Alexandru VAKULOVSKI

Zdob si Zdub - "450 de oi" & Ombladon - Condoleante

 

Ombladon - Condoleante

Albumul solo al lui Ombladon - "Condoleante", este cel mai trist, cel mai negru album al muzicii romanesti. De la prima piesa - Prima gura de aer, cu un zgomot al unui sicriu ce se deschide, al unei penite si al clopotelor bisericesti - pana la ultima piesa, Condoleante te introduce intr-o zona fara nici o speranta, fara nici o sansa spre o salvare miraculoasa.
Tot ce se poate prezenta ca pozitiv in spatiul pe care il ocupa albumul - sunt condoleantele. In rest totul e negru. E destul de ciudat, probabil ca multi se asteptau ca albumul sa fie mai "vesel". Din Intro vedem atitudinea lui Ombladon de pe Condoleante. Se regasesc aici: agresivitatea limbajului, umorul (foarte) negru, dreptul la exprimare libera ("CNA-ul sta aplecat cu urechea la mine. Ce bine! Odata cu urechea i se-apleaca si gura, de la sine"), sinuciderea ("mi-as trage-un glont in cap dar va murdaresc peretii... stii, imi bag pula-n peretii vostri!").
O piesa socanta e Comunicat (feat. Freakadadisk). Piesa incepe cu o inregistrare din timpul revolutiei, impuscaturi, o voce obosita spune: "Ion este aici, este viu (...) sa-l ascultam". Si urmeaza Ombladon: Yo!
Cum se face, drace, ca nu mai imi place Romania
- Va urasc pe toti nu numai eu
Sunt in spatele meu oameni care se descurca greu din neamul meu
- Se trage inca in oameni! Frati, opriti-va

VECINULUI LUI CHELOO
sunt Ombladon Pilif nu-ti plac rimele
nu-ti baga pula-n mine ca poate explodeaza minele

daca pozele ar vorbi - este cea mai neagresiva (dar depresiva) piesa
"daca pozele ar vorbi
amintirile-ar fi vii
probabil poza ta din rama ti-ar sopti
stii nu esti ce-mi doream sa fii"
Cum zice Mihai: frate, dar asta e un poem super bun! Asa e.

"esti exact ca tatal tau cand il priveai cu ochi rai
cu-aceiasi ochi te vad acum copiii tai"

piesa cea mai agresiva e Minte-ma cu Cheloo si Freaka.
"te iau, te bat te leg de pat te fut tu tipi te tai cat sange, ce cacat"
"iti sparg nasul si-ti bag limba-n gura
sau te calc pe maini si-ti iau molaru-n pula
garsoniera-n pamant iti fac la misto
minte-ma in gura ma-tii ca te mint si io."

Ombladon:
"Te prind pe scari, tu fugi, te prind, te pun la zid, te trag de par, te bat mar, vrei sa scapi? te iau de cap, te dezbrac, te plac, te fut, te ling pe gat, te tai, te bag in sac, de fapt"...

Piesa care nu-mi place este Noi vs Ei, despre relatiile cu presa. 1: partea lui Ombladon e OK. Mesajul lui este OK ("cand voi imi ziceti cultura eu va spun noapte buna!"), al lui Uzzi mi se pare tras de par. Pai, Uzzi, te bati cu 40 de rangi cu o ziarista? Bine, e si vorba de stilurile care se bat cap in cap, al parazitilor si al mafiotzilor. Desi injura, Parazitii nu sunt vulgari, pare ciudat, dar asta e. In schimb Mafia sunt brutali, cu vorbe din topor. As fi ultimul om care s-ar supara de cuvintele din slang, dar cuvintele din slang trebuie folosite cu cap, asa ca Parazitii, cum doar uneori reusesc sa faca si Mafia.

Confidential (feat. Bita) merge pe aceiasi unda cu Daca pozele ar vorbi. Mi-a amintit de 8 mile, cu Eminem. E construita din doua parti (ca sa zic asa..., de fapt din mai multe). Din o serie de intrebari la care se raspunde pozitiv:
"daca am futut femeia altuia
daca altul mi-a futut femeia
dac-am ramas repetent intr-a unspea si-a treia"...

si o serie de intrebari la care se raspunde negativ:

"daca ai mei sunt mandri de ce fac eu
daca zambesc mereu"
"daca am fost sa votez vreodata"
"daca trupa Parazitii s-a destramat
ma doare-n pula de ce crezi tu
raspunsul meu la toate e: nu
da-te-n cacat".
E o piesa seaca, scurt, direct la obiect.
Primul lucru cand auzi Nici o lacrima (feat. Freakadadisc) e sa te intrebi ce pula l-a apucat pe Ombladon? D-aia:
"privesc in urma mea vad oameni razand
lacrimile sunt parca spulberate de vant
cand plang ma rog la Dumnezeu mereu
si il intreb oare nu vezi ce vad si eu?"

Uite ca hip-hopul poate fi si altceva. Un prieten; Banan, mi-a zis ca are un prieten care e student la teologie, un tip serios, in sensul ca nu s-a dus la teologie ca n-avea ce face, care e fan Parazitii si isi cumpara toate albumele. Parazitii au o pozitie morala asupra lucrurilor care ni se intampla, au coloana vertebrala, de-aia nu se retrag de pe baricade, nu devin peste noapte baietasi care canta despre tate si buci, ci despre cenzura, despre playback, despre agresiunea statului. Nici o lacrima e un imn religios hip-hop. Daca preotii ar gandi, ar putea cu ea sa atraga enoriasii, care sunt prinsi in:
"trezeste-te ridica-te incet respira du-te la munca munceste 12 ore transpira i-o lume senila prea plina de oameni ca tine care ar face orice pentru puteri
pai atunci trageti de fiare
mi se pare mie sau chiar seamana a comedie cand totul e lipsit de orice strategie ca-n puscarie nimic nu ma mai sperie"

"ce vad ce simt tot ce-ating ma umple de venin si ma doboara ca un robinet luat in dinti in plin"
Cand va umplem de flegme feat DJ Dox aduce un nou val de agresivitate. Un raspuns social, existential, de cultura:
"Esti deschis la minte eu la pantaloni hai sa ne-mpacam"
"confundati undergroundul cu subsolul blocului"
"injuraturile puse cap la cap nu-nseamna hip-hop nu poti sa citesti printre randuri nu poti sa asculti hip-hop ma complac in situatia de a va propti in gat briciul si de-a va fute-n gat pe toti cei care l-ati turnat pe Sisu"

Pe Egali din nastere probabil deja o stiti dupa clip.
Metode clasice de sinucidere feat carbon e pumnul in bot de la sfarsitul albumului. Unica "speranta" care ramane e sinuciderea. Combina depresia, disperarea amortita cu forta agresivitatii. Sinucidere prin spanzurare, prin intoxicare, prin aprindere, prin taierea venelor e o parte din incercarile din trecut povestite de Ombladon. Cred ca o parte sunt reale:
"Gianiny managerul nostru m-a salvat alta data cand am bagat 15 pastile intr-un pahar de apa plata rupt de beat am asteptat sa treaca o masina cu viteza mare dar baga-mi-as pula in sistemele voastre de franare"
"Sufar de depresii nervoase excese de panica sunt sfarsit
Daca ma auziti pe Parazitii inseamna ca nu am reusit"
Negativele albumului sunt poate cele mai misto din istoria hip-hop-ului romanesc. Condoleante e un album care se asculta de multe ori, se rumega, apoi se asculta iar. Ar iesi din el un volum (de fapt este) de poezie extraordinara. Depresia te asteapta, gandurile de care fugi te lovesc.
Daca apare urmatorul Tiuk cu mine, inseamna ca nu am reusit.

Albumul e compus din piese depresive "calme", disperate si din piese dure, dar in care imaginea realitatii nu e mai blanda. Albumul are 19 (!) piese, dintre care 2 sunt momente de publicitate (bere Cavou, Tigari Deces) si un moment meditativ, Celebritate: "da, eram o celebritate, dar intr-o buna zi mi-am pierdut vocea, contractul mi-a fost reziliat, publicul m-a uitat, si, si am ramas pe drumuri".


"Zdob si Zdub" - "450 de oi"

Hip-Hop? Rock? Etno? Hardcore? Ascultand "450 de oi" e greu de raspuns la aceste intrebari. Tematica si sursa de inspiratie este clar folclorul. Albumul are 12 piese, cu o forta nebuna in fiecare.

Un folclor extremal, cu influente din directiile muzicale amintite mai sus. Extremal, dar cu un mesaj pozitiv, la fel cum este in piesa "450 de oi":
450 de oi,
faceti dragoste, da' nu razboi!
Un mesaj adresat parca special domnului Bush, dar si lui Iliescu, in momentul in care vrea sa trimita trupe in Afganistan si Iraq.

"Ciobanul vrea sa se desparta de oi" - e o balada moderna, un fel de Miorita a secolului XX. Pentru ca in secolul XXI cred ca va urma o balada despre alt mod de degradare, si mai tragica - Ciobanul s-a mutat la oras.

"Cuculetul" e o piesa bestiala. Am mai auzit-o cantata si de Lautarii de la Clejani. In varianta Zdob si Zdub e o combinatie de etno si hardcore. Ea poate fi piesa reprezentativa pentru "450 de oi". Tambalul, fluierul, combinate cu un distors la chitara.

"DJ Vasile" - e geniala prin corul de moldovence care canta in subdialectul moldovenesc, cam asa ceva:
Zaua si noaptia di ani di zali
Macini graul badia Vasali
Iarna si vara di ani di zali
Invartesti roata badia Vasali
Invarteste roata mai
Fasi faina
Casa si masa o sa fii plini
O sa fii plina mai cu colasi si pani
O sa fii paci o sa fie mani!

"Everybody in the Casa Mare" e prezenta prin varianta de studio, varianta de concert si videoclip. E haios MC Vasile pe varianta de concert cand il bruiaza pe Roma, apoi aproape ca nu se inscrie cand trebuie sa cante. E un condiment pe care-l poti vedea doar in concertele live. Au facut Zdob si Zdub din MC Vasile un superstar! Adevarul ca e tare mosulica! Pe langa rappuiala lui Roman si trompeta lui Valerica.

Toate piesele sunt excelente, luate la rand. Ceea ce se observa cand asculti albumul - e foarte multa munca. De la crearea pieselor pana la contributia fiecarui membru al formatiei. E o muzica pe care nu ai putea-o trage acasa pe un computer, ca mai apoi sa faci playback, cat de Moga, Supermoga sau Jarre n-ai fi. D-aia mi-au placut intotdeauna concertele Zdob si Zdub. Sunt vii, pline de energie, nu pot fi falsificate, nu poti face playback cant trebuie sa alergi 5 km.

Ei…, cu siguranta Zdob si Zdub sunt acum ca Anton Pann, Vasile Alecsandri sau Phoenix ai vremurilor noastre. Ai vremurilor noastre extremale. D-aia iti mai amintesti cand ii asculti si de Sepu, de Rage Againt The Machine, de Red Hot Chilli Pepperrs, dar fara sa-i confuzi. Pentru ca sunt veritabili toti. Da-i foiala!

 

E-mail: revista_tiuk@yahoo.com
© Copyright pentru grafica Dan Perjovschi; Webdesign & Webmaster Viorel Ciama
Site gazduit de http://reea.net