Radu ANDRIESCU |
||
Radu Andriescu - poet, prozator, publicist,
lector la Universitatea "Al.I.Cuza" din Iasi, membru al "Clubului
8", autorul volumelor de poezie "Oglinda la zid", "Sfirsitul
drumului, inceputul calatoriei" si "Eu si citiva prieteni",
prezent in antologii de poezie de limba romana si straine, a calatorit ca
bursier si nu numai prin Franta, Moldova, Germania, Marea Britanie, Olanda,
SUA
"In
'98 mi-am pus viata in dezordine si manuscrisele in ordine."
Radu Andriescu: Sa fiu sincer
Mihai, la vremea cind am inceput sa "scriu", inca nu aveam habar
ce e aceea literatura. De fapt, primele texte nu le-am scris, efectiv,
ci au fost inregistrate de parintii mei pe hirtie sau pe banda magnetica.
Aveam sase sau sapte ani si eram la Dijon, in Franta - tatal meu era lector
de limba romana la universitatea din Dijon, iar mama mea a predat limba
germana la aceeasi universitate. Prima poezioara, pe care o pomenesc si
in ciclul "Oglinda la zid" din volumul omonim, a fost "Mos
Craciun" - de fapt "Pere Noel", pentru ca la vremea aceea
ma descurcam mai bine in franceza decit in romana; as putea chiar spune
ca am ramas repetent in clasa intii din acest motiv: studiile de la Dijon
nu mi-au fost echivalate in Romania, in 1969, pentru ca aplicam ortografia
franceza la limba romana si pentru ca nu fusesem initiat in istoria patriei.
A urmat "Povestea crincenului razboi dintre Margarete si Trandafiri",
debitata intr-o zi insorita in curtea casei unde eram gazduiti, in timp
ce jucam badminton cu tatal meu. Mai tirziu am fost pus sa repovestesc
istoria in fata unui minuscul magnetofon, ceea ce nu inseamna, fireste,
ca aveam idee in '69 despre ce e aceea "multimedia". Au urmat
citeva "caiete", in limba romana de data aceasta. Unul sau doua
dintre ele ar mai trebui sa fie si acum prin casa. Rima, ritm, strofe
de patru versuri, dar nu chiar la patru ace, mesaj clar, tot ceea ce mi
se parea la vremea aceea ca ar fi poezia. Surrealistul "Mos Craciun"
de la 6 ani, comis sub impulsul inconstientei zabauce, avea mai multa
seva si naturalete decit multe din textele strinse in "caiete".
Ingenuitatea totala - splendida, in absolut - a pustiului care nu-si pune
problema "operei" era pervertita de constiinta auctoriala. Nu
mai era nevoie ca altii sa-mi inregistreze incercarile artistice; o faceam
singur, bijbiind pe un drum fara repere sigure. E greu de spus cit a durat
bijbiiala asta. Oricum, incet-incet au aparut reperele. In vremea liceului,
i-am "descoperit", rind pe rind, pe Dinescu, Brumaru, Dimov,
Ursachi, mai tirziu, prin anul intii de facultate, parca, pe Nichita Danilov
Inca aveam vocea poetica in schimbare, ceea ce nu e un lucru tocmai rau,
tind sa cred chiar si acum. Vreau sa spun, e mai bine sa te afli "pe
drum" mai curind decit intr-o nisa aparent sigura in care ti se atrofiaza
muschii sau, in fine, corzile vocale, pentru a pastra imaginea. Ultima
"ratacire", fata de drumurile pe care le destelenea poezia romaneasca
a anilor '80, s-a intimplat destul de tirziu, in 1985, cind am publicat
un poem in proza de vreo 30 de pagini intr-un volum colectiv aparut la
Junimea - era, deja, epoca "decadenta" a debuturilor colective.
Hacuit, la rugamintea lectorului de carte, in 11 fragmente cu tot atitea
titluri, pentru a-l face mai usor de inghitit de catre un cititor cu reflexe
clare si de nestramutat, lungul poem intitulat, culmea, "Intinderi"
ar fi fost cu adevarat revolutionar la vremea la care isi publica Novalis
curajoasele - stilistic vorbind - Imnuri catre Noapte. In '85, in peisajul
"optzecist" romanesc, textul parea de pe alta lume, un neanderthalian
stingher pe stinca lui din Gibraltar, intr-un moment in care lumea literelor
era disputata de "omul modern" si de cel "postmodern".
Acest poem intins pe zeci de pagini nu a cucerit decit imaginatia celor
total detasati de disputele literare ale vremii. Probabil dezamagirea
"geniului neinteles" - sentiment de sorginte romantica, dar
cu debuseu sigur in "romantios", daca nu se ia taurul dactilic
de coarne si se izbeste de pamint cu toata forta cinismului - mi-a scrijelit
pe faciesul indeobste blind un zimbet-rinjet care se labarteaza pina la
grotesc atunci cind ma privesc in oglinda. Exagerez putin, Mihai, dar
cam asa stateau lucrurile pe la mijlocul anilor '80, pentru mine. Eram
in anul trei la Litere, dar inca nu asimilasem toate lectiile care mi
se administrasera. Atmosfera culturala a Iasului nu era una "fierbinte",
cum tinde sa fie acum. Caliie si anesteziata de parfumul florii de tei,
pusa sub semnul clasicilor si uitata sub acel semn la nesfirsit, plina
de veneratie si lipsita de curiozitate, viata literara a Iasului, pe la
mijlocul deceniului noua, lasa mult de dorit. O revista curajoasa, cum
era cea a studentilor, Dialog, privea mai curind spre Sud, unde lucrurile
fermentau serios de ani buni de zile. Voci poetice "sincrone",
ca cea a lui Liviu Antonesei, puteau fi auzite tot in revistele studentesti,
Dialog sau Opinia studenteasca. Intr-o oarecare masura, asa se explica
intirziata iesire din amorteala a Iasului literar. MV: Faci parte dintr-un grup care s-a facut cunoscut sub numele de Club 8, mai ales datorita manifestului publicat in regretata Vineri, dar si prin lecturile sustinute in Romania si in strainatate. De ce se numeste asa, "Club 8", cum, cind a aparut (si eram sa zic de ce)? RA: N-am ce-i face, Mihai, intrebarea ta ma obliga
sa dau, din nou, un raspuns foarte lung. Cind vorbesti despre Manifest
- publicat, deja, atit in germana, intr-o revista vieneza, cit si in engleza,
intr-o antologie despre care voi vorbi ceva mai mult in scurta vreme -
si despre lecturile din tara si din strainatate, nu te referi decit la
imaginea Clubului inafara Iasului. Aici, in "city", Clubul a
incercat sa functioneze pe mai multe planuri, de la cel mai marunt, strict
cenaclier, trecind prin conferinte in varii domenii - literatura, arte,
psihologie etc. - si mese rotunde, pina la amorsarea unor dezbateri publice,
in presa, pe teme legate de sechelele vietii culturale iesene. Aceasta
ultima parte a activitatii Clubului a trezit vii animozitati; Nichita
Danilov - care-i cedase in 1998 pagina culturala a ziarului Monitorul
lui Dan Lungu, pentru a oferi un suport publicistic vocilor care criticau
suficienta unui grup de scriitori ajuns sa monopolizeze viata literara
stagnanta a Iasului - a primit nenumarate telefoane furioase la Chisinau,
unde a lucrat un timp ca atasat cultural pe linga Ambasada Romaniei, de
la "mari personalitati" locale care vedeau cu stupoare cum le
este contestata autoproclamata dumnezeire literara. Dupa cum stii, recent
contestarea a venit din partea unui numar de scriitori ieseni mult mai
mare decit cel al "cluboptistilor", iar discutia, sau disputa,
sau "cearta", cum a fost poreclita, s-a extins la revistele
si ziarele cu acoperire nationala. Avind in vedere ca multi dintre scriitorii
care au luat atitudine fata de starea de lucruri din literele iesene sint
cu adevarat reprezentativi - sa mai insirui numele? Cei interesati de
mersul literelor romanesti le stiu deja - ma cred indreptatit sa spun
ca pozitia luata de Club 8 in 1998 a fost una de bun simt si a venit in
al douazeci si cincilea ceas. Din pacate, de schimbat nu s-a schimbat
nimic nici acum, dupa zeci de articole publicate si dupa fel si fel de
intruniri. Poate ca este insa mai clar, pentru multa lume, ca Iasul are
mai multe voci, unele suficient de bine articulate, si nu este o statiune
balneara pusa, dupa cum spuneam, sub semnul marilor clasici.
RA: MV: Daca am vazut bine, ai disparut din casuta tehnica a excelentei reviste Timpul, unde lucrai in ultima vreme, impreuna cu un grup foarte interesant de scriitori, revista care, din cite-mi dau seama, ti se potrivea atit de bine. Poti sa ne spui despre ce este vorba? RA: RA: "Prima data" a fost un viol in grup,
doar ca violat era dreptul grupului de autori inclusi in acel "debut
colectiv" de a-si publica volumele independent. Asta se intimpla
in '85. "Grupajul" meu nu era nici el un grupaj adevarat. Am
dat editurii Junimea un poem in proza de vreo treizeci de pagini, ceea
ce i-a descumpanit pe redactori, dupa cum ti-am mai spus. In cele din
urma lectorul de carte, o doamna foarte simpatica, de altfel, mi-a sugerat
sa fac textul taitei, sa poata fi mai usor de ingurgitat. Prin urmare,
in carte apar 11 fragmentele, cu titluri cu tot. Dar asta ti-am spus deja.
Nu stii insa ce a urmat. Segmentul meu de carte a fost primit de critica
(Liviu Antonesei a scris o recenzioara in Cronica) rece si circumspect.
Nu era in ton cu optzecismul. Nu era in ton cu socialul. Nu detona suficient.
In fine. Era altceva, de pe alta lume, poate si din alte vremi. M-am tot
intrebat daca l-as relua, integral sau doar citiva dintre taitei, intr-o
antologie. Poate. Textul a placut celor mai putin patrunsi de frisoanele
optzeciste. Sa-ti zic ca recenzioara lui Liviu m-a demolat interior? Hai
sa-ti zic si chestia asta. Cred ca mai am prin vrafuri prafuite de hirtii
roase de acarieni citeva "poeme" in care-l faceam terci pe Liviu.
Pe urma am cugetat. Asa fac eu. Intii ma infurii cumplit, iar apoi cuget.
La inceput doar de-al naibii, m-am apucat sa scriu simplu si sa aduc povestile
in cotidian, chiar daca "trairile" erau aceleasi. Optzecism
vreti, optzecism va dau! Cu timpul am prins gust de asa ceva. Oglinda
la zid a fost si o mica revansa: l-am invitat pe Liviu sa prezinte cartea
la lansare, si a spus numai lucruri bune. Exultam. Mustaceam. Poftim optzecism!
Nici acum nu sint mai breaz. In ultimul volum, Eu si citiva prieteni,
am inclus si citeva prozisoare ("Secventa cu Mari si citiva prieteni");
au fost luate drept poeme. Am strecurat si un poem de-al lui O. Nimigean;
textul a fost luat drept un experiment textualist de-al meu, cu toate
ca scria negru pe alb sub titlu "din volumul planete ZERO de Ovidiu
Nimigean" (volumul lui O. s-a ratacit pe la Paralela 45 cu vreo doi
ani in urma). Uite, chestia cu poemul lui Ovidiu: mi-ar placea sa treaca
mai multi scriitori peste orgolii si sa-si invite prietenii in propriile
carti. Ca la jazz, un jam session fara morga. Chiar asa, cum zice definitia:
"un grup de muzicieni, in special cintareti de jazz, care cinta impreuna
pentru propria placere". Acum lucrez la un proiect multimedia, impreuna
cu prietenul meu Dan Ursachi, stiut de scriitori pentru colectiile de
poezie pe care le-a ingrijit la Marineasa si Brumar. In cartea (sau cartile)
care vor fi incluse in pachet vor fi si texte scrise de Dan. Sper sa nu
mai fie confuzii. De fapt, au fost deja: Ovidiu a fost mult timp convins
ca le-am scris tot eu! Asta chiar a fost culmea, dupa experienta din Eu
si citiva prieteni. Hai sa ma intorc la intrebarea ta. Nu stiu care a
fost debutul, prin urmare n-as sti la care "obiect" sa ma refer.
La Intinderi, din '85, sau la Oglinda la zid, prima carte adevarata, publicata
in '92. In acei sapte ani s-au schimbat foarte multe. Stiu ca, teoretic,
nu mai sint parcele literare de defrisat. Imi place totusi sa intind coarda
la maxim si sa ajung la zonele tulburi de la granita dintre genuri si
arte, iar asta ma duce la tot soiul de debuturi: in mai 2000, spre exemplu,
la editia a patra a Perifericului - festival international organizat la
Iasi de Matei Bejenaru, care stringe anual, din toata lumea, specialisti
in instalatii si performance - a fost prezentat un clip care pornea de
la un text de-al meu. Clipul este facut de Florin Grigoras, iar de partea
grafica (eram reprezentat, intr-un moment de animatie, ca rapper!) s-a
ocupat Dana Darvariu-Mereuta. Clipul a fost publicat pe CD-ROM la Edutira
Universitatii "Al. I. Cuza", ceea ce reprezinta un alt debut!
Cind vom finaliza proiectul multimadia, eu si Dan Ursachi, va mai fi tot
un debut, pentru mine. Am sa-ti spun atunci ce frisoane imi va da respectivul
eveniment! Si obiectele incriminate
MV: Un rol/loc important in cartile tale il au prietenii. Ar fi o intrebare despre prieteni - ceva "de bine" si ceva "de rau" RA:Te referi, probabil, la ultima carte, Eu si
citiva prieteni. In '98, cind se inchega Club 8, "am redescoperit
valorile prieteniei", dupa cum scriam in chiar primul rind al cartii.
Cu un an inainte ma rupsesem, cu totul sau partial, de prietenii din copilarie
si din liceu. Avind in vedere ca am terminat liceul prin '81, era vorba
de prietenii sau amicitii foarte vechi, de aproape douazeci de ani. In
'97 cercul nostru de amici se largise, insa am fost nevoit sa pun punct
intregului set de relatii amicale. A fost un an traumatic. Nici nu vreau
sa revin asupra povestii. Destul ca, la inceputul anului urmator, in inimioara
mea era un vacuum total, care a sorbit cu violenta pasiunii ideea Clubului
si personajele din jurul acestuia. Era si un moment al decadentei. Valorile
echilibrului fiind facute tandari, raminea cale deschisa celor mai felurite
zaticneli. Am facut tot posibilul sa nu ratez nici una. Cu o candoare
perversa, am pus pe hirtie ceea ce simteam: "Aveam prieteni. Era
bine. Redescopeream placerile jocurilor spirituale. Redescopeream valurile
alunecoase ale prieteniilor potentate intelectual. Un joc pervers al simturilor
si al creierului, un flux sarat, stors din glandele care luau in stapinire
fiecare celula, pina la buricele degetelor, pina la ultimul segment al
subredelor fire de par care imi mai ramasesera, o mizga plumburie care
se coagula in litere, o bucurie care-si stringea in brate perechea, la
fel de vinoasa, dar cu fata schimonosita intr-un urlet ca cel zgiriat
pe pinza de Munch, sau de Arustei. Spuza acida, ramasa de pe urma devastatoarelor
explozii emotionale, s-a asezat peste ruina valorilor care statusera la
temelia rutinei mele cotidiene." (Eu si citiva prieteni, "1998").
In '98 mi-am pus viata in dezordine si manuscrisele in ordine. Asa se
face ca, pe de o parte, aparea, la inceputul anului, Sfirsitul drumului,
inceputul calatoriei, in care erau strinse texte scrise intre 1993-1998,
iar pe de alta parte, in doar citeva luni tulburi si furtunoase ("Imi
amintesc de ziua in care m-am trezit pe covorasul de pe hol, la etaj,
intr-un ocean de gresie miloasa dar stralucitoare, cu barba naclaita de
singe, pensula folosita de un cretin convins ca are ce - si stie cum -
zice"; "1998"), terminam Eu si citiva prieteni. Cartea
a aparut doar in 2000 pentru ca atunci a reusit sa finalizeze proiectul
Dan Ursachi, initiatorul colectiei de carti de poezie de la Brumar (impreuna
cu Adrian Bodnaru si patronii editurii timisorene). Daca tot vorbim de
prieteni: cu Dan Ursachi am colaborat la absolut toate cartile mele (este
autorul copertilor si a "comentariilor grafice" din aceste carti).
Iti spuneam, de altfel, ca acum lucram impreuna la un proiect multmedia,
Puntile Slainskaya®, un "pachet" care ar trebui sa contina
o caseta cu doua carti (una cu text, a doua, grafica), un CD-ROM, un site
si altele. Pe Dan il cunosc inca din primii ani de facultate - pe atunci
studia geologia, dar si picta, in "hogeagul" de la Madam Potoroaca.
Studiile de pictura au venit tirziu, dupa '89, la Timisoara. Cred, Mihai,
ca dimensiunea artistica a acestei prietenii a facut-o sa treaca peste
toate hopurile existentiale. Proiectul actual, nabadaios, tifnos, "rau",
nu face decit sa duca mai departe o colaborare amicala pentru care ma
consider foarte norocos. La fel de norocos ma simt si pentru faptul ca
am buni prieteni printre literati, de la Brumaru la Mariana Codrut si
O. Nimigean. Sau junii Dan Sociu, Lucian Dan Teodorovici, Mihai Costandache
si Eugen Hritcu - ultimul, absolvent al facultatii de medicina, nu vrea
sa scrie, dar stie literatura mai mult decit buna parte din studentii
mei de la Litere. Sau Johannes Gelich, scriitorul austriac care, timp
de doi ani, a dinamizat viata literara de pe malurile Bahluiului. Sau
Radu Pavel Gheo si Gene Tanta, banateni care au stat un timp in Iasi,
dar care acum traiesc in Statele Unite. Ca si Otilia Vieru, Oti, "fata
de gheata", o foarte talentata prozatoare a Clubului, acum stabilita
la Seattle. Sau studentii de la Litere, in special cei care - minune!
- sint interesati de literatura. Dupa cum vezi, Mihai, as avea motive
sa spun ca sint un individ destul de norocos
MV: Ce te oftica mai tare in viata culturala (literara) actuala? Ce te bucura? RA:Vad ca pui intrebari care cer raspunsuri in
alb-negru. Nu voi insista prea mult pe ce "ma oftica". Atitea
articole s-au scris peste vara despre "razboiul literelor" iesene,
articole pro si contra necesitatii improspatarii Filialei Iasi a Uniunii
Scritorilor si "organului" acesteia, Convorbiri literare, incit
nu vad ce as mai avea de adaugat. (De fapt, am sa mai adaug ceva, un textulet
cacofonic si antologic in vetustete, primit de Craciun de la respectiva
Filiala: "Craciunul si Anul cel Nou, 2002, pogoare multumire sufleteasca
cu sanatate, pace si spor in lucrarea spirituala." Nu cred ca mai
e nimic de adaugat, Mihai
) Pentru ca aici ar fi durerea cea mare:
ruptura totala dintre "viata literara institutionalizata" si
scriitorii tineri si relativ tineri. Am vazut, Mihai, ca aceleasi sentimente
le nutresc scriitorii tineri din Basarabia (cei strinsi in jurul revistelor
Contrafort, Basarabia si Sud-Est) fata de Uniunea Scriitorilor din Moldova
(cealalta Moldova). Cum nu esti strain de ceea ce se intimpla incolo,
sint convins ca stii la ce ma refer. De altfel, lucrurile sint clar spuse
in numarul din decembrie al revistei Contrafort, in care va aparea acea
masa rotunda pe care o pomeneam la un moment dat (masa rotunda moderata
de mine si de J. Gelich pentru Literatur und Kritik). Pe de alta parte,
nu poate decit sa ma bucure faptul ca exista si la Iasi si la Chisinau
scriitori capabili sa se lupte pentru niste idei si pentru a scoate partea
de Rasarit a tarii din amorteala si festivism searbad. Daca insurgentii
de azi nu vor deveni festivistii de miine (fereasca Domnul!), atunci este
posibil ca lucrurile sa intre intr-un fagas normal in doar citiva ani,
dupa ce se vor fi ridicat alte promotii de tineri inteligenti, cititi
si "suparati". Nu am porniri anarhice si nu as propune taierea
padurilor adormitoare de tei din oras - sau inlocuirea lor cu paduri de
otetari. As recomanda insa ratie dubla de cafea celor aflati in stare
de narcoza. MV: Ce scriitori romani (dar nu numai) iti par
foarte interesanti? Care RA:Mi-ar fi greu sa dau doar citeva nume, sa stabilesc un "canon" personal, mai ales daca ar fi sa intru in zona literaturii universale. Nu sint un mare gourmet al literaturii, dar imi place sa ciugulesc de ici, de colo. Cum sint si hapsin - sau, poftim, gourmand - trec, de multe ori, de la simpla ciuguleala la bai anarhice de lectura. Spre deosebire de mincare, lectura nu ingrasa, astfel incit poate fi recomandata oricui, tinar sau batrin, gras sau slab, scriitor sau nescriitor, oricind si in orice cantitate.
RA: Revii, Mihai, la ideea de scriitor tinar, cea
cu care ai si inceput interviul. Daca prin scriitor tinar intelegi personajul
caruia ii incarunteste parul, cit i-a mai ramas, si-i atirna burta peste
nadragi - cum e si cazul meu, de altfel - lista de "scriitori tineri"
care imi plac ar putea sa fie foarte lunga, pentru ca incerc, atit cit
imi sta in puteri, sa-l inteleg pe celalalt. (De altfel tu, Mihai, vei
fi fiind un scriitor foarte tinar, sau relativ tinar, sau cum?) Poate
mai relevant decit o lista a scriitorilor care imi plac este faptul ca
sint anumite centre culturale in care se simte o efervescenta iesita din
comun. Un soi de virtejuri care atrag talentele de pe o arie intinsa,
dar in acelasi timp locuri in care scriitorii activi - sau hiperactivi
- mai au pina sa zaca linistiti pe culmile posteritatii. Astfel de locuri
mi se par, in momentul de fata (intr-o ordine aleatorie) Iasi, Brasov,
Constanta, Chisinau si, prin forta imprejurarilor, Bucuresti. Interesant
este ca unele orase fara cine stie ce "traditie" - ma refer
la literatura secolului trecut - cum ar fi Brasov si Constanta par sa
fie intr-o fierbere mult mai mare decit centre culturale de traditie.
Sa nu fiu inteles gresit: Orizont ramine una din cele mai bune reviste
din tara - ma tem ca mai buna, de departe, decit oricare din cele patru
reviste de cultura iesene - si lucruri la fel de bune s-ar putea spune
despre presa literara din Cluj sau Tirgu Mures - sau Sibiu. Ma refer insa
la un soi de viociune, o neliniste spumoasa care poate fi asociata cu
"tineretea" si care te face sa uiti ca, de multa vreme deja,
se tot spune ca poezia este pe duca si ca nici proza nu se simte prea
bine. Cit despre Iasi
Nu as spune ca sint deranjat de faptul ca
aici s-au inchegat mai multe coterii literare, sau ca revistele sint perfectibile,
asa cum sint perfectibile si nenumaratele ziare, posturi de televiziune
si radio de aici. Competitia nu poate fi decit benefica, pentru toate
partile care s-ar putea afla, la un moment dat, in conflict. Iar conflicte
sint destule
Pentru mine, mai important este sa se pastreze un echilibru
intre "factiuni" decit ca una dintre ele sa aibe cistig de cauza.
La urma urmei, cui i-ar folosi un "partid unic" al literatilor?
(decembrie 2001 - ianuarie 2002)
|
||
|
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |