Despre nimic si despre toate cate putin
Emilian Galaicu-Paun isi incepe romanul, Gesturi (trilogia nimicului)
(Editura Cartier, Chisinau, 1996) cu motto-ul: "Flaubert vroia
sa scrie un roman despre nimic. Nu trebuia sa aiba subiect sa se sustina
numai prin stil, asa ca Duhul Sfant plutind deasupra abisului, sau ca
micile animale din filmele lui Disney cocotate pe o creanga care se rupe,
dar ele nu cad pana cand nu se uita in jos. N-a scris romanul acesta..."
(Howard Nemerov, Stilul). Atat dupa denumire, Gesturi (trilogia nimicului),
cat si dupa motto, cititorul isi da seama ca Em.Galaicu-Paun ne propune
un roman despre nimic, fara subiect. Intr-adevar, romanul e despre nimic
si, cumva, despre toate, n-are un subiect "normal", ci doar
franturi/fracturi care, in aparenta, nu au nici o legatura cu realitatea.
Romanul e construit din trei parti: 33 1/3, Gesturi si "Carte nu
stie, ce numai iscalitura invatase de o face". Toate trei sunt diferite,
nu au un subiect comun, iar ceea ce le face sa fie parti ale aceluiasi
roman e stilul, aceeasi atmosfera si constructia cartii. Emilian Galaicu-Paun
pare sa-si fi "imprumutat" manusile sale de poet, pentru a scrie
acest roman. Gesturi e un roman experimental. Nu intamplator, la lansarea
lui, Aureliu Busuioc, care trebuia sa-l prezinte, in stilu-i caracteristic,
ironic, l-a numit poem. Desigur ca imediat s-au auzit voci din sala care
pareau sa-l corecteze, sa-i aminteasca de faptul ca e vorba de un roman.
Aureliu Busuioc nu uitase genul textului, pur si simplu Gesturi e la limita
intre roman si poem, iar daca il numim roman e din simplul motiv ca romanul
e mai incapator decat un poem.
Prima parte, 33 1/3, incepe cu o paranteza: "(continuare din P.S.)".
Naratiunea e la persoana a treia, scrisa cu o tensiune mare, se citeste
cu ritm, asa cum ai citi un poem, pe nerasuflate. De altfel, asa e scris
tot romanul. Personajul principal e El, "scris cu majuscula numai
pentru a fi identificat". Naratiunea porneste cu o scena cotidiana,
niste copii L-au fugarit pe El pana L-au prins si, in bataie de joc, punand
un disc pe care scria 33 1/3 pe un bat, L-au pus sa cante. El nu vrea
sa cante, e pus cu forta si pana la urma incepe: "isi umfla pieptul
si-n clipa cand mana baiatului invarte, printr-o miscare repezita, discul
din varful batului, urla fara de sine - ba-ba-ba-bam! - si urletu-i asemeni
unei sfori cu ghiulea la capat hasureaza prin aer un cerc in care prezenta
oricui este, din motive de securitate, exclusa, ceea ce simt imediat tinerii,
dand trei pasi inapoi, ca la comanda, ba-ba-ba-bam! - continuand sa-l
asculte asa, tinuti de el la distanta respectiva prin bombaneala-i tot
mai nestavilita, tot mai agresiva si rapitoare, ca un vartej cu epicentrul
in gaura intunecata a pustiei de gura". Acest zbierat schimba intorsatura
naratiunii, el afecteaza si cititorul ("ca doua maini iesind din
aceasta foaie si inhatandu-l pe cititori de urechi - ba-ba-ba-bam!"),
cel vanat, El, devine vanatorul: "dupa ce L-au vanat toata seara
prin huditele suburbiei (si inca nu se stie cine a gustat mai mult nelinistita
placere a vanatorii - haituitul sau haitasii), El lasandu-se prins abia
atunci cand a simtit ca le scapa si ca anume El va regreta cel mai mult
in caz de-i scapa, in caz de-i scapa pe dansii (vanatoare pe cerc: cine
pe cine?)". Proza o ia in directia banuita de la inceput, cand El
aparu cu majuscula. Baiatul, barbatul haituit, El, se transforma in Isus,
iar haitasii in ucenici. Totul e intre cotidian, cu blocuri gri, cu o
atmosfera de joc crud, copilaresc si mitologic - cu magia cifrelor, ortografia,
tonul solemn al naratiunii. Chiar si varsta personajelor este incerta,
intre adolescenta si maturitate ("este prins - exact 33, 1/3 de la
nasterea-I - in zeroul incapator al unui cerc de tineri").
Vlajganul roscat, cel care a condus haituirea, relanseaza jocul: "joc
de treceri, pe loc repartizand rolurile: tu ai sa fii Petru, tu - Ioan,
tu - Magdalena, tu - soldatul roman, dintr-o privire de ansamblu cuprizandu-I
pe toti, pe fiecare in parte cum isi joaca rolul, si-n clipa cand se vede
insotit de Petru, Ioan, Magdalena, soldatul roman s.a., incepe Noul Mister
(atat de maret, incat tot ce-a fost pana la el a fost doar un pretext,
textul fiind dat la P.S.), apropiindu-se indata de El si, sarutandu-I
cu buzele sale unsuroase obrazul neras, intr-o liniste mormantala, rosteste
prima replica: "Invatatorului".".
Inca un motiv al acestei prime parti e timpul. Cea care e numita la sfarsit
Magdalena descopera timpul in forma de melc, un melc care creste si-i
face sa dispara la inceput pe bunica ei, care statea imobilizata de ani
de zile, apoi pe tatal ei. In timp ce mama ei doarme "melcul i se
urca pe labele picioarelor si incepu sa inainteze inspre genunchi, raschirat,
cu coarnele groase ca niste degete, aidoma unei palme dornice sa mangaie,
n'importe quoi n'importe qui, picioarele femeii desfacandu-se si primindu-l
fara rusine sau falsa pudoare intre coapse, in timp ce melcul se intindea
din cochilia cat o pendula acoperindu-i sexul peste trupu-i de femeie
iubeata, sumecandu-i camasa de noapte, scotandu-i-o in varful coarnelor
ajunse acum adevarate brate care, iata, ii mangaie grumazul si ce frumoasa
esti tu, iubito, in mijlocul desfatarilor, dar fiindca in casa lor niciodata
nu s-a citit Biblia, realitatea se dezvaluie fetitei intr-o formula oarecum
familiara, "melcul o fute pe mama"." Timpul in Gesturi
e un fenomen incert, haotic si suprapus. Iesit din timp e si cel care
scrie P.S.-ul ("de-atunci incoace reincarnandu-ma de nenumarate ori
(cererea si oferta!), in toate epocile si societatile, ubicuu"),
domnul-cu-terminatia-numelui-in-da, prezis de parintii Lui ("dintre
care unul presupus") si care binecuvanteaza cu un sarut pe cate cineva.
P.S.-ul e prins si el de magia cifrelor, cel de care e scris, pretinzand
ca a descoperit "raportul dintre intreg si a treia parte, si se iscaleste
la sfarsit cu: "iu- / (sfarsitul in prima fraza)", deci - da,
jocul ramanand deschis, caci sfarsitul se termina cu inceputul, urmand
a rula mai departe ca un disc.
Cea mai mare parte a romanului e chiar Gesturi. E un text construit din
fragmente, aproape fiecare avand ca "declansator" un citat initial.
Primul fragment incepe cu "...nu voi mai spune niciodata eu".
Intr-adevar, in text nu va mai exista eu, iar personajele vor fi fara
nici o caracteristica, fara ceva care sa le permita sa spuna eu. Descoperim
un personaj care se afla in cautarea descoperirii propriei corporalitati,
e intr-o camera, doarme, se trezeste, realitatea se amesteca cu oniricul,
neexistand nici o regula a despartirii uneia de alta. E o atmosfera ce
mi-a amintit de Nuntile necesare a lui Tepeneag. De altfel romanul e intertextual,
fiecare rand amintind de o alta carte. Emilian Galaicu-Paun incearca sa
faca un text in care nu mai conteaza actiunile, ci gesturile. Personajele
lui depersonalizate nici nu sunt in stare de altceva decat de gesturi
("La inceput a fost gestul, nu cuvantul, caci insasi aparitia cuvantului
a fost un gest inainte de a fi sunet. Sfarsitul lumii va depinde si el
de un gest."). O intoarcere de pe o parte pe alta in somn, deschiderea
si inchiderea in ochi, camera care domina fiinta din ea ca pe ceva mai
putin, mai insignifiant decat un obiect, camera ca un uter, in care embrionul
creste, dar e si inchis. E o atmosfera in care nimic nu merita facut,
nimic nu te indeamna sa faci ceva. Doar sa inchizi ochii ca/si sa visezi,
sa traiesti mai cu adevarat intalnirea cu geamanul, cel avortat, jertfit
pentru tine.
Apoi - plimbari pe langa fiinta "de sex opus" in care personajul
nu indrazneste sa se opreasca, desi asta isi doreste. Rusinea lor fiindca
sunt goi de la mijloc in jos. Rusinea primilor oameni. Dumnezeu care e
invocat, dar care nu apare de nicaieri, care pur si simplu e absent. Personajul
care aduce cu Isus, cu Fiul si care nu are pentru cine se jertfi, care
putrezeste inainte sa se nasca, care se naste mort. In sfarsit se intalnesc,
merg in camera uter si fac sex in noaptea cand se schimba ora. La sfarsit,
femeia schimband ora de la trei la doua, ii spune: "nu te fa... n-a
fost nimic." Femeia in Gesturi e si sora si iubita: "Nascatoare
si curva".
Romanul e plin de repetitii obsesive, ca un fel de bolmojeala a unui saman
innebunit sau care si-a pierdut duhurile. Dupa toate aceste pagini se
intrezareste autobiograficul (cineva l-a pictat pe Isus dupa chipul lui
Emilian Galaicu-Paun!; Em. G(a)-P(e) a scris romanul chiar inainte de-a
implini 33 de ani) si realitatea. Un Chisinau sumbru inghitit de o gigantica
Uniune Sovietica.
Vedem si o cronica dintr-un ziar la o carte de-a lui Galaicu-Paun, apoi,
personajul se gandeste la romanul pe care trebuie sa-l faca (Conditia
porcina), care-i chiar Gesturi, volumul pe care il citim: "in tot
romanul, al carui volum nu va depasi o coala de autor, fiindca s-a spus
"Felul vostru de vorbire sa fie: "Da, da, nu, nu". Ce trece
peste aceste cuvinte, vine de la cel rau", va trebui sa evite a-i
spune personajului sau pe nume, a-i indica varsta, nationalitatea, a-i
zugravi portretul, biografia, caracterul etc. Fiinta eroului liric e izgonita
chiar si din sex, chiar si din pronume. Este doar in reactiile sale care
au echivalente verbale la persoana a III-a, singular, indicativ, prezent:
mananca, doarme, tremura de frig, plange, se spala pe maini...",
"Metoda e foarte dificila: cel mai nevinovat pronume personal de
forma scurta, un nenorocit de -l, sau o, iti poate juca festa si atunci
intreaga constructie a romanului, axata pe ideea depersonalizarii - intr-o
societate ci viza de resedinta obligatorie - a omului fara acte in regula,
se va prabusi. Nu are nevoie de prototip, fiindca prototipul deja presupune
caracter, or tocmai lipsa desavarsita a acestuia trebuie sa sugereze fiecare
pagina scrisa." Astfel Emilian Galaicu-Paun a luat in calcul chiar
si interpretarile criticilor, asa ca, pentru siguranta, a scris chiar
el prima cronica, chiar in volum. Gesturi se termina cu scrisul personajului
pe o oglinda aburita (ce ne aminteste de Cartarescu): "Personne c'est
mois".
Partea a treia a romanului e chiar un poem. Un poem pe care il si putem
gasi si in Yin Time, volumul de poezie al lui Emilian Galaicu-Paun de
la editura Vinea. El isi are scopul de a completa forma triptica a volumului,
un lucru care nu-i scapa niciodata lui Galaicu-Paun. Gesturi (trilogia
nimicului) e un volum care incearca sa treaca de opacitatea realitatii,
peste tehnicile pe care le foloseste, peste autobiografic, mitologie si
religie. Si peste toate astea gaseste un n. de la sfarsit: nimic.
|