Ruxandra Novac

"Ecograffiti. Poeme pedagogice. Steaguri pe tunuri" (Ed. Vinea, Bucuresti, 2003)

 

Nicoleta CLIVET

NECROPOEZIE


Viziunile blestemate, de insomniaca zguduita de friguri si de cosmaruri aievea, ale Ruxandei Novac au fost publicate cu parcimonie, pina mai ieri, in citeva reviste mai putin frecventate. Acum, ele se regasesc adunate sub titlul ecograffiti. poeme pedagogice. steaguri pe tunuri (Ed. Vinea, Bucuresti, 2003), alcatuind un debut de mult asteptat si, totodata, la inaltimea asteptarilor.
Pe un ton si intr-o sintaxa ce cauta sa se tina cit mai aproape de o simplitate profunda, transformala, poemele Ruxandrei Novac joaca pe cartea negativitatii, a visceralitatii frisonante. Si o face cu atita forta si maturitate, incit paroxismul fragmentelor, comparabile ca efect cu socurile electrice, te poate duce cu gindul la posibilul pact cu tacerea, intr-un viitor nu foarte indepartat. Expresionismul tulbure, viscos al poetei brasovence este legat, pe de o parte, de furia existentiala ce isca porniri vampirice, iar, pe de alta parte, de spaima - principala protagonista din ecograffiti. O spaima detaliata anatomic, mentinuta in sfera senzorialitatii, cind doar vibranta, cind direct convulsiva: "spaima ne-a adunat intr-unul singur/ spaima de catelul pamintului, de seringi/ de cei care ne obliga sa ne lasam de fumat/ spaima de lobotomie, spaima de damblagire/ de domnul contabil,/ de a nu crapa decit dupa treizeci de ani/ spaima cumplita de cei care ne ocrotesc/ spaima de omul-pasare,/ spaima de bob din twin peaks.// spaima, femeia cu parul rosu, cu miinile rosii, cu barba rosie cu/ tocuri inalte cu ciorapi lycra/ frecindu-se de fermoarul blugilor tai,/ trecindu-mi usor mina prin par/ paianjenul viu mort care iese din mine,/ spaima ne-a adunat intr-unul singur/ de-a lungul unghiilor/ ou cu unghii/ mirt cu unghii carnoase/ tu mergi dincolo de pintecul zilelor noastre de/ rictusul fara greseala/ tu esti mustul care curge din glezna odaii/ si micuta moarte care clantane la fereastra". Contorsionata, mereu pe punctul de a fi sugrumata, realitatea se zbate la limita necrozei, parind adesea fictiunea inspaimintatoare ce bintuie mintea unui necroman: "aici nu e loc/ nici de mila nici de libertate nici de dor/ totul se inclesteaza te trage din ce in ce mai jos/ pina la capatul capatului/ totul e un urlet o apa cafenie care/ ma spala intruna din care beau intruna/ in timp ce femeile mele cistiga bani" etc. (r.w.f.).
Sensibilitatea reactiva a Ruxandrei Novac face casa buna cu o fantezie ce lucreaza febril, mai ales in ce priveste halucinanta concretete a imaginilor. Desi fundamental reflexiva, poezia sa nu uzeaza de abstractiuni sau ermetisme, ci, dimpotriva, isi comunica disperarea prin intermediul unor viziuni de o corporalitate incisiva, sulfurica, batind uneori si in directia bruscarii cititorului. Tensiunea lor se amplifica, insa, o data cu aparitia situatiilor dialogice sau a monologurilor travestite: "Existento, scumpete,/ tu esti cea mai buna din cartier/ o sa-ti trimit urechea mea taiata/ civilizatio, cutu-cutu/ o sa-ti dau si tie rana ascultatoare din stinga// Cind ne veti fixa electrozii/ nici nu va mai fi nevoie de ei/ dincolo de marele cimp de sabii/ ne vom tiri singuri/ doar cu sarpele nenorocului nostru/ sarpele de casa, negru si blind" etc.(clovnii).
Scriind despre viata care "la douazeci de ani incepe iata sa se decoloreze/ sa se toceasca pe la margini", in timp ce "undeva in spatele maduvei/ creste o pata mare o scara murdara care duce in/ camere goale/ si mari", Ruxandra Novac (isi) concepe poezia ca pe o stare de " FERICIRE by nekro" ("fetita sta pe marginea patului priveste/ din incheietura miinii stingi porneste o tara/ in care se cultiva zarzavaturi si flori./ pe incheietura miinii drepte cineva din aceeasi/ specie a scris/ FERICIRE by nekro" etc.), derivata dintr-o cunoastere cvasi-epidermica, fara rest, a neantului ce macina fiinta: "Am vazut o multime de oameni/ bucurindu-se rizind traind/ am vazut o multime de oameni/ maturati de un suvoi de pisat/ am invatat. stiu totul./ si ceea ce stiu se lipeste de mine/ ca un tatuaj prost facut, sau ca o boala de piele./ si doar gloria inimii/ peste mormanele de materie grasa/ peste maruntaiele si intestinele/ animalului lor./ doar gloria inimii./ corpurile noastre curate ei le ating/ si scriu pe ele metafore./ dar dragoste vom veni inapoi/ vom trece in fata/ vom fi ai dracului/ vom cinta pentru mileniul trei// si ne vom ospata la masa lor mare/ din carnea lor mare si dulce" (ecografitti). Exigenta cu sine, autoarea poeme-lor pedagogice debuteaza la virf, dominindu-si de departe majoritatea congenerilor.

Mihail VAKULOVSKI

STEAGURILE SI TURNURILE RUXANDREI NOVAC

In ultima vreme Nicolae Tzone, directorul editurii "Vinea", a publicat cartile multor tineri poeti talentati. Astfel a debutat si Ruxandra Novac, o tinara care s-a afirmat ca o poeta foarte interesanta inca din timpul liceului, descoperita de eseistul Ciprian Siulea si incurajata si sustinuta mereu de poetul Andrei Bodiu, care avea un cenaclu la Brasov, unde invata pe atunci liceana Ruxandra Novac, despre care-mi povestise cu aproape 10 ani(!) in urma. Dupa multi ani Ruxandra a publicat o cartulie in colectia underground a lui UN Cristian, "carmen", iar acum a debutat oficial, volumul numindu-se "Ecograffiti. Poeme pedagogice. Steaguri pe tunuri". Cartea incepe cu "Clovnii", un poem cunoscut, publicat si la "Tiuk", unul din cele mai populare si mai reusite texte ale Ruxandrei Novac. "Clovnii" este un poem-manifest in care incape multa lume din interiorul literaturii care se face acum, un poem cu "noi" ("Venea tristetea mica apoi tristetea mijlocie apoi tristetea mare/veneau melcii si greierii inspaimintatori si Marile Oase care/ne-au dat viata./ne aciuisem si noi pe acolo"), un poem social, un poem despre "cea mai buna din cartier" si despre "cutu-cutu" ("Existento, scumpete, tu esti cea mai buna din cartier/o sa-ti trimit urechea mea taiata/civilizatio, cutu-cutu/o sa-ti dau si tie rana ascultatoare din stinga") si mai ales - inca o data - despre noi ("Noi izbim cu copitele oglinda si patriarhul si tampoanele domnisoarelor/si ministerele si marile culturi si oxigenul si reflexele conditionate/si mai ales cutia plaminilor nostri o izbim cu copitele/noi nu ciocanim la poarta raiului, ci la nevasta unui sef local de partid/noi sintem tapii/barbile noastre sint pina la pamint/si nimeni nu mai striga nimeni/Noi sintem o fotografie din Marele Ziar/noi construim obsesiile functionarului marunt din colt/noi construim linistea functionarului marunt din colt/noi dresam metafizica si hamsterii si dragostea si ale tineretii valuri/Sintem exhibitionisti primavara si voyeuri toamna. claustrofobi tot sezonul"), noi-ul care revine obsesiv pe parcursul cartii: "Soarele cade intr-un WC ecologic. Femeile voastre gatesc/imbracate in ser si in lapte. Voi ascultati/ cotele apelor Dunarii. Noi/sub pamint/imblinzim cintind lumina cruda a diminetii de acum" (ea e domnita din turn), "noi sintem muncitorii si miinile noastre cladesc lumea/noi sintem fericitii lumii acesteia nu stiti ca/sintem fericitii lumii acesteia ne e foame noi stim/stim totul inima noastra le aduna pe toate/aduna inimile voastre mari aduna trotuarele blocurile/florile pasarile fluturii/toate merg la culcare/in inima noastra mare" - "dar vom veni inapoi/vom trece in fata/vom fi ai dracului/vom cinta pentru mileniul trei/ si ne vom ospata la masa lor mare/din carnea lor mare si dulce" (toate acestea numai lapte si miere), "de aici nu se poate pleca/noi sintem ultimii asta e lumea noastra" (de aici nu se poate pleca).
Poezia Ruxandrei Novac e de un pesimism cronic, care, totusi, nu-l intristeaza pe cititor. Cititorul mai degraba gusta frumusetea exprimarii, frumusetea poeziei. Acest pesimism poetic este foarte bine prins in chingile textelor Ruxandrei Novac, ceea ce nu-l face mai putin apasator, pentru personaj, pentru cititor, ci mai... frumos, ceea ce e mare lucru. "Cum ne mai simtim azi / a mai venit cineva in vizita / te-ai mai gindit la ce-ai facut // da, m-am mai gindit la ce-am facut / n-am facut nimic / n-am facut bani / nu mi-a folosit la nimic anul acesta / asa cum nu-mi va folosi nici unul" (nimeni nu vede culoarea adevarata), fragment ce-mi aminteste de crengianul nici frumos pina la..., nici bogat pina la samd. Iata portretul Bucurestiului (orasul studentiei) vazut de poeta la 23 de ani, cind "am decazut in citiva ani si nici asta nu putem spune/cu exactitate si fara sa ne fie putin rusine./Mina ne tremura deja pe clanta si ce va fi mai incolo/asta chiar ca nu vrem sa stim" si cind "nu vreau sa traiesc treizeci de ani/iar aici nu prea mai vreau sa traiesc deloc/vreau pornografie si igiena/in mijlocul unui desert nuclear./Si vreau bani si abtibilduri lisergice/Vreau o benzinarie in cimp sau un bar de contrabandisti./Vreau sa moara cvt si gc si db/la fel de mult cum voiam cindva casetofon./Vreau de fapt bani./Si vreau bani. Si vreau bani": "Privit in lumina vinata a asfintitului Bucurestiul pare/un sobolan mort" - "In lumina cruda totul pare un film pedofil" (ca intr-un gardulet, ca intr-o dantela metalica). Poeziile scurte sint si mai directe decit poemele care o prind cel mai bine pe RN, poemele lungi, de proportii, transmit si mai clar si mai simplu si mai eficace o stare, o stare de fapt pe care in realitate o respingem cu orice pret: "purtam rochii demodate din anii douazeci/fiindca in inimile noastre sintem de fapt dulapuri si sfori/rochii din matase si tafta racoroasa/fiindca sintem terminati, terminati". Ruxandra Novac are si un fel de poezie ermetica, cu imagini exacte, cum e "sosele abandonate pentru noi" sau "desene de nicotina in noaptea vinata", care se incheie destul de bacovian, ca sa zic asa: "sunetul rosu al durerii/sunetul greu al mortii" - "n-a iesit nimic n-a iesit nimic/uterul greu al noptii inghitind orasul". As atrage atentia si asupra cunoasterii scrierii poemului in cazul Ruxandrei Novac. Desi textele sale te atrag in primul rind fiindca sint foarte "adevarate", "ca-n viata", stii, cunosti acea stare prinsa cu atita exactitate, Ruxandra scrie poeme, nu descrie stari. De exemplu, "am vazut camasi descheiate par pubian in paturi straine dar nimeni, nimeni" e poemul singuratatii, nu imnul singuratatii, e o constatare a singuratatii "de aici". Iar in "london paris new york" jocul poetic e facut cu ajutorul a doua paranteze. Strofa "dar nu-i nimic/cind vom imbatrini vom scapa/iar pina atunci nu mai e mult", intre paranteze la mijlocul poemului, isi pierde parantezele... si speranta la sfirsitul textului, ca-n viata, si "cistiga" pauze mai mari intre rinduri, mult mai mult gol.
Stiam de multa vreme ca Ruxandra Novac e o poeta importanta care chiar conteaza, iar acum, cind puteti sa-i cititi cartea - cititi-o si bucurati-va de ea. Se pare ca Ruxandra nu e o poeta care scrie prea mult, asa ca "Ecograffiti. Poeme pedagogice. Steaguri pe tunuri" poate tine locul a trei volume, "Ecograffiti", "Poeme pedagogice" si "Steaguri pe tunuri". Servus.

 

Ruxandra Novac, "Ecograffiti. Poeme pedagogice. Steaguri pe tunuri" (Ed. Vinea, Bucuresti, 2003)

 

   

E-mail: revista_tiuk@yahoo.com
© Copyright pentru grafica Dan Perjovschi; Webdesign & Webmaster Viorel Ciama
Site gazduit de http://reea.net