Liviu Ioan Stoiciu

Antiteze

Amenintati cu moartea, sa scriem intai proza, pe care sa o punem mai apoi imediat pe versuri...


Precaritatea critica morala si axiologica postcomunista isi da in stamba pe zi ce trece. Gata sa se inece "ca tiganul la mal", critica romaneasca (o anumita parte a ei, cea abuziva) moare de grija poeziei si e gata sa o traga la fund, proasta inotatoare cum e in aceste vremuri ale "culturii de divertisment". Astfel, un fruntas al ei, Ion Simut, sa fie sigur ca o ineaca, i-a legat poeziei romanesti o piatra de moara la gat, de anul trecut, transant (taman el, cel mai pacatos dintre critici, care n-are tangenta cu poezia, nereceptand-o).
La intamplare, de curiozitate, cateva ultime titluri fataliste (de care am eu cunostinta, la data cand semnez aceste randuri), provocatoare de... infarct literar: "Sa fi murit oare poezia?" (Gheorghe Grigurcu, "Steaua" 10 / 2002, numar aparut in decembrie), "Poezia, din nou amenintata cu moartea" (Ion Simut, "Observatorul cultural" / 18 februarie 2003), "Este poezia in pericol mortal?" (Marin Mincu, "Cotidianul" / 22 februarie 2003) sau "Poezia inceputului de mileniu sau Moartea poeziei" (Virgil Diaconu, in noua revista lunara "Cafeneaua literara" 2 / 2003, aparuta in martie). Recititi titlurile, toate poarta marca... mortii poeziei! Adevarat semnal de alarma, literatura romana isi pierde valenta dintai, chintesenta: poezia. Nu vreau sa mai insist pe bazaconiile debitate de Ion Simut (am facut caz de ele in numarul 3-4 / 2003 al "Vietii Romanesti"), care vrea sa ingroape poezia, pana una, alta, fara sa fie in stare sa puna altceva in loc, vorba aceea... Nenorocirea nenorocirilor poeziei romanesti, deplansa de Ion Simut, fiind aceea ca nu mai are... marele public de partea ei! De parca l-ar fi avut vreodata! De parca asta e problema poeziei dintotdeauna... Asta e doar problema unei minti infierbantate, pervertite, "pragmatice", de critic fara har (regret, ma pastrez in limitele executiei criticului, intorcandu-i epitetele), care nu are idee "cu ce se mananca" poezia, n-are de unde sa stie ce vrea ea sa insemne, de fapt, nici in profunzime, nici la suprafata, o data ce n-are acces la ea. Pe cand poezia e doar o chestiune personala a celui predestinat sa stea la masa de scris - pe care istoria poeziei romane o valideaza si o asuma sau nu ca valoare. Ce e curios, e ca Ion Simut nu moare de grija prozei romanesti, care intr-adevar ar putea sa-si ceara drepturile din partea marelui public - de ce nu e azi citita proza romaneasca? Proza dusa cu dricul in librarii, unde e ingropata. Dar nu, Ion Simut executa poezia, care e vinovata inclusiv de involutia politica, sociala si economico-financiara romaneasca! Poezia a devenit intre timp o... subliteratura! Ne-am luat de o grija... Trebuia sa apara cineva (cine, Nimeni?) care sa incerce sa omoare si ceea ce avea literatura romana mai bun (mai performant, in fata Dumnezeului limbii romane) - poezia!
Ce e de-a dreptul deconcertant e ca s-a pus sub semnul intrebarii (anuland valoarea poeziei romanesti) si modelul estetic de promovare a ei. In plina "era a consumismului", Ion Simut e convins ca sustinatorii poeziei adevarate (dar fara priza la marele public), putinii critici care ii mai sunt devotati, "sufera de un idealism estetic, anacronic si prost plasat". Trebuie sa fii tare marginit sa ceri si exterminarea poetilor de valoare si sa-i acuzi si pe criticii care-i citesc incantati ca sufera de... idealism estetic! Nu-mi vine sa cred ca s-a ajuns pana aici. "Poetul este, in lumea consumista, relicva altei epoci" ("relicva romantica si neomodernista") - hotaraste acelasi inclement Ion Simut: ei, si? Ion Simut fiind extrem de deranjat de "suprematia poeziei", totalmente in contradictoriu: daca poezia nu e in atentia marelui public iubitor de divertisment consumist, cum de se mai poate vorbi de suprematia poeziei autentice (fara audienta la marele public)? De ce nu mai poate sa doarma Ion Simut fiindca se mai scrie poezie in Romania? Numai fiindca "sfera de divertisment" (promovata de un audio-vizualul trecator) a ocupat prim-planul vietii noastre cotidiene... Mai mult, Ion Simut insista: "Idealismul estetic neomodernist nu mai are nici o justificare dupa logica postmodernismului si a pietei, amandoua bazate pe un functionalism contextual"! Acum am inteles: n-are ea biata Romanie economie de piata functionala, care sa fie recunoscuta de Uniunea Europeana, traind in plin postmodernism, cum ar putea Romania de azi sa aiba o poezie de... piata functionala! Ca sa vedeti! Criticul Ion Simut decreteaza - "De aici inainte e interzis sa se mai scrie poezie, gata, m-am saturat"... eram sa scriu ca s-a saturat de Romania, de limba romana mai exact si de extraordinara ei innobilare prin poezie... Pe criticul oradean nu-l mai intereseaza "constructia pe exclusivitatea criteriului estetic"! El e convins ca "poezia si critica poeziei saboteaza literatura romana contemporana"! Nici mai mult nici mai putin, de aceea n-are literatura romana mari scriitori universali, fiindca ii pune poezia piedica! Cum sa nu te inchini in fata prostiei "intelectuale" romanesti? Oricum, el nu tine cont ca poezia e... innascuta, e un dar, se scrie in chipul cel mai natural cu putinta...
Ce ne facem, fratilor care, in plina economie de piata, nu aveti ce face si, dupa ce va incheiati ziua de munca, va asezati la masa de scris si... ii faceti in ciuda lui Ion Simut (si atator altora ca el, care dispretuiesc poezia, cu superioritate), scriind poezie, in loc sa va bucurati de binefacerile "epocii consumismului"? Eventual, sa scrieti texte pentru muzica hip-hop (de altfel, noua generatie aparuta mai ales asta face, s-a adaptat din mers gustului pentru literatura de consum)... Ion Simut da cu parul: "Volumele de poezii nu mai au nici un rost... A mai insista, impotriva indiferentei tuturor, cu critica de poezie in toate revistele si in toate suplimentele culturale mi se pare un gest sinucigas pentru publicatiile respective... Excesul de poezie din manuale si din revistele de cultura e total contraproductiv pentru receptarea celeilalte literaturi, care mai poate fi salvata"! Sic - auziti, "celeilalte literaturi"... Care, aceea originala romaneasca, necitita de Ion Simut (si colegii sai), fie ea si proza? Apropo: sa stam linistiti, sunt si critici care au ramas pe baricade de partea poeziei, chiar daca si ei sunt scarbiti de evolutia postcomunista si cauta vinovati inclusiv in randul poetilor. Alexandru Cistelecan si-a intitulat interventia (facuta public tot in luna februarie 2003, luna extrem de manoasa impotriva poeziei romanesti de azi): "Pledoarie pentru o specie dispretuita" ("Ziarul de duminica" / 21 februarie 2003). Ea incepe abrupt: "E tot mai jenant sa fii poet azi. A fi poet, azi, e o situatie grotesca (existential) si lamentabila (intelectual). Ceva mai compromitator nici ca se putea inventa"... Te sperii - ce-o fi in mintea criticilor de poezie? Poetii, de cand sunt ei, au fost ultimii oameni, desconsiderati "existential si intelectual" - si cu toate astea, poezia a supravietuit cum nici un alt gen literar n-a mai facut-o, ea e "maximum" produs in plan literar si estetic, niciodata cu impact imediat pentru marele public. Alexandru Cistelecan il contrazice pe Ion Simut (care crede ca "poezia fiind sub-intelectuala, ne-am face natia de rusine tot insistand sa o scriem") si subliniaza ca: "Poezia are aceasta solicitudine profunda. Are ceva cristic in insasi esenta ei. Unde e suferinta, e si ea prezenta... Oricat de lamentabili, poetii sunt acolo unde e o durere"...
Sa fim cu capul pe umeri. Marin Mincu amendeaza si el involutia lui Ion Simut. E stupefiat chiar de "elucrubrarile incenzurate ale criticului Ion Simut, care se erijeaza tantos in critic de directie, inventand periodic niste false probleme"... Numai ca Virgil Diaconu, poet si critic din Pitesti, ne atrage atentia ca sustinatorii noilor poeti aparuti, Al. Cistelecan (printr-un intreg numar al revistei "Vatra" dedicat fenomenului poetic de ultima ora) si Marin Mincu (prin cenaclul ce-l conduce la Uniunea Scriitorilor, oglindit in "Ziua literara") promoveaza mediocritatea, pseudoliteratura si e speriat ca "netezim de pe acum... un mileniu fara poezie, daca vom fi la fel de generosi (fara discernamant critic)"... Totodata, Gh. Grigurcu ne asigura ca: "Avem simtamantul defel confortabil ca teza lui Ion Simut e mai cinica pana si decat discursul proletcultist care, macar teoretic, nu indraznea a atinge, referitor la poezie, atari cote ale nihilismului. Postideologia depaseste nu o data ideologia", iata...
In sfarsit, pentru a impaca si capra (proza) si varza (poezia) si a desavarsi... comedia receptarii critice si publice a literaturii romane, vin si eu cu o propunere - descoperita in marturisirile intuitive ale unui copil de 14 ani: daca tot trebuie interzisa scrierea si publicarea poeziei in Romania dictatorului literar Ion Simut (poezie care ne face de rusine natia, stiti), fiind sub-intelectuala, atunci... sa fie transpusa proza in versuri! Vorbesc serios. Copilul de 14 ani pomenit (Olguta Stefan din Hunedoara, care si-a publicat in... februarie 2003 al... patrulea volum de poezie; nu glumesc!) a marturisit: "Cand scriu, inventez povesti, pe care apoi le transpun in poezie"! Autorul articolului care-i face publicitate copilei-poete repeta formula salvatoare: "Criticii spun ca Olguta Stefan foloseste o tehnica foarte interesanta, mai intai scrie proza, iar apoi, pornind de la aceste povesti, scrie versurile" ("Evenimentul Zilei" / 22 februarie 2003)! Olguta Stefan, la 14 ani, cu cele patru volume de poezii ale ei, mai scrie ziaristul Stefan Ciocan, a primit deja zece premii, "dintre care trei internationale" - inclusiv Premiul Junior al Uniunii Scriitorilor din Romania, "mult ravnit"! Te doare capul.
Va sa zica, intuitia literara romaneasca (reprezentata aici de un copil de 14 ani) il confirma la deruta, in raspar, pe Ion Simut (cel care sustine... autocratia prozei romanesti si moartea poeziei): noii veniti scriu intai proza, pe care insa imediat o transpun in... versuri! Ce razbunare transcendentala la noi, sa mori de ras... Ion Simut are ce sa-si vare gheara in gat, mama natura nu se lasa impresionata de cererile critice distructive la adresa poeziei, ea merge inainte pe mana... poeziei, pacalind proza! Ca asta e forta interioara la romani!

29 martie 2003. Bucuresti

E-mail: revista_tiuk@yahoo.com
© Copyright pentru grafica Dan Perjovschi; Webdesign & Webmaster Viorel Ciama
Site gazduit de http://reea.net