- Domnule Claudiu Goga, iată că Festivalul de Dramaturgie Contemporană de la Braşov a ajuns la a XX-a ediţie. Pentru această ediţie „rotundă” aţi pregătit ceva special?
- Nu, n-am pregătit nimic special, am pregătit festivalul. Eu sînt un om care nu ţine foarte tare la mode din astea, pentru că un festival de teatru e greu să facă mai mult decît să aducă spectacole bune, în plus, cred că evenimentele colaterale doar de dragul de a cheltui bani sînt inutile.
- Festivalul de Dramaturgie de la Braşov este considerat unul din cele mai bune festivaluri de gen din România. Cum aţi reuşit să-l aduceţi la acest nivel?
- Îmi place să cred că e aşa, că e unul din cele mai importante festivaluri. Mărturie stau trupele care vin an de an şi faptul că oamenii sau trupele îşi doresc în continuare să vină. Sigur că nu pot fi prezenţi chiar toţi cei care îşi doresc lucrul acesta, pentru că facem o selecţie, încercăm să aducem cele mai bune spectacole pe text contemporan care au avut premiera în stagiunea precedentă. Pe de altă parte, de multe ori se întîmplă ca spectacolele selectate de noi să nu poată veni, din motive tehnice sau de altă natură, în general programul teatrelor selecţionate nu permite. Atunci suntem obligaţi să facem un compromis, pe care încercăm să îl facem să fie cît mai mic şi de cele mai multe ori reuşim acest lucru.
În plus, fiind un festival cu premii, cred că de fiecare dată am adus în juriu oameni de calitate - şi morală, şi profesională - , care să nu intre în conflict de interese cu teatrele participante în festival şi astfel festivalul şi-a căpătat o ţinută şi de imagine, şi de moralitate, din punctul ăsta de vedere, lucru cu care nu se pot mîndri chiar toate festivalurile din ţară, din păcate. În plus, faptul că festivalul e valoros este autentificat şi de sălile pline de fiecare dată, mai ales în ultimii ani, iar afluenţa de public dă şi ea greutate unui festival de teatru. Un festival fără public nu-şi are sensul. Or, Braşovul se dovedeşte a fi un loc unde oamenii sunt interesaţi de teatru, în general, şi de festivalul de dramaturgie. Şi asta nu poate decît să ne bucure.
- Cum alegeţi piesele pentru festival?
- Facem o selecţie de care eu răspund, îmi asum lucrul ăsta. Ştiind ce se întîmplă în ţară, văd spectacolele pe viu sau pe DVD-uri şi selectez ce e mai bun ca şi spectacol de teatru, ţinînd cont de ideea asta, de a fi un text contemporan. Sigur că festivalul nu poate să fie decît oglinda anului precedent, şi în fiecare an sînt spectacole sau texte pe care unii le consideră mai interesante sau mai puţin interesante, în funcţie şi de gust. Poate că pentru unii o anume ediţie a fost mai bună sau mai rea, din punct de vedere al calităţii spectacolelor. Dar cred că toate spectacolele invitate au avut o ştachetă ridicată destul de sus. Şi asta spune că Festivalul de Dramaturgie Contemporană din Braşov e un festival important în România.
- La fiecare ediţie există o piesă de gală, asta e cea mai valoroasă piesă a festivalului sau ne recomandaţi şi alte piese pe care nu ar trebui să le pierdem?
- Aşa a fost tradiţia, am moştenit-o, şi mi s-a părut un lucru bun şi demn de continuat, ca în ultima seară a festivalului să existe un spectacol de calitate, un spectacol care să nu fie de teatru contemporan, să fie de teatru clasic. În această ediţie va veni Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti cu o montare după Cehov, în regia lui Alexandru Dabija, spectacol pe care vi-l recomand, pentru că cu siguranţă e foarte bun. Dar vă recomand toate spectacolele şi cred că dacă oamenii citesc măcar numele regizorilor şi numele teatrelor invitate o să vadă că de la nume ca Andrei Şerban pînă la tînăra Alexandra Badea sînt toate făcute de regizori importanţi din România şi teatrele invitate sînt teatre cu renume în România. Aşa că eu invit cu toată încrederea pe braşoveni la toate spectacolele festivalului. Vor găsi şi comedii, vor găsi şi drame, vor găsi şi texte care să-i pună pe gînduri, dar şi care să-i amuze, practic sînt toate genurile şi, mă rog, luate la un loc se poate trage o concluzie ce spune piesa de teatru contemporan la ora asta.
- În afara pieselor, festivalul cuprinde şi lansări de carte. E o discuţie despre piesele de teatru, unii spun că o piesă de teatru e de văzut, nu de citit, alţii – că o piesă de teatru poate fi citită ca literatură pură. Dvs. ce părere aveţi, ce e pentru dvs. o piesă de teatru?
- Eu cred că o piesă de teatru poate fi citită şi ca literatură pură, dar acest lucru e valabil doar pentru un număr limitat de cititori, pentru un public limitat. Piesa de teatru devine cu adevărat piesă de teatru în momentul cînd e reprezentată pe scenă. Dar noi, Teatrul „Sică Alexandrescu”, sîntem parteneri cu Fundaţia „Camil Petrescu” – Revista Teatrul Azi, şi am încercat de fiecare dată să lansăm în cadrul festivalului cîte un volum de teatru contemporan. Am început cu o antologie de teatru spaniol, apoi cu una portugheză şi în anul ăsta lansăm un volum cu teatru contemporan din Balcani şi una cu teatru contemporan din Basarabia. Cred că e menirea festivalului, pentru că e unic în ţară pe tema asta, să pună în valoare textul contemporan şi acest parteneriat nu poate decît să ne bucure şi sper ca el să continue. E o muncă foarte mare care se depune pentru a alege, culege aceste texte, pentru a putea fi editate şi aşa mai departe. Anul acesta, ca în fiecare an, vom face şi un spectacol lectură cu unul din textele pe care le lansăm. Am ales pentru asta un text al unui autor basarabean, Constantin Cheianu. Textul se numeşte „Volodea, Volodea”. Luni, 17 noiembrie, vom avea un spectacol lectură cu acest text la Sala Mică. Ca de obicei, cred că o să fie o întîlnire frumoasă cu publicul, urmată de discuţii despre acest spectacol. Pe lîngă lansările de carte, astea care ţin de dramaturgie, vor fi şi alte lansări de carte, făcute tot de Fundaţia „Camil Petrescu” – Revista Teatrul Azi. Sînt cărţi de teatru şi am văzut că oamenii care vin la spectacole, publicul e doritor să cunoască monografii sau istorii mai vechi sau mai puţin vechi ale unor personalităţi ale teatrului românesc. Cărţile se vînd, sînt cărţi de calitate şi ar fi fost păcat ca un eveniment de genul ăsta să nu se bucure şi de lansări de acest fel.
- Regizaţi multe piese în ţară şi aproape fiecare festival mare cuprinde şi o piesă de-a dvs., la Braşov vine ceva semnat Claudiu Goga?
- Da, o să vină Teatrul Mic din Bucureşti cu un text care se cheamă „Hamelin – legea tăcerii” de Juan Mayorga, un text şi un spectacol de care eu sînt mîndru şi sper să se bucure şi braşovenii de el. Este un text care a apărut pentru prima dată în România în volumul pe care l-am lansat noi aici, la Braşov, acum două ediţii, „Antologia teatrului spaniol contemporan”, şi este textul pe care atunci, în cadrul festivalului, l-am făcut spectacol lectură. Spectacolul acela lectură a devenit, iată, un spectacol pe scenă după cîţiva ani. De altfel, aproape toate textele din acea antologie s-au jucat, dovadă că merită munca depusă.
- În alţi ani aţi avut şi teatre din Basarabia, excepţie făcînd ediţia din anul trecut, în ediţia a XX-a vom avea vreo piesă de peste Prut?
- Din păcate, nu. Dar avem acel spectacol lectură cu o piesă de peste Prut şi un volum de cinci sau şase texte scrise de autori basarabeni. Dar nu e niciodată timpul pierdut să reluăm tipul ăsta de colaborare sau de legătură. Din păcate, anul ăsta am aflat foarte tîrziu că vom putea organiza acest festival, din punct de vedere financiar, şi atunci lucrurile au fost făcute în aşa fel încît festivalul să fie de ţinută, bine organizat, dar n-am mai avut energiile necesare să trecem graniţa, chiar dacă e foarte aproape.
- Cine va face parte din juriu în acest an? Cum alegeţi oamenii din juriu? Juriul din teatru e un fel de arbitru? Se întîmplă să fie şi ei huiduiţi?
- Cu siguranţă - ca să pornesc de la finalul întrebării – fiecare juriu îşi asumă premiile pe care le dă. Cîteodată sînt în asentimentul publicului, public specialist sau nu, cîteodată da, cîteodată nu. Dar e firesc să se întîmple aşa şi aşa se întîmplă oriunde în lume. Încerc să invit personalităţi importante ale teatrului românesc şi dincolo de profesionalismul probat în timp mă interesează şi calitatea morală a acestor oameni, probată şi ea în timp, şi cred că întotdeauna am adus oameni dincolo de orice suspiciuni de subiectivitate sau neprofesionalism. În anul acesta în juriu vor fi trei cronicari de teatru, Nicolae Prelipceanu, Ion Parhon şi Natalia Stancu, un actor, Adi Carauleanu, care e şi directorul artistic al Teatrului Naţional din Iaşi, teatru care în anul trecut a luat Marele Premiu la festivalul nostru şi un scenograf, doamna Ştefania Cenean. Deci, un juriu format, ca de obicei, din cinci personalităţi.
(3 noiembrie 2008, Braşov)
PROGRAMUL
Festivalului de Dramaturgie Contemporană Braşov, 14-22.11.2008,
ediţia XX
VINERI, 14 NOIEMBRIE
Sala Mare, ora 19.00 / Deschiderea oficială
ora 19.00 / Poker de Adrian Lustig
Regia: Alexandru Tocilescu
Teatrul de Comedie Bucureşti
SÂMBĂTĂ, 15 NOIEMBRIE
Sala Mare, ora 19.00 / Ultima femeie a señorului Juan de Leonid Juhovitki
Regia: Vladimir Granov
Teatrul Odeon Bucureşti
DUMINICĂ, 16 NOIEMBRIE
Sala Mare, ora 11.00 / Forma lucrurilor de Neil LaBute
Regia: Gelu Colceag
Teatrul “Sică Alexandrescu”
Sala Mare, ora 19.30 / Lansare de carte
Carte cu Gina Patrichi de Mircea Morariu / Fundaţia „Camil Petrescu”, Revista Teatrul Azi, 2008
Sala Mare, ora 20.00 / Jocul regilor de Pavel Kohout
Regia: Felix Alexa
Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti
LUNI, 17 NOIEMBRIE
Sala Studio, ora 11.00 / Spectacol lectură din dramaturgia balcanică actuală
Sala Mare, ora 19.00 / Retro de Alexandr Galin
Regia: Tudor Ţepeneag
Teatrul “Nottara” Bucureşti
MARŢI, 18 NOIEMBRIE
Sala Mare-foaier, ora 18.30 / Lansare de carte
Dramaturgie contemporană din Balcani, antologie de Andreea Dumitru / Fundaţia „Camil Petrescu”, Revista Teatrul Azi, 2008
Dramaturgi basarabeni de azi, antologie de Andreea Dumitru si Oana Borş / Fundaţia „Camil Petrescu”, Revista Teatrul Azi, 2008
Sala Mare, ora 19.00 / Hamelin – legea tăcerii de Juan Mayorga
Regia: Claudiu Goga
Teatrul Mic, Bucureşti
MIERCURI, 19 NOIEMBRIE
Sala Mare, ora 19.00 / Complexul România de Mihaela Michailov
Regia Alexandra Badea
Teatrul Naţional „I.L. Caragiale”, Bucureşti
JOI, 20 NOIEMBRIE
Sala Mare, ora 19.00 / Povestiri despre nebunia (noastră) cea de toate zilele
de Petr Zelenka
Un spectacol de Radu Afrim
Teatrul Tineretului, Piatra Nemţ
VINERI, 21 NOIEMBRIE
Sala Mare-foaier, ora 18.30 / Lansare de carte
Dan Jitianu şi bucuria comunicării de Ion Cazaban / Fundaţia „Camil Petrescu”, Revista Teatrul Azi, 2007
Sala Mare, ora 19.00 / Rock’n’ Roll, de Tom Stoppard
Regia: Andrei Şerban şi Dana Dima
Teatrul Naţional „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca
(coproducător: Compania de Teatru Artact)
SÂMBĂTĂ, 22 NOIEMBRIE
Sala Mare, ora 19/ Decernarea premiilor
ora 19.00 / Preţul iubirii după A. P. Cehov
Regia: Alexandru Dabija
Teatrul „Toma Caragiu”, Ploieşti
SPECTACOL DE GALĂ |