Mircea IVANOIU |
Recent, am facut descoperirea ca editura Oxus din capitala Frantei
scoate o serie, numita "Les étrangers a Paris" (Les
Roumains a Paris). Descoperirea am facut-o prin volumul "Roumanie
capitale Paris", in care sunt trecuti in revista,
cu note ample si pline de substanta, peste zece reprezentanti
ai artelor romanesti (de origine romana), care, pe perioade
mai lungi, (pana la moarte) sau mai scurte (studii), au fost rezidenti
in capitala Frantei, unii chiar cu sentimentul ca traiesc
in Romania. Avand in vedere aceasta realitate,
titlul ar putea parea ambiguu. Sunt multi romani la Paris.
Ambiguu deocamdata, pentru ca prin trecerea timpului, unii dispar
biologic, altii dispar ca "artisti semnificativi", obositi
sa mai joace rolul pe care l-au primit la plecarea din tara,
si ramanem cu figura tutelara pentru Romania
celei de-a doua jumatati a secolului XX, Paul Goma.
Spre deosebire de cei mai multi, Paul Goma nu cauta sa se
integreze. El a adus o parte din Romania cu el, si pe o raza
de cativa metri a recreat-o acolo.
Paul Goma traieste de decenii agatat de conflictul
pe care-l are cu Romania oficiala, se hraneste din
aceasta tensiune, se bucura ori de cate ori are dreptate
si, din pacate, are de cele mai multe ori dreptate.
Exceptand motivul si momentul plecarii, Goma reproduce la
Paris drama lui Caragiale la Berlin. Un balcanic de la sfarsitul
secolului trecut, care-si priveste critic tara, are ca urmas
un refugiat basarabean, o aberatie genetica aproape, in lumea
amorfa a concetatenilor sai, maestri internationali
ai compromisului pagubos.
Ati observat ca nu sunt foarte multi cei care-l plac pe Goma?!
Fiecare are, aparent, motivele lui. Dar in esenta, exista
ceva care se regaseste la cei mai multi: Goma ne tine
in fata o oglinda si ne sileste sa
ne vedem asa cum suntem si nu asa cum am vrea sa fim.
Nu stiu de ce, aceasta imi aduce aminte de un film vazut in
tinerete la Heidelberg (Portocala mecanica), in care cineva
imaginase un tratament impotriva violentei, silindu-i pe cei violenti
sa priveasca cu ochii deschisi fortat filme cu scene
atroce, pana la saturatie. Durerea de pe ecran era depasita
de durerea "pacientilor" din sala. Sunt diferente
intre cele doua situatii, in primul rand pentru
ca Goma nu vrea sa schimbe pe nimeni, realizeaza ca
nu poate, si apoi, pentru ca cei siliti sa priveasca
spectacolul dizgratios sunt majoritari si se revolta "democratic"
impotriva cruzimii acestui adevar, la care, in diferite proportii,
sunt copartasi.
Nimic mai revoltator decat cineva care-ti aduce aminte ca
a mai existat o solutie atunci cand cei mai multi "supravietuiau"
furand, tradand, mintind sau, aplicand de dimineata
pana seara politica tembela a strutului, devenita
pe vecie o a doua natura nationala.
In Romania, si nu numai, traim o epoca de modificare
a codului moral, sub ochii nostri. Sub presiunea falsei democratii
si a relativismului se inlocuiesc norme care ne-au asigurat progresul
social de-a lungul a sute de ani si au dat stralucire conditiei
umane.
Traim o epoca a confuziei agravate, in care in primul
rand se confunda starea de normalitate cu starea de majoritate,
si de unde deriva confuzia capitala dintre bine si rau.
Pana si in mediul academic valorile importante ale zecilor
de generatii anterioare sunt spulberate usor si sub un zambet
complice. Din diferite surse si cu cea mai mare nonsalanta,
am auzit rostit de gura unor doctori in stiinte ca "numai
boul este consecvent". Seturi intregi de valori si principii
sunt sacrificate unei meschine reusite personale, si ea, cat
se poate de efemera. Absenta unei robuste filosofii de viata
te urca si te coboara in agitatia browniana
a unei lumi buimace, bogata doar in false probleme si in
solutii de conjunctura.
Aici si acum, toate acestea devin vizibile in scrierea lui Goma.
El nu face politica, nu are strategii de a ajunge la anumite obiective,
el fixeaza si reafirma mereu niste repere, aratandu-le
celor care vor sa vada cat de departe ne plasam in
raport cu ele. Cine face politica are "tovarasi de drum"
si consimte la "compromisuri necesare". Cu atat mai mare
devine meritul acelora care reusesc sa ajunga, fara
sa devina asemenea tovarasilor de drum si fara
ca numitele compromisuri necesare sa se transforme in derapaje
grave si ireversibile. Calea perverteste daca nu ai luciditatea
de a face periodice comparatii si ajustari ale modului in
care ea mai serveste scopului, daca nu privesti critic in
jurul tau, eliminand balastul rutinei si conventionalismul
(cangrena) comoditatii.
Aceasta este lectia Goma: lupta nu se incheie niciodata,
unii pot si vor sa o duca, altii sunt complianti,
judecata istorica (atunci cand va mai avea cine sa o faca
!) stabileste cine a avut dreptate. In principiu, insa,
uman ar fi sa faci o optiune.
Am auzit numele lui Goma pentru prima data in 1977-78, pe cand
eram inginer stagiar la Hidromecanica din Brasov. Unul dintre tinerii ingineri
care sosise in perioada mea de stagiatura, absolvent al unei specialitati
de transporturi (la Bucuresti, apoi la Iasi) s-a numarat printre
semnatarii manifestului Goma privind respectarea Drepturilor omului. Asa
cum s-a intamplat cu foarte multi dintre semnatari, dupa
o mustruluiala dura la Securitatea locala si
o sedinta de "demascare" in mijlocul colectivului
de oameni ai muncii, colegul meu a primit pasaportul. A facut o
cariera de relativ succes (material) in occident, chiar si
viata sa personala poate fi apreciata ca o reusita.
Pentru mine, atunci, atitudinea lui a fost o surpriza. Prezenta
lui la serviciu era o corvoada, transferul prin care ajunsese la Hidromecanica
aproape un miracol, studiile superioare ingineresti prezentasera
o dificultate greu depasita, in general preocuparile
lui erau mai degraba frivole (schiul si femeile). Nebanuite
sunt caile Domnului si multe adevaruri ne vor ramane
ascunse. Dar daca avem in vedere numai faptul ca, probabil,
obiectivul lui fusese sa scape din tara, si tot ar
fi trebuit sa-i ramana lui Paul Goma dator pe vecie.
Mai mult, toate situatiile prin care a trecut in acele zile, ar
fi trebuit sa iasa la lumina sub forma unei marturii
mantuitoare. Ca si in alte, multe cazuri, nimic din acestea
nu s-a intamplat. Vom sti vreodata de ce? Explicatia
directa consta in faptul ca anul 1989 este mai degraba
un punct de continuitate decat de discontinuitate in lumea romaneasca.
Dar ea nu convine decat partial. Cine ne impiedica
insa sa scoatem la lumina adevarul? Proasta
educatie si/sau complicitatea.
Din 1977 si pana acum am urmarit cu tot interesul tot
ce se intampla cu si in jurul lui Paul Goma. De la aparatul
de radio Selena, fixat perpetuu pe Europa Libera pana la
informatia culeasa de pe internet, cred ca foarte putine
lucruri mi-au scapat. Am aproape toate cartile lui, ultimele
citite fiind jurnalele. Paul Goma este cifrul lumii romanesti din
a doua jumatate a secolului trecut, atat prin destin (viata
personala) cat si prin expresie (rationamentele asupra
acestei lumi). Este deci, o cale explicita prin care intelegem
pe ce lume traim. Poate de la el am castigat convingerea ca
totul se explica, trebuie numai sa ai suficienta tenacitate
si discernamant in a cauta informatii relevante.
El developeaza cu acribia detaliului, cliseele lumii contemporane
si, pe aceasta cale, afli explicatii care ti-au lipsit
mult timp, totul devine mai coerent, mai in concordanta cu
experienta ta personala.
Chiar daca maiestria literara a scriitorului nu este punctul
meu tare, pentru ca imi lipseste formatia de baza
intr-o asemenea analiza, sunt totusi cateva lucruri
pe care pot sa le afirm foarte sigur.
In primul rand, calitatea de povestitor, de fapt un dar al pamantului.
Majoritatea celor nascuti in Basarabia, Bucovina si
Moldova au talentul innascut si captivant al relatarii
savuroase.
Apoi, calitatea de creator de limba intr-o epoca in
care limbajul de lemn a anihilat multe condeie libere. Ea este aproape ereditara
(a fost exersata din copilarie, impreuna cu mama
sa) si conduce la forme obositoare pentru cititor. Crearea sau resemnificarea
presupune patima, ofera o asemenea densitate scrisului incat
lectura inainteaza greu, cu poticniri si reluari. In
plus pasaje intregi devin neinteligibile, pierzi o serie intreaga
de aluzii si subtilitati daca nu ai un minim de competenta
in abisurile functionarii societatii romanesti.
Opera sa este majoritar non-fictiune, ceea ce-i da o anumita
gravitate. Paul Goma face parte dintre scriitorii marturisitori, eu cred
ca si dintr-o retinere de bun simt: nu poti sa
vorbesti cu convingere decat despre viata traita,
nu poti ca de dragul fabulatiei, sa induci in eroare
pe cititor. De aici reiese si calitatea sa de om al datoriei, poate chiar
si constiinta unei anume misiuni, ce nu poate fi bagatelizata.
Deduc din lecturile textelor lui ca, spre deosebire de cea mai mare parte
a scriitorilor si educatorilor nostri, el ramane convins
de forta formativa a literaturii, mai direct spus, esti ceea
ce citesti. De aici si responsabilitatea cu care trebuie adus pe lume
cuvantul scris. Noi facem parte din generatia care a intuit (fragmentar)
istoria adevarata a Romaniei din literatura mai mult sau
mai putin "legala" a epocii. Mai mult, acea literatura
a indeplinit si rolul altor "stiinte" absente.
De aceea si cu atat mai grav, a fost sa minti artistic,
sa minti frumos si "convingator". Nici acum,
multe manuale de istorie, geografie, sociologie, etica, filozofie, nu-si
iau misiunea in serios, si de aceea mai depindem de scriitori ca
Paul Goma. Incetul cu incetul, scoala incepe sa
inteleaga ca studiul literaturii romane inseamna
imbogatirea expresiei in aceasta limba,
dar si luarea de contact cu realitati politice, sociale, economice,
care au nascut opera in discutie. Pentru o populatie
dezinhibata mai important decat continutul operei devine
cauzele care i-au determinat aparitia.
In pofida explicatiei provenite din fundamentalismul etic al autorului,
nu poate fi decat regretabila situatia conflictuala
in care se afla persoane de care se leaga cele mai frumoase
si mai pline de speranta momente ale ultimilor 20-30 de ani.
Sunt nume care nu pot fi suspectate de rea credinta, nume care
au avut constant aceeasi pozitie fata de evenimentele
cu care ne-am confruntat, nume care au gresit poate pe portiuni,
dar care nu s-au dezis pe termen lung de pozitia constructiva de
reformare a lumii romanesti. Pentru mine, ca si pentru multi
altii, Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Gabriel Liiceanu, Andrei Plesu
sunt modele de urmat pe timp de pace sau de razboi, oameni care au armonizat
viata lor cu crezul lor, si al caror numar de compromisuri
este minimal. Criteriul meu este continuitatea de atitudine si valorile
cultivate. Vor fi facut fara indoiala cu totii
erori, mai mult sau mai putin constiente, vor fi avut tendinte
impaciuitoriste sau calcule politice puse in slujba unor
obiective superioare, vor fi gresit pe noile cai, dar pentru Goma
sunt singurii si cei mai buni aliati in aceste vremuri.
De fapt, indepartarea sa de cei care i-au gresit, modul in
care reuseste sa traiasca singur, doar el cu
convingerile lui, reprezinta miracolul Goma.
Prin mesajul operei sale, dar mai cu seama prin atitudinea sa de o viata,
prin faptul ca foarte des are dreptate, Paul Goma este o exceptie
de neocolit in literele romanesti. Datoria noastra este
sa-l citim cu atentie, sa-l privim cu intelegere
si sa nu ne impiedicam in detalii nesemnificative
atunci cand avem in fata un luptator singuratic,
cu credinte desuete, dar cat se poate de onorabile.
Brasov, 20 noiembrie 2005
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |