
Vladareanu (recital), Mihai Vakulovski (recital), L.I.Stoiciu (scurt recital
la ...priveghi)
ordine aleatoare Silviu Gherman (recital), Razvan
Tupa (caseta-debut sonor, recital), M. Cartarescu (interviu), Dan Mircea
Cipariu (recital), Saviana Stanescu (recital), Zvera Ion (caseta-editie
sonora, recital), Mariana Marin (caseta), Nina Vasile (recital), Al. Musina
(recital), M. Ianus (caseta-nedifuzata), Ruxandra Novac (recital), Denisa
Mirena Piscu (recital), Ioan Es. Pop (recital si caseta-editie sonora),
Sorin Ghergut (recital), Lidija Dimkovska (Macedonia-recital), Adela Greceanu
(caseta), Octavian Soviany (recital). Tuturor acestora le multumesc, dupa
cum le multumesc colaboratorilor permanenti (Lucian Baltatescu - web-master-ul
site-ului si Cristina Filip - fotograful oficial, consilieri si ajutoare
indispensabile), dar si celorlalti care m-au ajutat (mamei, in primul
rand). Sper ca in scurt timp sa scot pliantele de rigoare.
M.V.: Cum vezi tu, ca bibliotecar, literatura contemporana, incepind de
la "optzecisti"?
C.C.: Nu gresesc spunand fascinanta. Dar si plina de frustrari si complexe.
Pe partea cu "vazutul" = cunoastere, mai am de lucrat. De fapt,
toate aceste biblioteci care vor forma la un moment dat Biblioteca Literaturii
Romane, imi dau sansa de a citi literatura romana - iata un motiv pentru
care Biblioteca Romanului Romanesc imi ia ceva timp pentru selectie (a
nu se intelege ca selectia imi apartine numai mie). Intr-un fel imi "salvez"
frustrarile: n-am gasit cartile "de care ai nevoie", faci o
biblioteca asa cum ti-ai dorit, nu ai un radio la care sa asculti teatru,
muzica si poezie, faci un radio literar pirat, etc. Despre partea cealalta
a problemei, scriitorul roman trebuie sa-si dea seama ca nu mai este -
si din cauza lui - EXEMPLUL. Credibilitatea lui a scazut. Nu mai este
suficient sa spui ca esti scriitor ca sa inspiri incredere. Un pusti care
a trecut prin "generatia pro" si variatiile ei, X, playback,
etc. nu mai tremura pe scarile facultatii cand il saluta pe N. Manolescu,
el nici nu stie de ce Ianus face scandal, unde are dreptate si unde "sare
calul", pur si simplu nu-l intereseaza literatura. Aici trebuie lucrat.
Si nu prin autoritatea scolii (ma ingrozesc cand vad ignoranta multor
profesori de liceu), cat prin atractivitate, diversitate si dinamism.
Suna patetic, dar literatura romana e in cadere libera. N-am s-o salvez
eu sau tu sau mai stiu eu cine, e nevoie de timp si - mai ales - de spatii,
de impresari adevarati (de ce crezi ca s-au impus - exemplu la intamplare
- manelele? Pentru ca a avut cine si cum sa le promoveze - aspect destul
de important) si de "regasirea autorului".
M.V.: Dar lit-ra scrisa de tineri?
C.C.: Cred in tinerii autori pe care-i cunosc tocmai pentru ca ei au nevoie
de exercitiul literaturii si pentru ca nu sunt dispusi - cel putin deocamdata
- compromisurilor. Pe cei in care cred voi incerca sa-i promovez - deocamdata
in "regim" underground
Sunt mai liberi, mai indrazneti
- si asta se vede din modul cum "se misca" in literatura. Asta
nu inseamna neaparat ca sunt si mai buni, se va vedea...
M.V.: Colectia de poezie "carmen"
C.C.: Cele zece numere scoase in acest an universitar sint un raspuns.
Cred in autorii acestia, si nu numai pentru ca multi au fost, intr-un
fel sau altul, prezenti la aventura Bdp.
M.V.: Care sint "mizele" colectiei?
C.C.: Continuarea promovarii tinerilor autori, underground-ul veritabil
(atractivitate, coerenta manageriala, gratuitate, creativitate), realizarea
parteneriatelor (co-productiile cu autorii si parteneriatul cu tiuk!,
de care esti primul "vinovat") si a "dublului tiraj"
In rest, il consider si pe acest proiect in zona esecurilor normale, constient
asumate.
M.V.: Si colectia de teatru,"Putintica Rabdare"?
C.C: Un an Caragiale fara teatru?
M.V.: Preferinte?
C.C.: Am mers - si nu-mi pare rau - in aceasta "stagiune" pe
trei autori: Eva Negru, Alexandru Vakulovski si Dumitru Crudu. Daca piesele
aparute underground vor fi apreciate si - mai ales - jucate, consider
ca nu am avut decit de cistigat. Cu o asemenea "distributie"
nu mi-e frica, indiferent de ce zice "galeria".
M.V.: Ce planuri culturale tintesti, findca esti
mereu plin de planuri, de intentii si de ginduri?
C.C.: ...cultural e mult spus. Dar cred ca ti-am spus cateva pana acum.
De adaugat, as adauga turneele de lectura (teatru - Vecinul de deasupra
si turneul improvizat de lectura cu Fetis-ul lui Razvan Tupa). Restul,
sa mai traim...
M.V.: Cum iti par revistele literare? Ce fel de
revista ai face si cam ce ai vrea de la redactorii ei?
C.C.: Citesc Contrafort si Vatra, cand mi le imprumuta cineva. Mai cumpar
Romania literara si Observator cultural. Nu am bani pentru revistele literare
de azi, dar le consult periodic pentru ca vreau sa fac o revista literara
"adevarata". Ca Tiuk! Ce vreau de la redactori iti voi spune
doar tie, pentru ca esti "vizat" pentru caseta redactionala.
Dar - daca va fi - va fi o revista culturala "pe cinste", nu
cea mai buna, totusi suficient de buna ca sa nu fie a unui grup sau a
unei orientari oarecare. Din toate punctele de vedere -colaboratori, materiale,
grafica, difuzare.
M.V.: Ce parere ai despre editorii romani "de azi"?
C.C.: Impartita. Cred ca "speculeaza" lipsa unei "burse
editoriale" si obtin profituri suspecte (finantari, "retete"
preluate, etc) - unii. Ceilalti, se zbat. Apreciez in mod particular Humanitas-ul
(mai ales in primii ani) si Paralela 45 (pentru colectii). Am obiectii
in privinta promovarii autorilor si difuzarii (ce-i opreste sa faca -
exemplu oarecare - o biblioteca a editurii). Cred ca editori in adevaratul
sens al cuvintului sunt putini, comparativ cu puzderia de edituri. Dar
asta e problema tranzitiei. Daca voi avea o editura oficiala ("Ridicat
de Ia Insusi" e o "joaca" deocamdata), voi sti sa evit
greselile deja facute - asta nu le exclude pe altele....Nu cred ca e suficient
sa scoti zeci de titluri si sa nu ai o strategie de promovare, nu mi se
pare normal ca autorul sa fie subordonat operei pe care a dat-o si cred
sincer ca editorii-speculanti nu vor mai tine capul de afis. Pentru binele
scriitorului, in primul rind.
M.V.: Care este "viitorul" real al bibliotecii?
C.C.: Unul profitabil pentru "imaginea" ei si util pentru utilizatori,
departamentalizarea. Depinde foarte mult de cum este sustinuta - si strategiile
politice au ceva de zis. Biblioteca n-o sa dispara, chiar daca aceasta
"disparitie" se tot anunta prin studiile "de piata"
sau cele de "specialitate"
M.V.: Chiar daca ai scris vreodata ceva - n-a prea
aflat despre asta nimeni. Crezi ca un om ca tine care ajuta si promoveaza
scriitorii, mai ales pe cei tineri, e mai bine sa nu faca si ei literatura?
C.C.: Mi-au trecut "fumurile". Pur si simplu nu eram bun. Tin
sa-i multumesc pentru acest lucru lui Angelo Mitchievici, care - fara
sa vrea - m-a ajutat enorm sa scap de "tentatie". Si poate ca
si asta e o "dorinta ascunsa": daca nu pot fi eu un scriitor,
de ce sa nu-i ajut pe adevaratii scriitori? Dar a nu se intelege ca lumea
literara - capricioasa si captivanta - e totul. Miza mea e mult mai mare.
Eu vreau sa fac film. Cred ca pot face si ceva pentru promovarea literaturii
romane, desi altii... mai avizati ar fi putut-o face cu mult inaintea
mea. Cum provocarea a fost facuta, incerc sa ma tin de ea. Din inclinatie.
Pur si simplu. Totusi, nu uita ca am debutat editorial, fie si underground,
cu Eva Negru-prima monografie, o carte cu pagini albe (dupa ce am vizionat,
cam la o luna dupa "debut", Elogiul iubirii si am vazut pe ecran
ca "opera" mea se afla in acest film, m-am cam bosumflat), carte
cu "tenta" si "tinta". Nu vreau sa obtin un premiu
pentru debut cu acest "joc", nici nu vreau sa acced intr-o uniune
de creatie cu aceasta "carte" (desi ar fi haios si
,cred,
posibil). Vreau doar sa atrag atentia ca trebuie schimbat ceva. Daca prima
mea "carte" nu va trezi interes, banuiesc ca cealalta, "cartea
invizibila" nu va trece neobservata.
(mai 2002, Bucuresti)
|