|
Alexandru VAKULOVSKI 157 de trepte spre iad Salvaţi-mă la Roşia Montană (fragment de roman)
|
foto: m.vklvsk |
Azi am desenat în mină. După ce am alergat şi am cântat, dar doar în capul meu, fără să deschid gura, la un moment dat am simţit nevoia să mă aşez jos şi să desenez. M-am pus în genunchi şi am desenat pe jos cu degetele. Degetele zgâriau singure, eu nu ştiam ce fac. Era întuneric, dar vedeam liniile pe care le fac. Era un cilindru la capătul căruia se afla un copil cu capul în jos. Lângă el - o găleată trasă în sus de o funie. Faţa copilului era şi speriată, dar şi preocupată. - E un filon prea mic şi atunci nu are rost să muncească mai mulţi oameni. Are doar o singură direcţie, e fără ieşire. Lângă mine stătea chiar copilul pe care l-am desenat. Foarte slab şi cu piele aurie. Îmi zâmbea, dar zâmbetul lui era foarte întins, metalic. - Noi mergeam după aur, aurul era scos, iar noi rămâneam în locul lui. Cred că e un preţ bun. Dar şi ei trebuiau să plătească după asta. A întins mâinile spre mine. Degetele erau roase pe jumătate. Am întins mâinile spre el şi pentru prima oară în viaţă m-am simţit foarte uşoară, fără nici o greutate. Am şters desenul şi am alergat afară. Eram fericită. Acasă, în curte, bunica şi mama se şuşoteau. I-am adus o furcă. Şi bunica avea o furcă. La început mama, apoi bunica şi eu. Am luat-o uşor pe scara podului. Eram foarte curioasă, pentru că ştiam că acolo nu-s nici piticii şi nici Cavalerul. Când au ajuns sus şi mama şi bunica s-au oprit şi au înlemnit cu furcile în mâini. După cum mă aşteptam, nu era vorba nici de Cavaler, nici de pitici. Pentru prima oară în viaţă am deschis gura la mama şi la bunica: Dar cred că nici nu m-au auzit. Ele erau fascinate de ceea ce vedeau. În faţa noastră era bunicul, cu curul gol, trântit peste proaspăta soţie a vecinului. Tânăra vecină avea ochii daţi peste cap şi urla şi eu m-am gândit că bunicul îi face ceva dureros. Bunicul s-a uitat nervos la noi şi a continuat să dea din cur. La un moment dat curul i-a înţepenit şi tânăra femeie a urlat. Atunci bunicul s-a ridicat şi a început să se îmbrace lent. S-a apropiat de noi şi le-a tras câte-o palmă mamei şi bunicii: Tânăra femeie de-abia atunci s-a dezmeticit şi a tras rochia între picioarele ei: (...) Când ajungeam pe Dealul Cetăţii, de multe ori, după ce nu se zărea nici un om prin preajmă, începeam să aud în jur sunete asemănătoare cu tropăitul cailor, foşnetul focului şi clinchetul ciocanelor şi al nicovalelor. Din când în când vedeam umbrele cailor şi simţeam mirosul lemnelor arse. Mi se părea că cineva mă urmăreşte. Era o ţigancă bătrână, plină cu bijuterii din aur pe ea. Atunci i-am văzut şi pe ceilalţi. Câteva căruţe şi corturi. Un ţigan potcovea un cal, altul meşterea ceva din metal, ajutat de un ţigănuş mai tânăr cu foalele la vatră. Toţi păreau foarte veseli şi prietenoşi. În Roşia nu prea mai erau ţigani. În schimb era plin de ei în Gura Roşiei. - Ăia nu mai sunt de-ai noştri. Chiar dacă o parte se trag din noi. Noi lucram aurul şi argintul, ei ne fac de râs furând ţevi din combinatele părăsite... Nici măcar nu mai ştiu cum să se comporte cu metalul, ăia nu pot fi de-ai noştri... Ţiganca bătrână a scos o pipă, a băgat în ea nişte ierburi dintr-o punguţă. A tras un fum şi a închis ochii. Când fumul devenea mai consistent, chipul ţigăncii dispărea. Am tras un fum şi nu mi-am mai simţit corpul. Mi s-a făcut foarte uşor. Acum o vedeam foarte bine pe ţigancă şi pe toată şatra ei. Înţelegeam şi ce vorbesc, deşi ei vorbeau ţigăneşte. Am privit în jos, spre sat. Nu mai era la fel. Rămăseseră doar casele foarte vechi, lângă care erau altele sau nu era nimic. În schimb în alte locuri erau case pe care nu le-am văzut niciodată. Satul părea foarte viu, peste el plutea o rumoare liniştitoare. Era foarte bine şi am mai tras un fum şi i-am înapoiat ţigăncii pipa. - Încă nu mi-ai văzut nepotul?, m-a întrebat ţiganca râzând. A început să se audă un fluier în depărtare. Se vedea un bărbat în haine albe de moţ care se apropia cântând. Când a trecut pe lângă noi, am văzut că avea ochii albi, pierduţi. Sunetele fluierului îţi blocau creierii, nu te mai puteai gândi la nimic, nu mai puteai vedea nimic. După el alerga o femeie care vroia să-l oprească, dar bărbatul n-o băga în seamă. Bărbatul nu dădea nici un semn că aude ceea ce-i spune femeia. El păşea încet în continuare şi cânta, iar femeia făcea cercuri în jurul lui. - E draga de Hani, a zis ţiganca. Deşi e unguroaică, vrea să-l scape pe Iancu tocmai de unguri. Să-l ducă în Câmpeni, de unde să continue revoluţia… Dar pe el nu-l mai interesează. A trăit asta de sute de ori. Nu-l mai interesează nimic. Chiar şi când a venit împăratul Franz Joseph să-l decoreze, el a refuzat, pentru că s-a supărat că nu a fost lăsat în mijlocul nopţii să intre în cartierul lui când a înnoptat în Câmpeni. Tocmai el, Avram Iancu, cel care îl adusese pe împărat în Apuseni… Aşa că a luat-o razna, adică prin munţi cu fluierul. Şi nu mai vrea nimic altceva. Ţiganca şi-a trecut mâinile peste faţa mea. Palmele îi erau incredibil de netede şi de moi. Până să-mi dau seama ce se întâmplă, eram deja jos, în sat. Casele vechi încă mai erau, dar dispăreau odată cu aprinderea becurilor. |
Redactia: Mihail Vakulovski, Alexandru Vakulovski, Carmina Trambitas |