Leonard OPREA |
"Que voulez-vous, nous sommes ici aux portes de l'Orient, ou tout est
pris a la légere..."
(Raymond Poincaré) acesta este motto-ul superbului si binecunoscutului
roman
"Craii de Curtea-Veche" maiestrit de Mateiu Caragiale. Romanul este
o geniala poveste a Romaniei cea aflata parca mereu la Portile Bizantului si,
intr-un anume fel, continua opera lui I.L.Caragiale, tatal lui Mateiu. Citindu-l
pe Mateiu Caragiale, dar inaintea lor pe Dimitrie Cantemir, iar despre Constantinopolul
otoman pe Nicolae Iorga, insa tot despre Bizant si pe alti autori de mare notorietate,
romani sau straini, esti inclinat sa afirmi rapid ca Romania a suferit si va
suferi etern de bizantinism, in conformitate cu definitia data termenului prin
motto-ul ales de Mateiu Caragiale. Insa, din nefericire, in Romania de astazi,
eu nu cred ca se mai poate vorbi de bizantinism... Iata de ce:
Evident, PSD-ul a pierdut Alegerile locale in Romania anului 2004...
Evident, aliante ale opozitiei democratice au mai condus Romania...
Evident, Ion Iliescu nu va mai fi presedintele Romaniei...
Evident, Ceausescu si dictatura sa - sunt doar istorie acum
Evident, Romania ramine prima tara europeana care, in mod deschis, hotarit,
alaturi de SUA si Anglia, imediat dupa tragicul, teribilul "9-11"
a votat impotriva terorismului international si islamic ( descendent direct
al comunismului, precum comunismul este descendentul direct al nazismului ).
Evident, Romania intra in NATO in acel an de gratie 2003.
Evident, Romania va fi primita in Uniunea Europeana.
Evident, bilantul bunelor fapte romanesti poate continua.
Evident insa ca: in Romania celor aproape 50 de ani de comunism si 13 de neo-comunism,
colaborationismul cu Securitatea este fara doar si poate, national. Securitatea
romana este acea protuberanta unica a societatii romanesti care domina net si
conduce copios intreaga inteligenta romaneasca, la aproape toate nivelurile
ei.
Exceptiile doar confirma regula. Securitatea romana (sau oricare ar fi
noul ei nume, eu il prefer pe acesta ca fiind atotcuprinzator , ca un supra-creier
national) este astazi deja expresia cvasiperfecta a romanului insetat in taina
de mingiierea biciului ocrotitor si conducator. Quod erat demonstrandum: Presedintii
Romaniei dupa Decemebrie '89 sint doar ipostaze ale nostalgiei nationale la
nivel subliminal dupa Ceausescu. Atita timp cit aceasta nostalgie va exista,
comunismul hiberneaza linistit in inima romanului de rind si, nu numai. Hiberneaza,
dar nu inceteaza a-si pastra in perfecta functiune cordonul ombilical prin care
lumea romaneasca il hraneste cu admirabila iresponsabilitate. Din nou, exceptiile
doar confirma regula. In opinia mea, disidenta romana anticomunista nu a
existat decit intr-o stare pre-matura, mai corect, i-matura, mult mai apropiata
de aceea a rasculatului, a haiducului etc. Iarasi, exceptiile au confirmat
perfect si regula asta. Daca privim la ce s-a intimplat in celelalte tari
comuniste est-europene, din punctul de vedere al unei incercari de a defini
disidentul anticomunist izolat de cortina de fier sovietica, vom sesiza cu usurinta
aceasta: toti disidentii romani anticomunisti, de notorietate romaneasca publica,
NU pot fi defintiti ca fiind disidenti anticomunsiti est-europeni. Ei, ai nostri,
sint pur si simplu ALTCEVA. Si, inca o data mai mult, tot in Romania - exceptiile
confirma regula. Dar, daca vom folosi ca "paradigma", mult indragita
declaratie a lui Ceausescu - astazi si a multor altora, leader-i politici si
culturali romani - deci: "... noi construim o societate socialista multilateral
dezvoltata specific romaneasca, noua , nu voua
", atunci putem vorbi
totusi de, "disidentul anticomunist specific romanesc". In mod paradoxal
- in raport cu disidenta rusa, poloneza, ceha - disidentul roman s-a opus regimului
Ceausescu si NU comunismului. O dovada mai mult decit elocventa este faptul
ca, "eroi nationali" erau considerati oponentii lui Ceausecu iviti
chiar din rindurile propriei sale camarille.
Astazi ii avem ca "eroi nationali" pe noii Presedinti , fosti secretari
de partid comunist, personalitati de virf ale nomenclaturii ceausiste. Dar sint
si altii la fel, destui.
Din punctul de vedere al romanului care nu inceteaza sa urasca rusul, atit Gh.Gh.Dej
cit si Ceausescu au fost si ei "eroi nationali"
Ei bine, da
, este frumoasa si tare intelectuala expresia uzitata astazi : "disidenta
metafizica". M-da. A nu se uita insa ca inainte de a fi "meta",
disidenta romaneasca anticomunista, asa-zisa, rezistenta prin cultura, cum se
tot subliniaza in mass-media, trebuia sa fi fost "fizica". Ori, din
cite stiu, eu asa ceva nu prea s-a intimplat. "Nu prea" fiindca, repet,
exceptiile confirma regula. Ce argumente mai valide vrei decit cele intimplate
in cultura romana comunista si cultura romaneasca post-decembrista? Si aleg
acest argument pentru simplul motiv ca mai toti disidentii romani cunoscuti
au fost si sint
oameni de cultura, scriitori sau critici literari binecunoscuti
publicului romanesc. Imediat dupa Decembrie '89 si pina astazi, in 2004, in
timp record au devenit de-a binelea star-uri de necontestat ale actualei societati
romanesti. Desigur, star-uri cu tot tacimul: adica oameni ai Puterii, si culturale
si politice. Oameni ai Puterii, adica hoitari la festinul Puterii politice (
din cine alcatuita, stie tot romanul, nu-i asa? Comitetul central si haita,
odata - guvernul si parlamentul, astazi! ). Pe scurt: membri onorabili si activi
ai neo-nomenclaturii romanesti. Lideri de opinie in Romania postdecembrista.
Si, nu uita: exceptiile confirma regula. Cit despre cultura? Cine decit ei,
acesti hoitari, au dictat in cultura romana comunista ? Cine decit ei, aceeasi
hoitari, dicteaza in cultura romana post-comunista ? Vorba aia: eu te-am facut,
eu te omor - nu-i asa? Cite dintre cartile asa-zise disidente ale "marilor"
prozatori si poeti romani ai "obsedantului deceniu", sau ai "generatiei
'70 " sau ai "generatiei '80 " au fost realmente interzise de
catre cenzura comunista, cercetate si consficate de catre Securitatea romana?
Citi dintre " marii " nostri prozatori si poeti, critici si eseisti,
vestiti disidenti anticomunisti, cum altfel?! citi dintre ei au mai produs ceva
cu adevarat valoros in peisajul literaturii romane , in cei 13 ani post-comunisti?
Cenzura nu a existat in cazul acestor autori, eroi nationali, disidenti anticomunsti
si mai cum vrei tu. Premiile nationale - ploaie de aur pe capul lor
Slujbe
si fotolii calde si caldute cite vrei. Auto-cenzura insa, da, a existat din
plin. Altfel cum si-ar fi pastrat ei, eroi nostri disidenti, privilegiile lor
de hoitari autentici?
Iti reamintesc - exceptiile confirma regula. Si nu uita te rog, aproape toti
acestia de mai sus, au fost onorabili membri de partid, unii chiar cu pozitii
inalte in chiar nomenclatura comunista de virf. Constantin Noica in autorecluziunea
sa de la Paltinis aducea un omagiu filosofic nationalismului de inalta tinuta
spirituala si intelectuala de care aveau atita nevoie romanii. Dar nu in cu
mult mai mica masura si comunistii. Am tot respectul si toata admiratia pentru
acest om si filosof roman egal oricarui alt filosof al culturii occidentale.
Un ascet aristocratic al spiritului. Poate singurul filosof roman autentic,
alaturi de Lucian Blaga. Insa, il citeai pe Noica si nu-ti mai pasa de comunism,
fiindca pluteai "magnetizat" in sferele inalte ale filososfiei germane,
convertita in romanism intru poezia limbii romane cu neasteptat de adinc inteles
ontologic...etc.etc.etc. Dar iata ca pina la urma Paltinisul a iesit invingator.
Discipolii au scris carti, au fost disidenti anticomunisti carora acolo, la
domiciliile lor fortate nu le-au lipsit frumusetile naturale romanesti, mioriticele
peisaje de basm, salamul de Sibiu, precum nici icrele negre si nici sampania,
dar nici excursiile de documentare prin batrina si splendida Europa. Desigur,
oricind ii puteai asculta la Radio "Europa Libera", turtit de declaratiile
lor de o tristete viscerala
Si
dupa Decembrie '89 , ii aflam pe aceeasi
discipoli ca patriarhi ai culturii romane, filosofi mai ingindurati decit o
morga nationala sau mai scinteietori decit Dionysos insusi. Si astazi, chiar
daca sint tiranici, ei bine, sint asa spre binele natiunii. Si astazi, chiar
daca uneori primesc si cite un scaunel la festinul Puterii, ei il accepta cu
intelepciune si fara emfaza, tot spre binele natiunii. Si astazi, chiar daca
produc din coapsa lor de aur copii-minune care uimesc lumea prin precocitatea
lor creatoare de oameni-recenti, mai abitir decit o facea Einstein cind isi
tortura prietenii cintindu-le la vioara si crezind sincer ca e un mare talent,
ei bine, si de data asta, tot spre binele natiunii o fac. Nu mai continui, iar
exceptiile confirma regula.
Iti amintesc totusi ca in cei aproape 50 de ani cristalin-comunisti doar Romania
a fost acea tara comunista care nu si-a promovat in nici un fel, si insist,
in nici un fel valorile culturale nationale in planul culturii universale. Toate
celelalte tari comuniste, toate fara exceptie ( deci chiar si Albania), prin
initiativa la nivel national, si-au tradus si publicat in intreaga lume acei
autori reprezentativi ca valoare nationala a tezaurului cultural universal.
Verifica singura si vei vedea ca am perfecta dreptate. Chiar si in acest caz
avem exceptiile care confirma regula. Securitatea romana a gasit cu usurinta,
si nu mai sint necesare argumentele pentru "cu usurinta", solul perfect
pentru a insaminta si a avea "culturi"perene in acest sens, adica
al anularii oricarei initiative, precum cea amintita mai inainte, acest sol
fiind : spiritul de turma al intelectualitatii romane. Astfel, Romania a dezvoltat
o adevarata paradigma a geniului mediocritatii, adica, asa-zisa literatura a
sub-textului denuntator impanat din abundenta cu "sopirle". Prima
regina a acestui produs original si de larg consum a fost literatura obsedantului
deceniu. Delfinul ei a fost literatura optzecistilor, care in aproape egala
masura impreuna cu dinosaurii saptezecisti supervizeaza si azi destinele culturale
romanesti. Si are deja print mostenitor legitim: nouazecistii. Salieri-i romani
nu se vor sinucide nicicind, fiindca pentru ei Mozart-ii romani sint pruncii
care se avorteaza prin decret national. Desigur, exceptiile confirma regula.
Ce sa fac? Iar nu ma pot abtine, ca prea urla cu spume presa romaneasca, asadar
te rog sa iei aminte la cazul "Pata - H" . "Pata - H" este
un simplu star de conjunctura, creat in mod deliberat de nevoile actuale ale
Puterii politice si culturale romanesti. Orice alte discutii privind faptul
ca ar fi un baiat bun si frumos acasa, asa o fi, sint absolut futile atita timp
cit acest personaj este prezentat ca fiind noul geniu al culturii romanesti,
iar el insusi crede asta cu suverana mindrie si zimbet plin de modestie. Desi
pentru unul ca mine, "Pata- H" suna doar ca un titlu de superproductie
hollywood-iana si nu ma intereseaza nicifel, te rog pe tine sa iei aminte la
acest caz, fiindca el apare ca o alta ilustrare extrem de graitoare a celor
afirmate mai sus. Chiar mai mult, apare ca o noua exacerbare a ortodoxismului
romanesc care, sa nu uitam, s-a impacat atit de bine cu legionarii, s-a impacat
atit de bine cu comunistii. Asadar, oricare ar fi exceptiile care confirma
regula, te intreb raspicat: care disidenta metafizica? Te intreb raspicat:
care rezistenta prin cultura?
Oare poti vorbi de o rezistenta prin cultura, cind aceasta nu s-a constituit
(si nu se constituie inca) intr-o rezistenta nationala unitara, cu un program
bine definit , cu actiuni specifice si clar concertate pentru salvarea si promovarea
valorilor culturale nationale, dincolo de intresul politic si economic oricare
ar fi el, individual sau national?
Asa-zisa rezistenta culturala, arma si scut a disidentului roman anticomunist,
nu a vizat decit individul si interesul personal - intr-atit de mult si de sistematic
si cu atita energie incit astazi, asa cum am mai spus-o, Romania nu mai este
o natiune, ci este o suma de indivizi care-si asuma interesul national, fiecare
cum il taie capul. Din punctul meu de vedere, eu unul ii consider disidenti
anticomunisti pe masura definitiei disidentei anticomuniste est-europene, pe
Paul Goma, N.Steinhardt, Monica Lovinescu, Virgil Ierunca,Norman Manea, Dorin
Tudoran ,Vladimir Tismaneanu; la fel pe cei care au cladit insula ieseana anticeausista
si anticomunista, poate cu destule cetzuri si neguri si macinari interne a fost
aceasta insula, dar nimeni n-o poate nega datorita lui Dan Petrescu, Liviu Cangeopol,
Liviu Antonesei, Sorin Antohi, Alexandru Zub, Luca Pitzu; dar nu-i uit si pe
ceilalti precum, Gabriel Andreescu, Vasile Gogea, Alexandru Vlad, Mariana Marin
sau tu, Leonard Oprea. Mai sint si altii destui, sint sigur de asta. Mai ales
acei anonimi care au fost prea ocupati sa lupte impotriva comunismului, ca sa
mai aiba timp de declaratii incendiare, de publicitate, de cereri personale.
Te rog mult, nu uita insa, exceptiile confirma regula. Explicatia acestui punct
de vedere, iti subliniez, personal, nu este nimic altceva decit simplul si elementarul
fapt ca, rezistenta prin cultura a celor mai sus numiti a insemnat in primul
rind o rezistenta prin morala. Da, rezistenta prin morala ar trebui, cred eu,
sa fie scalpelul oricarui istoric, sociolog sau politolog pentru a intreprinde
o cercetare istorica, sociologica sau politica privind disidenta romaneasca
anticomunista.
Nu poti trece cu usurinta peste tot "folclorul oral" si nu numai;
pe scurt, sa ignori cu detasare birfa referitoare la disidentii romani anticomunisti
consacrati in public de mass-media actuala. Se stie de mii de ani ca fara foc
nu iese fum. In opinia mea, toti acestia, cei prea-consacrati astazi, au fost
mai mult sau mai putin, fiecare dupa nevoile sale personale, colaborationisti
ai Securitatii ceausiste. Ciocoi vechi si ciocoi noi. Ciocoi si ciocoisme.
Si, ca-ntotdeauna dincolo si dincoace de Carpati mai ales, exceptiile confirma
regula.
Ce sint oare toate acele carti albe si negre sau verzi ale ex-Securitatii ceausiste
?
Ce sint oare toate acele comisii si para-comisii de cercetare ale dosarelor
ex-Securitatii comuniste conduse de catre cine altii, decit de "patriarhii"
culturii si politichiei romanesti trecute si prezente si de "star"-urile
lor de conjunctura, cu ajutorul entuziast a tot felul de "generatii",
constituite in grupari para-culturale fel si chip, dar dominante bine in emisia
de sentinte publice in Romania de astazi ? Nimic decit aceeasi TIGANIADA ROMANEASCA.
Desigur, exista exceptii, desigur, doar pentru a confirma regula.
Crezi oare ca mai are vreun rost sa scriu cite ceva si despre politicienii romani
democrati-socialisti, liberari, democrati de stinga sau de dreapta, de mijloc
si asa mai departe, despre tot ce insemna in adevar nucleul Puterii politice
romanesti actuale neo-comunista inca, despre Biserica romana ortodoxa ca parte
frateasca a Puterii ? Sa-ti mai vorbesc oare despre mafia neo-comunista institutionalizata
prin Parlament si Guvern in Romania anului 2004, cind toate acestea au devenit
truisme demonetizate deja ? Cum oare as mai putea sa-ti vorbesc despre acestea
si altceva, cind inima si sufletul unei natiuni, cultura ei deci, ei bine, cultura
romaneasca pare sa supravietuiasca astazi doar prin exceptiile ei care confirma
lipsa ei de cultura ? Tabloul culturii, intelectualitatii romanesti de virf
, si pestele de la cap se-n pute, nu este altceva decit o incredibila si ingrozitor
de vie, de triumfatoare TIGANIADA ROMANEASCA.
Evident astfel ca, spre exemplu, in SUA, in 2001 si 2002, apartiile de
marca si de succes ale Romaniei in fata Americii, implicit in fata lumii intregi,
au fost doua "memorabile productii " :
- aceea a cunoscutului istoric (si politolog) american Tony Judt ( amplul studiu
critic din 1 noiembrie 2001, publicat in prestigioasa publicatie "The New
York Review of Books " , cu titlul, "Romania - Bottom of the Heap"
, in traducere literala " Romania - la fundul gramezii" , despre Romania
post-decembrie '89 in context european; finalmente Romania, candidata la titlul
de membru al UE ) si,
- cea a faimosului comentator NPR ( National Public Radio ) si binecunoscut
poet, eseist, prozator american suprarealist ( nascut la Sibiu, de unde a emigrat
in 1965, la virsta de 19 ani ) , Andrei Codrescu ( filmul de televiziune, documentar-artistic,
difuzat in seara de Halloween, 31 octombrie 2002, pe canalul national de televiziune
american PBS / Public Broadcasting Service/, in celebra sa serie "Frontline/World"
, cu titlul "Frontline/World - Romania" , despre Romania anului 2002
; in acest documentar-artistic Andrei Codrescu fiind si reporterul de televiziune).
Tony Judt analiza in perspectiva sa istorica( si culturala) lumea politica si
economica romaneasca a celor 11 ani de tranzitie continua de la comunism la
capitalism si ajungea la concluzia ca, fiind "la fundul gramezii"
tarilor candidate la UE, "Romania va fi o piatra de incercare pentru Bruxelles".
Pe scurt deci, si fara eufemisme inutile, romanii sint fara doar si poate "paria"
Europei. Iar Andrei Codrescu, in perspectiva sa poetica suprarealista si umoristica,
tocmai in noaptea de Halloween
( in SUA noaptea mortilor, strigoilor, fantomelor, zombilor, monstrilor, vampirilor,
vrajitoarelor etc. ) prezenta Romania anului 2002 ca fiind, spre exemplu, tara
in care celebra formatie punk romaneasca "Sarmalele reci", prin slagarul
sau "Criogenia salveaza Romania" propune salvarea natiei romane; dar
si tara in care urmeaza sa se construiasca, in Transilvania, un urias parc de
distractii dedicat lui Dracula, "Dracula-land". Sau, Romania - tara
in care tiganii sufera de o acuta discriminare rasiala si apoi sint invinuiti
pe nedrept ca, ei, tiganii sint cei care genereaza cele mai multe crime, furturi,
trafic de prostituate, de stupefiante s.a.m.d. Colectia de curiozitati a lui
Andrei Codrescu despre Romania culminind cu prezentarea ei, ca fiind tara in
care traieste linistit si cu succes la public, liderul politic nationalist C.Vadim
Tudor, o unica imbinare de " Hitler cu Elvis", Presley, desigur
Evident, nu pun in discutie profesionalismul celor doi creatori de imagine
ai Romaniei si, idem, nici subiectivitatea sau obiectivitatea lor, precum nici
business-ul lor legat de aceste creatii/analize politologice : de tip istoric,
sau de sorginte poetica.
Evident insa ca, aceste critici constructive au facut mult rau si vor
mai face mult rau Romaniei in ceea ce priveste imaginea ei publica internationala.
Evident - da, de ce nu ?! - ca pina la urma ar fi insa interesant de
stiut daca un bolnav aproape cronic poate fi vindecat pur si simplu doar oferindu-i
un drastic diagnostic bine elaborat , sau doar facind un "misto" suculent
de boala sa
oricare ar fi ea.
Evident iar, este faptul ca acesti 13 ani - ce abia au trecut - sint
sub semnul relativitatii privind durata si faptele intru o buna sau, intru o
nefericita evolutie a societatii romanesti post-decembrie '89, inspre o democratie
reala si o economie capitalista.
Evident totusi ca, romanii au partea lor de vina. Off, din pacate - mare
vina.
Si, recunoastem cu usurinta din nou la fel de incredibila si ingrozitor de vie,
de triumfatoare TIGANIADA ROMANEASCA.
Evident - nu trebuie sa uitam ca: intre 1867 si 1947, deviza inscrisa
pe stampilele, monedele si drapelele statului roman era "Nihil sine Deo"
( Nimic fara Dumnezeu ). Iar in acele vremuri, cindva, Romania avea o capitala
supranumita "Micul Paris" si o moneda care batea in valoare lira englezeasca
. Daca mi-aduc bine aminte, atunci,cindva, i se mai spunea acelei Romanii si
"grinarul Europei". Si tot cam pe atunci, cindva, Avantgarda culturala
a Europei ii avea pe artistii romani printre parintii ei buni si la mare, foarte
mare cinste, acolo, in Pantheon-ul european
Tot astfel se manifestau si
erau cinstiti atunci, cindva, si oamenii de stiinta romani.
Evident deci : nimic si nimeni nu ma poate impiedeca sa sper cu toata
taria Credintei mele ca, odata si odata, cindva-curind , romanii vor reveni
la "Nihil sine Deo".
Evident, exista Dumnezeu - este Cel care Este. Fara insa a uita nici
o clipa acestea : Dumnezeu e bun, dar nu e prost; iti daruieste, dar nu-ti baga
El-Insusi in desaga.
Evident astfel ca astazi romanii il cam ignora pe Dumnezeu.
Evident asadar, re-citindu-l atent pe Mateiu Caragiale, dar inaintea
lor pe Dimitrie Cantemir, iar despre Consantinopolul otoman pe Nicolae Iorga,
insa tot despre Bizant si pe alti autori de mare notorietate, romani sau straini,
vei concluziona ca pentru tot ceea ce a insemnat civilizatia Bizantului in istoria
omenirii exista in mod evident definitoriu acest atribut : splendoare.
Nu doar la Portile Orientului, dar in intreg Bizantul " tout est pris a
la légere..." functiona precum
o sine qua non conditie intru trairea splendorii sale..., iar asta nu insemna
neaparat, practic nu insemna frivolitate, lipsa de scrupule,sau altele ale mizeriei
umane etc. Pe de alta parte, in lumea Orientului, " tout est pris a la
légere..." semnifica perceptia Timpului, implicit a vietii ca durata
si importanta in Oceanul Vesniciei...
Si, eu unul mai cred ca istoria, oricare ar fi ea, nu este pina la urma decit
o istorie eminamente individuala, cel putin fiindca orice act istoric necesita
in concluzie un comentariu moral.
Prin urmare, considerind toate cele de mai sus ca istorie eminamente individuala,
deci traita de mine din plin, si cugetind la toate aceste evidente mutual contradictorii
( vorba lui Mircea Eliade ), vin si zic : mon cher, care bizantinism ?! bre,
asta e curat TIGANIADA ROMANEASCA.
( Leonard Oprea - July 16, 2004, Boston )
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |