Un popor sanatos - Un viitor luminos tarii! Interviu cu Igor Cobileanski, regizor de film, realizat de Vlad Bolocan
|
||
VIDEOCLIP - Cind ai filmat primul tau videoclip? Ai avut probleme, din experienta ta legata de videoclipuri (si nu doar), cu oameni care se considera superstaruri si se comporta ca atare? Marcel Bostan, liderul Alternosfera, e cunoscut ca un rebel veritabil. Cit de usor este sa lucrezi cu un rebel? In ce masura reprezita videoclipurile ideile trupei si ale tale? Daca ai regiza un lung metraj si ti-ar ramine timp liber, ai mai face videoclipuri? - Primul videoclip l-am filmat acum 10 ani. Pe atunci lucram impreuna cu Marin Turea la o emisiune destul de populara printre tineri - Rock Vagon. Proiectul era legat de muzica alternativa din Moldova. Multe formatii destul de populare astazi, precum Zdob si Zdub, Gindul Mitei, The Snails, Axident, au aparut pentru prima data pe ecran datorita acestei emisiuni. Politica Rock Vagon era sa prezentam doua videoclipuri autohtone in fiecare editie. Asta si faceam. Cu multi dintre "incepatorii" de atunci mai colaborez si astazi. Probabil din acest considerent, intre noi, relatia regizor - muzicant este una sanatoasa, ce se bazeaza pe incredere si profesionalism. Am avut si "talente" cu fitze in cadru. Nu zic nu. Mai ales dintre cele ce fac pop sau muzica usoara. Uneori e o catastrofa sa muncesti cu ele. Cu Alternosfera, din punctul meu de vedere, se lucreaza excelent. Ei imi ofera toata increderea si asta ma face sa fiu "prezent" in clipurile lor. Spre regret, nu toate formatiile sau interpretii procedeaza la fel, din care cauza, unele videoclipuri semnate de mine aproape ca nu ma reprezinta. Asta e. O solutie ar fi lansarea unui lung metraj. As avea mult mai putin timp pentru clipuri muzicale, deci si mai selectiv in productia video. PUBLICITATE - Cum te simti, ca regizor, in postura creatorului de publicitate? Cit de adecvat este un regizor pentru acest rol? Cind te ocupi de reclame faci tentative de a adauga o doza de ”artistic” spoturilor? - Publicitatea e o modalitate sigura de supravietuire, iar "artisticul", de cele mai dese ori, este calculat de agentiile cu care colaborez. Mai incerc sa bag si eu niste "strimbe", dar nu reusesc de fiecare data. Mica problema e ca atunci cind filmezi un spot publicitar, acesta trebuie sa placa tuturor, pe cind un filmulet este important sa-ti placa in primul rind tie. BECURI De ce ai turnat filmul ”Cind se stinge lumina”? Consideri filmul un manifest? Ce s-a schimbat ”din mers” in timpul realizarii si ce a ramas neschimbat? Citi te-au intrebat daca faza cu becul este adevarata? "Cind se stinge lumina". Nu stiu daca e neaparat un manifest, dar o usoara radiografie a societatii moldovenesti tot poate fi. Chiar daca povestea e universala si poate fi amplasata in oricare tara a estului Europei si nu doar. Filmul, de la scenariu pina la proiectie, este la fel. Nu s-a schimbat nimic din dramaturgia lui pe parcursul filmarilor. Doar finalul. Cine va avea ocazia sa citeasca scenariul pe Liternet, va observa ca initial filmuletul se termina cu multimea de oameni cu becuri in gura, iar de asupra lor pe o pancarda rosie scrie: "Un popor sanatos - Un viitor luminos tarii!" Am renuntat pina la urma la pancarda. Este adevarat ca unii, dupa vizionare, au tentatia sa repete trucul cu becul. Nu-i sfatui. De fapt, este interesanta aceasta continuitate si transpunere in realitate a actiunii din film. Intr-un fel, putem spune ca filmul nu s-a terminat odata cu aprinderea luminii in sala cinematografului. CABLURI - A aparut pe internet si cel mai recent film al tau, ”Sasa, Grisa si Ion”. Care sint primele reactii? Chiar daca diferit, ai mers si aici pe ideea prostiei. A devenit evocarea prostiei o tendinta in productiile tale? In ce a constat relatia de lucru, la acest proiect, cu regizorul Gagiu? Intentionezi sa participi la festivaluri cu acest film? - "Sasa, Grisa si Ion" e un scurtmetraj pe care am avut ocazia sa-l filmez imediat dupa "Cind se stinge lumina". Nu m-am gindit la evocarea prostiei ca tendinta a mea in filmele pe care le fac. Pentru mine important este sa fac ceva care sa ma reprezinte nu doar pe mine, ci si mediul in care traiesc, din care cauza oamenii pe care ii vad zi de zi, calitatile lor, interesele, pot fi vazute si in lucrarile pe care le fac. Aceasta tendinta a mea de a oglindi realitatea inconjuratoare prin prisma glumei, a bancului, a sesizat-o, banuiesc, si Valeriu Gagiu, care a facut foarte mult pentru aparitia scurtmetrajului. Ii multumesc pentru acest lucru. Cred ca in anul ce urmeaza filmul va avea o buna participare la festivalurile de film si increderea ce mi-a acordat-o lansind filmul in productie va fi rasplatita. DIVERSE - Ce proiecte urmeaza sa asteptam de la tine? Se numara printre acestea si vreun proiect comun cu Thomas Ciulei? - Acum sint in faza de scriere a unui scenariu pentru un scurtmetraj, care sper sa fie gata in primavara ce vine. Am citeva oferte de finantare pe care urmeaza sa le discut in cel mai scurt timp. In paralel, lucrez la scenariul unui lung metraj. Nu vreau sa vorbesc foarte mult despre ce e vorba, dar cred ca spectatorul se va delecta serios cu o comedie romaneasca buna. Cind scenariile vor fi gata am sa i le prezint si lui Thomas Ciulei. Mi-ar placea sa gaseasca in ele ceva interesant. Deocamdata colaborarea mea cu Thomas se limiteaza la promovarea "Cind se stinge lumina". Anul ce urmeaza trebuie sa fie unul al festivalurilor, pentru filmulet. - Ce parere ai despre noul proiect al Planetei Moldova, cel cu postul de televiziune on-line? Nu te atrage ideea de a plasa unele dintre productiile tale acolo? - Am descoperit LiberTV intimplator. E un proiect caruia, sincer, ii doresc succes. Respect pentru Braghis si Micleusanu. Cred ca plasarea filmelor mele pe LiberTV e o idee ce o vom discuta mai tirziu. (sept. 2006) |
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com Redactia: Mihail Vakulovski, Alexandru Vakulovski, Carmina Trambitas, Dumitru Crudu, |