Interviu cu Igor Cobileanski Time Out Bucuresti (www.timeoutbucuresti.ro)
|
||
Igor Cobileanski a trecut granita alaturi de un alt foarte important proiect al “Republicii” – Zdob si Zdub. Daca ei au venit sa “bata tare”, el le-a asigurat imaginea, a dublat cat se poate de eficient hardcore-ul “moldovinesc” cu un pachet de videoclipuri perfect psihedelice, “melanjate” in stil, cu umor si relaxare. Desi a terminat regia de film in Bucuresti in 1995, Igor a stat departe de miscarile anemice si disparate din cinematografia de atunci din capitala, a preferat sa se retraga, sa joace in cateva filme, sa-si puna pe picioare o casa de productie, sa faca publicitate (si sa ia premii pentru asta), si intr-un final sa-si lege numele de formatia Zdob si Zdub, prin semnarea tuturor videoclipurilor lor. Acestea au plasat formatia pe primele locuri in topurile video din Romania (un exemplu este premiul MTV Romania pentru cel mai bun videoclip al anului 2003, acordat clipului “Doina haiducului”). De ce se vinde bine Zdob si Zdub? Zdob si Zdub a reusit prin stralucitul melanj al accentelor etno, hip hop, si rock. Lucru pe care nici o trupa romaneasca nu l-a facut. In acest sens sunt primii nu doar in Romania, ci chiar si in Europa. La toate astea se mai adauga si munca de zi cu zi. Formatia repeta zilnic, vine in sala de repetitie ca la serviciu, nu ca la o distractie sau o intilnire intre prieteni si amici, cu fete, bere si palavre. Lucrati cu ei la scenariile videoclipurilor, pentru a pastra “unitatea creativa” intre clipuri si muzica? Munca cu Zdobii de fiecare data este diferita. Uneori vin ei cu idei, alteori ma lasa pe mine sa gindesc si sa fac ce consider ca e mai bine. Acum finalizam un proiect destul de complicat, “Hora Cosmica”, in care sunt implicate mai multe structuri, Zdob si Zdub propriu zis, un studio de animatie de la Moscova, si casa de productie Brio de la Chisinau. Ati mai lucrat cu alte trupe in afara de Zdob si Zdub? Colaborarea, cum am mai spus, e diferita de la caz la caz. La capitolul clipuri muzicale, as mai aminti de Alternosfera, formatie care este mai mult sau mai putin cunoscuta in Romania. Cu ea am facut doua clipuri. “Wamintirile”, care a facut trupa vedeta, si recent “Orasul 511”, care va aparea pe posturile muzicale in curand. Alti interpreti sau formatii cu care am colaborat sunt mai putin cunoscuti in Romania, iar despre ei vom vorbi alta data. Ne-ati demonstrat o forma de exprimare foarte speciala prin videoclipuri. Aveti un scurt-metraj deja “iesit la public” (“Cand se stinge lumina”) si altul in post-productie (“Sasa, Grisa si Ion”). Va mai doriti lung-metraj? In ultimii 10 – 15 ani, productia de film in Moldova s-a confruntat cu o grava criza, peste care, se pare, abia acum va trece. Putem asemana aceasta situatie incerta a cinematografiei in Moldova cu perioada anilor ‘90 – ‘95 in Romania, cand, in mare parte, spectatorul viziona doua sau trei productii pe an, de proasta calitate dramaturgica, cu destule probleme tehnice, si cu subiecte sau tematici ale epocii ce nu lasau loc pentru indiferenta creatorilor de orice gen, nu doar cineastilor – subiectul number one fiind Revolutia Romana. Pentru un lung-metraj ati alege locatii, actori, povesti legate de Republica Moldova sau de Romania? Exista un scenariu de tragi-comedie care poate fi usor realizat si nu necesita investitii financiare de proportii. Povestea e universala, din care considerent se va putea filma oriunde. Poate mai mult in Moldova, unde locatiile, echipamentul si productia sunt mai ieftine. As prefera actori de pe ambele maluri ale Prutului, dar asta se va vedea mai tarziu. |
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com Redactia: Mihail Vakulovski, Alexandru Vakulovski, Carmina Trambitas, Dumitru Crudu, |