Liviu ANTONESEI
Traian Danciu, "Index de incrucisari posibile"

 

 

Zece ani de poezie sau despre arta conciziei invatata de timpuriu

Traian Danciu a debutat - in Romania, pentru ca a avut in prealabil debuturi germane! - acum aproximativ doi ani, la aceeasi editura, cu un volum de proza, Geamantanul cu romburi, care s-a bucurat de o buna primire in presa culturala, dar si, fapt interesant, si in citeva reviste modene "cu staif". Dincolo de calitatile referitoare la un bun control al artei compozitiei, comentatorii, intre care ma numar si eu insumi!, remarcau prezenta unei alte "arte" absolute necesare unui bun scriitor si anume cea a "conciziei", a "lapidaritatii" mai exact, pentru ca vreau sa subliniez si caracterul oarecum "definitiv", "sapat in piatra" pe care-l imbracau frazele acelui volum. Cred ca aceasta "arta" este inca si mai evidenta in volumul de poezie pe care Traian Danciu, tinarul autor stabilit in Germania, il publica acum la editura noastra.
Ceea ce mi se pare cu totul remarcabil este faptul ca aceasta "arta a lapidaritatii" nu este rezultatul unui efort intins pe ani, ci mai degraba un dar spontan cu care autorul pare sa fi fost inzestrat de nimfe de la bun inceput. Poemele selectate in volumul de fata se intind, ca perioada de creatie, pe o durata de circa un deceniu. Or, unele din cele mai concise poeme, si foarte expresive in concizia lor, dateaza din anii 1990-1991, cind autorul trebuie sa fi fost neverosimil de tinar. Unele sint veritabile bijuterii intr-un vers, altele reusesc imagini de o pregnanta deosebita din citeva cuvinte ce devin citeva versuri. Chiar si in poemele mai ceva lungi, care sporesc pe masura ce ne apropiem de sfirsitul deceniului ce a asigurat selectia, au drept principala calitate precizia taieturii frazelor.
Dar sa nu vorbesc pe dinafara, fara probe! Iata citeva poeme intr-un vers, mai degraba apropiate de definitiile din hai ku-urile japoneze decit de cele similare ale lui Ion Pillat: "citeva idei despre nemurire" (Viata) sau "cearcanul nesomnului de o mie de vieti" (Marea). Insa si mai bine poate fi sesizata arta tinarului autor in poemele, ca niste stampe, de citeva versuri: "din aripile ingerilor/ ceara/ pe fata ti-o-ntinzi/ intre viata si pacat" (Ca tine niciodata nimeni) sau "timpul/ un gol uitat in noi/ o eroare a cretiei" (Uitat in noi) sau, in sfirsit, acest Don cind in cind: "uit/ si/ ma intorc/ in siberia mea/ de-o viata". Iar pentru poemele lungi voi cita excelentul final - de altfel, autorului ii ies finalurile! - la Ochiul tau scos: "ating podeaua ingusta -/ realitatea./ ...ce curva".
De altfel, preocuparea pentru limbaj, pentru functia sa poetica a acestuia, este adesea ilustrata in text, ca si obsesia golului. Un poem se numeste Semantica, altul Ora de semantica, altele s-ar putea intitula fara gres sintaxa. N-as vrea insa sa se inteleaga din ceea ce spun si chiar din citatele extrase de mine, ca e o poezie "abstracta", uscata - dimpotriva ea are destula "carnatie", destul "singe". As spune ca, pentru Traian Danciu, poezia este un joc, un joc grav de altfel, intre "golul" realului si "plinul", uneori "prea plinul" limbajului. O optiune nu neaparat foarte originala de la Mallarme si Benn incoace, dar pe care tinarul autor o acopera onorabil, iar adesea, mai mult decit onorabil. O optiune pe care o accept, deci, si pe care o respect. Ca si in cazul volumului de proza, cred ca Traian Danciu, a pasit in poezie cu dreptul. Ii spun bun venit si il asigur ca ii voi urmari evolutia si dincolo de pragul acestor doua prime volume publicate in tara.

15 Februarie 2004, in Iasi

 

 

 

E-mail: revista_tiuk@yahoo.com
© Copyright pentru grafica Dan Perjovschi; Webdesign & Webmaster Viorel Ciama
Site gazduit de http://reea.net