Alexandru VAKULOVSKI |
"E
bine uneori sa nu cunosti oamenii pana la capat, dar totul ar parea atunci
atat de frumos! Mai ales ca in Romania se zambeste mult (si) pe strada."
(Interviu cu Alexandru Vakulovski) Nascut pe 9 aprilie 1978. Din 1995 - student
la Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea de Litere, de unde se
transfera, in 1997, la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca. Publica
eseuri, proza si poezie in majoritatea revistelor culturale din Romania.
Redactor-fondator al revistei-web TIUK!, fondatorul cenaKLU-lui KLU. Debut
cu trei carti in 2002: Pizdet (roman), Oedip regele mamei lui Freud (poezie)
si Ruperea (teatru). A mai publicat - "Cactusi albi pentru iubita
mea" (roman, Editura IDEA, Cluj, 2004). Mihai Vakulovski: Sandu, desi scrii si publici,
in cele mai prestigioase reviste culturale, de foarte mult timp (cu toate
ca ieri ai implinit abia 24 de ani) debutul tau in volum(e) a venit abia
in saptamina trecuta, - insa ce debut!,- cu roman ("Pizdet"),
poezie ("Oedip regele mamei lui Freud") si teatru ("Ruperea").
Cum si de ce s-a intimplat sa debutezi editorial dupa atitia ani si cum
e sa debutezi, in aceeasi saptamina, cu trei carti de-odata, carti din
genuri literare atit de diferite? - Tot acum ai lansat, la Cluj, unde esti student, un cenaclu-club, CenaKLU KLU, devenit instantaneu tema de discutie, ca sa zic asa, pentru ziaristi, care n-au pierdut ocazia si au umplut pagini intrergi despre Klu. Ce le-a trezit astfel interesul? - KLU e mai degraba o miscare decat un cenaclu.
E o miscare contraculturala, care nu recunoaste canoanele oficiale si
o buna parte a sistemului. Suntem tineri, avem gusturile noastre pe care
nu ni le lasam la imputit alaturi de hoiturile trecutului cultural-social-politic
s.a.m.d. Noi vrem si cerem ceea ce ni se pare firesc si normal. Adica:
legalizarea marijuanei, legalizarea prostitutiei, a permisului de port
arma, disparitia granitei dintre R. Moldova si Romania, disparitia armatei
obligatorii si, pe viitor, a buletinelor de identitate, pedepsirea oricarui
tip de cenzura. Aceste lucruri i-a interesat pe ziaristi, desi sunt chestii
la care se gandeste fiecare tanar. De altfel, si celelalte, cele din al
doilea manifest klu, cel literar, li s-au parut clare, dupa cum au spus
si au scris. - Doamna Csilla Konczi, directoarea fundatiei, a avut bunavointa sa ne gazduiasca acolo. Nu as fi vrut ca sa ne intalnim la facultate, unde domneste o atmosfera de plina putrefactie. KLU a inceput demult, dar nu avea legatura cu publicul. Exista in intalnirile noastre cu Doru Cimpoi, Bastovoi, Fruntasu, Crudu, Serj Turcanu in Chisinau sau in Bucuresti. KLU e ceva spontan, sper ca va exista si la Brasov, Bucuresti, Chisinau sau in oricare alta parte. Numai sa avem noi chef. Acum avem. - Cum si cam la ce virsta ai inceput sa scrii, si, daca iti amintesti, de ce? - Am inceput sa scriu devreme. Datorita tatalui.
El mi-a sugerat, subtil, ca scriitorii sunt un fel de supraoameni. Tatal
meu pana acum nu a avut carti publicate doar din cauza regimului si a
vrut ca macar noi sa facem lucrul pe care el a fost impiedicat sa-l duca
pana la capat. Degeaba scrii daca nu publici, daca cineva nu se bucura
sau nu se ingandureaza la cele spuse de tine. Cartile noastre sunt cartile
lui. Probabil ca el se bucura mai mult decat noi cand miroase paginile
proaspat iesite de la tipografie. - De ce ai hotarit sa vii la studii in Romania, dupa citiva ani de filologie la Chisinau si A coincis Romania din mintea ta de atunci cu Romania pe care o cunosti, atit de bine, acum? - Sigur ca nu. Romania a fost pentru mine un vis, cum e, pentru multi, America. Si am ajuns intr-o tara la fel de dezvoltata ca si R. Moldova, doar ca aici se editeaza mai multe carti, majoritatea, de altfel, inutile, sunt mai scumpe tigarile, nu-ti poti gasi un serviciu normal fara "mafie" si, daca fumezi un joint, te baga la parnaie la un loc cu criminalii. In Moldova, cel putin, vezi foarte usor cine e "capitalist" si cine e "comunist", aici fiecare activist crede ca a descoperit legile economiei de piata. Basarabenii se cara in Romania si Moscova, iar romanii se cara in Ungaria si pana la urma toti ne vom cara in Olanda sau in Cuba. - Despre profi, mai ales cei universitari, care au un loc destul de important in romanul tau Parca as mai fi vrut sa te intreb ceva despre ei, dar, amintindu-mi de roman, cred ca ai inteles despre ce e vorba A contat, pentru ei, ca esti basarabean, e reala imaginea studentilor basarabeni despre profesorii romani, ca-s cam badarani, cam paranoici? - Aceasta imagine e suta la suta adevarata si nu
e numai a studentilor basarabeni. Pot sa spun ca am mai multi prieteni
romani decat basarabeni si toti sunt de aceeasi parere. Majoritatea profesorilor
sunt niste lingai care, cand au prins ceva putere, se vreau dictatori.
Sunt tampiti, fiindca au fost alesi sa ramana la universitate de niste
sobolani ca si ei, care isi cautau discipoli mai prosti, nu cumva sa fie
depasiti. Dar despre universitate va fi urmatorul manifest klu
- Si poezia si, mai ales, manifestele, si proza ta sint foarte "sociale", ca sa zic asa. Crezi ca scriitorii tineri nu mai cred in arta pentru arta, bla-bla? - Poti crea arta pentru arta atunci cand esti pe deplin linistit din punct de vedere social. Cum eu vreau sa ma angajez ca vanzator de tigari sau de papuci si nu reusesc acest lucru, cum sunt exmatriculat si mai trebuie sa si multumesc pentru asta, cum adevarul in Romania e sinonim cu nebunia, cum in toata ziua vad-aud-citesc stiri doar cu crime la TV, in ziare si la radio, - cum pot sa cred in arta pentru arta? Desi e ceva frumos, ca soarele cazandu-ti ca o omleta in tigaie si bla, bla-bla-blea. Ar fi fals. Desi trebuie sa recunosc ca am scris poezie pentru poezie, proza pentru proza, dar de ele n-a avut nevoie nimeni. Deci nici tinerii scriitori nu prea cred in arta pentru arta. Ceea ce scriu eu e foarte social, asa cum si grafitti, si inscriptiile preturilor (care se schimba continuu) s.a. sunt la fel de sociale. - In afara de proza - poezie - teatru, scrii, de mai multa vreme, si critica literara. Cum se impaca, in stiloul tau de tinar scriitor, toate astea? Ce reviste citesti, care ti se par mai interesante? La ce revista ti-ar placea sa lucrezi? - Se impaca bine. Sunt anumite momente din viata
care te fac sa scrii poezie, altele - proza, altele - teatru, restul e
critica. Uneori e bine sa le combini. Scriu si critica fiindca vreau sa-mi
dau seama singur ce e cu celelalte, nu sa astept incurajarea sau negarea
"cunoscatorilor", asa cum fac majoritatea care scriu "din
talent", care nu stiu bine ce le-a iesit. - Despre maestri, daca ai avut asa ceva. Ce scriitori ti-au placut foarte tare si. poate, te-au marcat? Exista scriitori unanim recunoscuti, cum ar fi, sa zicem, Proust, care sa nu-ti placa deloc? Ce scriitori romani crezi ca nu trebuie sa lipseasca din bibliografia unui tinar? - Tata mi-a fost si-mi mai este maestru. Apoi fratele
mai mare care m-a ajutat sa trec direct peste varstele nasoale ale scrisului,
care mi-a indicat anumite directii din ceea ce scriam ca fiind false,
sau... Un mare maestru ar mai fi Dumnezeu, daca exista asa ceva, care
a facut toate lucrurile asa de frumose si de incalcite, ca doar el le
poate descalci. In rest, fiecare prieten mi-e un fel de maestru. Nu conteaza
daca ei scriu sau nu. Invat sa scriu si sa exist de la multa lume: de
la baieti de cartier, de la oameni care au stat pe muchia cutitului -
veterani ai razboaielor din Afganistan si Transnistria, de la baieti care
au fost impinsi sa fure in Occident, de la drogati, de la mama, de la
iubita, de la nebuni, de la bunicul care nu vorbea de anumite perioade
din viata sa, de la bunicul care a murit inainte de nasterea mea, de la
editori (in special de la Musina), de la golul ce se deschide uneori in
mine si pe care trebuie sa-l acopar cu ceva, ca pe o saltea rupta in mijloc.
Mao sa-mi fie martor. - M-a "invatat" cum se iscaleste un contract de editare a cartii, cum tu, ca autor, nu mai contezi dup-aia, cum e sa vii din Moldova ca sa lucrezi pe 500 de mii pe luna, apoi cu 250 (acum, in 2002) Oricum, tinerii in ziua de azi nu mai sunt recunoscatori! M-a invatat si alte lucruri bune, dar atunci nu-l cunosteam in ipostaza lui de la parter. E bine uneori sa nu cunosti oamenii pana la capat (au prea multa dreptate, ce ne facem cu ea?) - dar totul ar parea atunci atat de frumos! Mai ales ca in Romania se zambeste mult (si) pe strada. - Cum iti pare viata literara, romaneasca, actuala? Ce-ti place si ce nu chiar in cercul asta, al literatilor? Prin ce se deosebeste, din cite ai observat, viata literara la Cluj - Bucuresti - Chisinau? - Mi se pare oribila, dezechilibrata, ca, de altfel,
tot "sistemul" din Romania. Nu-mi place nimic in cercul literatilor.
Mi-e rusine cand cineva ma prezinta ca scriitor. Nu din cauza ca nu-mi
place ce fac, ci pentru ca eu nu ma consider unul de-al lor, din lumea
murdara a scriitorilor, de aici si din R. Moldova. Nu intamplator, cand
cineva vrea sa te faca nebun, iti zice pur si simplu poet. Si cum tot
romanul s-a nascut poet
Cum o carte ca "Anii nebuni ai socialismului"
de Stefania &T.T. Cosovei poate sa ramana neobservata? Oare nu din
cauza ca ii cam rade pe optzecisti si nu numai? Si alta, de exemplu jurnalul
lui Cartarescu, un volum catastrofal, sa fie atat de mediatizat s.a.m.d.,
de zici ca Lenin a mai lansat o carte. Nu am nimic cu optzecistii, ma
enerveaza ca regulile aberante ale jocului de inainte de '89 au ramas
la fel, ca au fost la putere 60-istii, apoi 70-istii si acum, normal,
80-cistii. Asa s-a dus generatia 80 la rapa. - Esti tipul scriitorului mereu in actiune, care scrie mult. Desi au cam trecut anii gloriosi ai socialismului, ai un "sertar" "doba de carte". Si la ce lucrezi acum, deci? - Lucrez in continuare la cateva volume incepute
demult. Unul e de proza (scurta/roman) si e aproape cu totul diferit de
"Pizdet". Apoi vreau sa mai fac o carte despre/cu oameni impusi
sa fure, in Occident, apoi vine "Poezia rock", apoi alt roman
despre care stiu si eu foarte putin. Scriind, cu incetul ma las de scris,
daca nu e cumva amagirea fumatorului. Intre timp as vrea sa-mi bucur parintii
- sa termin dracului odata facultatea. Ca incep deja sa cred ca a fi student
e o profesie. Mai departe habar n-am ce-am sa fac. Poate am sa intru-n
NATO! - Mi se pare ca tinerii au o directie buna in literatura.
Daca acum cativa ani "postmodernism", "Cartarescu",
"Musina", "optzecism" erau niste termeni sacri, daca
cineva nu era de acord cu parerea generala era considerat nebun, acum
tinerii incep "sa vorbeasca", sa spuna ceea ce cred cu adevarat,
de asta suntem cu totii "niste nebuni". COMANDOul de la Chisinau,
care mi se pare si acum cel mai tare grup de tineri scriitori (Fruntasu,
tu, Bastovoi, Crudu) cam asa a patit. Pentru un poem in "Vatra"
Fruntasu a fost injurat vreun an, despre tine nu e frumos sa zic aici
,
Bastovoi e clar "sisi, altfel cum sa te calugaresti de buna voie",
iar despre Dudu ce sa mai vorbim?, el a devenit simbolul anumitor lucruri,
despre care "lumea buna" aproape ca nici nu mai vorbeste, ci
doar forteaza un zambet frumos. (aprilie 2002, Cluj) |
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |