Cosmin MASCA
|
||
"Probabil daca n-ar fi existat cenaclul KLU nu m-as fi gindit niciodata ca cineva ar fi interesat de genul meu de literatura", interviu cu COSMIN MASCA interesat de genul meu de literatura", interviu cu COSMIN MASCA Mihail Vakulovski: Cosmin, ce-ti amintesti mai des din copilaria ta? Cosmin Masca: Am avut o copilarie foarte misto, imi amintesc multe intimplari speciale, dar n-as putea spune ce-mi amintesc mai des. - Poti sa ne povestesti citeva dintre aceste intimplari speciale din vremea copilariei? - Uneori imi amintesc cu mintea unui copil, ca si cind s-ar fi intimplat ieri. Ar fi poate interesant sa spun cite ceva despre atmosfera de atunci. Aveam noua-zece ani, era un oras muncitoresc, un cartier la marginea lui, o gasca. Erau doua cartiere mari, rivale: Dallas si Texas. Eu locuiam in Dallas si, impreuna cu cei din gasca, ii bateam pe cei din Texas. Nu stiu de ce. Si tin minte ca, cu toata fragezimea virstei, ne placea sa vedem singe. Mai toata ziua mi-o petreceam in casa unor prieteni (7 frati carora le murisera ambii parinti), unde invatam sa fumez sau ii priveam pe cei mari cum minuiesc lunceagul sau cum joaca carti. Cite odata aducea cineva un aparat video si ne adunam si ne uitam FOARTE atenti la filmele cu Bruce Lee (ooooo, Bruce Lee era cel mai tare!) sau Jean Claude Van Damme, sau la filme porno. Dar cred ca cel mai mult jucam fotbal. - Cum ai inceput sa scrii? Cum erau acele prime texte ale tale? - Am inceput sa scriu in mod spontan si fara vreun scop precis. Primul text - "De Gangea%" - l-am scris intr-o noapte in garsoniera unde stam impreuna cu Mihai Mateiu. Lui Mihai i-a placut si i l-a aratat lui Alexandru Vakulovski, care m-a intrebat daca nu vreau sa-l citesc la cenaclul sau. Cred ca era chiar primul cenaclu KLU. Tre sa recunosc ca in primul moment am avut o retinere, nu-l cunosteam prea bine pe Sandu si mi se parea curios ca vrea sa citesc o povestire intortocheata despre copii de gradinita care se drogheaza, injura si sint violenti. Primele mele texte sint cele publicate in volumul "Gangea". Am mai scris cite ceva in afara de astea, dar le-am aruncat. - Ai debutat - underground - cu volumul "Gangea" (Biblioteca Tiuk, colectia "Proza KLU", 2003), o carte care le-a placut foarte tare multor scriitori si cititori pe care-i cunosc. Ce-a insemnat pentru tine acest debut? - M-a facut sa cred ca merita sa mai scriu. - Esti unul dintre cei mai importanti scriitori de la cenaKLUl KLUb KLU, din realitate si din aer (la revista web Tiuk, unde aveti rubrici permanente). Cum sint serile de la KLU? Ce inseamna KLU-ul pentru tine? - Nu pot trece peste chestia cu "unul dintre cei mai importanti", mi se pare un pic exagerata. Probabil daca n-ar fi existat cenaclul KLU nu m-as fi gindit niciodata ca cineva ar fi interesat de genul meu de literatura. Cred ca cenaclul ar fi bine sa se organizeze in mai multe orase. Muzica, arta plastica, performance, au fost si proiectii video, bineinteles literatura si multe altele, e un fel de spectacol. - Cum ai ajuns la acest stil aiuritor de realist si totodata ironico-aluziv din textelor tale? - Pina de curind m-a interesat literatura doar ca cititor si nici dupa ce-am scris nu m-am gindit sa public, din cauza asta unele texte sint cam incilcite. Abia dupa ce le-am vazut tiparite m-am gindit mmm.. fraza asta nu suna prea bine, sau actiunea ar trebui aranjata in alt fel. Despre stil nu stiu ce sa zic; daca am un stil atunci am ajuns la el in mod natural. - Ce spun neamurile tale despre proza pe care o scrii? Prietenii? - Neamurile au pareri impartite. Prietenii au pareri impartite intre imi place si imi place foarte mult. - Cit de important este biograficul pentru textele tale? - E important uneori. - Ce parere ai despre biograficul din literatura? S-a intimplat sa se recunoasca cineva in personajele din textele tale? Care a fost reactia lui/lor (nu e vorba de Richard Altreilea sau Marilyn Monroe, Pamela insa )? - De fapt personajul Marilyn Monroe mi-a fost mai mult decit inspirat de o fosta iubita, care era superobsedata de star. Pe linga ca avea aceeasi inaltime si aceeasi greutate, nu exagerez daca spun ca avea acelasi zimbet. A incercat sa duca lucrurile la extrem si si-a facut la comanda citeva rochite identice cu cele ale Marilynei si a adoptat acelasi comportament. Spre deosebire de superstar era foarte talentata, picta super, subiectul ei principal era autoportret nud. Cred ca i-am aratat povestirea, dar nu mai tin minte ce reactie a avut. Chiar faptul ca scriam era oarecum in tema cu obsesia ei: probabil stii ca Marilyn Monroe a fost casatorita la un moment dat cu un scriitor american. - Ce scriitori ti-au placut foarte tare? Cine dintre ei te-au influentat? - "Anestezie locala" de Gunter Grass, chiar mi-a placut romanul asta. M-au influentat mai mult regizori sau pictori decit scriitori. Imi place foarte mult Peter Greenaway. - Ce-ai propune dintre scriitorii romani tinerilor din alta tara? Ce-ai propune sa fie tradus? - Am citit foarte putini scriitori tineri romani, oricum, romanul "Pizdet" al lui Alexandru Vakulovski ar merita sa fie tradus. - Faptul ca esti si grafician si pictor te-a ajutat sa-ti gasesti stilul sau n-are nici o legatura? - Ma exprim cu aceeasi placere in literatura si in plastica. Chiar ma gindesc sa le combin. - Cum iti par editurile si revistele culturale din Romania? - In cea mai mare parte neinteresante. - Daca ai fi presedinte al vreunei uniuni scriitoricesti sau intr-un post foarte important la vreo editura sau revista importanta ce-ai face pentru scriitorii tineri? - Ce-as putea face altceva decit sa-i public? - Ce scrii acum, dupa volumul "Gangea", din care "Bob" (varianta completa) a intrat si in antologia de proza tinara "Tiuk"? - Deocamdata nimic. - Ziceai de-o combinatie intre literatura si pictura. E un proiect la care te gindesti sau deja lucrezi la el? - E o chestie care ma bintuie de citiva ani si ma gindesc foarte serios la ea. E un fel de roman cu imagini. Nu ilustratii ca in cartile lui Jules Verne, ceva inchegat; de exemplu un personaj descris literar va aparea la un moment dat in imagini si, sa zicem, citeva pagini intimplarile vor fi doar imagini. Ma gindesc la o trecere fireasca de la imagine la text si invers, cumva ca nici una sa nu aiba o importanta mai mare decit cealalta. Deocamdata e doar teorie, poate o sa iasa altceva decit imi inchipui. - Muncesti mult la prozele tale? Cum scrii? Cu ce-ai compara starea cind scrii? E vorba de-o stare aparte sau nu? - Pentru mine e rupere completa de tot ce ma inconjoara. Scriu cu pasiune si se intimpla sa intru intr-o poveste atit de mult incit cind o termin sa nu-mi dau seama unde ma aflu. - Ce i-ai transmite domnului Cosmin Masca de peste, sa zicem, 10 ani? Lui Cosmin Masca de peste 30-40-50 de ani? - E o intrebare prea dificila pentru mine. (aprilie 2005, Brasov - Tirgu Mures, interviu
realizat de Mihail Vakulovski) |
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |