Rares
Moldovan
|
||
"Oricum, prefer o liniste
falsa unei false nelinisti. Dar probabil ca de dorit e o neliniste adevarata,
folosind adjectivul ca in sintagma "o masina adevarata"."
(interviu cu Rares Moldovan) Mihai Vakulovski: Daca incepem cu inceputul, prima intrebare care ii vine cititorului de literatura contemporana, atunci cind aude numele tau, este daca ai vreo legatura cu poetul Ioan Moldovan. Cind a scris cronica la cartea ta de debut, "Seara artificierului" (Ed. "Paralela 45", Pitesti, 2000), Sandu, fratele meu, s-a straduit sa fuga de acest fapt biografic, zicind ca e mai bine sa nu faca legatura asta, eu sint insa de alta parere. Rares Moldovan: Ai pus intrebarea, ai dat si raspunsul. Asadar, un "da" inutil. In ce priveste intrebarile biografice cu care ma bombardezi, pozitia mea e a unui de nobis ipsis silemus, pe care nu voi putea sa-l practic daca e sa raspund la primele trei. Sint asadar de partea lui Sandu - fie si numai pentru ca nu vad pe cine ar putea sa intereseze citeva amanunte din viata cunoscutului poet Ioan Moldovan, cu atit mai putin din a quasi-necunoscutului Rares Moldovan. Cred insa ca singura conexiune care merita sa devina subiect de discutie intr-un asemenea context este filiatia poetica (insa aici mingea e in terenul cronicarilor, nu in al meu). MV: Cum e sa fii fiul unui poet foarte cunoscut
cum e tatal tau, Ioan Moldovan? RM: Intr-un sens, a fi "fiu de poet"
nu se deosebeste prea mult, cred, de a fi "fiu de dentist" (excluzind
aici orice fel de comparatii pecuniare intre fiii de dentisti si cei de
poeti) sau "fiu de croitor" (conditie mai apropiata - si croitorii
sint o specie pe cale de disparitie, si croitorii populeaza interstitiile
obscure dintre splendoare si mizerie, dintre haute couture si "croitorie
mixta"): nu te gindesti aproape deloc la "ce inseamna"
lucrul acesta. Practic vorbind, a fi fiu de poet a "insemnat"
pentru mine ca, de pe la 16-17 ani, prin bunavointa "foarte cunoscutului
poet" Ioan Moldovan (si a indatoritorilor organizatori) am participat
la "zilele" diferitelor reviste culturale. In consecinta, am
dormit prin multe hoteluri (am fost intotdeauna fascinat de hoteluri),
am stat ore in sir in sali de muzeu sau de case de cultura, cu o mina
ironica (condescendenta stupida, tolerabila, a oricarui adolescent), in
vreme ce scriitori in grade mai mult sau mai putin avansate de entuziasm
bahic, dezbateau din greu probleme importante si intrebari cu raspuns
trist cum ar fi "La ce bun poezia in vremuri de criza?". Am
baut bere pe terase sau in restaurante sufocate de lambriuri si de damfuri
grele de bucatarie, ascultind "Dhaaa"-urile guturale, apodictice,
ale lui Gheorghe Craciun, verva erotica emisa repetitiv, pina la saturatie,
de catre Alexandru Musina, logica inexorabila, de Terminator teoretic,
a lui Bogdan Lefter ("pe de o parte
, pe de alta parte
").
Am zimbit privindu-i pe Mureseni - Ion & Viorel - dormind intelepti
la colocvii. Am ris la anecdotele lui Bodiu (cea cu "niess"-ul
moldovenesc e antologica), n-am stiut ce sa raspund cind Simona Popescu
m-a intrebat, fara nici un preambul, "ce crezi tu?". Am impartit
taceri semnificative cu Stefan Borbely si blinde banalitati cu Adrian
Popescu. Am discutat despre masini, cockteiluri, tipe si scriitori cu
Mihnea Popescu (si el "fiu al foarte cunoscutului poet") si,
tot cu el, am hohotit isteric intr-o camera uriasa si inghetata de cabana,
cu cinci paturi pe noi, intr-un concert innebunitor de sforaituri literare,
interpretat cu virtuozitate de catre
. O data am jucat biliard cu
Cezar Paul Badescu si am vorbit despre Freud. Am fost un mic intrus tolerat
- adica exact lucrul la care te-ai astepta de la sintagma "fiul cunoscutului
poet" - care observa (mai mult decit lua parte la) jocul haotic si
colorat al oamenilor-scriitori. Care, imi inchipui, e greu de gasit la
un colocviu de tehnica dentara (desi exista, poate, anecdote reusite despre
"poduri", "obturatii de canal", s.a.). Distentio est
vita mea
ar putea fi blazonul unei boeme literare batriioare, mascindu-si
cu voiosie o midlife crisis. Vorbesc aici, desigur, doar despre viata
la colocvii. MV: daca sperai ca te slabesc cu biografia , ei nu: ce amintiri din copilarie cu Ioan Moldovan ai? Cum era, ca tata, cind erai mic? RM: Sper ca scopul interviului e doar biografia. Altfel as putea sa cred ca sintem la o seance, ca Mihai Vakulovski ma psihanalizeaza: "Vorbeste-mi despre tatal tau". Raspuns: vezi mai sus. MV: In comparatie cu majoritatea tinerilor poeti tu parca nu vrei sa schimbi nimic in poezie, e, in poezia ta, un fel de liniste, care, totusi, imi pare falsa liniste, o poezie cu intrebari general umane aproape blagiene, cum e "De ce Tibetul nu se toceste cind ploile cad?", etc RM: "Sa se revizuiasca, primesc
".
Daca tot ma plasezi in postura unui "reactionar", am sa incerc
un raspuns in aceeasi linie. Problema e ca viziunea/conceptia despre poezie
de la noi traieste deja de destula vreme cu aceasta obsesie "soteriologica"
a schimbarii, un impuls chinuitor care in cel mai rau caz o ocupa in totalitate,
o rezuma la gestul crispat al schimbarii. Acceasta obsesie opereaza predilect
intr-un teren strategic care depaseste intentiile particulare de a orienta
in vreun fel poezia. In general, gustul amar al unei insuficiente a formulei
poetice care invadeaza tot mai insistent deopotriva orizontul de asteptare
al criticii si prefigurarile poetice, poate fi citit ca o rezonanta specifica
a unei nemultumiri generalizate fata de starea "culturii" si
a "societatii" in marasmul ultimilor 12 ani. E de inteles ca
sumbrul "no future" - de la Sex Pistols citire - sa se constituie
in mediul cel mai difuz al tuturor discursurilor, si deci si al celui
despre poezie. Eforturile de a "schimba" in poezie se regasesc
asadar in tensiunea unei "constiinte nefericite": privirea atintita
fix spre viitor este contracarata de o privire inapoi, funciar dependenta
de o genealogie poetica si de o "istorie" pe care nu le poate
resimti decit ca fiind nocive, opresive. Cind e vorba doar de orgoliul
pur al tineretii, de puseul negator pe care acesta il produce, singurul
pericol - nici acela prea grav - il constituie naivitatea de a crede in
propria independenta, si ca atare, in noutatea schimbarii pe care o produci.
Pericolul "rau" este deriva in resentiment: fie prin amestecul
indiscernabil al insatisfactiei poetice cu cea sociala (acuze de genul
"cei de dinaintea noastra nu au facut nimic pentru ca noi sa putem
face ceea ce sintem cu adevarat in stare sa facem"), fie prin resentimentul
absurd la adresa literaturii/scriitorilor de dinainte (imi amintesc de
izbucnirea subita a cuiva care era revoltat de faptul ca la o intilnire
cu scriitorii "vorbesc tot astia batrini"). MV: Apropo de cartea ta, de poezie, de debut. Se zice ca e o carte pe care mama ta a editat-o fara stirea ta RM: Imi scrii in e-mail-ul insotitor ca intrebarile
sint formulate pentru a provoca, insa aceasta e prost tintita. In primul
rind, aria in care un "apropo" si un "se zice" sint
in stare sa provoace tine de penibilul birfei. In al doilea rind, daca
vrei ca un "se zice" sa-si pastreze efectul insinuant, nu-l
vei include intr-o intrebare adresata cuiva care e in stare sa confirme
sau sa infirme, ci il vei lasa in suspensia in care l-au folosit de la
bun inceput siluetele soptitoare ale celor care zic. In al treilea rind,
intrebarea ar fi cit de cit interesanta (mai ales pentru curiozitatea
imbecila a acelorasi) daca ar avea in vedere un scriitor cel putin cunoscut
- ideal ar fi sa fie celebru - si nu un tinar cu un singur volum publicat.
Asa insa
MV: Unele poezii de-ale tale se termina cu, de exemplu, virgula, doua puncte (:), punct sau fara semne de punctuatie RM: asa e.(?) [Sint, mi se pare, doua poeme cu o punctuatie intrucitva excentrica, insa nu intimplatoare. In privinta celorlalte am incercat sa urmez o oarecare consistenta/poem: fie cu semne de punctuatie, fie fara. Insa daca m-as uita acum peste volum sint sigur ca as descoperi destule greseli. Daca iti trimit virgulele prin posta (e-mail), ca in anecdota despre Caragiale si tinarul aspirant la statutul de scriitor, ai putea tu sa faci oficiile?] MV: Ziceam de acea "liniste", scriai, intr-o poezie, "Nu pot sa urlu, nu pot sa strig". Totusi, ti se intimpla sa vrei sa? cind si de ce iti vine sa strigi? RM: Mi se intimpla sa vreau sa. Cind (si pentru ca) ma lovesc cu cotul de marginea mesei, cind imi scapa ceasca de cafea din miini, cind imi intra fumul de tigara in ochi, cind formez de douazeci de ori un numar de telefon din Romania si nu prind linia (atunci mi se intimpla si sa vreau sa sparg telefonul in bucati), cind Montoya porneste din pole position, se ciocneste dupa trei viraje cu Schumacher si Ferrari-ul nu pateste nimic, cind si cind si cind. Cind cineva ma intreaba "tie iti vine vreodata sa strigi?". MV: Un poem de-al tau se numeste "frica zilnica". De ce ti-e frica cel mai des? RM: "Frica zilnica" care a dat titlul poemului respectiv avea un obiect foarte precis si care transpare, poate cu prea multa usurinta, din text. Cind o frica ajunge in vreun poem, e deja o frica "reziduala", care trebuie evacuata undeva, si aceasta excretie e singurul lucru care o face sa nu se piarda de tot, si o scoate cit de cit din insignifiant. Fricile zilnice de acum sint aceleasi, cele marunte, cum ai spune tu: "general umane", si ca atare, absolut neinteresante pentru oricine altcineva. Despre fricile care nu sint "zilnice" mi-e frica sa vorbesc. MV: "Poemul de consum", alta sintagma de-a ta, e foarte buna pentru un anume fel de poezie, care, insa, nu te caracterizeaza. Mai scrii poezie si, daca da, e la fel ca si "Seara atrificierului" sau e mai putin, cum sa zic, artificiala, ca stil? RM: Mai scriu, mai scriu (deh, ce sa-i faci). Am
sa las aprecierea poemelor mai noi in seama altora. Insa as vrea sa discut
pe scurt presupozitia tacita pe care o intrevad in intrebarea ta. Mai
intii, nu exista stil "natural". Poezia, ca orice arta, ca orice
tehnica, nu poate decit sa-si mimeze, cameleonic, "naturaletea".
De fapt, pozitia angajata din care provine intrebarea ta (si intreaga
argumentatie care o sustine) este simptomatica pentru modelul dominant
din poezia romana actuala, prinsa intr-o febrila cautare a "autenticitatii".
Aceasta autenticitate este cel mai adesea inteleasa ca proximitate fata
de "viata", de i-mediatul "experientei" (al "cotidianului",
dupa cum suna celebra eticheta), insa in masura in care este vorba de
poezie, imediatul acesta e, prin natura sa, construit. Problema de "esenta"
dintre artificial si natural/autentic devine asadar o problema de grad:
exista "stiluri" sau maniere care realizeaza deghizajul cu o
precizie superioara; maniere "transparente" prin care tocmai
faptul lor de a fi "stil" este facut invizibil. Intr-o discutie
despre poezie insa, ele sint intotdeauna recognoscibile, indiferent de
gradul in care reusesc sa se oblitereze pe ele insele. Poezia ca o prelungire
contigua a vietii (si viceversa) - e o teza pe care numai patosul care
o propulseaza reuseste sa o mai salveze. MV: Esti un "vechi" echinoxist. Spune-mi, de unde si cum este infiltrata (in singe?) mindria de clujean-echinoxist? Crezi ca clujenii chiar au motive sa se mindreasca cu simplul fapt ca sint clujeni? Ce inseamna pentru tine Clujul, "Echinoxul", echinoxismul? In ce oras din Romania ti-ar mai fi placut sa-ti faci studiile? RM: In comparatie cu altii, sint un echinoxist
nou nout. Obiectia de bun-simt care poate fi adusa impotriva etichetarilor
de tot felul (si, dupa "optzecist", "echinoxist" a
fost probabil eticheta cea mai larg aplicata, mai ales in diferendul infantil
dintre bucuresteni si clujeni, etc.) nu prea are sanse sa fie ascultata.
A spune ca "echinoxist" este doar o eticheta, si ca in fiecare
caz lucrurile pot fi mai precis exprimate e ca si cum ai spune "Toate
generalizarile sint false". Pentru lejeritatea discutiilor literare
e nevoie de asemenea termeni. MV: despre revistele de cultura. Ce reviste citesti, mai des-regulat si mai cu placere? RM: Inainte "citeam" toate revistele de cultura care-mi cadeau in miini. Nu doar cele prestigioase; citeodata te poti delecta cu cea mai obscura publicatie: mai vezi si tu ce inseamna "poezia", etc., pe la Zalau, Focsani, Cernauti, etc. Eram mereu surprins de faptul ca existau, se pare, genii incontestabile ale poeziei romane de care pur si simplu nu auzisem. Acum, fiind plecat pentru o vreme din tara, mai cutreier site-urile revistelor culturale: Observatorul, Romania Literara, Orizont, Dilema, Contrafort, revistele care apar exclusiv pe net ca Respiro, Electra sau Tiuk! si colectiile electronice de literatura contemporana ca Liternet sau Asalt. A propos, Vatra are nevoie sa-si puna la punct site-ul, ca a ramas blocat la numarul din august 2001. MV: Ce scriitori romani iti par mai interesanti pentru straini, ce scriitori contemporani iti plac? Ai modele, in ceea ce priveste poezia? RM: Productia "pentru export", cum ar
veni. Restring aici acoperirea sintagmei "pentru straini" la
literatura anglo-saxona, care imi e mai familiara. Aici, interesul preponderent
este pentru proza, si dintre speciile acesteia, pentru roman. Cred ca
Adrian Otoiu ar avea sanse (cu povestirile mai ales, Jupuita ar fi mai
greu de digerat), el se inscrie intr-o linie apropiata autorilor spectaculosi,
fie ei britanici (Tibor Fischer, Will Self, Toby Litt, poate si Irvine
Welsh - autorul lui Trainspotting) sau americani (Bret Easton Ellis, Chuck
Palahniuk - autorul lui Fight Club, John Kenny).Tot aici ar putea intra
Petre Barbu sau Alina Nelega. Apoi, Orbitor ar cadea bine in categoria
exotica a "realismului magic". Prozele scurte ale unui Dan Lungu
s-ar putea de asemenea sa fie privite cu interes (exista o intreaga tendinta
a neo-realismului, a povestirilor despre existente periferice, tarate).
Daca cineva ar fi destul de ticnit incit sa se apuce de traducerea Calpuzanilor,
ar putea fi citit ca un roman istoric cu o usoara tenta baroque-punk (voga
"metafictiunilor istoriografice" nu s-a stins insa). MV: Cum iti pare literatura scrisa acum de tineri? Spre ce crezi ca merge literatura? RM: Schematic si formal vorbind, poezia celor mai
tineri a recuperat narativitatea, deci si formula poemului amplu. Autenticitatea
asa cum o descriam mai inainte pare sa fie forta si dezideratul care o
anima (e interesant aici faptul ca aceasta autenticitate e "cautata"
si ca a fost propusa printr-un "manifest"; "tendinta autenticista"
suna destul de paradoxal. Dar aceasta schimbare, in sine, nu contribuie
cu mare lucru la valoarea poemelor. Se pot scrie poeme excelente, mediocre
sau execrabile care sa aiba aceste coordonate. In aceeasi linie, se poate
remarca apoi o relativa uniformitate de stil/maniera, chiar si intre cei
mai buni, ceea ce confirma ipoteza ca avem de-a face cu o "dominanta".
De exemplu, poetii tineri, publicati pe net la Asalt (www.asalt.seanet.ro)
sint deseori greu de distins, desi multi scriu bine, iar Victor Nichifor
chiar foarte bine. Mi-au placut mult si poemele Ruxandrei Novac si ale
Danielei Ludu din Tiuk (www.freewebz.com/tiuk!). Pe de alta parte, la
www.poezie.ro e jale, un fel de talcioc electronic siropos, populat de
adolescenti sensibili si bine intentionati. In mare, din ce am citit,
poezia celor mai tineri e sensibil mai buna decit proza. (aprilie 2002, - Bucuresti) |
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |