Nicolae Manolescu
Cartea poate să fie chiar o mare iubire
Mulțumesc pentru aplauze-nu e campanie electorală, am renunțat la asta
demult. Îmi dați voie să mă așez
Doamnelor și domnilor, nu știu exact dacă am să reușesc să vă spun ceva
care să corespundă spiritului unei biblioteci. Sigur că normal ar fi ca,
într-o bibliotecă, și într-una purtînd numele lui Barițiu, să vă spun
că lucrul cel mai important din viața noastră lipsită de foarte multe
este cartea; și-am să vă spun că nu e adevărat. Cartea e departe de a
fi lucrul cel mai important din ceea ce ne privește, din ceea ce ne înconjoară.
Nu, cartea are și ea totuși rostul ei și am să-ncerc să spun cîteva cuvinte
în privința asta, dar mi s-ar părea o exagerare să spun că n-am putea
să trăim fără cărți. Pot să vă garantez tuturor celor care citiți cărți
că sînt oameni foarte mulți care trăiesc bine mersi fără să citească nici
o carte și am unele informații că trăiesc mult mai bine decît dumneavoastră,
încît nu e deloc obligatoriu să credem că n-am putea să trăim fără cărți;
ba da, am putea să trăim foarte bine și de multă vreme se trăiește foarte
bine fără cărți. Asta poate să sune puțin strident în urechile lui Gheorghe
Barițiu care ne ascultă, un personaj care-mi este la fel de familiar ca
și dumneavoastră, fiindcă în toată adolescența mea, la Sibiu, cum ieșeam
din casă dădeam cu ochii de statuia lui Barițiu din fața "Astrei", loc
care era cît pe ce să-mi devină istoric după revoluție, fiindcă avusesem
o înțelegere cu un cunoscut scriitor și filosof român stabilit la Paris,
Emil Cioran, cum că a treia zi după moartea lui Ceaușescu, dacă nu-nviază,
să ne-ntîlnim în fața statuii lui Barițiu de la Sibiu. Știți cum a fost
în zilele revoluției, cei mai puțin tineri, fiindcă cei mai tineri nici
nu mai știu despre ce revoluție vorbim. Nu ne-am întîlnit, bineînțeles,
nici Cioran n-a ajuns la Sibiu, dar nici eu n-am ajuns la Sibiu. Și văzîndu-l
astăzi pe Barițiu în timp ce veneam încoace, mi-am adus aminte și de rolul
pe care Barițiu l-a avut în propaganda pentru cartea românească din Ardeal.
Spuneam că nu-i obligatoriu să citim. Acuma, eu am o vorbă, cînd mă întîlnesc
prima dată cu studenții mei, din păcate nu din anul I, ci din ani mai
mari, pentru că așa este norma mea didactică; le spun că nu e nici o nenorocire
dacă nu citești, că poți să fii un om inteligent, poți să fii un bărbat
bine și o femeie frumoasă, poți să faci și copii, poți să trăiești bine
mersi pînă la adînci bătrînețe fără să citești, dar dac-ai venit la facultatea
de litere sau de filologie, cum se spunea pe vremuri, atunci e bine să-ți
placă să citești, căci dacă nu-ți place e o adevărată nenorocire. E mult
mai greu să citești dacă nu-ți place decît să dai la sapă. La sapă te
mai descurci, mai transpiri, da' te descurci. Dar dacă nu-ți place să
citești și faci o facultate sau o meserie din asta, care presupune lectură,
asta devine insuportabil de la un punct înainte. Sigur că am putea să
ne gîndim că, la urma urmei, dintre cîte animale a lăsat Dumnezeu pe pămînt
omul e singurul animal care citește. Asta ar fi o înnobilare, într-un
fel, a cărții,
a omului
Da' animalul acesta, după ultimele statistici,
nu citește decît cam în proporție de 80-90%, iertați-mă: 10-20%. 80-90%
din animalele numite oameni nu citesc. Și, totuși, două probleme îmi pun
eu de fiecare dată. Una este cum să ne explicăm că, într-un procent atît
de mic, totuși ne încăpățînăm să citim și să facem din carte - cum spune
titlul conferinței mele pe care trebuie să recunosc că eu l-am dat - cartea
poate să fie chiar o mare iubire; cum se face în condițiile astea că reușim
să găsim în carte o asemenea iubire, și-n al doilea rînd, ce să ne facem
cu cei care nu citesc? M-am gîndit de foarte multe ori cum putem să-l
facem pe un surd să asculte "Păstrăvul" lui Schubert sau Concertul nr.
21 pentru pian de Mozart sau, știu eu, Simfonia a VII-a de Beethoven.
Cum să-l facem să asculte, pentru că n-avem nici un mijloc să-i explicăm
surzeniei cum sună concertele, simfoniile sau cvintetele pe care le-am
pomenit. Cum să facem să explicăm cuiva care n-a citit, căruia nimeni
nu i-a spus nimic despre cărți, că totuși merită să citești. Și m-am gîndit
la lucrul acesta cu atît mai mult cu cît, făcînd în viața mea și cîteva
manuale școlare, mi-am pus problema cum să-i facem pe copiii cei mai tineri,
începînd de pe la 12-13 ani (cînd se poate spune că citesc), cum să-i
facem să citească; și mi-am dat seama că n-avem foarte multe metode verificate-așa.
Să-i punem să citească și ei să ne asculte. Dacă le spunem "Citiți ca
să vă instruiți!"
Și la ce bun să ne instruim, adică la ce ne trebuie
chestia asta? N-are nici un rost; cine știe ce plictiseală didactică o
fi și instrucția asta? Dacă le spunem "Citiți ca să aflați cîte ceva despre
ceea ce n-aveți cum să știți, că viața este scurtă?" Ce poți să-i spui
unui copil de 16 ani că viața-i scurtă? Pentru el viața este infinită,
abia de la 20 în sus își dă seama că-i scurtă și de la 30 - că e foarte
scurtă și pe la 40 - s-a terminat. Nu, nu, nici unul din astea nu este,
nu constituie un argument.
Cît despre la ce e bună cartea, de literatură, de exemplu, un roman sau
un volum de poezie, iarăși e foarte greu de spus.
La ce poate fi bună o carte? Acum știți foarte bine că există în istoria
umanității exemple din care rezultă că o carte poate folosi la te miri
ce. Mi-aduc aminte de pildă că-n "Infernul" lui Dante, la un moment dat,
cînd vine vorba de Paulo și de Francesca, cei doi se îndrăgostesc unul
de altul citind cartea "Despre dragostele cavalerului Lancelot". Deci
o carte este bună ca să-i lege pe doi tineri, ca să-i facă să se îndrăgostească
unul de altul, de pildă. Este un scop extrem de imediat și de practic
al unei cărți. În alte cazuri cartea este bună ca, un om normal, care
pîn-atunci și-a văzut de treaba lui, să se scrîntească. De pildă, Alonso
Quihano-poreclit "cel Bun"- era chiar un om de treabă, care, după ce-a
citit, a devenit Don Quijotte. Ca să devii din Alonso Quihano Don Quijotte,
citind o carte, vă dați seama că asta este o involuție categorică. Alonso
Quihano era un cetățean oarecare, un sătean dintr-o cameră din centrul
Spaniei care n-avea nici o treabă. A devenit Don Quijotte, un fel de simbol
al idealiștilor și al nebunilor, să zic așa. Lucrul ăsta nu li s-a-ntîmplat
doar bărbaților; să ne-nțelegem: și femeile au pățit-o. De pildă, Madame
Bovary este Madame Bovary și a dat numele bovarismului fiindcă a citit
cărți. Dacă nu citea romane de dragoste, toate poveștile ei cu Leon și
cu ceilalți n-ar fi existat. I s-a deschis într-un fel apetitul-să spun
așa- citind romane erotice.
Cartea poate să folosească la foarte multe lucruri, la enorm de multe,
dar mai greu este să spunem care este totuși lucrul esențial la care o
carte poate să slujească. Și, cum spuneam, făcînd manuale de școală, m-am
gîndit cum pot să-i fac eu pe elevii sau pe copiii de 14-15 ani, că, cam
atunci începem să citim; pînă la 14-15 ani ne facem că citim, între 14
și 25 citim și după 25 iară ne facem. Cum să-i fac să citească? Și-am
zis: nu există decît o singură soluție; să-i păcălesc. Să le spun, de
pildă, cartea este o mare plăcere. Cititul îți oferă o mare plăcere. Acuma,
sînt plăceri și plăceri; sînt plăceri care corespund instinctelor noastre
cele mai firești (și aici nu e cazul să explici nimănui, că fiecare înțelege
pe cont propriu mai devreme sau mai tîrziu cum stau lucrurile). Cu cartea
e mai complicat, pentru că-i o plăcere care nu ține de instinct; trebuie
educată această plăcere. Da' ce să-i dai unui copil să citească? Încercam
să-mi aduc aminte din propria-mi experiență, oare de ce m-am apucat de
citit? Am stat și m-am întrebat de foarte multe ori, de ce nu m-am apucat
de un lucru serios atunci cînd puteam s-o mai fac; acuma e tîrziu. Cînd
aveam o vîrstă de la care toate drumurile se deschideau în toate direcțiile
pentru mine, să mă fi apucat și eu de o treabă serioasă, care să-mi fi
adus bani, să mă fi făcut celebru - să zic așa - m-am apucat să citesc.
Ce mi-a venit să citesc? Și vreau să vă spun că oricît am scormonit în
propria-mi biografie de cititor nu am descoperit momentul în care, dintre
nu știu ce alte preocupări, îndeletniciri pe care puteam să le am nu știu
la cît, la ce vîrstă, în loc de orice, am citit mai multe cărți după aia.
N-am reușit să descopăr acest moment. Mai mult decît atît, am încercat
să văd, da' chiar eu cînd am citit prima dată; și am întrebat-o pe mama
mea care mi-a zis "Nu știu, cînd te-ai dus la școală veneai și-mi spuneai
că te plictisești foarte tare, că tu citiseși tot ce vă spunea învățătorul
să citiți". Deci am citit înainte de-a mă duce la școală. Și mi-am amintit
că, copil fiind, n-aveam decît vreo 4-5 ani, nu știu cum descoperisem
eu cum se leagă literele între ele așa, și aveam un fel de manie: pe unde
mă duceam, ridicam ochii pe pereții caselor sau pe stîlpii de
și tot
ce vedeam citeam. Și mi-am dat seama că așa, absolut fără nici un fel
de
, nu mă-nvățase nimeni, nu-mi spusese nimeni nimic, nici măcar ai mei
nu știau că eu am descoperit cum se leagă literele-ntr-un cuvînt, citeam
tot ce-mi cădea sub ochi. Și mi-am zis: ăsta o fi un blestem. Regele Midas
tot ce atingea transforma în aur. Eu tot ce atingeam transformam în obiect
de lectură. Cum întorceam capul - mai dădeam de-un text. Și mi-am dat
seama că de pe la 5 ani mă-nvîrteam într-o lume de texte. Eu nu știam
ce-nseamnă text pe vremea aia. Mi se părea interesant să văd, să citesc
totul. Și, spunîndu-i asta mamei mele mai tîrziu, ea mi-a dat un exemplu
extraordinar și mi-a zis "Să știi că nu e foarte ușor: nu-i totuna să
legi literele între ele și să citești." Asta a fost prima lecție pe care-a
primit-o viitorul critic literar. Una este să vezi literele și alta este
să citești. Și am zis: "Poți să-mi dai un exemplu concret să mă lămuresc
și eu de diferență?" A zis: "Da. Uite, fratele meu - adică unchiul meu
- cînd era în clasa I primară, și-avea abecedaru-n față, era pus de învățător
să citească și el se uita fix la literele care erau scrise acolo (deasupra
era un desen, ca-n abecedar, așa) se uita fix și zicea v-a-s = oală. Vezi
- zice - e o diferență. A lega literele între ele înseamnă vas, a citi
înseamnă oală". Deci el era deja în spiritul lui Paul Richeur, un fel
de hermeneut și interpreta textul. Nu se mărginea să reproducă literele,
el chiar interpreta textul. Va să zică, am zis eu, a lega literele-ntre
ele și a citi sînt două lucruri diferite. Asta mi-a folosit foarte mult
în viață, pentru că am constatat mai tîrziu că niciodată nu citești ce
citești. Totdeauna sînt două laturi diferite între carte și ceea ce citești
tu. Da' iară-i bine, pentru că mai tîrziu am făcut o întreagă teorie a
subiectivității lecturii; și-am zis - lectura este un lucru subiectiv,
fiecare citește altfel o carte; vă dați seama ce fericire să poți să justifici
toate ne-nțelegerile și toate absurditățile și toate prostiile pe care
le spui despre o carte. Este suficient să spui: una e cartea, alta este
lectura mea subiectivă. Asta face fericirea oricărui critic serios din
lumea asta. Mă-ntorc la felul în care citeam, pentru că am căutat mereu
în asta să văd care poate fi originea acestui lucru care este lectura.
Așa cum la o anumită vîrstă te duci la discotecă, acuma, - pe vremea aia
nu știu unde ne duceam: la ceaiuri - să dansezi, sau știu eu, te duci
la cinematograf, - ce determină, care este originea acestei lecturi? Ce
te face, de fapt, să citești? Și am ajuns la o concluzie extrem de simplă
și de decepționantă în același timp. Curiozitatea. Și anume, curiozitatea
- dacă ai început să citești ceva din greșeală, pentru că de obicei începem
să citim din greșeală - curiozitatea de-a ști ce se-ntîmplă mai departe.
Cel puțin în ce mă privește, originea cititului a fost legată de curiozitatea
epicului, nu de poezie, nu de lirism, nu de stările de spirit, de sentimentele
pe care le exprimă un poet. Nu. De întîmplări. Cu alte cuvinte - ce se
întîmplă mai departe. Această curiozitate de ce se întîmplă mai departe
m-a făcut să citesc pînă la capăt foarte multe romane și povestiri de
toate felurile încă de cînd eram adolescent. Recunosc, nu le-am lăsat
din mînă de obicei înainte de a afla ce se întîmplă pînă la capăt. Și
mi-am spus: epicul a făcut din mine un cititor. Povestea. Istoria. Întîmplarea.
Anecdota. E foarte posibil ca pe alții să-i facă cititori lirismul. Să
citească un poem și să constate ce anume încărcătură sentimentală sau
ce comoție produce poemul acela. Nu, eu trebuie să recunosc că cititul
a fost legat la mine de epic, de poveste, de povestire și am continuat
să citesc povești pînă foarte tîrziu, cînd, de regulă, se spune, de la
o vîrstă înainte, că nu mai e cazul să citești povești; astea sînt pentru
copii. Eu am ținut-o una și bună că poveștile sînt pentru oameni mari
și le citesc și acum cu o mare plăcere. Cel mai mare povestitor al tuturor
timpurilor și al tuturor literaturilor rămîne pentru mine Andersen, de
pildă. Andersen cu poveștile lui, pe care le-aș citi, deși le știu pe
dinafară, de nenumărate ori și nu le-aș lăsa niciodată, chiar dacă acuma
știu ce se întîmplă, pentru că curiozitatea de a ști ce se întîmplă s-a
modificat. N-a mai fost cea de la început. Vreau să vă spun că această
curiozitate de a ști ce se întîmplă devine dintr-un prieten al lecturii
și un adversar al ei. Dacă la un moment dat nu vezi sau nu vrei să știi
decît ce se mai întîmplă, nu mai poți să citești, nu mai e interesant
să citești. Și mai este ceva: cînd ai această curiozitate originară, asta
e valabilă la I lectură, la a doua s-a terminat. Dacă cumva recitești
o carte și nu mai ai această curiozitate, nu mai poți să explici în nici
un fel lectura. Or, cu vremea, vorba prietenului meu Matei Călinescu,
plecat în SUA de multă vreme, nu lectura primă contează, ci relectura.
Lectura primă, asta a curiozității, este o lectură pentru tineri, pentru
adolescenți, pentru inocenți, pentru amatori și cititorii hedoniști. Relectura
face, de fapt, un cititor să devină critic literar. Deci, criticul literar
este un cititor second hand; el nu mai are curiozitatea cu pricina. Și
aici apare o problemă psihologică destul de interesantă. Mi-aduc aminte
că citeam, prin 1950, aveam 11 ani, și citeam "Roșu și negru" al lui Stendhal
în traducerea lui Ion Marin Sadoveanu, care tocmai apăruse în România
postbelică. Și eram un cititor naiv, un cititor foarte interesat de ce
urmează să se-ntîmple. Și eram absolut fascinat de niște lucruri de-acolo
pentru că pe unele, trebuie să recunosc că la vîrsta aia nu prea le înțelegeam
foarte bine. De pildă, cînd doamna de Renard, îndrăgostită de Julien Sorel,
îi spune într-o zi "Lasă, acuma trebuie să ne despărțim, dar ne vedem
la noapte" și autorul, Stendhal, comentează: "Și urmă o noapte în capul
lui Julien Sorel de promisiuni extraordinare" - doamne, ce i-o fi promis
doamna de Renard lui Julien Sorel pentru noaptea cu pricina? N-aveam nici
cea mai vagă idee de ce se putea întîmpla. Și pe urmă mi-aduc aminte,
dac-ați citit cartea, că, la un moment dat, Julien Sorel, ca să arate
că este foarte sigur pe el și foarte bărbat, se decide să-i prindă mîna
pe sub masă doamnei de Renard, care era mai în vîrstă decît el, femeie
măritată, de altfel, și se hotărăște să-i prindă mîna pe sub masă pînă
la ora zece. Și dacă nu i-o prinde pînă la ora zece - își trage un glonț
în cap. Ei, vă dați seama că în momentul acela am intrat în panică și
am făcut tot ce am putut ca să amîn scadența. Mi-era atît de frică să
nu se-mpuște Julien Sorel încît am întrerupt lectura și mi-am văzut de
alte treburi, tot gîndindu-mă Doamne-Dumnezeule, dacă se-mpușcă! Ca orice
cititor naiv eram în situația de a nu-mi da seama că protagonistul unui
roman de 500 de pagini nu se poate împușca la pagina 70. Rămînea fără
erou principal cartea. Nu știam chestia asta pe vremea aia și mi-era atît
de frică să nu se omoare Julien Sorel încît am lăsat cartea, am pus-o
deoparte și m-am făcut că-mi pregătesc lecțiile pentru a doua zi la școală
și bunicul meu patern, în custodia căruia eram pe vremea aia, și care-mi
ținea un control strict al lecturilor, zice - "Ai terminat?", "Nu, am
zis eu, sînt încă
", fiindcă avea obiceiul prost să-mi spună ce urmează;
el citea mai repede ca mine. Îl mințeam, în loc să-i spun că sînt pe la
pagina 70, îi spuneam că sînt pe la 40, ca să nu poată să-mi spună ce
urmează. Toată nebunia mea era ce urmează. Și el, păcălit, îmi povestea
lucruri pe care eu deja le citisem. Și de fiecare dată mi-era groază ca
nu cumva să greșesc și să mă trezesc că-mi spune continuarea. Că mi-a
stricat lectura, de exemplu, la "Război și pace". Eu tocmai ajunsesem
la scena între Natașa Rostova și Bezuhov (da, e scena de amor, acolo,
între ei). N-ajunsesem chiar la scena cu pricina și, din greșeală, seara,
ducîndu-mă la masă, i-am spus unde sînt și mi-a zis - "A, zice, cînd calcă
în străchini Natașa", expresie pe care o țin minte pînă în ziua de azi.
Dar mi-a stricat toată plăcerea; mi-am dat seama instinctiv ce se întîmplă
și atuncea mi-am jurat că nu-i mai spun. Așa că nu i-am spus ce-i cu Julien
Sorel, am zis că mai am încă, mai e foarte mult, am amînat vreo 2 zile,
mi-am făcut lecțiile la geografie, mi-am "pregătit" un tren în lemn, la
lucru manual - astea erau plăcerile mele, neavînd nici un fel de manualitate,
să mă fi pus să fac o treabă cu mîinile; așa am "făcut" un tren întreg;
de fapt îl cîștigase bunicul meu la o tombolă și eu l-am dat ca fiind
făcut de mine. Numai ca să nu citesc mai departe, de teamă să nu se împuște
Julien Sorel. Ei, tipul acesta de lectură eu spun că m-a urmărit toată
viața, chiar și acum, deși a venit momentul în care mi-am dat seama că
nu lectura contează, ci relectura. Dar m-a urmărit pentru că, pe măsură
ce, făcînd pe criticul literar, - m-am tot prefăcut toată viața că sînt
critic literar și acuma toată lumea m-a luat în serios, - n-am mai avut
această inocență și această încredere absolută în lectură. În final am
spus: "Totuși critica literară e altceva". Eu cunosc o groază de oameni
care au citit mai mult și mai bine ca mine. Niște oameni care n-au făcut
critică literară; care sînt pur și simplu cititori, dar care, dacă stai
de vorbă cu ei despre o carte, te umilesc prin felul, prin cunoștințele
lor despre carte. Un exemplar încă în viață și foarte caracteristic pentru
asta este nevasta lui Alexandru Ivasiuc, Tita Chiper. Tita Chiper, cînd
eu scriam o carte despre Sadoveanu și ziceam c-am citit ca nimeni altul
pe Sadoveanu, vreo 90 și ceva de cărți, îmi dădea niște detalii din romanele
lui Sadoveanu, de-mi venea să leșin. Eu scriam despre Sadoveanu, citisem
tot și habar n-aveam unde zice Sadoveanu chestia cu pricina. Ea știa absolut
tot. Deci, totdeauna cititorii sînt altceva decît criticii literari. Critic
literar fiind, la a doua lectură nu mai aveam plăcerea cu pricina, nu
mai aveam bucuria de a descoperi niște lucruri, pentru că a doua lectură,
spre deosebire de prima, este orientată exact invers. La prima lectură
mergi de la început spre sfîrșitul cărții, la a doua și la a treia mergi
înapoi, de la coadă la început. Știi ce urmează; este o mare diferență
cînd citești o carte fără să știi ce urmează și cînd o citești știind
cum se termină. Finalurile sînt ca niște lespezi de mormînt. Știi exact
ce se întîmplă cu personajele și atunci trebuie să citești altceva. Ai
alt text de descifrat decît la prima lectură. Cum am devenit foarte repede
un fel de cititor profesionist - trebuia să scriu o dată pe săptămînă
despre o carte - am pierdut bucuria primei lecturi și rămîne pînă în ziua
de astăzi un regret al meu acela de a nu mai citi o carte cu ochii cu
care o citeam cînd aveam 16 sau 17 sau 20 de ani și, ca să recuperez cumva
și să ies din acest stress al celei de-a doua lecturi, care mi-a luat
inocența, mi-am zis să scriu un fel de autobiografie a lecturilor mele
în care să povestesc cum am citit eu pentru prima dată o anumită carte.
Pe urmă mi-am dat seama că nu se poate, că e fals, că, vrînd-nevrînd,
citind-o de nenumărate ori, citindu-i pe alții despre ea, eu vin cu niște
idei contrafăcute care nu mai sînt cele pe care le aveam la vîrsta cu
pricina. Și mi-am zis că aș da orice să mai pot să citesc o dată o carte,
una din cărțile care mi-au plăcut, care mi-au marcat existența, așa cum
am citit-o prima oară. Foarte greu să faci operația asta, dacă nu chiar
imposibil. Și mi-am amintit de piesa lui Sorescu, "Iona", și unde știți
că este personajul biblic înghițit de pește și care tot spintecă burta
peștelui care iese să vadă cerul și dă de burta altui pește și mai taie
o burtă și dă de alt pește și fiecare pește îl înghițise pe celălalt,
peștele cel mare înghite peștele cel mic, încît nu reușește să vadă altceva
decît burți succesive de pești dinăuntru. Și mi-am zis, uite cum un critic
literar, cititor la a doua mînă, tot taie burta asta de cărți tot sperînd
că dă de cerul liber, și cînd ajunge să vadă stelele, se uită mai bine
la ele și constată că sînt tot departe. Nu se mai poate scăpa din burta
chitului în momentul în care ai abandonat lectura inocentă pentru o lectură
profesionistă, deci pentru o lectură la mîna a doua, pentru o relectură,
cum ar fi. Inocența aceea este definitiv pierdută și, oricît ai încerca
mai tîrziu s-o imiți, pentru că numai asta aș putea să fac eu acum dacă
mi-aș scrie autobiografia, ar trebui să imit, să mă gîndesc cum a fost
- eu nu mai știu de fapt și cred că nimeni dintre dv nu mai știe cum a
fost prima carte, I lectură, cînd nu știai nimic, cînd nu știai ce urmează.
E foarte greu, trebuie să începi să imiți și imitația este totdeauna suspectă.
Dar atuncea m-a salvat Andre Malraux din care am citit nu mai știu pe
unde următoarea observație: "Nu există, spune Malraux, experiență estetică
pentru virginitate". Va să zică criticul care face experiențe estetice
n-are nevoie de inocență, de virginitate, asta mă mai liniștea puțin,
și m-am întrebat ce faci în condițiile astea, cu ce înlocuiești plăcerea
lecturii? Sigur că, revenind la ideea principală, dacă vrei să faci pe
cineva să citească - n-ai nevoie de altceva decît să-i sugerezi că lectura
reprezintă o mare plăcere, una din marile plăceri ale vieții, să induci
această idee. Dar, totuși, dacă el descoperă mai tîrziu că o carte trebuie
recitită, că literatura este, de fapt, menită să fie citită nu o dată,
ci de mai multe ori, cu ce înlocuiești această extraordinară bucurie pe
care am avut-o cu toții cînd am citit prima dată "Robinson Crusoe" sau
"Aventurile submarinului Dox", sau Dumnezeu știe ce alte cărți, de la
14-15 ani, cu ce poate fi înlocuită, adică ce justifică toate astea, pentru
că, evident, rutina celei de a doua lecturi a criticului literar nu ține
loc de plăcerea, de bucuria celei dintîi lecturi. Și atunci m-am gîndit
că, în materie de cărți, ca și în materie de viață, există o diferență
foarte mare între viața, respectiv lectura care se parcurge de la început
spre sfîrșit și viața, respectiv lectura care se parcurge de la sfîrșit
către început. La urma urmelor, care este deosebirea dintre o viață pe
care o trăiești zi de zi, ceas de ceas pînă către amurg și o viață încheiată
pe care o povestește biograful. Deosebirea este că viața pe care o trăiești
este făcută, cel puțin atîta timp cît o trăiești, din elemente aleatorii.
Totul este o întîmplare. Mai mult sau mai puțin. Faptul că noi ne întîlnim
acum aici este o întîmplare, nu o necesitate. Invers, dacă viața s-a încheiat
și privești în urmă, toate sau multe din aceste întîmplări îți devin deodată,
par dintr-o dată a fi fost niște necesități. Brusc îți dai seama că nu
era chiar o întîmplare că în ziua cutare din anul cutare te-ai găsit într-un
anume loc. În noaptea cutremurului din 1977 doi bucureșteni și-au părăsit
locuința din București și au venit la Brașov -Dumnezeu știe ce aveau aici
- și au fost singurele victime din Brașov ale cutremurului, lovindu-le
o bucată de stuc de deasupra hotelului "Coroana". Locuința lor din blocul
"Scala" de la București s-a prăbușit. Dacă rămîneau la București mureau,
au venit la Brașov și au murit. Sigur că cercul acesta vicios îți pune
o problemă metafizică extraordinară. La urma urmelor există liber arbitru
sau nu există. Ce trebuiau să facă cei 2? Să stea acasă - mureau, dacă
au plecat - au murit. Cercul s-a închis. Or, lucrul acesta este valabil
nu numai pentru viață, este valabil și pentru lectură. Cînd citești prima
dată "Răscoala" lui Rebreanu, de exemplu, vezi într-un anume fel succesiunea
de evenimente de la discuția aceea din tren despre problema țărănească
și pînă la sfîrșit, fără să știi foarte bine, la urma urmelor, decît judecînd
după titlu ce-i cu problema țărănească, ce au cetățenii ăia din tren care
discută despre problema țărănească, alte probleme n-au, a doua oară cînd
citești romanul, sau a treia oară, și știi ce urmează, începi să faci
niște legături de un cu totul alt fel. Și atunci pierzi în inocență, dar
cîștigi ceva: de pildă este o scenă în "Răscoala", mi-aduc aminte, în
care Titu Herdelea, împreună cu Grigore Iuga, pleacă de la moșia lui Miron
Iuga de la țară la București. E ultima dată cînd se duc la moșie, dar
asta o știi la a doua lectură, pentru că, în timp ce ei sînt la București,
are loc răscoala și Miron Iuga, bătrînul, este omorît de țărani. Acuma,
citind prima dată romanul, nu știi toate aceste lucruri și ți se pare
că plecarea celor doi tineri la București într-un docar, făcîndu-i cu
mîna lui Miron Iuga, care stă pe treptele conacului, este o scenă banală,
fără nici un fel de semnificație. Orice tată își conduce fiul pe drumul
către studii. A doua oară îți dai seama că se văd pentru ultima dată cei
trei. Că Grigore Iuga nu-și va mai vedea tatăl niciodată, care va fi omorît.
Și, în momentul în care citești romanul a doua oară, știind ce urmează,
simți, auzi în interiorul textului un fel de acorduri, așa ca în "Simfonia
destinului" a lui Beethoven, niște acorduri în text, niște semnale, niște
tobe care bat și te avertizează că este ultima dată cînd tatăl și fiul
se întîlnesc. Miron Iuga, care stă, așa, ca orice boier de altădată, bine
fixat pe picioarele lui în fața conacului, este ultima dată cînd îl mai
vede în viață. Textul conține elementele astea de alarmă pe care la prima
lectură nu le auzi, dar pentru care urechea ți se deschide la lectura
următoare. Exista pe vremuri o glumă extraordinar de potrivită pentru
ce vreau eu să vă spun: era vorba în gluma aceea de doi instrumentiști
dintr-o orchestră care erau născuți la o zi distanță unul de altul, în
același an, și care toată viața lor cîntaseră la niște instrumente oarecare
din orchestra cu pricina, așa încît, cel mai bătrîn cu o zi înainte, s-a
pensionat, și în ziua următoare s-a dus în sală să-l asculte pe colegul
lui, care era încă în orchestră în ziua aceea, urmînd să plece și el.
Și la sfîrșitul concertului l-a întîmpinat pe culoar, alb la față de emoție,
alb ca varul, și spunîndu-i: Tu știi ce cînți acolo? - Da, zice, cînt
nu știu ce parte din nu știu ce concert. - Da, zice, chestia aia pe care
noi o cîntam împreună, tu la instrumentul tău, eu la al meu, chestia aia
așa: Bam, bam, bam - știi cum sună în sală? Tam-tam-tam-tam. - Cum? -
Tam-tam-tam-tam. Deci, destinul în text nu se aude decît din sală și după.
Într-o operă literară, destinul, vocea asta din text, nu se aude decît
la a doua lectură, la a treia lectură, la prima lectură nu o aude nimeni.
Numai că a citi opera prin prisma destinului, nu prin prisma biografiei,
este mult mai puțin - să spunem așa - plăcut și pasionant. Devine chiar
alarmant, pentru că înseamnă că toate operele literare conțin cele trei
note din simfonia lui Beethoven, trei note ale destinului puse într-o
succesiune semnificativă. Deci, înseamnă că trebuie să citești cu totul
altfel decît citeai pînă atunci. Curiozitatea aici nu mai joacă nici un
rol, știi ce urmează. Atunci ce te face să citești a doua oară și a treia
oară? Nu cumva chiar ideea că poți descifra într-un text aleatoriu în
care totul pare o întîmplare, poți descifra semnele astea ale unui destin,
ale unei ordini superioare, ale unei alte organizări decît aceea obișnuită
cu care te întîlnești în viața de toate zilele? Și eu spun că a doua lectură
se deosebește de prima așa cum se deosebește o biografie, să-i spun așa,
de un simplu roman care povestește întîmplările vieții unui personaj.
Biografia este un roman care începe cu sfîrșitul. Călinescu, în "Istoria
literaturii", vorbind despre romanele consacrate de Cezar Petrescu lui
Eminescu, cele trei volume, spune la un moment dat un lucru care de foarte
multă vreme mi-a dat bătaie de cap, pe care l-am citit de multe ori și
m-am întrebat care este sensul adevărat. Spune la un moment dat așa: într-o
biografie începutul trebuie să-l pună pe cititor pe o anumită pistă, care
este chiar aceea a unui destin. Și anume, o biografie începe totdeauna
așa: În anul nu știu care luna cutare s-a născut Jean Francois-Marie Arouet
di Voltaire; în clipa în care-ai spus asta știi totul, știi că urmează
viața lui Voltaire, știi totul în cele mai mici amănunte, și atunci ce
te impresionează în toată această poveste, ce te reține dacă nu ai nici
o curiozitate? Știi perfect ce se întîmplă cu Voltaire, care este viața
lui, de ce continui să citești? De ce continuăm să citim niște lucruri
în care totul este predeterminat? Iată o întrebare la care sigur că ar
trebui să răspundem, dacă vrem să știm de ce citim sau mai ales de ce
recitim. Și mi-am amintit că un scriitor american mai puțin cunoscut,
Wilder, autorul unui foarte frumos roman, bazat pe predestinare, "Ziua
a opta", apărut pe vremuri și în românește, a scris o povestire inspirată
dintr-un fapt real, și anume, prăbușirea unui pod dintr-un oraș sud-american,
am uitat de unde, din Brazilia, din Argentina, nu știu de unde, deci o
punte, un pod; povestirea se cheamă chiar așa, "Puntea Sfîntului Ludovic",
în Buenos Aires, un pod, care la un moment dat s-a prăbușit. Și cîteva
persoane, am uitat cîte, șapte sau opt, aflate întîmplător pe pod, au
căzut și au murit. Povestirea lui Wilder este refacerea traseului fiecăruia
din cele șapte, să zicem, personaje, către locul fatidic. Cum a plecat
o călugăriță, o mamă cu un copil în căruță, un bărbat care se ducea la
slujbă, un agent comercial care făcea reclamă și nu mai știu alte personaje,ce
anume a făcut ca toate aceste personaje, la capătul unui traseu diferit
și mai mult sau mai puțin complicat, să se întîlnească pe un pod și să
cadă odată cu podul. Povestirea asta a lui Wilder este într-un fel paradigmatică
pentru, să spunem așa, lectura a doua, relectura, care te face să nu mai
citești ca simplu cititor, ci ca și critic literar. Noi știm că ei vor
muri acolo și totuși este fascinantă descrierea. Deși știm perfect că
toți vor muri, autorul nu dă nici o șansă nici unuia dintre personaje
și nici nouă ca și cititori. Și totuși citim, vreau să vă spun, cu sufletul
la gură, povestirea, deși știm c-o să moară foarte repede, după 5-10-15
pagini, în aceleași condiții. Ce este fascinant? De ce citim totuși pînă
la capăt, într-un fel mai pasionat decît citim la prima lectură, cînd
nu știm ce-o să se-ntîmple? Pentru că, mi-am zis eu, diferența dintre
viață și destin, dintre viață și moarte este întotdeauna insesizabilă.
Pentru că depinde de extraordinar de puțin ca tragedia să nu se petreacă.
Dacă, de pildă, călugărița din povestire, care s-a oprit la un moment
dat cu o cumătră de vorbă la colțul străzii, ar mai fi vorbit cu ea preț
de o jumătate de minut, ar fi scăpat cu viață. Dacă mama cu copilul, la
plecarea de acasă ar fi ascultat pe cineva care a strigat după ea "Ia
ceva și îmbracă copilul că e frig" și s-ar fi întors să-l îmbrace, ar
fi scăpat cu viață. Deci de fracțiuni de secundă depinde tot ce se întîmplă,
de fracțiuni de secundă depinde de fapt viața noastră. Și, cum linia care
desparte viața de moarte este o linie atît de subțire, într-o narațiune
fictivă sau în realitate, firește că imaginația cititorului se admite
și-ți vine mereu să intervii în text. Îți vine mereu să colaborezi cu
Wilder și, aproape, cînd am citit prima dată cartea, știind istoria, deci
la relectură, îmi venea să mă rog de autor să schimbe ceva: s-o mai țină
cîteva minute pe călugăriță cu cumătra la colțul străzii, mă gîndeam -
oare cum poți să știi dinainte aceste lucruri? De cîte ori în viața noastră
nu ni s-a întîmplat să scurtăm ori să lungim vorba, fără să bănuim consecințele.
Scurtatul sau lungitul vorbei înseamnă viață sau moarte, sau moarte sau
viață. Ei bine, pînă la urmă amestecul acesta de fictivși de voață, linia
asta subțire care și-n ficțiune și-n viață desparte inevitabilul de evitabil,
trezește în noi o curiozitate poate un pic morbidă, recunosc, care ține
locul acelei plăceri inocente, acelei curiozități inocente din copilărie,
cînd citeam "Mizerabilii" și nu știam ce va urma și, cînd ne supăram și
ne enervam, și ne venea să-i strîngem de gît pe soții Tenardie care o
chinuiau pe micuța Cosette, ticăloșii aceia doi care o exploatau și o
trimiteau noaptea cu găleata după apă, știind că-i e frică de întuneric.
Ne vine să-i strîngem de gît și ne gîndim "Doamne, nu există o pedeapsă
pentru toate astea?" Atunci nu știm acest lucru; cînd am citit prima dată
"Mizerabilii" și cînd Jean Valjean, găzduit de episcopul Mirielle și tratat
ca un om, ocnașul a plecat furîndu-i cele două candelabre de argint, nu
știam ce urmează și mă gîndeam cu un fel de oroare la ce om e ăsta, că,
tratat așa, după, ca pe urmă, la a doua lectură, să descopăr că, de fapt,
mint, nu la a doua, mult mai tîrziu, am recitit romanul, după vreo 20
de ani, să descopăr că în ceea ce urmează există o formidabilă semnificație,
pe care n-am văzut-o la început. Jean Valjean pleacă cu sfeșnicile băgate
în sac, aleargă pe un cîmp, e noapte, caută un adăpost, nu-l urmărește
nimeni, pentru că Mirielle, așa cum îl știți, în blîndețea lui, n-a dat
curs, a fost furat, asta a fost. Nu l-a urmărit nimeni și aleargă pe un
cîmp, se lasă noaptea și pînă la urmă găsește un coteț de cîine în care
se hotărăște să intre ca să se adăpostească și să se culce. Și, înainte
de a intra în coteț, hoțul, ocnașul, fostul ocnaș, hoțul care cu nerușinare
înșelase buna credință a primului om bun pe care-l întîlnise în viața
lui, ridică privirea și vede cerul, și vede stelele de pe cer. Și-n momentul
acela avem în Jean Valjean un personaj kantian; cerul înstelat deasupra
lui și legea morală din noi. Scena asta n-am văzut-o la prima lectură,
nici la a doua, unde mă interesa dacă scapă, dacă nu-l prind urmăritorii,
dacă Mirielle îl reclamă sau nu-l reclamă, dacă Javer a descoperit, i-a
luat urmele. La a doua lectură nu mă mai interesa nici Mirielle cu bunătatea
lui, nici Javer cu tenacitatea lui. (Ce bine ar fi dacă ministrul nostru
de Interne, Rus, ar avea un Javer, acuma, care să se țină așa tot timpul
după hoți și să nu-i scape nici o clipă). Nu mă mai interesa deloc, mă
interesa scena aceea absolut fabuloasă dintr-un roman de adolescent, să
spunem. Dar nici un adolescent vreodată n-a văzut scena cu cotețul și
stele deasupra capului și cu Jean Valjean care descoperea că există o
lege morală. Un roman pentru adulți, de fapt. Și uite la ce e bună a doua
lectură. Uite ce vezi la a doua lectură, uite cum se fac relațiile din
text, de care n-ai fost conștient înainte. Și vreau să vă spun că am recitit
oarecum gîndindu-mă la lucrurile astea zeci de cărți care îmi plăcuseră
cîndva extraordinar și am încercat să le pun într-o altă ordine, aceea
pe care ți-o dă lectura. La a doua lectură nu te mai interesează toate
astea. La a doua lectură te interesează celălalt desen, dacă vreți, care
se schițează într-o operă literară. Și am să închei spunînd următorul
lucru: una din vechile mele obsesii este aceea a desenului din covor.
Tot în Wilder, în ziua a opta din roman există o scenă în care un tînăr
stă de vorbă cu un rabin și discută despre viață și despre moarte, despre
Dumnezeu, despre destin, despre neprevăzut. Și atunci rabinul îi arată
un covor de rugăciune și i-l arată cu spatele. Zice, "Vezi covorul ăsta?
Ce vezi aici?" - "Niște noduri și niște semne - cum ar spune Nichita Stănescu
- niște fire și niște noduri", zice "Ia uită-te pe partea asta" - "Da,
zice, văd un desen" - "E, îi zice rabinul, oamenii sînt totdeauna sortiți
să vadă dosul covorului. Numai Dumnezeu îi vede fața". La prima lectură
vezi dosul covorului și vrei să știi ce noduri se mai fac și ce noduri
se desfac. La a doua lectură vezi fața covorului, desenul din covor, miracolul,
destinul, cu alte cuvinte, esențialul.
Acuma, dacă cineva are curiozitatea să vadă toate aceste lucruri - citește,
dacă nu o are - nu citește.
(Culegere și prezentare de Carmina Trâmbițaș)
|