PING PONG KLU Traian T. Cosovei, Stefania Cosovei, Les annes folles du socialisme (Anii nebuni ai socialismului),Editura Eminescu, Bucuresti, 2000 |
Alexandru Vakulovski Anii nebuni ai optzecismului
Volumul de debut in proza al lui Traian T. Cosovei
si al Stefaniei Cosovei Les annes folles du socialisme
(Anii nebuni ai socialismului) e subintitulat de editura ca fiind
proza scurta. Desi, intr-adevar, e construit
din fragmente, volumul este totusi un roman. Un roman scris dupa
modelul biografiilor. E vorba de biografia unui personaj creat dupa
chipul si asemanarea lui Traian T. Cosovei.
|
Mihai Vakulovski O carte pe care poate ca as fi vrut s-o scrii tu "- Ha, ha, ha
credeti ca batrinului
leu i s-au tocit coltii? Mai am eu ac
si inca
destul de tare pentru tinerele talente
" Spuneam, cu vreo 6-7 ani in urma, intr-o cronica
la o carte de proza a unui poet (Nichita Danilov) ca proza
cea mai interesanta e scrisa de poeti si, desi
nici un prozator n-a ripostat, si acum mi se pare macar de
bun simt sa recunoastem ca cel putin cele
mai mari surprize in materie de proza sint facute
de poeti. "Les annes folles du socialisme / Anii nebuni ai
socialismului" (Editura Eminescu, Bucuresti, 2000) este o carte
de proza memorialistica foarte scurta si (de
aceea) f. vie, scrisa de 2 prieteni de sex diferit, care traiesc
in aceeasi casa si - iata - in aceeasi
carte. Un ping-pong sentimental de cea mai fina calitate, in
care personajele (2) joaca - documentar - rolul autorilor (2),
si o fac cu gratie si cu multa placere,
aceasta poveste nefiind deloc patetica, ci, din contra,
hedonista. Acesti doi prieteni sint Stefania Cosovei
si Traian T. Cosovei, unul dintre cei mai cunoscuti si
mai productivi poeti contemporani, iar "Les annes folles du
socialisme / Anii nebuni ai socialismului" este debutul lor in
proza. "Les annes folles du socialisme / Anii nebuni ai socialismului"
este o carte "scrisa" de mai multe ori. O data
- de omul Traian T. Cosovei, cu viata, a doua oara -
de prietenii Traian si Stefania, cind TT se folosea de
memorie si de voce, iar Stefania - de auz, si a treia oara
de scriitorii Stefania Cosovei si Traian T. Cosovei,
aici pixul fiind folosit mai mult de catre Stefania Cosovei,
care a stiut sa asculte si iata ca a stiut
si sa scrie mai adevarat decit orice prozator
de profesie, ca sa zic asa. "Manuscrisul acesta crease
o complicitate intre noi", spunea unul dintre cele doua
personaje-narator, un astfel de manuscris te leaga pe viata.
Aceasta carte este un fel de auto-biografie scrisa cu mina
iubitei care ti-e si cel mai bun prieten si care ti-a
ascultat obsesiile repetate de fiecare data cind ti-e
nasol si te imbeti sau ti-e tare misto si
te imbeti. Si-i turui fara mila
si fara sa te gindesti la ea (ca
e obosita, ca nu-i esti chiar simpatic in halu'
asta
) toate poeziile care-ti vin prin cap si crezi
ca trebuie sa-i placa si ei, crutind-o
rar de tot de literatura romana ("Apoi, privind copacii
din parcul Floreasca - nemiscati - am vrut sa-i citesc
Stephaniei un poem din Bacovia
am bijbiit prin biblioteca,
dar, cind am gisit cartea am renuntat. O exasperasem
destul") toate faptele eroice din viata ta, incepind
cu copilaria si terminind cu cit de tare ai fost
si cum l-ai ras pe ala care se crede cel mai tare inainte
de a-i deschide usa acestui povestitor care te iubeste si
te scrie. Traian T. Cosovei e Paul, unicul "personaj" cu
numele metamorfozat, Stefania e Stefania, Mircea Dinescu e Mircea
Dinescu, Mircea Cartarescu - Mircea Cartarescu
si Nicolae Breban - Nicolae Breban. Dintre cele doua personaje
centrale personajul principal e Paul, viata caruia e povestita
din punctul de vedere al Stefaniei. O scriitura foarte vivace,
interesanta si haioasa, povestioarele fiind scurte
si tragicomice. Cele mai multe dintre ele sint re-povestirea
obsesiilor lui Paul, povestite de nenumarate ori Stefaniei,
care nu mai poate sa le uite, n-are cum!, asa ca poate
sa le treaca pe hirtie fara ajutorul
lui Traiante, naratorul masculin al caruia intervine sporadic,
intre alte fapte eroice. Printre obsesiile care se repeta
continuu, dar nu plictisesc niciodata, sint prietenii evrei
care l-au tradat si s-au realizat in America, Gheorghiu
Dej, prietenul muncitorilor cu basca, TV Discovery, de unde are
bani ala sau ala de Mercedes, Browning, de unde are bani
sa i-o traga lui Demmi Moore ("De unde ma-sa
are Bruce Willis bani ca s-o tavaleasca pe Demmi
Moore
curva aia care a luat douasprezece milioane de parai
numai ca sa joace rolul unei stripteuze
I-a dat ma-sa
mare din groapa?? Si, pentru hotomaneala asta,
incaseaza douazeci de mii de dolari ca sa joace
in cacaturile lui de filme? Colegii mei, vecinii - toti
- s-au realizat in America si eu, care am avut posibilitatea,
am ramas aici, asa, ca sa-mi beau paharul rusinii
pina la fund!" - "Nu, m-am hotarit,
nu o sa-mi cumpar niciodata un bodygard
Paul
n-ar suporta
Pe el il enerveaza pina si
melodia lui Whitney Huston. Despre film - un succes la vremea lui - ce
sa mai zicem: "- De unde ma-sa are asta bani
sa joace in rolul unei paparude pe post de stergator
de parbrize? Cine l-a inventat pe golanul asta de Kevin Costner
care s-a trezit miliardar in dolari peste noapte
- Asta
e ala care se culca cu Demmi Moore?" "- Nu, Paul,"
incercam sa-l calmez, "ala e Bruce Willis".
Atit si trebuia. Subiectul urmator era cartierul lui
de evrei care s-a realizat in America (
)" - "- Am
cartile lui Dinescu cu dedicatie si are o nevasta
pe cinste pe care am vazut-o pe Calea Dorobantilor urmarita
de doi securisti
Stii ce m-a impresionat, Stephanie? S-a
oprit in fata unei vitrine de palarii
linga restaurantul Perla; in clipa aia m-am simtit
umilit
am vazut ca feminitatea nu are nevoie de securisti.
De unde are el bani de Mercedes? Si cu potcoava in radiator?!"
- "M-am facut de ris, mi-am jignit maestrul
(Breban
- n.n.) m-a provocat
nu stiu sa scriu nici macar
carti postale si el ma provoaca la
roman! De unde are bani de Mercedes?!" - "Paul il citise
de vreo doua sute de ori pe Tutea. Pina
si mie mi l-a recitat nopti intregi. Nu mai facea
caz, izbind cu pumnul in masa, de colegii, prietenii lui,
evrei, care se realizasera in America. Despre Gheorghe Gheorghiu-Dej,
prietenul muncitorilor cu basca, nu mai scotea o vorba.
Nu stiu cum a facut, dar a pus laba pe o caseta cu
discurile lui Zelea Codreanu si niste cintece pe care
le stia si maica-sa: "Sfinta tinerete
legionara" si alte aiureli. Pe deasupra, decupase - din
ziarele pe care nu le citea - fotografia Capitanului
iesea
cu ea la circiuma, umbla in pantaloni de piele, cu
cizme "nazi" si haina de piele neagra, lunga
pina la calciie. Cind se imbata,
adopta un accent nemtesc cu care teroriza comesenii. Incepuse
sa fie toba de carte la Batalia de la Stalingrad,
luptele de la Kursk-Oriol; vazuse toate filmele rusesti despre
cel de-al II-lea razboi mondial
il venera pe Adriano
Celentano pentru albumul lui. "La terza querra mondiale
"
imi citea, pina i se taia respiratia si
trebuia sa-i administrez doze masive de calciu si magneziu.
Manifestul futurist al parintelui Marinetti. Cind era total
epuizat, il sunau la telefon aia de la Dreapta Nationala
sau Noua Dreapta
Ii refuza politicos si, dupa
ce trintea telefonul, zicea - Mama m-a sfatuit sa
nu ma bag niciodata in politica. E singurul
sfat pe care l-am ascultat! Auzi, Steff, politica e o curva
batrina: face cu ochiul la tineri si se culca
cu batrinii!" Apoi, inainte sa adoarma
pe canapea, cu ultimele puteri: " - Au schimbat paturile, curvele
au ramas aceleasi!" - "Printre numerele "Forte"
pe care le declama seara de seara, Paul oscila intre
doua subiecte tari: intrarea lui la Facultatea de Filologie si
experienta lui (de doi ani si jumatate - accentua acel
"jumatate") de disc-jokey la Clubul "Litere"
Cind legenda derapa, imi povestea cum era sa fie de
3 ori exmatriculat din facultate"
) etc, etc
In
afara obsesiilor acestui personaj deosebit de interesant pentru literatura,
cititorul ramine cu gura cascata la lectura
intimplarilor si caracteristicilor cu si
despre oameni si personalitati, absolut reale si
totodata neverosimile, cele mai ciudate si atragatoare
fiind cele legate de Paul, personajul lui Cosovei teribil de preocupat
de "chestii minore" si care are o tehnica de a (nu)
dormi imprumutata de la Mircea Nedelciu, care I-a oferit
cu prietenie "cea mai frumoasa calatorie: la
Chisinau". Deosebite sint umorul si ironia,
rautacios si fulgerator la personajul masculin
si dulce si familial la personajul feminin, combinatii
contradictorii, ciudatenii stilistice si narative care
te cuceresc din prima, din prima pagina. O carte care se citeste
ca o proza de Harms, cu atit mai mult daca il
cunosti (personal, din citite, auzite - nu conteaza
)
pe Traian T. Cosovei, o legenda a literaturii contemporane,
care s-a facut vestit inca din timpul Cenaclului de
Luni, care - acum - pare din alta viata. "Anii
nebuni ai socialismului" e starea actuala a poetului Traian
T. Cosovei, exact asa cum "Tratat de oboseala"
e starea poetului Ioan Moldovan, in aceeasi perioada,
la aceeasi virsta. Putem spune ca poetii
"optzecisti" au inceput sa traiasca
stari si nostalgii, originalitatea lor fiind in faptul
ca aceste nostalgii sint la prezent. As fi citat mult
mai multe fragmente din carte. Fireste ca aceasta cronica
e o invitatie la lectura a cartii, o carte
cu totul originala, unica pentru literatura romana,
o carte autobiografica f. "lirica", care demonstreaza
ca, oricit de poet ai fi, pina la urma
viata e tot proza. Asta e.
|
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |