Vlad NANCA

Graffiti revolutionar si graffiti involuntar
-in Bucuresti-


Asa cum ziceam intr-un articol din numarul 14 al revistei Idea, in Bucuresti zidurile au inceput sa vorbeasca. De cand am scris articolul explozia de graffiti este si mai mare, insa aici as vrea sa scriu despre ready-made-ul in graffiti sau graffiti-ul functional, care mi-a atras atentia in mod deosebit. Insemnele regiilor de apa, gaze, si alte firme de costructii si deconstructii par a fi inscriptii neurotice comparabile cu cele ale artistului necunoscut de care vorbeam in articolul din Idea. Par a fi smulse dintr-un oras al viitorului unde fiecare cod de cifre si litere are o insemnatate exacta si in ansamblul metropolei aglomerate ele sunt foarte bine legate intre ele si construiesc o retea de coduri indescifrabile. Acest oras al anului 2003 asa cum ni-l inchipuiam noi in copilarie nu este insa decat plin de insemne ale unor muncitori poate analfabeti care nu pot scrie nimic altceva decat 'GN 10' sau apa '12.-34'. Nu e insa mai putin adevarat ca ele isi au farmecul lor si un rol important in peisajul urban. Stau insa de multe ori si ma intreb de ce niste graff-uri cu sablonul cum ar fi cele ale lui A.Popescu sunt ilegale iar cele ale muncitorilor de la Apa Nova platiti cu salarii proaste de multinationalii de la Vivendi sunt perfect legale. De ce un biet adolescent de la liceul german risca sa fie alergat sau amendat de politie cand 'da cu spay-ul' cateva tag-uri iar muncitorul de la Romgaz isi poate mazgali GN-urile pana si pe cladirile guvernamentale?
Alta chestie mi se pare intr-adevar misto. La prima vedere graffiti-urile din imaginile A si B sunt insemne ale gastilor de anarhisti care inspirati de modelul vest-european si-au gasit motive de revolta si se exprima. Asta am crezut si eu pana cand n-am mai inteles nimic… Cel din imaginea B este chiar mai elaborat si am apreciat efortul 'anarhistului' care a stat cu sablonul dupa el si a facut frumos pe zid. Insa am vazut semnul ast-A de atatea ori si in atatea locuri ca mi s-a parut ca era ceva dubios la mijloc. Mai tarziu cineva mi-a explicat ca semnele astea sunt puse sa directioneze populatia catre adaposturile antiaeriane in caz de atac. Si eu care credeam ca revolutia e aproape si ca baietii se misca, cand de fapt organizarea guvernului in caz de atac e foarte buna. Foarte buna nu este insa reprezentarea grafica a adaposturilor. Asta-i insa un amanunt neimportant.
PS: Recomand cu caldura o carte despre revolutii cu stencil graffiti si atacuri aeriene:
Mathew Collin - This is Serbia Calling, editura Serpent's tail, 2001

noiembrie 2003

 

 

E-mail: revista_tiuk@yahoo.com
© Copyright pentru grafica Dan Perjovschi; Webdesign & Webmaster Viorel Ciama
Site gazduit de http://reea.net