"2005 este anul FUCK YOU,
Eu.ro.PA!", |
Mihail Vakulovski: Nicoleta, monologul tau "Fuck you Eu.ro.Pa!" a avut parte de multa reclama la care nu te-ai fi asteptat. Dar sa incepem cu inceputul. Cum ai scris acest monolog? Cum ti-a venit ideea? Cum ai inceput munca la scrierea textului? Cine au fost primii cititori?
Nicoleta Esinencu: Textul a fost scris la Akademie Schloss Solitude, Stuttgart,
unde am avut o bursa de creatie in 2003, nu cred ca
pot spune cum mi-a venit ideea, nici nu prea imi amintesc cum l-am scris,
stiu ca a mers foarte repede, vreo 3 saptamini,
cred.
Primii cititori au fost intimplatori. Toti cititorii
aveau reactii foarte bune atunci, ciudat, dar multi dintre ei nu
si-au pastrat atitudinea pozitiva fata de text
si dupa reclama.
- Interesant e ca "Fuck you Eu.ro.Pa!" a aparut pe scenele teatrelor inainte de publicare. Cum s-a putut intimpla asta? E vorba de aceiasi primi cititori intimplatori?
Am trimis textul la un concurs din Romania - DRAMACUM 2, unde am luat si un premiu, pe care inca nu mi l-au dat, dar nu a trecut foarte mult timp, poate anul viitor...
Textul a inceput sa circule mai mult pe e-mail.
Intorcindu-ma la Chisinau, am aflat ca
multa lume citise deja textul.
Multi il aveau in geanta. Asa, intr-o geanta,
a ajuns la Brasov, la Claudiu Goga si la prima montare.
- Povesteste-ne, te rog, intimplarea care a provocat scrierea
acestui text.
- Textul a aparut in urma unui impact puternic cu distribuitorul
de tigari de la Akademie Solitude, cel putin asa imi
amintesc eu. De fapt incepusem sa scriu un alt text, pe care intr-o
zi l-am pus la cosul de gunoi si astfel apare FUCK YOU, Eu.ro.PA!
Pai, un fumator poate ar intelege mai bine, dar de
fapt se poate intimpla si cu o sticla de apa.
Rezidenta Solitude e situata la marginea orasului, in
padure; pe linga depresiile si singuratatile
pe care le traiesti inevitabil acolo pluseaza si distribuitorul
de tigari, unicul la vreo 5 km, care iti da
tigari cind vrea el. Si daca se intimpla
noaptea sa nu ai monede sau pur si simplu sa nu vrea el sa-ti
dea tigari sau sa nu mai aiba tigari
sa-ti dea, suporta situatia cu bani in buzunar
si fara tigari. Mi s-a intimplat
sa nu am tigari in Chisinau, dar doar
din motiv ca nu aveam bani, dar cu bani si fara tigari
nu era un paradox pentru mine, era pur si simplu enervant.
- Mi se pare foarte interesant ca ai scris acest text de la o intimplare capitalista fiindca "Fuck you Eu.ro.Pa!" e un "monolog" care mie mi-a amintit de multe momente social-istorice din CV-ul Uniunii Sovietice. Ce rol are biografia pentru tine ca scriitor? Cit de mult te-au ajutat intimplarile traite de tine?
- Textul nu este unul biografic, dar nu pot spune ca intimplarile
traite de mine sau de prietenii mei n-au jucat un rol.
Intimplari pe care putini din noi nu le-au trait
sau nu le cunosc.
Unii cred ca e vorba de a-si aduce aminte de niste bancuri
din timpul URSS, chiar daca e un banc, oricum conteaza cine si
cum il spune, nu?
Iar in text sunt tot atit de multe referinte la astazi
cit si la URSS.
La Europa, cit si la Moldova.
- Combinarea evenimentelor social-politice din tara in care locuia naratorul-personaj, mereu alta, tara, cu intimplarile personale si cu cele din visele ei despre Europa, imbinate, iar, cu realitatea din Europa au un efect foarte puternic. De la slogane sovietice ca "In URSS nu exista sex" la podul de flori fratesc romano-moldovenesc, de la intimplarea cu hainuta fetitei trimisa de parinti ca ajutor in alta "tara", republica-sora, hainuta pe care o vede la TV, intimplarea lingvistica din lift, caderea URSS-ului, sexul dintre parinti din noaptea aceea, fericirea... - toate astea iti dau impresia ca autorul nu doar stie ce scrie, dar si cunoaste, a trait aceste intimplari. Ce-a zis personajul caruia scriitorul-narator i se adreseaza - tatal, cind a citit cartea? A citit-o ca pe un text literar sau nu tocmai?
- "Tata era fericit". La fel ca si tatal-personaj care
a futut-o toata noaptea pe mama si dimineata afla ca
Uniunea Sovietica nu mai e. Tata era fericit.
De fapt, am fost intrebata de multi asa zisi prieteni
de-ai tatei cum mi-am permis sa scriu ca tata toata noaptea
a futut-o pe mama. Doar tata nu m-a intrebat niciodata nimic si
e pur si simplu fericit.
- Un scriitor adevarat!
- Tata da.
- Dar si un tata OK.
- Daca o fute pe mama e ok.
- Tatal nostru mereu cauta biograficul in textele noastre, chiar si unde nu e. N-ar fi o problema daca nu ne-ar fi invatat chiar el literatura! Imi amintesc foarte bine cum facea misto de criticii care-l confundau pe Nica cu Ion Creanga s.m.a. Iti mai amintesti cum ai inceput sa scrii literatura, sa zic asa? Cum citeai cartile lui Nicolae Esinencu cind erai mica?
- Citeam, pentru ca fratele mai mare imi reprosa ca nu stiu nici o poezie de-a tatei pe de rost si cind l-am intrebat daca stie el vreo una mi-a recitat. Valuri de sud/Valuri de nord/valuri de est/valuri de vest - INSULA.
- Care frate, acela care e portar de fotbal? Mi-ar placea sa fac un interviu despre cultura cu un fotbalist. Mutu e fan Eminescu si Dostoevski, par example. Fostul portar al Suediei era poet, membru al Academiei Suedeze, iar Shumacher, fostul portar german, era scriitor. Frica portarului inaintea loviturii de la 11 metri.
- Nu, nu portarul. Cu portarul am avut alt caz.
Ma suna intr-o zi fratele meu, fotbalistul, si imi
spune ca a citit intr-un ziar rusesc despre premiera FUCK... la
Moscova si ca acolo scria ca "Nicoletu Esinencu sravnivaiut
s britanskim idolom Sarah Kane" si a fost nevoit fotbalistul sa
caute pe google ca sa vada si el cine-i Sarah Kane si
dupa ce a vazut ca aia s-a sinucis tinara,
nici nu implinise 30, imi spune: Sper sa nu semeni chiar
intru toate cu Sarah Kane.
- Stiu ca ai mai scris teatru. Prima ta piesa publicata a aparut cu multa vreme in urma, in "Basarabia" (sau nu era prima?). "Fuck you Eu.ro.Pa!" este prima ta piesa jucata? Unde a fost pusa in scena "Fuck you Eu.ro.Pa!" pina acum? La ce teatre si de unde?
- S-au jucat si altele. "A saptea kafana", scrisa impreuna cu Dumitru Crudu si Mihai Fusu, a fost montata la Chisinau, Galati si Helsingbourg. "FUCK YOU, Eu.ro.PA!" s-a montat pentru prima oara la Brasov, in februarie 2005, apoi in aprilie la Chisinau, in mai la Nancy, Franta, si in octombrie la Moscova si Galati impreuna cu un alt text de-al meu, "Zuckerfrei". Acum imi dau seama ca de fapt anul 2005 este anul FUCK YOU, Eu.ro.PA! Tot in 2005 a fost inclus in readerul din Pavilionul Romaniei de la Bienala de Arte din Venetia. In 2005 a aparut in editia Solitude din Germania si a mers la Tirgul de Carte din Frankfurt. Pina in 2005 spectacolul a avut numeroase lecturi si a obtinut premiul DRAMACUM 2.
- Ai vazut piesele tale jucate pe scena? Cum ti-au parut? Ce senzatie ai avut ca spectator?
- Am vazut toate montarile. Senzatii diferite, dar reactiile - practic aceleasi, nu prea pot spune mare lucru dupa ce le vad, cred ca nu pot fi obiectiva, totusi textul imi apartine.
- Dar acelasi text vazut de tine, autorul lui, pe scene diferite, cu actori si regizori diferiti nu se schimba? Nu-ti provoaca alte stari? Sau pentru tine conteaza in primul rind textul?
- Nu conteaza textul, senzatiile sunt intotdeauna diferite, dar nu pot niciodata zice ca asa trebuia montat. Eu nu stiu cum trebuie montat textul asta, daca as sti l-as monta chiar eu.
- Ai avea posibilitatea, lucrind la teatrul "Eugene Ionesco" din Chisinau...
- Nu mai lucrez la teatrul Ionesco si apoi acolo a fost deja montata.
De fapt, se pot face si doua montari in acelasi
teatru si cu aceeasi actrita.
- Apropo de Pavilionul Romaniei de la Bienala de Arte din Venetia - cum a ajuns "Fuck you, Eu.ro.Pa!", piesa ta, o basarabeanca, sa reprezinte Romania, fapt care a provocat aici un adevarat scandal? Cum ti-au parut luarile de pozitie din presa si televiziunile romanesti?
- Am venit de la Stuttgart la Bucuresti pentru o lectura cu FUCK YOU, Eu.ro.Pa! Era o lectura organizata de Akademie Schloss Soltitude si Galeria Noua, dupa lectura a venit Marius Babias si m-a intrebat daca sunt de acord sa-i dau textul pentru Bienala. Asa a ajuns textul si va asigur ca nu m-am gindit nici pentru o clipa in acel moment sa nu-l dau pentru ca nu am un pasaport romanesc.
Iar scandalul din presa m-a distrat, nimic mai mult.
- Totusi, Tudor Octavian, unul dintre cei mai suparati critici ai evenimentului, e un bun scriitor. Nu m-as fi asteptat niciodata la asa ceva de la el, nu numai din punct de vedere al "fratiei ro-basa", al atitudinii, dar habar n-avea despre ce vorbea, ii zicea "poem", frumos, dar neadevarat. De fapt, si eu l-am selectat in antologia de proza Tiuk ca pe proza... Dar inainte de scandalul fratesc si de montari...
- Nici nu mai conteaza cine si cum ii spune: poem, poezie,
imn sau cintec. Oamenii discuta si inca foarte
serios despre ceva ce nici nu stiu, la fel ca la Chisinau,
ministerul cere schimbarea titlului nevazind spectacolul, dar parca
asta schimba ceva in context, oricum la un moment dat actrita
va spune FUCK YOU, Europa!
O tara care se vrea miine in UE trebuie sa stie
minimum despre dreptul la exprimare libera si cite ceva despre
discriminari.
- S-a ajuns ca senatori si deputati sa-l intrebe public pe prim-ministrul Romaniei cum s-a putut intimpla asa ceva. Stii ce le-a raspuns?
- Da, stiu. A fost diplomat. Mai bine citea textul, care, apropo, a fost anexat la interpelare cu multe sublinieri. Nu stiu ce a avut in vedere deputatul cind a subliniat toate alea, admitem ca in Romania nu poti spune Fuck you, Europa, dar de ce sa nu poti spune A fost prima oara cind am simtit orgasmul, tata. Sau poate in procesul de integrare europeana e strict interzis de a avea orgasm pe teritoriul Romaniei?
- V Ruminii net sexa, imi suna cunoscut... Din ce partid o fi facind parte deputatul? O fi fost liberal, mai stii...
- Esti sex bez orgazma.
- Cum ti-a parut ca au reactionat oamenii din
sala la "Fuck you, Eu.ro.Pa!"? In Moscova ca si
la Brasov etc.?
Mai tii minte ceva din timpul piesei din sala, nu de pe scena?
- Au reactionat peste tot, spre exemplu rusii rideau de scena cu "mogu i po russki. Idi na hui!" Moldovenii rid ca prostii la scena despre moldoveni - pe ei tot ii doare capul, inima, ficatul, dar cel mai des genunchii. Cel mai tare imi place ca din toata lumea care imi spune ce le-a placut cel mai mult din text inca niciodata nu au fost doua pareri identice.
- Mie mi-a placut foarte tare faza cu Armenia, la fel de mult mi-a placut momentul caderii URSS...
- Ei vezi, toata lumea cu fragmentul preferat.
- Chiar mi-e interesant cum a fost primit textul in R. Moldova?
- Spectacolul s-a jucat doar de 3 ori, eu am vazut doua din trei. Publicul obisnuit reactioneaza foarte bine, dar pe matrii teatrului autohton nu-i misti cu nimic, ca de obicei.
- Dar critica? Intreb fiindca pentru mine e o enigma cum sint judecati oamenii de arta in R.M. - Zdob si Zdub sint "jidani care ne strica limba si ne fac de rusine", Pavel Stratan e "plagiator", ce scrie Crudu si Sandu "nu e literatura", Bastovoi "e nebun", Mitos de la Planeta Moldova e "un dobitoc care trebuie batut" s.a.m.d. Toti astia insa sint foarte bine primiti in afara granitei "tarisoricutei"...
- Si mai este o metoda buna de a ignora sau de a se face ca nu vezi cine si ce face. Despre FUCK YOU, Eu.ro.PA! a spus cineva (care, apropo, dupa ce a citit textul spunea ca i-a placut foarte mult) ca nu trebuie sa ai multe circumvolutiuni ca sa scrii monoloage de teatru. A scris si el recent un monolog. S-o fi dezis de unele circumvolutiuni ca sa o faca?
- Aha, iti spun sau iti scriu e-mailuri despre cit de mult i-a placut lui cartea ta, apoi trag o cronica de te crucesti. Exact ca la romani.
- Da, si ce motive gasesc...
- Ca ei scriu 10 carti din astea, la betie, intr-o singura noapte!
- Pai au fost din astia care spuneau ca nu e mare lucru sa scrii un text de genul asta, trebuie doar sa-ti dai seama si sa o faci.
- Pacat ca nu-si dau seama... si ca n-o fac...
- Atunci am avea numai texte futere.
(noiembrie 2005, Brasov - Chisinau, prin Messenger)
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |