Iulian BAICUS Recviem pentru tatal meu
|
(…)Stiu ca intr-o alta epoca, un mare scriitor praghez, Franz Kafka i-a trimis tatalui sau o celebra scrisoare, pe care am silabisit-o de nenumarate ori in incercarea de a afla ce anume l-a determinat sa faca un asemenea gest ciudat. Si de oricite ori am recitit acest extrem de cutremurator document al egoismului uman mi-am pus de fiecare data intrebarea daca ti-as fi putut scrie si eu o asemenea scrisoare si cum ar fi sunat ea. Stiu ca, la un moment dat, Franz Kafka, evoca in vestita scrisoare figura tatalui sau, un mic dictator, tronind intr-un imens fotoliu si conducindu-i din acesta destinul. Tu te asezai in fotoliul cu brate negre, in care in absenta ta obisnuiam sa ma invirtesc pina ameteam, si urmarind stirile, adormeai in fiecare seara si in acele momente erai doar un dictator obosit, atit de obosit, incit uitai chiar si sa sforai. Nu suport ipocrizia cu care scriitorii moderni sau postmoderni isi descriu tatii, a devenit obligatoriu sa-ti amintesti cum tatal facea si dregea, eu nu-mi amintesc nimic rau, pentru ca nu ne putem aminti decit lucrurile care ne-au fost povestite, uneori de mai multe ori, in rest o ceata groasa se lasa peste trecutul nostru. M-am plictisit de conventia aceasta, am vrut sa scriu odata un eseu care sa se cheme Anti-Oedip, nu cred ca tatal lui Sartre arata ca-n romanul sau autobiografic, Les Mots, desi scriitorul francez a fost crescut de un bunic, dupa cum Herr Hermann Kafka nu era Hermann Göering ci un onorabil tata de familie, un om simplu, muncitor si foarte credincios, care se lupta pe cit era posibil sa asigure prosperitatea alor sai. Criticul Nadine Gordimer, de altfel, l-a si reabilitat pe herr H.K., intr-o scrisoare la fel de celebra. Poate tocmai de aceea ti-am tot scris la scrisori, pe care le-am ars a doua zi, ce sens ar mai fi avut inca o atit de previzibila si datata revolta impotriva tatalui, cind tu mi-ai dat tot ce am si ai facut din mine ceea ce sint azi, cind de la cromozomii tai si caietele studentesti pe care le umpleam cu formule si teoreme, cu exercitii rezolvate din galbenii Nita si Nastasescu, sau din Gabriela Cone (Problemele de mecanica aveau copertile rosii iar celelalte de termodinamica erau colorate in albastru), la cartile pe care le cumparai, pe sub mina, din librarii, atunci cind plecai in delegatie, si te intorceai cu cartea acasa si ma intrebai daca pe aceea o am, uneori nu le nimereai, fie autorul era obscur, fie gaseai o reeditare, dar eu nu spuneam absolut nimic, asezam cartea in raft si asteptam cu sufletul la gura sa o citesc, uneori fara sa am incuviintarea ta, ascunzind-o sub pat si citind in timp ce ar fi trebuit sa rezolv problemele de mate, cu complicate locuri geometrice, ce se ascundeau, fara speranta, de a mai fi vreodata descoperite. Nimeni nu a trait drama mea, tu erai la spital, pe masa de operatie si eu la mii de kilometri de tine, aruncat intr-un Seul ostil si nu puteam sa te ajut in niciun fel si lacrimile imi curgeau siroaie pe obraz, se topise orice urma de conflict intre noi, de altfel au fost mai totdeauna conflicte minore, ne certam de obicei din cauza unor fleacuri, a unor lucruri lipsite de importanta. Eram prea incapatinat ca sa recunosc ca tu aveai mai intotdeauna dreptate. Si telefonul suna mereu si incercam sa te incurajez, de fapt sa ma incurajez pe mine, caci tu erai mai calm decit mine, si m-am rugat impreuna cu preotul ortodox grec Ambrozios la o icoana facatoare de minuni adusa din indeparatatul munte Athos, si nu stiam ce voi face, ma urmareau chipurile voastre lipite de geamul de sticla securizata a aeroportului Otopeni, poate ca nu aveam sa te mai vad acolo, nu ma va vei mai astepta ca de atitea ori, nu vom mai bea dimineata cafeluta impreuna, nu vom mai discuta despre politica sau fotbal dar toate acestea fost au infirmate si tu ai inviat odata cu Pastele, ai calcat peste moarte si te ai intors printre cei vii care aveau atita nevoie de tine. Era a doua oara dupa accidentul de masina, cind Dacia break s-a facut zob in urma unei ciocniri frontale si tu ai scapat cu o sperietura si cu ceea ce parea doar o lovitura de volan in piept. Si invierea asta a mai durat doar noua luni, te-ai nascut, practic a doua oara, ca sa mori acasa, in patul tau pentru ca doctorii nu au avut loc pentru tine in spital. Ei raportau o mortalitate apropiata de cifra zero pentru ca taranii erau trimisi sa moara acasa. Si cum as putea eu in aceste clipe sa ma gindesc altfel decit cu recunostinta la tine, caci tu mi ai dat tot ce aveai si tu m-ai facut tot ceea ce sint, cu plusurile sau minusurile mele. Si tu ai aruncat mai demult aceasta saminta, spuneai, zimbind, ca vei scrie un roman care se va chema Totul despre Mara, un titlu absolut interesant, dar nu l-ai scris, poate n-ai avut timp. Dupa moartea ta aveam sa descopar ca ai lasat intr-un volum din seria de opere a lui Balzac pe care nici nu-mi trecuse prin cap ca l-ai si citit un semn de carte, este vorba despre romanul paternitatii universale, Taica Goriot, am recitit romanul si am incercat sa inteleg acest mesaj inchis intr-o sticla. Suna poate paradoxal dar am inteles ce insemna moartea ta abia in momentul cand am vizionat una din seriile filmului Matrix, sunt convins acum ca visele cu tine inchid niste mesaje cripate, de cate ori visez cate unul mi-l notez cu grija intr-o agenda, ca un colectionar autentic, si incerc sa-l interpretez. Nu totdeauna am avut succes dar e, asa, un soi de gimnastica a mintii, de gymnosofie, si ma misca profund sa iti aud uneori vocea sau sa iti vad chipul, e ca si cum ai fi plecat intr-un loc foarte indepartat, ca atunci cand te-ai dus in delegatie in Libia sau in Egipt, si ne trimiti doar scrisori sau felicitari. Doar ca acum cineva te impiedica sa ni le mai trimiti, sau altcineva, poate postasul, nu ni le mai aduce acasa. Zambetul tau avea ceva trist, acum privesc pozele si inteleg de ce erai trist, poate din pricina acestui salt urias, acestui salt metafizic in moarte. Imi vine sa strig « Beam me up, Scotty », teleporteaza-ma putin in lumea ta, poate asa mai putem conversa. Am descoperit, printr-o foarte fericita intamplare, o alta carte minunata, scrisa de un prozator contemporan japonez foarte important, laureat la premiului Nobel pentru literatura, si despre care sper ca voi scrie si eu o carte cindva, Kenzaburo Oe. Acesta isi construieste romanul dedicat fiului sau, nascut cu un handicap mental serios, dar inzestrat cu un talent muzical iesit din comun, situatia fiind oarecum similara cu cea din Portretul lui M., una dintre cartile cele mai dramatice ale lui Matei Calinescu, profesor si scriitor pentru care am un respect iesit din comun, pentru Zacharias Lichter si pentru enorma sa carte Amintiri in dialog, pe care tatal meu a citit-o cu o saptamina inaintea mortii sale premature, dar sa revenim la Oe, cel care isi construieste fiecare capitol din roman pornind de la cite un vers din ciclurile Cintecele inocentei si Cintecele experientei ale lui William Blake. In primul ciclu, in poemul The Little Boy Lost, sint doua strofe pe care le-as putea alege drept motto pentru relatia mea cu tata, aparent foarte complicata, dar in realitate una destul de simplist prinsa in vechile conventii ale complexului oedipian, "Father, father where are you going/ O do not walk so fast/ Speak father, speak to your little boy/ Or else I shall be lost// The night was dark no father was there/ The child was wet with dew/ The mire was deep & the child did weep/And away the vapour flew". Nu stiu daca o traducere este necesara, probabil ca da, dar traducerea sugruma originalul mai ales in poezie, dar cind am recitit aceste versuri in romanul lui Oe, am simtit ca ele exprimau exact relatia mea cu tata, ca eram singur in noroiul adanc, noroiul atit de drag lui Max Blecher, cel care avea sa se identifice total cu gravurile lui Blake si sa scrie un articol cutremurator despre acesta in Vremea, iata ca firele se legau, citind romanul lui Kenzaburo Oe, scriitorii care ma obsedasera de atita vreme se intalneau pe pagina aceluiasi roman, de cite ori mama recitea Poemul mamelor tata era putin gelos, m-ai intrebat "de ce nu ai scris un poem si despre relatia noastra, de ce nu ai scris un poem al tatilor?", intrebarea ta parea extrem de justificata, dar relatia dintre noi doi nu ar fi putut incapea intr-un singur poem, era greu de rezumat cu un simplu exercitiu retoric, scrieti un poem in 80 de versuri despre tatal vostru, William Blake reusea acest lucru, in mai putine versuri, desi e neclar despre ce tata vorbeste caci poezia sa e extrem de ambigua, eu am mai mult sentimentul ca este vorba despre un Tata Ceresc, si aceea miscare a norilor spune si ea ceva despre permanenta stare de curgere a fiintelor noastre, de fluiditatea lor extraordinara, despre fiinta de nisip, despre identitatile acestea lichide care iau forma vasului in care sint turnate, despre complicatele sisteme de vase comunicante in care fiinta noastra se vede in continuitati perverse cu alte fiinte, sau chiar traind in simultaneitate cu Euri pe care niciodata nu ne dorim sa le recuperam. In celalalt ciclu, Cintecele experientei, intr-un alt poem, intitulat de aceasta data A Little Boy Lost, se gaseste poate cea mai tragica definitie a dragostei de tata, "And Father how can I love you/ Or any of my brothers more?/I love you like a little bird/That picks up crumbs around the door". “Te iubesc ca o pasarica ce ciuguleste firimituri in jurul usii”. |
Redactia: Mihail Vakulovski, Alexandru Vakulovski, Carmina Trambitas |