Mihai Vakulovski
Cenzorship la Tranzit House, voila!

Alexandru Vakulovski
Clujul alternativ

Mihai Vakulovski
Cenzorship la Tranzit House, voila!

Între București(Sălăjan)ul care, cel puțin pentru jumătatea următoare de an poate fi pus între ghilimele și Brașovu (Răcădău)l care, măcar încă jumătate de an, n-are dreptul să fie altfel decît frumos, mi s-au strecurat 3 zile ca 3 nopți din "O mie și una de nopți", pe care n-am citit-o chiar toată tocmai fiindcă au citit-o toți, zilele Fundației Tranzit (President - Csilla Konczei, coordonator de proiect - Tincuța Pârv), care au avut loc la Cluj, între 27 și 30 septembrie inclusiv, la Casa Tranzit, sediul vechi al fostei sinagogi, un spațiu non-convențional foarte fain, care crește chiar din malul rîului Someș. Tema discuțiilor și prezentărilor, traduse live și concomitent în limbile franceză, engleză și, cînd era cazul, română: Cenzura. Trei zile în care n-am avut timp nici pentru fotbal, în care s-au întîmplat neașteptat de multe chestii culturale deosebit de interesante, care, trebuie să recunoaștem, ar fi putut umple lejer un an, sau chiar mai mulți (să zicem 3). Trei zile ca trei ani, dar care au trecut ca unul din performanțele de-colo, ca unul din manifeste, ca unul din filme. Repede. În prima zi, după întîlnirea cu poetul francez Bernard Noel, Alexandru Antik și-a prezentat, cu o doză destul de mare de miserupism, 6 din cei 12 discipoli de-ai săi, ceilalți 6 pe parcurs abandonînd, din diferite motive, lucrările începute. Cea mai memorabilă și mai bine realizată dintre ele mi s-a părut cea a Nitei Mocanu, "Interogatoriul", un film în care autorul-personaj răspunde, după o lungă perioadă de timp, la aceleași întrebări obsesive, repetate & repetate. Apoi, înainte de masa de la hotelul "Victoria", unde am fost cazați, s-a exhibat, fotografic, Radu Afrim, comentat, la fel de exhi-, de prietenul său Cristian Preda. Vineri și-a prezentat proiectul, intitulat "Writer's Black", jurnalistul și artistul din SUA/Germania (deci se poate) Sheryl Oring, fotografii compuse din mașini de scris, care mi-au plăcut foarte mult, în special cea în care o grămadă de mașini de scris sînt închise între gratii de oțel, și care mi-a amintit imediat de "Moartea mașinii de scris", eseul lui Mircea Cărtărescu. Apoi io (J), Mihai Vakulovski, am prezentat, în stil kît se poate de avangardist, manifestul număoftikismului, care a venit ka o demonstrație a lipsei orikărui tip de cenzură, inklusiv internă (sau interioară), iar scriitorul Alexandru Vakulovski, adică Sandu, a povestit despre temele tabu ale războiului din Afganistan și a citit cîteva scrisori trimise de-acolo de către Serghei și Tolea, doi veterani ai acestui război, împrăștiindu-i pe jos - de rîs - pe participanții colocviului. Iar seara am prins și o parte din concertul celora de la KUMM, numit "Apocalipsa după Marta", după cartea cu același nume al Martei Petreu, cu Marta Petreu în "sală", care, în încheiere, ca și ceilalți, i-a aplaudat. Sîmbătă s-a vorbit despre cenzura socială, cenzura culturală, seara încheindu-se cu interviul, în direct și fără nici un fel de înregistrări, al scriitorilor francezi Bernard Noel și Olivier Apert, evenimentul zilei și, se pare, al întîlnirii, fiind, totuși, filmul rusului Oleg Mavromatti, prezentat de Boryana Dragoeva, artistă (tînără) din Bulgaria. Doctorul Nicolae Constantinescu a povestit despre una din fețele necunoscute ale revoluției din1989, revoluția văzută prin ochii unui medic, el fiind hirurgul căruia-i aduceau răniții și împușcații. Toți erau împușcați din spate sau dintr-o parte, Nicolae Constantinescu amintindu-și multe cazuri reale, multe dintre ele prezentate pe un ecran, istoricul și scriitorul Marius Oprea spunînd că Nicolae Constantinescu i-a salvat cu adevărat pe acești oameni, refuzînd să-i dea pe mîna Securității, care-i căuta prin spitale. Mircea Toma, jurnalistul de la "Academia Cațavencu" a vorbit despre cum politicienii (se) folosesc (de) mass-media, manevrînd astfel, în special prin tv, populația, și despre reclama ca mită. Poți să închizi gura ziaristului prin cel puțin două metode: îl dai în judecată sau dai reclamă la ziarul unde este angajat și astfel ziaristul trebuie să tacă, "e liniștit", fiindcă patronul ia banii și nu-i permite să scrie împotrivă. Marius Oprea s-a oprit la cenzura politică, Ovidiu Pecican - la cenzura universitară, Ruxandra Cesereanu - la cenzura literară, pornind de la primele ei două cărți, Ion Mureșan și-a amintit de cenzorul revistei "Echinox", care a dat poezii de-ale sale la revistă și, cînd aceste poezii au ajuns la el, le-a respins, în calitatea sa de cenzor. Deci, ca poet, poeziile mergeau, ca și cenzor, însă, aceleași poezii, ale sale, nu mergeau! Profesoara Konczei Csilla a prezentat un film care a trezit o discuție aprinsă despre securitatea și securiștii de ieri și mai ales de azi. Personajul central al filmului lui Oleg Mavromatti, "Bastarzii", e un novîi russkii, un tip din stratul de jos al mafiei rusești, după cum dă el de înțeles, de fapt un rus tînăr obișnuit, ultranaționalist, neo-ortodoxist, neo-rasist, neo-fascist, care, în timp ce bea, bere, vodcă, etk, - bea tot timpul - , povestește, povestirile sale trecînd în cadre documentare. Zice că icoana îl apără de sifilis, SIDA, îi povestește asta unei gagici de lîngă el, o tipă despuiată, pe care o întreabă dacă e credincioasă și dacă știe rugăciuni - nu, - o învinuiește că e pro-cecenă, o bate și o pune să se roage cu el, îi dă la muian, apoi - și muie, astfel demonstrîndu-i totodată, în direct și pe viu, cum icoana îl salvează de bolile venerice. Despre ofițerul rus care violează copii ceceni, - scene absolut oribile și groaznice. Despre prostituata pe care o omoară și o aruncă din mașină, apoi coboară și o violează, "că doar am plătit bani, nu?", o dezmembrează și o îngroapă, zice că nu vrea să facă bulău din cauza unei tîrfe, care e "nu-i așa, ca un animal". I se jeluie ghicitoarei-vrăjitoare că îl părăsesc toate femeile, o întreabă de ce, isterie, apoi o întinde pe masă și i-o pune, prin spate, ca să zic așa, dragostea lor terminîndu-se cînd ea îi cere un celular, - el o bate, - ca și pe celelalte, și ea, ca și celelalte, - îl părăsește. Foarte folosit slendul rusesc, tradus f bine în cel american, scene ultra-tari, porno, violență, violuri, sex, alcool, monolog, monologul ca viol, monologul violent și violator, monologul "exterior". Combinații diabolice între toate acestea: religie - sex - Patrie - Dumnezeu -, toate duse la limită. Filmul se încheie cu "THE ??????", a fost vizionat în Kiev, Minsk, Moscova și prin Bulgaria, în Cluj fiind prezentat doar fragmentar, iar autorul a trebuit să părăsească Rusia, nefiind, bineînțeles, prezent la zilele fundației "Tranzit", de unde, nu-i așa?, băieții l-ar fi putut lua ca din oală. Un estonian, care arăta tuturor pașaportul lui de estonian, de parcă ar fi fost de marțian, și povestea că al său costum e din Londra, și despre care cu toții am hotărît că e, vorba unui fost consilier prezidențial, un bou, deci acest estonian cu care ne-am nimerit, la întoarcere, în același compartiment și care, cum să nu vă zic, ne-a cîntat și imnul URSS-ului, iată, pe mai multe limbi, ăsta zicea că acest film "nu e adevărat", doar el a fost în Rusia și n-a văzut așa ceva. Însă, pielea de găină produsă de acest film e tocmai din cauza veridicității, filmul fiind "ca-n viață", și tocmai asta te îngrozește cu adevărat. Interviul celor doi scriitori francezi, care a urmat filmului, a fost probabil mult mai scurt decît se preconiza, fiind mai mult despre rolul negativ al noilor tehnici - computer, internet, chat, celular, etc. Bernard Noel a schimbat cenzura în senzură - cenzura sensului, privarea de sens, noua formă de cenzură. Că informația circulă atît de repede încît își pierde sensul. Și că cenzura funcționează prin intermediul mass-mediei, în special al televizorului, care acționează asupra corpului uman - ochii și celelalte. Și că aceste aparate, televizoarele, sînt puse în cele mai intime locuri: nu ne-am dat seama că un aparat totalitar prin excelență poate fi adus de noi înșine, cumpărat chiar de noi, la noi în casă. Tv-ul cere și aduce pasivitate, iar cenzura economică instalează în interiorul nostru societatea asta cu două viteze, zicea Bernard Noel, cu care am făcut fotografii, la dorința lui, împreună cu Sandu, Ion Mureșan, Marius Oprea și Apert Olivier, discuțiile din afara casei "Tranzit" fiind la fel de interesante și importante, acolo evidențiindu-se prin șarm, eleganță sau arta povestirii (ARTÂ - Dan Perjovschi), cel puțin în cercul nostru, Marius Oprea, Peter și Csella Eckstein, Ovidiu Pecican, Ion Mureșan și, fragmentar, Vasile Ernu, Irina Cios sau Nicolae Constantinescu, dar aceasta e o temă aparte, care, se înțelege, și-ar merita spațiul, în aceleași proporții ca la Cluj, mai spre seară și mai la o cafea sau un pahar de vin, sau palinha, vorba estonianului. Ceea ce vă dorim și vouă.

Alexandru Vakulovski
Clujul alternativ

În mai '99 când au avut loc primele zile ale Fundației TRANZIT mai locuiam încă în Cluj. Clujul mi se părea un oraș în care nu se întâmpla nimic. O liniște ce te lovea în cap, pe stradă - trecătorii cu un mers tărăgănat - parcă nimeni nu avea nici o grijă, nici o treabă. Și acel no, bine care ar putea fi afișat chiar în gară. Orașul părea că se schimbă doar în zilele când Naționala mai avea vreun meci și toți se îmbătau de tristețe sau de bucurie. În rest, se părea că din evul mediu Clujul a intrat în nirvana și nu are de gând să revină vreodată în starea de veghe.
În timpul zilelor Fundației TRANZIT am văzut un Cluj alternativ. Un Cluj în care se întâmplă ceva. Atunci i-am cunoscut pe Peter Eckstain și Csilla Könczei - organizatorii primelor zile ale Fundației TRANZIT. Deși încă de atunci erau invitate numeroase personalități (nu numai din Cluj, nu numai din România) zilele Fundației TRANZIT îmi aminteau atunci (și lucrurile nu s-au prea schimbat nici acum) de o acțiune culturală underground sau de o manifestație avangardistă. În 1 rând sediul - o sinagogă părăsită pe strada Barițiu, chiar pe malul Someșului. O atmosferă care parcă iese din cotidian. O sinagogă în care orice ai face te simți în casa lui Dumnezeu. O liniște combinată cu zgomotul apei ce se/duce. Apoi acolo se întâmplă ceva, chiar ieșit din comun. Performance, teatru, literatură, arte vizuale, no bine - cultură. Ceva neobișnuit pentru Cluj, nu pentru că acest oraș nu ar avea cultură, ci pentru că personalitățile sunt în Cluj oarecum la distanță între ele, parcă se tem să nu strice liniștea dacă se vor întâlni.
Anul ăsta m-am bucurat mult să mă întorc în Clujul meu underground. Orașul pe care îl iubesc. Clujul în care nu se întâmplă nimic îmi provoacă doar greață. În orașul de sub Tâmpa era Berarul (are și Brașovul 2 sărbători care mai dezmorțesc atmosfera - Berarul și Cerbul de Aur, și atunci plouă - vorba lui Daniel Pișcu). Am făcut cu Mihai 1 litru jumate de cafea, am urcat în tren. Eu fumam țigară după țigară la geam. Mihai citea ProSport. Am mers direct la fosta sinagogă unde A. Antik prezenta câteva performance-uri create de studenții din Cluj.
Tema zilelor Fundației TRANZIT - Cenzura - a fost un examen și pentru cei invitați. E absurd să vorbești despre cenzură autocenzurându-te, ceea ce noi, cei din Est ne învrednicim totuși să o facem, chiar și în timpul liber. Era interesant de urmărit cum locurile cele mai întunecoase și dureroase ale memoriei se deschid în poze, filme, discuții, eseuri. Ruxandra Cesereanu și-a amintit cum a fost cenzurată la primele cărți; Ion Mureșan a vorbit despre stupiditatea cenzorilor (unul a dat poezii la Echinox și apoi ca cenzor le-a respins); Ovidiu Pecican ne-a demonstrat că și cenzura nu e invenția zilelor din perioada comunistă și că ea mai există și acum; Csilla Könczei după ce ne-a prezentat un film despre victimele Securității a invitat la discuție pe Marius Tabacu - un personaj din film. Uneori veridicitatea celor văzute pe ecran ni se pare suspectă. Acum am avut ocazia să întrebăm, să vorbim, să ne convingem de cele văzute/auzite pe ecran. Viața ai intrat în film și a ieșit iarăși în viață. Filmul lui Oleg Mavromatti (Bastards) - regizor rus refugiat în Bulgaria din cauza peliculei - ne-a convins că nu suntem deprinși cu realitatea în care trăim. Că preferăm să închidem ochii când avem în fața noastră lucruri neplăcute. Mulți au ieșit din sală - când undeva nu funcționează cenzura, funcționează autocenzura. După ce Sheryl Oring a prezentat slaiduri Writer's Block cu mașini de scris în cuști, Mihai Vakulovski a citit un manifest - număoftikismul. Un manifest care propune o alternativă a culturii scrise în combinație cu realitatea, cu oralitatea, care era în aer - vorba lui Mihai - care scoate mașina de scris din cușcă. Ultimele cuvinte din manifest au fost Gata!, și am fost surprinși să observăm la pauză scris cu spray pe treptele de la ieșirea din Casa TRANZIT: GATA. Formația KUMM cu actrița Ramona Dumitrean au creat un show Apocalipsa după Marta după poemele Martei Petreu. Iarăși am fost surprinși de faptul că granițele dintre arte (și realitate) nu sunt atât de impenetrabile. La sfârșitul zilelor Bernard Noël a fost intervievat de Olivier Apert - despre limitarea intimității de către tehnologie. Astea și atâtea altele pe care nu le-am povestit aici (cred că le povestește Mihai) s-au întâmplat pe 27, 28, 29 septembrie la Casa Tranzit.
Cenzura e vie, e printre noi, în noi (aproape ca Lenin!). A fost minunat că zilele Fundației au avut loc la Cluj - unde anumite teme se vreau/recomandă de trecut în tăcere. Cum ar fi drepturile minorităților, nazzismul - chiar dacă se numește altfel sau în alte feluri.
3 zile minunate în Cluj. Privind Someșul din Casa TRANZIT, întâlnindu-mă cu prieteni, făcându-mi prieteni noi.
La întoarcere am mers împreună cu Mihai, Marius Oprea și Irina Cios. Marius ar putea să scrie romane doar din biografia sa - oricum pentru majoritatea li se va părea ficțiune. Poet, ziarist, ex-consilier prezidențial, arheolog și multe altele. Timpul a trecut foarte repede. Am ajuns în Brașov. S-a terminat o poveste. Zilele Fundației TRANZIT mă vor face și mai nostalgic când îmi voi aminti de Cluj. Orașul dragostei și furiei mele.

E-mail: revista_tiuk@yahoo.com
© Copyright pentru grafică Dan Perjovschi; Webdesign & Webmaster Viorel Ciama