Mihai VAKULOVSKI


Numele poemului este Piscu
sau Opresc pixu' la Daniel psi(-scu)

„Eu poetul ma numesc cuvint
Scriu din limba
Insa nu v-o arat
Decit daca ma-mbat
Ma opresc aici"
„da, mi-e frica de moarte
si totusi continui sa fumez."


Daniel Piscu, autorul a trei carti de poezie - Aide-memoire (Editura Litera, Bucuresti, 1989), Scrisorile de acasa (Editura Vlasie, Pitesti, 1995) si Titlul poemului este aforism (Editura Axa, Botosani, 1997) - este un anti-poet prin excelenta. Dupa ce reuseste sa-si creeze o popularitate uimitoare si chiar o adevarata legenda, scriind in continuare la poemul care se va dovedi mai tirziu ca este si se numeste aforism, Piscu ramine un scriitor oral si nu-si publica multa vreme volumele de poezie (si de proza) scrise inca in studentia sa si a generatiei "optzeci" si citite la Cenaclul de Luni, unde poeziile sale au avut un succes nebun („Versurile lui, stiute tuturor, transmise exclusiv pe cale orala, alcatuiau un folclor la care se faceau permanent referinte. Predomina parerea ca intreaga generatie, care, in acel cenaclu, se afla in pragul ecloziunii lirice, ar sta sub influenta lui, ca sub o pecete" - Nicolae Manolescu). „Cine nu-l cunoaste pe Piscu moare sarac", scrie, pe coperta unui caiet, personajul Florin Iaru din Cel mai mare roman al tuturor timpurilor, o proza hiperrealista extraordinara, din pacate inca nepublicata. Intr-adevar, personajul Piscu cintareste destul de greu pentru poezia acestuia, fara de care imaginea poeziei "optzeciste" ar fi incompleta. Daniel Piscu ocupa cu multa siguranta un tron colorat si lucios: el, Daniel Marian Piscu este autorul de seriale al generatiei "optzeci". Poeziile sale narative cu rime aiurite si intimplari ordinare, puse pe note cit se poate de false (un volum, nepublicat fireste, se numeste Game) aduc un aer care i-ar fi lipsit generatiei daca Daniel Piscu n-ar fi fost sustinut si de Viorel Padina si Mircea Cartarescu. Nu tin minte sa fi privit vreodata vreun episod intreg de film serial, dar cred ca succesul lui Piscu la Cenaclul de Luni se leaga cumva de succesul serialelor la femei si tocmai astfel se poate lamuri oralitatea lui Daniel Piscu, mai importanta decit la orice alt poet al generatiei "optzeci", o generatie, in fond, orala, dupa cum a si declarat o mare parte dintre cei mai cunoscuti membri ai ei. Probabil e ceva care umple un gol si care-l face pe cititor sa se simta bine si -poate- superior, ori te face sa traiesti impreuna si in acelasi timp cu personajele intimplarile lor, firesti, ordinare si banale. Cu toate asemanarile cu alti poeti, cum e Alexandru Musina (prin aerul avangardist), Mircea Cartarescu sau Viorel Padina (prin rima turmentata), Daniel Piscu pina la urma e un poet singular, care - de-si stie locul - nu s-a hotarit daca sa-l ocupe sau nu, cum scria Nicolae Manolescu inca in propozitia de incheiere a postfetei cartii de debut. Desi critica literara a insistat asupra claritatii si laconicitatii lui Daniel Piscu (ca stilistica, Piscu se defineste cu exactitate in poemul cu numarul 125 al Titlul-ui poemului…: „Eu poetul ma numesc cuvint / Scriu cu gitul / Dar nu va pot oferi nici lantisoare, / / Nici margele / Podoabe gasiti la alti poeti / Nu-n versurile mele / Ma opresc aici"), adevaratul Daniel Piscu se zbenguie in poemele ludice, libertate de manevrare obtinuta cu maiestrie datorita unei rime tot atit de vioaie ca si cele din jocurile copiilor („Cind din banan s-a scuturat banana / si cind un con a aparut in pin / m-a apucat un dor de Ana / si-am inceput sa pling si sa suspin." - Cind ma gindeam la Ana), arma secreta a scriitorului Daniel Piscu. Anume aceasta rima specifica e la originea abstractionismului, umorului si ironiei (ambele de obicei duioase), vivacitatii si simplitatii poemelor lui Piscu (ultima comparabila cu cea a lui Matei Visniec, doi poeti legati si de un titlu comun - Omul care vorbeste singur, doar ca Visniec l-a dat unei piese, nu unei poezii.) Joc (asa se numeste si un ansamblu de dansuri populare romanesti din Rep. Moldova, dar si o marca de tigari - fara filtru) din Scrisorile de acasa e un poem ce-l caracterizeaza perfect pe Daniel Piscu, selectat si-n Antologia poeziei generatiei '80 de Alexandru Musina, un poem reprezentativ, care se tine anume pe aceasta hora a rimicitatii absurde si aiuritoare ce te amuza si/sau te irita. Desi atit de abstract, Joc de fapt e un poem al cotidianului, dar al cotidianului lui Daniel Piscu, nu al lui Musina, Romulus Bucur sau Florin Iaru, un cotidian psi(-scu) („Eu (lui): Te salut,/ dar mi-e frica de scut / si mai ales de sarut… / El: Nu de sabie? / Eu: Nu, am o corabie… / Tot eu: Bine, iti string mina, / multumesc ca mi-ai adus Saptamina… / (Nu mi-o adusese, / Pe unde fusese?) / Tot eu: Fara sa plec / ma inec…/ El: Bine, te salut. / Eu: Mi-e frica de lut…,/ dar fac un pas / si va las…/ Da-mi mina, / multumesc ca mi-ai adus Saptamina…/ (Si dam mina) / Tot eu: Bine, fac doi pasi / si ma lasi… / El: Bine, te salut./ Eu: Mi-e frica de slut, / dar mai intii dau un ocol / si-apoi ma duc sa ma spal… / in lighean / El: E in van…" s.a.m.d., etc.). Eul poetic din Joc se da in spectacol in citeva situatii casnice consecutive, folosind intens acelasi tip de rima, ceea ce-o face pe mama-sa sa se ingrijoreze, spunindu-i: „Te-ai cam ticnit de la un timp", banuiala ce, fie vorba intre noi, la o prima lectura ii incearca si pe cititori. Se spune ca intr-un timp Daniel Piscu asa si comunica. Daca il intreba controlorul de bilet, spunea „Eu sint student", „da, domnule student, biletul la control", zicea controlorul si auzea: „nu fac amor / domnule controlor / si n-am bilet / ca-s si poet…" s.a.m.d., jocuri de cuvinte si rima utilizata masiv si-n partea dramaturgica din Cel mai mare roman al tuturor timpurilor, citabil in intregime. Acelasi tip de poezie cu rima aiurita, intilnita si la Viorel Padina si Mircea Cartarescu, domina si textele din Aide memoire, cartea de debut (tardiv: „Probabil ca din respect pentru legenda sa, la fel cu Ion Vinea odinioara, Daniel Piscu a tot intirziat sa-si adune poeziile in volum. / O face acum, cind generatia lui (generatia 80, cum s-a intitulat singura) a dat deja un numar considerabil de carti, constituindu-si un profil propriu; si o face, in mod semnificativ, la aceeasi editura, „Litera", la care au publicat, acum aproape un deceniu, cei dintii poeti ai generatiei, aceia, cum se zicea, „influentati" de el." -Nicolae Manolescu), doar ca absurdul si absurditatea lui Daniel Piscu nu ramin deschise, ca la Padina, si nici nu se prelucreaza pina la luciu ca la Cartarescu, ci stopeaza intr-o dezlegare aproape simbolica, asa cum se intimpla si in Domnul si Doamna: „Domnul Viata, sinteti simpatic! / Doamna Moarte, va sta bine cu coc!", si nici macar nu se opreste aici („Eu poetul ma numesc cuvint / Voi scrie unde, cum si cind / Ma opresc aici?" - 237, Titlul poemului se numeste aforism), Daniel Piscu simtind o chemare de a distruge pina la capat poezia, care la inceput promitea si era interesanta si ca forma, si ca idee: e vorba de facerea in direct a poeziei (asa cum se scria si romanul pomenit, live si prin acumulare), martorii careia sint un domn si - apoi- o doamna ( cu D-uri mari, fireste). Daca ar fi asa cum crede Ioana Parvulescu - „In versurile lui Daniel Piscu nimic nu e fortat" („Contrapunct", nr. 24, 1990) - Daniel Piscu ar fi unul dintre cei mai fini poeti ai generatiei, insa pe autorul Scrisorilor… il intereseaza mai mult actiunea, momentul facerii poemului decit forma lui finala, de aceea multe dintre textele care ar fi putut iesi „de antologie", pina la urma sint ratate tocmai din cauza ca autorul forteaza, asa cum se intimpla si-n poemul in discutie, care se incheie cu un „Ce noroc! Ce noroc!" numai pentru ca „noroc" rimeaza cu „coc". Aceasta ratare a finalurilor este oarecum caracteristica generatiei "optzeci", formata la cenacluri si obisnuita sa-si ajute cititorul, care - la lectura -, asa cum mi se intimpla mie si cum li se va intimpla si acelora care nu vor avea ocazia sa-i asculte pe Piscu - Petreu - Padina - Popescu…, n-are nevoie de aceste codite lamuritoare, „puse" si de Flora - Iaru - Marin - Danilov - Cosovei…
Daniel Piscu e autorul unor poeme de un comic dezarmant, obtinut prin ridiculizarea unor probleme ce framinta oamenii & omenirea („Eu am iubit oamenii, dar mai mult omenirea" - Yan Raynis) de sute (mii) de ani , probleme general umane, ca-n Cei patru ochi ai mei, unde eul poetic se intreaba, „filozofic", „cine am fost? Cine sunt? Si cine voi fi?" sau ca-n sacrificiu, unde tinta e artistul in doua ipostaze mai mult sau mai putin ridicole, cu trimiteri intertextuale clare : (I) „e de prisos sa-ti mai spun / ca misiunea mea / era si este inca atit de grea / fiindca (in paranteza fie spus) / in acea seara simteam ca trebuie / sa mai scriu inca alte cinci poezii / care traiau in mine de dimineata / am vrut sa-i rog in acea seara / pe tatal meu si pe mama mea / sa se roage cumva pentru mine / sa nu mor inainte de a scrie" si (II) „trebuia cineva sacrificat / pe tata, pe mama, sau pe sora mea / iubita era prea departe". Cu ajutorul parantezelor explicative, Daniel Piscu mimeaza bombaneala, astfel obtinind o ironizare foarte originala a monologului interior („Dragul meu, / a facut dulceata de gutui / (pentru prima data) / o ruda ne-a vizitat / (am servit-o cu dulceata) / i-am vorbit despre viata / i-am sugerat ca e cam zaharisita / dar ca ea (cea care facuse dulceata) / mi-a facut sa-mi treaca greata / si ca e nemaipomenita. / -Da, cam zaharisita (dar e buna)..."). Absurdul ajunge la maximum in partea a doua din Scrisorile de acasa - Vederi - , unde cuvintele se leaga dupa o logica asociativa, pe care o va folosi mai apoi Gheorghe Craciun in citeva din prozele sale scurte: „Lama noua / ma taie pina la singe / ce-i drept o folosesc fara gratar / dar si puloverul e nou / si nu ma stringe / are fermuar".
Cu toata ludicitatea sa, poezia lui Daniel Piscu este biografica, in cartile sale scriindu-se biografia unei familii, ca si la Cristian Popescu, de care ne amintim si la lectura poemului Nepotelul din Aide-memoire, cind „intr-o seara s-a urcat pe o lada / si ne-a spus / taceti, vreau sa va spun / o poezie / si sa taca si strabunicii din pozele / de pe pereti", poze omniprezente la Cristian Popescu. Doar ca, daca Cristi Popescu a insistat asupra acestei teme facind din familia Popescu un mit, Daniel Piscu s-a multumit sa observe si s-a limitat sa selecteze unele intimplari si situatii familiale, apoi trebuie tinut cont si de faptul ca si mizele au fost diferite, mai ales ca Daniel Piscu avea legenda sa personala, pe care n-o mai putea darima ca sa construiasca pe ruinele ei legenda familiei Piscu. Poeziile lui Daniel Piscu pur si simplu vor sa te faca sa te simti bine. O poezie hedonista cu functie farmaceutica pentru cititor, nu se stie insa daca si pentru scriitorul care foloseste in poeziile sale foarte mult dialogul care sustine acea rima saltareata ce ar trebui - ar merita - sa se numeasca rima Piscu, rima ce-mi aminteste de ciuleandra lui Liviu Rebreanu, pina acolo incit - dupa un timp de citire a lui Piscu - as putea sustine ca eul sau poetic e un personaj din mintea lui Puiu Faranga. Pentru a intelege si a savura si mai mult „inventia" lui Piscu, care e impingerea la o limita abstractionista sau hiperrealista a rimei, poate e necesar sa transfer din Cel mai mare roman al tuturor timpurilor ironizarea acestei rime ironice:
„Al.M. (trezindu-se la ora 11, cinta): Am intrat in istorie calare...
Daniel: Pe ce? Pe cal sau magar?
Al.M.: Pe cai. Pe cai romanesti (sculindu-se): Daca nu ma crezi, poti sa mi-o belesti...",
o ironizare la prima vedere vulgara, dar personajul Al.M. foloseste arma „dusmanului", sutind mingea drept in vinclu, direct, dezgolindu-si mecanismul, rima Piscu joaca impotriva lui Piscu. Titlul poemului este aforism este o carte „dintr-o bucata", o carte experimentala care pe tot teritoriul ei isi scrie titlul, ???????????????? e scrierea acestui titlu - "Titlul poemului se numeste aforism" - , unul dintre cele doua aforisme de baza ale cartii, cel de-al doilea fiind „Eu poetul ma numesc cuvint". O carte analizata minutios de foarte tinarul Alexandru Vaculovschi ( Fara titlu, „Contrafort", nr. 4 (54), apr. 1999), din articolul caruia am sa citez un fragment care prin concizia si precizia sa ma ajuta sa economisesc spatiu si timp : „Titlul poemului este aforism se vrea un poem-volum ars poetica al lui Daniel Piscu impartit in 243(!) de parti, variante ale unui singur poem, fiecare parte completind-o pe precedenta etc., etc. pina se ajunge la titlul cartii. Pina la a 53-a parte Daniel Piscu scrie cu doar cele patru cuvinte din titlu, fiecare segment avind ca titlu de asemenea o combinatie facuta din cuvintele de pe coperta. De la 53 pina la sfirsit fiecare parte va purta numele cartii. De la 54 poemul incepe sa creasca cu un rind ce va fi prezent aproape in toate finalurile partilor/poemelor: „Ma opresc aici". De la 56 primul vers va fi acelasi: „Eu poetul ma numesc cuvint", dupa care urmeaza explicatia la persoana I, cum, despre ce, pe ce, din ce, cu ce, pentru cine, prin ce, in ce, ce scrie poetul. Aici Daniel Piscu enumera toate simturile omenesti cu care scrie („Eu poetul ma numesc cuvint / Am scris cu toate simturile / Auziti-ma (-va) (-i) / Mirosi-ti-ma (-va) (-i) / Gustati-ma (-va) (-i) / Pipaiti-ma (-va) (-i) / Intuiti-ma (-va) (.i) / Bucurati-ma (-va) (-i) (etc.) ), toate partile corpului cu care si pe care scrie (gura, ochi, ureche, nas, miini, picioare, buze, limba, par, frunte, obraji, ceafa, spate, talpi, umeri, gene, git, piept, burta, unghii), cu alte cuvinte epuizeaza toate prepozitiile care pot fi alaturate la cuvintul „scriu". (...) Titlul cartii e despre titlu, asa cum poemul e despre poem(...)." As adauga doar ca Titlul poemului este aforism are o viziune moderna despre poezie (autorul lui Fara titlu spune ca Titlul poemului este aforism e „un volum construit dupa tehnicile modernilor cu un continut postmodern"), pentru Daniel Piscu poezia nu e „de vinzare" („Totul de vinzare" - Andrej Wajda (film din 1968), Mircea Martin (prefata la prima carte a lui Cristian Popescu), Bogdan Ghiu (rubrica de revista).) si poate de aceea nici de publicare n-a prea fost, daca ne gindim la soarta bibliografica Daniel Piscu (104: „Poezia nu e o marfa"). Foarte interesant („ce ciudat, ce bizar, ce coincidenta") e si faptul ca si Cel mai mare roman al tuturor timpurilor (in manuscris de peste 20 de ani) se incheie cu „Si ma opresc, deocamdata, aici". Extraordinara aceasta obsesie scriitoriceasca, aceasta rabdare de a duce cu sine - in anii (decenii) - o idee pe care, dezvoltind-o, o purifici pina ajunge , intr-adevar, aforism. Daniel Piscu e un poet care, desi n-a prea insistat pe la edituri, a avut o altfel de abilitate decit majoritatea colegilor de generatie si si-a creat o legenda prin metoda lui Casius Clay (nu cu pumnii, prin cuvinte) scriind indeajuns de bine ca sa ma simt obligat sa citez ultimul rind din postfata lui Nicolae Manolescu. Citat: Ma simt obligat de adevarul istoric sa-l invit pe Daniel Piscu sa treaca in fata.
Am incheiat citatul.
Ma opresc aici.
Ma opresc, deocamdata, aici.

 

E-mail: revista_tiuk@yahoo.com
© Copyright pentru grafica Dan Perjovschi; Webdesign & Webmaster Viorel Ciama
Site gazduit de http://reea.net