Dumitru Ungureanu |
Cand amnezia (sau rusinea?) cuprinde o comunitate,
un popor, in asemenea masura ca nici oamenii de rand,
nici fruntasii, nici preotii nu mai considera pacat
ce este pacat si minciuna ce este minciuna, salvarea
acelui popor, salvarea comunitatii respective, vine - s-ar zice
- prin gura unuia care se sacrifica pe sine pentru a trezi, a redeschide
ochii, urechile si gura consangenilor sai. Un astfel de om
- caruia i se mai spune Profet, Prooroc, Intelept - este
urat de foarte multi, inca de cand incepe
sa-si faca auzit glasul ce proclama adevarul.
El nu proclama un adevar viitor, nu predica un ideal greu
de atins, ci rosteste acel trist adevar ce descrie starea actuala,
depravata, a semintiei. Iar un popor care traieste
in rusine si minciuna, si care se mai si lasa
impilat de naimitii vreunui tiran, nu va ridica nicicand
capul sa primeasca si sa priveasca drept realitatea
jalnica la care a decazut, ci va huli si va batjocori pe
acela care adevar graieste. Si e o trista evidenta:
nu gloata umila, (pre?)destinata sa traga la jug,
calomniaza, ci vechilii, lichelele, pungasii, delatorii si
tradatorii, urcati in slujbe de control si impilare,
dedati placerilor lumesti, desfranati, viciosi,
plini de boli - intre care boli invidia, ura, lacomia nu sunt cele
de pe urma.
Omul acela - sa-l categorisim de stirpe rara? - e alcatuit
altfel decat semenii sai: poarta barba, cand
toti se rad, si se rade cand toti sunt barbosi,
are ochi albastri, cand majoritatea are ochi negri, are ochelari
si nas bombat, e mai inalt, i se lipesc manjii de coapse, apoi
dau cu copita in el! Dar mai ales, el nu uita ce se vorbeste
intr-o adunare, intr-o carte, intr-o intalnire
de taina - caci a uita e suprema vina. Felul sau
de a fi da pretext vatafilor sa-l ponegreasca necontenit
ca pe-o samanta stricata. Iar poporul ajunge
sa-l creada vandut strainilor, printr-un deloc savant
efect al propagandei: stiindu-te om de nimic, lesne ti-nchipui ca
un semen al tau, mai curajos si mai corect, e orice altceva decat
curajos si corect! Nu cautati in altii sursa nimicniciei
voastre, spunea Solon din Athena, ci cautati-o in voi, caci
voi i-ati acceptat si suportat pe tirani!
Ca sa-si asume povara spunerii adevarului, Profetul este
impins, in ultima instanta, de insusi
Domnul Dumnezeu, instanta suprema la care se raporteaza
poporul. Relatia dintre acel popor si instanta sa suprema
va fi ajuns insa pe-o treapta degradanta si
mercantila, incit pare ca Dumnezeu este (imaginat
ca) scuza si scut pentru toate pacatele, viciile si
pungasiile celor dedati la (r)ele. Cand credinta
imorala si falsa este impusa de-un tiran strain,
prin unelte bastinase, atunci se poate intelege
- dar nu si ierta! - starea de rusine in care a cazut
natia. Nabucodonosor a dus in robie poporul lui Dumnezeu, fiindca
Dumnezeu - suparat de josnicia la care coborase poporul sau
- i-a dat armate puhoi. Cand vatafii numiti de rege s-au
purtat ca tiranii si s-au inchinat idolilor, Dumnezeu a trimis pe
Profeti. Ei nu numai ca n-au fost primiti bine, dar li s-a
umplut carca de fapte neadevarate, de parca veneau sa
uzurpe locul regilor si-al slugilor. Un - cum s-ar zice azi - aparat de
represiune si dezinformare s-a starnit impotriva fiecarui
Profet, folosind tertipuri ca minciuna, mita, amenintarea, falsele acuzatii:
ca e de neam pagan, ca deformeaza credinta
strabuna, ca huleste, ca unelteste, ca
e vandut strainului, ca fura de la gura copiilor,
ca face jocul dusmanului, ca e depasit de evenimente,
ca nu mai e la moda, ca nu e momentul pentru ce sustine
el, ca da ocazia strainilor sa ne vorbeasca
de rau, ca are o fixatie, ca e mitoman si, pe
deasupra, n-are talent literar... Si pentru ca nu pot sa
astupe ceea ce Dumnezeu vrea sa fie deschis - izvorul adevarului - caralii
regimului baga la inchisoare pe Profeti, ii bat, ii
infometeaza, le dau otet in loc de apa si
pietre in loc de paine, le trimit in celula tradatori,
ca sa smulga prin linguseli marturii ce vor fi folosite
in vreun proces de regicid, par(t)i(d)cid sau poate chiar in procesul
ce i l-au inscenat lui Iisus. Exista si-un exemplu de prostie
sau prostire suprema: Proorocul Ieremia a dictat - iar Baruh a scris
cu cerneala pe sul de hartie - toate cuvintele Domnului, ca
poate asa se vor auzi in casa lui Iuda, unde era rege Ioiachim. Ei
bine, regele, auzind cele scrise, a taiat hartia cu cutitul
si a azvarlit-o in foc! De parca ar fi putut sa distruga
cuvintele rostite de Domnul!
Uneori, istetii serviciilor speciale, vazand ca nu
pot opri profetiile si adevarul, pun pe altul sa joace
rol de Profet. Acel om rosteste cuvinte mincinoase, pe care "aparatul"
le vrea insusite de impilati, caci mai lesne de
dus e jugul, cand boului i se spune ca datoria lui e sa
duca jugul, rasplata fiind ieslea cu fan. Nicidecum nu i
se va spune boului ca a fost candva taur si ca pastea
liber pe fineata neingradita. I se va inocula
rumegatorului ca fericirea consta in a manca
mult, libertatea e atunci cand vrea stapanul sa-l
lase liber, soarele rasare fiindca vrea jupanul, iar lumina
vine de la rasarit - sau de la apus, dupa interesele de
moment. Si tot asa inainte, o intreaga poliloghie
pe care o stiti...
Ce legatura au toate astea cu Paul Goma si varsta sa
de 70 de ani? N-am scris pentru cititori cu jugul pe ceafa, sa
le explic eu ce!...
(Arges - octombrie 2005)
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |