- Galeria de Arta Contemporana din Sibiu functioneaza foarte activ in ultima vreme si toti artistii care vin din tara pentru a expune aici spun ca este un loc unic. Ce o face sa fie unica?
- A functionat foarte bine anul trecut, cand Sibiul era Capitala Culturala Europeana. Au fost 27 de proiecte in galerie si spun chiar cu mandrie ca am lucrat cu artisti care dupa ce au expus la Sibiu au mers cu expozitii la MoMA, la New York, in spatii foarte importante in Austria, Germania, in Spania, in tarile nordice... A fost un succes cuantificabil foarte clar si foarte repede. Anul trecut la Sibiu au fost artistii din doua generatii din Romania - au avut expozitii, au participat la seminarii, au fost in oras foarte prezenti. Artisti din Germania, de exemplu, au fost din cele trei generatii - din generatia tanara fratii Tobias, din generatia de mijloc Jonathan Meese si din generatia matura Marcus Lupertz, deci probabil numele cele mai importante la ora actuala din Germania. Iar noi am facut expozitii in strainatate cu artisti foarte buni. A fost un sistem foarte plin de incercare pentru galerie si lucrurile au fost OK. Poate asta sa fie.
Anul acesta proiectele sunt la fel de bune, adica noi nu am schimbat nivelul. Chiar daca Sibiul nu mai este Capitala Culturala Europeana, noi vrem sa facem lucrurile la acelasi nivel. Si pana acum am reusit.
Cea mai riscanta arta
- Care sunt piedicile care apar? De ce se lovesc artistii si curatorii din arta contemporana?
- Chiar ieri a fost o discutie, si a fost o tristete pentru mine... Nu ma refer la public, publicul este foarte interesat sa vada arta timpului in care traieste. La vernisaje se intampla discutii de foarte mare calitate cu artistii care sunt mereu prezenti aici. Însa exista o mentalitate careia nu-i mai gasesc de mult rostul, in care se crede ca arta contemporana e un mijloc spre succes. Nu, arta contemporana este un mare risc, caci niciodata nu poti sa stii ce se va intimpla cu acel artist, cum va evolua, cum isi va schimba topica sau conceptul. Este cea mai riscanta arta. Si diagnosticul unui critic de arta sau al unui curator este ca e intotdeauna aproape ca o libelula prinsa in pioneza. Este intotdeauna greu si riscant, deci nu este o chestiune de succes, ci de cosmar citeodata. Apoi, exista problema aceasta ca lucrarile de arta contemporana se prezinta altfel. Display-ul este intotdeauna diferit de la o expozitie la alta. Ori, display-ul nu este unul facil, ci este foarte dificil, si nu numai tehnic... Nu-mi place sa vorbesc despre concepte si despre topica, si despre lucruri de estetica grave, nu vreau sa par pretioasa. Dar asa este, display-ul este foarte dificil in arta contemporana, pentru ca schimba raportul vizual. Vizualitatea este un lucru greu, care se intelege foarte greu si arta contemporana incearca sa-l schimbe. Ori ideea ca „trei lucrari... erau mai multi pereti goi”... Nu e asa. Ca sa ajungi la acea lucrare ai nevoie de un studiu aprofundat si lung, ca pentru o expozitie clasica. Expozitiile clasice care isi iau display-ul de la cele de arta contemporana sunt cele mai reusite!
- Cum se explica faptul ca publicul este foarte interesat, dar institutiile, de la finantatori pina la proprietarii spatiilor, au anumite retineri. În tara se tot inchid galerii de arta contemporana...
- Nu exista o educatie in privinta artei contemporane. Si exista, la fel de grav, o parere ca arta contemporana nu starneste probleme. Ori arta contemporana starneste cele mai mari probleme. Este o arta agresiva, care provoaca, socheaza uneori, pentru ca asta e rolul ei. Dar institutiile nu sunt obisnuite sa fie criticate, sa aiba socuri conceptuale. Ori artistii nu trebuie sa aiba menajamente. Sunt artistii acestui timp, este un timp grav, un timp greu, de deriva, de confuzii. Niste lucruri trebuie sa fie explicate. Chiar exista o mare tristete in randul artistilor acum, deoarece politica a devenit asa de grava si periculoasa. Sunt tari in care jurnalistii sunt impuscati pe strada. Asta a dezechilibrat lucrurile. Arta politica se face asa de greu. Mi-amintesc de timpurile de pionierat de la sfarsitul anilor 80, inceputul anilor 90. Acum lucrurile sunt foarte grave. Chiar si faptul ca artistii sunt urmarti, sunt batuti pe strada, intr-un mod in care nu credeai ca se mai poate intampla; asta iti da convingerea ca arta contemporana e foarte buna si foarte puternica, si publicul stie asta. Arta contemporana, la fel ca materialele de presa foarte bune, aduc publicul spre problemele importante ale timpului in care traieste, si lucrul acesta se simte.
Dan Perjovschi vine la Sibiu
- Ce ne rezerva acest an? Ne puteti dezvalui cateva proiecte ale galeriei?
- Dupa cele doua proiecte deschise acum, cu trei artiste din Germania care lucreaza in resedinta la Avrig - Angela Stauber, Silvia Wienefoet si Ursula Oberhauser -, si cu un proiect in galeria de la etaj, al lui Zsolt Berzsán, artist care are galeria de la Miercurea Ciuc si are chiar aceste probleme, le traieste pe viu, o sa urmeze un proiect de la Bochum, unde vor expune un coreean si un chinez, eveniment neobisnuit pentru Sibiu, pe 19 aprilie. Apoi o sa urmeze o expozitie a Getei Bratescu, una din cele mai cunoscute artiste din Romania, si este o serie pe care a facut-o la „Faust”. Încercam sa o legam de montarea lui Silviu Purcarete. Se va deschide chiar pe 29 mai, cand incepe Festivalul International de Teatru. Este apoi Florin Mitroi, un artist mai putin cunoscut, dar de la care a plecat toata generatia de artisti romani atat de cunoscuti acum in lume, de la Gorzo pana la Suzana Dan. Sunt toti elevii lui, iar Florin Mitroi a reusit sa redimensioneze pictura in Romania. O sa fie apoi cateva proiecte despre stil si moda. Vom lucra cu Lucian Broscatean, care are prezentari de moda la Chanel, lucreaza cu mari case de moda si este un artist care s-a nascut la Sibiu. O sa fie apoi tot un proiect de moda cu Olivia Mihaltianu si Rozalb de Mura, care lucreaza mult cu fotografia de moda... O sa fie o expozitie de pictura a unui cunoscut artist de la Cluj, Marius Bercea. Iar anul se va incheia cred eu aproape mai spectaculos decat 2007, cu expozitia lui Lia si Dan Perjovschi, expozitia care a fost in America si o sa inceapa traseul in Romania cu Sibiul, caci ei amandoi sint din Sibiu. Am incercat in acest an sa readucem in discutie scena artistica din Sibiu, chiar asa insailata cum este ea, dar cu speranta ca vom lucra mult mai bine cu artistii tineri sibieni si sa ii ducem spre un alt tip de parcurs.
Foto
cu Liviana Dan si expo contemporana: Veronica D. Niculescu |