Vasile ERNU
|
||
Nascut in 1971. Absolvent in 1996 al facultatii de filosofie a Univ. "Al.Ioan Cuza" Iasi. In 1997 este absolvent al masteratului de filosofie a Universitatii "Babes-Bolyai" din Cluj. Din 1998 este doctorand al facultatii de filosofie din Cluj. In 1997 este fondatorul si redactorul revistei Philosophy&Stuff. In perioada 1997-1999 este managerul Fundatiei Tranzit. Din 2001 este cofondatorul si Directorul executiv al Fundatiei Idea de care apartine Editura Idea si revista de arta contemporana Balkon. - Mihai Vakulovski: Vasile, toata lumea care te cunoaste te stie ca pe un om activ, care mereu a incercat sa faca, sa schimbe ceva. In prezent, desi inca foarte tinar (un, nu-i asa, mare defect), esti director executiv al Fundatiei Idea de care tine editura "Idea" si revista "Balkon", si altele, toate de lux, nu "doar" de calitate! Acuma, ca sa se oftice multi prieteni comuni, dar nu numai, ar trebui sa te intreb cum ai reusit, ca doar ai reusit, nu? - Vasile Ernu: Ma rog, nu ma mai simt nici
eu asa tinar. Iar chestia cu "ai reusit" mi se pare hollywoodiana.
Nu-mi place omul-star, omul-vedeta. Intelectual-vedeta, functionarul-vedeta
mi se par modele care comporta un mare risc. Acest model e preocupat de
constructia aparentei, a fatadei. Lucrurile trebuie sa fie frumos poleite.
E ca in reclama cu tampoane. Stim cu totii ca povestea e nasoala rau,
mai ales femeile stiu acest lucru, adica cel in cauza, insa mimam fericirea,
perfectiunea etc. - Cum ai ajuns la Iasi si ce ai facut pina atunci, ca multi "stiu" ca esti evreu din Odessa? Dar la Cluj? Te opresti aici?.. - Da e putin hazliu
povestea cu originile
e legata intotdeauna de un anumit demers de mistificare. Originile sint
un construct ca de fapt toata viata noastra. Insa chestia originilor are
ceva special din simplul motiv ca putem interveni retrospectiv si putem
modifica ceea ce numim realitate. Noi memoram acea realitate selectiv
si o prezentam avind anumite intentii. Tinind cont de aceasta posibilitate
mie imi place sa speculez acest lucru. Oamenilor e bine de multe ori sa
le prezinti ceea ce le-ar placea sa auda sau sa le prezinti lucruri care-i
intriga ori altceva decit sint obisnuiti sa auda. Eu am ales aceasta strategie
pornind de la o observatie elementara: romanii, in marea lor parte, sint
lipsiti de o gindire critica si impart lucrurile in pro si contra. Iar
a spune ca apartii unei anumite categorii, in mintea lor existind un etalon
prestabilit, inseamna sa-ti complici viata. Poti fi supraapreciat sau
subapreciat, gen: moldovenii sint neseriosi iar ardelenii seriosi. Eu
am stat in ambele regiuni si am vazut la fel de multi "neseriosi"
si "seriosi". Am ales trucul cu "evreul de la Odessa",
care fie vorba intre noi are mult adevar, pentru ca aceasta chestie nu
spune romanului multe lucruri. Aceasta specie nu poate fi categorisita
usor si asta presupune ca ai sanse sa fii apreciat efectiv pentru ceea
ce esti, plus ca are un iz exotic care impune o anumita distanta, iar
distanta protejeaza. Dar ajunge cu aceasta poveste. - In perioada clujeana ai facut, impreuna cu alti prieteni, o altfel de revista de filosofie, pre numele ei Philosophy & Stuff. Cu toate ca era o revista supercautata, ea a disparut. Cum apare o revista si cum, desi demonstreaza ca e o revista foarte faina, originala, unica si deosebit de necesara, dispare? - Cred ca aceasta revista, si nu exagerez de loc,
a fost unul din cele mai importante fenomene culturale din Romania perioadei
respective. Daca s-ar fi putut extinde si permanentiza ar fi devenit chiar
un fenomen. - Revista Balkon a ajuns la numarul 10 si e, de multa vreme (inca de la numarul 1?), de departe cea mai buna revista de arta (din Romania mi se pare putin, dar n-as vrea sa risc prea tare ). Gindindu-ne ca o asemenea revista n-avea cum sa apara din neant (sau avea?), cum s-a facut echipa redactionala si ce faceau pina atunci oamenii astia? - Aceasta revista este proiectul unei persoane care nu avea un nume de rezonanta in cultura romana. El se numeste Timotei Nadasan si este un absolvent al sectiei de grafica, dupa care a ramas la Academia de Arte, dupa care s-a lasat si a incropit o mica afacere pe care a reusit s-o dezvolte si sa devina practic o firma de prestigiu. Astazi Idea Design & Print e un nume in domeniul designului si tipariturii. El a decis sa faca aceasta revista si dupa cum se vede a si facut-o. Revista Balkon este specializata pe domeniul artei contemporane. Exista si in Budapesta o revista cu acelasi nume si cu aceleasi preocupari care are o istorie mai veche. Insa aceste reviste sint total autonome atit conceptual cit si financiar. Intre ele exista doar un parteneriat de colaborare. Adica imprumutam unii de la altii textele care ne intereseaza. Deci meritul cel mai mare apartine celui care a avut initiativa si contributia financiara si care reuseste sa fie consecvent cu ceea ce si-a propus. A mai reusit sa aduca citiva oameni, care nu sint nume sonore, dar sint de mare calitate precum Attila Tordai si prietenul meu Alexandru Polgar (adica Duti pentru noi) care pentru mine este unul din cei mai promitatori scriitori in domeniul criticii sociale si filosofiei. Daca ar accepta sa-i devin editor as semna cu ambele mini. Un alt lucru important este atragerea unor colaboratori importanti din tara si strainatate care scriu si de la care primim consultanta. Din pacate, si asta am mai spus-o de citeva ori, nivelul revistei este peste nivelul artei si criticii de arta contemporana care se produce la noi. Balkon este o revista care a devenit un punct de referinta. Insa acest lucru trebuie spus cu modestie si cu asumarea responsabilitatii a ceea ce inseamna acest lucru. - La editura Idea ati scos carti numai de filosofie, numai carti bune, cel putin deocamdata, numai carti care te lasa cu ochii in soare, din toate punctele de vedere, fara a le compara cu "marfa" altor edituri, unele de-a dreptul jalnice, si ca si calitate a cartii-obiect, uneori n-ai cum sa nu vrei sa-ti cumperi o carte, de care ai nevoie, dar care e varza: hirtie de ziar, inghesuita la maximum, folosite, cu text!, si copertele, litere minuscule, coperte kitchioase, pret incredibil de mare s.a.m.d. Intrebarea, oricit de aiurea ar parea, e daca va veti limita la filosofie si daca puteti sa continuati in acelasi ritm, cu aceeasi calitate? - Echipa Editurii Idea este mica insa nici editura
nu si-a propus sa devina o editura foarte mare. Si sintem cam aceeasi
oameni: Timotei Nadasan si Attila Tordai - coordonatorii colectiei Balkon,
care e specializata pe critica de arta contemporana; Ciprian Mihali si
Alexandru Polgar coordoneaza colectia Panoptikon care se vrea o colectie
de critica sociala. Mai sint eu care fac de toate la cite ma pricep. Mai
este tehnoredactoarea Lenke Janitsek si graficianul Eugen Cosorean. Si
tiparul evident la Idea Design & Print cei care fac ca lucrurile sa
arate asa cum arata. Editura Idea este un rezultat al cuplului Idea Design
& Print si Fundatia Idea. - In afara tirgurilor de carte la care participati, cum distribuiti cartile editurii, te intreb fiindca n-am mai vazut altundeva vreo carte a editurii voastre si e mare pacat - Exagerezi. Am patruns deja pe piata. Numai ca tu stai in Brasov unde e ceva mai complicat si noi nu producem carti gen "Ghidul turistului". Sintem prezenti in reteaua Humanitas si in librariile mai importante din orasele universitare. In curind sper ca vom intra si pe reteaua Diverta. La Brasov sintem distribuiti prin Libris. Eram mai greu de vazut in momentul in care aveam 5-6 carti. Insa acum cind avem 15-17 si vor mai aparea inca vreo 10 atunci vor fi vazute mult mai usor. - Am inteles ca nu ati primit nici un ban de la Ministerul Culturii, care se zice ca mai ajuta, prin sponsorizari, mizere, se intelege, editurile; unii insa trag foloase, chiar daca altii ar merita-o de o suta de ori mai mult. Cum rezistati intr-un asemenea ritm, exista oameni bogati in Romania care mai sponsorizeaza o carte, care sustin un grup de muzica, comanda o sculptura de la un artist pa bune? - Ministerul Inculturii sau a Culturii moarte poate.
Nu au pagina web, nu anunta concursurile de finantare, criteriile si rezultatele.
Totul se rezolva prin relatii si intelegeri. La inceput spuneam ca nu
voi cere niciodata bani de la astfel de institutii. Insa acum spun urmatorul
lucru: noi platim impozite ca si prietenii domnilor strategic plasati,
deci avem si noi voie sa concuram pentru acesti bani. Trebuie sa ne batem
pentru ei, de ce sa ajunga pe mina celor care stiu doar sa-i pise, scuza
expresia. Asupra acestui gen de chivernisire a banului public ar trebui
sa facem dezbateri publice si ar trebui luata atitudine. Ma rog ajungem
la acelasi "ar trebui". - Cu planurile stii cum e
Pina la o anumita
virsta esti prins intr-un mecanism care nu-ti prea permite sa te gindesti
la ce vei face mai departe. Sint chestiuni pe termen scurt care situatia
ti le impune cum e cazul doctoratului pe care trebuie sa-l termin sau
sa-l abandonez. Fireste o sa-l termin. In ceea ce priveste Fundatia Idea
si Editura Idea, acestea sint proiecte de lunga durata, cred eu, care
trebuie construite cu multa migala si inteligenta. Sper ca echipa care
e in acest moment sa functioneze bine si sa reusim sa dezvoltam in timp
aceste institutii. Oricum sint multe proiecte gindite, vorba aceea, noi
sa fim sanatosi. - Si, in incheiere, o intrebare la care poate ca te-ai asteptat: cum ti se pare literatura scrisa de tineri; literatura tinara vazuta prin ochii unui tinar editor-filosof, ca sa zic asa? Stiind ca nu publicati literatura, ce ai publica, totusi, din literatura contemporana? Sau pe cine? - Bine aici sint un profan. Insa un lucru trebuie
sa clarific: nu am nimic impotriva literaturii. O iubesc si o respect.
Ceea ce e suparator in ceea ce numim noi cultura romaneasca e discursul
care se vrea critic si care e de fapt o pasta filologico-folclorica. Si
culmea e ca se vrea si etalon. Ma rog o armata de Titi, de Niki, Piki
& Co. Mai nou pilule in forma HRP etc. "Salvatorul neamului"
de care nimeni nu are nevoie, va veni din generatii care acum sint sub
30 de ani. Si acest "salvator" nu va salva numic, ci va sti
pur si simplu sa faca un exercitiu elementar de greu. Va sti sa gindeasca.
Adiga va sti sa puna bine intrebarile, sa creeze un discurs critic despre
ceea ce interogheaza si va sti chiar sa-si chestioneze si propriul discurs.
Si sa nu mai gindeasca in turma gen saizecisti, optzecisti etc. (august 2002, Bucuresti - Cluj) |
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |