UN Cristian, concept editorial underground
Baza de date- Autori (DUMITRU CRUDU)
I. Fisa individuala Nume:Crudu Prenume: Dumitru Pseudonim(e) literar(e): Foarte multe Data si locul nasterii: 8 noiembrie 1967 Adresa de e-mail: cru@email. ro Carti publicate(titlu, an, editura, tiraj- cand e cazul): - „Falsul Dimitrie"(poezie), ed. Arhipelag, Tirgu-Mures, 1994; - „E inchis va rugam nu insistati"(poezie), ed. Pontica, Constanta, 1994; - „Sase cinturi pentru cei care vor sa inchirieze apartamente"(poezie), ed. Paralela 45, Pitesti, 1996; - „Crima singeroasa din statiunea violetelor"(teatru), ed. Arc, Chisinau, 2001; - „Salvati Bostonul"(teatru), ed. Cartier, Chisinau, 2001;
Piesa „America unu" a aparut in Antologia piesei scurte din Europa Centrala si de Est, Milan, Italia; Piesa „Un vals de adio aproape ca in Bertolluci" a fost inclusa intr-o antologie care a vazut lumina tiparului in Botosani, Romania si intr-o culegere electronica aparuta sub egida Teatrului Invizibil din Cluj.
A fost tradus in franceza, italiana, germana, rusa, maghiara si engleza.
Premii obtinute: Premiul de debut al Uniunii Scriitorilor din Romania (filiala Brasov), 1995; Premiul de debut al Uniunii Scriitorilor din Moldova, 1995; Premiul pentru experiment al Asociatiei Scriitorilor Profesionisti din Romania, 1997 (ASPRO); Premiul doi al Ministerului Culturii din Republica Moldova, Concursul de Dramaturgie, 1999; Premiul intii al Ministerului Culturii din Republica Moldova, Concursul de Dramaturgie, 2001; Premiul Concursului de Dramaturgie din Botosani, 2001. Premiul Departamentului de tineret al Republicii Moldova 2001. Colaborari: Vatra, Contrafort, Basarabia, Tiuk ! Cenacluri frecventate: Interval din Brasov Lecturi in cenacluri, cluburi... Interval din Brasov: Debut revuistic: Calende, Pitesti, 1992 Debut in cenaclu:1992, Interval Debut on-line (reviste literare on-line): Tiuk!, 2002 Debut sonor (inregistrari Radio cu lecturi, casete audio difuzate public): Radio Iasi, piesa ACCIDENTUL… Debut underground: Astept sa debutez. Debut in volum: Falsul Dimitrie 1994 II. Topuri(1-10) : Ianus, Sandu Vakulovski, Mihai Vakulovski, Stefan Bastovoi, Iulian Fruntasu, Ruxandra Novac, Irina Sipetean, Ghenadie Postolache, Nicolae Fechete,Florin Oancea 1. Edituri: Cartier 2.Reviste literare: Vatra 3. Cartea de poezie (1990-2002)/ Teatru(1990- 2002- pentru autorii din colectia Putintica rabdare!) IV. Intrebari cu raspuns optional: 1. Ce ti se pare "in regula" in lit. romana actuala? - Cearta dintre neomoderni,postmoderni si cei tineri. 2.Ce ti se pare "in neregula"?(ce te intriga/nemultumeste/"ataca") - Ma nemultumeste si ma ataca izolarea la care este condamnat scriitorul roman si lipsa de circulatie a textelor pe care le produce. 3. Ai vrea sa traiesti din scris? (daca da, cum vezi posibil acest lucru) - Sigur ca as vrea sa traiesc din scris si ma solidarizez cu Mircea Cartarescu si propunerii pe care acesta a facut-o ca toti cei care scriu sa declare un fel de greva japoneza si sa nu mai publice sau sa apara la televiziune daca nu vor fi platiti pentru asta. Este anormal ceea ce se intimpla acum, cind meseria de scriitor a devenit una secundara, cind mai intii esti ziarist sau profesor si in timpul liber esti prozator sau dramaturg. Ar trebui sa fie invers. Din pacate insa, in cultura noastra editorul si criticul literar sint mai importanti decit prozatorul si poetul, iar regizorul este mai important decit dramaturgul. Am ferma convingere ca scrisul ar trebui sa devina o meserie rentabila care i-ar putea ademeni pe acei care vor sa faca bani. Acest lucru ar fi posibil printr-o regindire a functiilor literaturii. Ar trebui ca literatura sa ajunga din nou in avangarda realitatii. Numai in cazul acesta, in opinia mea, cartile se vor cumpara ca piinea calda. Dar aceasta nu e singura solutie. Sint cu mult mai multe, bineinteles. 4. Cum "cuantifici" performanta in literatura?(premii, nr. de cititori, statut literar...) - Performanta in literatura poate fi cuantificata dupa rezonanta experimentala, estetica si sociala a textelor pe care le scrii. Fara doar si poate ca sint si texte produse acum si care vor impusca mult mai tirziu. Premiile literare sint, de cele mai multe ori, impartite intre tot felul de grupari literare. Chiar si jocul hazardului este exclus aici. Nu este vorba neaparat despre cutare sau cutare scriitor, ci despre gasca ascunsa in spate. Poate, de aceea, premiile literare nici nu mai reusesc sa impuna operele literare si sa contribuie la epuizarea tirajului din librarii, ci numai sa conserve ierarhiile literare existente deja. 5. Ai un model de performanta? - Mircea Cartarescu, Saviana Stanescu, Alina Nelega, Marius Ianus si Sandu Vakulovski. 6.Ce ar trebui sa includa un management literar performant? - Un management literar performant ar trebui sa impleteasca munca de sociolog, producator de reclama, comerciant cu cea de critic literar. Ar trebui sa descopere numitorul comun intre orizontul de asteptare al publicului si zonele nedefrisate din literatura. V. 1. Un autoportret (in cuvinte) - Scriu teatru pentru cei plecati din Republica Moldova si din Romania. 2. Un portret al generatiei (unde si cu cine te-ai incadra) - Portretul generatiei mele se afla intr-o continua miscare, de aceea, nici nu as putea spune mare lucru despre asta. Cu toate acestea, imi plac foarte tare acei scriitori tineri care iubesc viata si oamenii din tara asta. Imi plac acei scriitori care iubesc oamenii de pe strada, chiar si daca acestia sint tilhari sau vagabonzi. Imi plac acei scriitori care si-au pastrat o anumita nebunie in ei si care nu si-au pierdut gustul aventurii. Imi plac acei scriitori care iubesc sa calatoreasca prin tara de dragul de a-l vedea la Cluj pe Sandu Vakulovski sau pe Marius Ianus la Bucuresti. Din pacate insa, asemenea scriitori sint foarte putini. VI. 1.Ce-mi doresc/propun eu ca scriitor? - Imi propun sa scriu o literatura fracturista, care i-ar putea face pe oameni sa iubeasca pina si cel mai neinsemnat orasel prin care trec sau in care traiesc. De exemplu, oraselul Cornesti din Republica Moldova. 2 Ce-ti doresc eu tie, cititorule? Ce nu ti-as dori (vreodata)? - Sa citeasca acest interviu.
|