Dina HRENCIUC |
Intrebat care dintre autorii contemporani este cel mai citit de catre
studentii de la filologie, un asistent universitar mi-a raspuns
inezitant: Paul Goma.
Cu siguranta, Paul Goma ramane un model de verticalitate,
un scriitor puternic, autentic, incomod si ca stil, si ca atitudine.
Fenomenul capabil sa tulbure, sa aprinda controverse, sa
miste inertii si sa creeze dileme, etichetat, masurat,
admirat sau admonestat, ne obliga, orice am spune, la o introspectare
a propriei noastre constiinte. Daca in articolele sale
polemice stilul devine pamfletar, e interesant de observat in ce masura
personalitatea puternica a omului se regaseste in uneltele
scriitorului care, prin forta fictiunii adaugata realului,
poate, as spune, maximiza efectul impresionant, implacabil etic, al marturiei
sale.
Romanul "In cerc", publicat in 1995 la Editura "Eminescu",
adica la douazeci si patru de ani dupa ce a fost scris
(cartea, respinsa in 1975, la Bucuresti, a fost publicata
in 1977, la Paris, sub titlul "Dans le cercle") ramane
pentru cititorul mai mult sau mai putin familiarizat cu dictatura proletara
un astfel de document, interesant si pentru studierea "fenomenului
Goma" la inceputurile lui.
Construit pe metafora cercului, prea putin metaforic insa,
romanul isi prezinta personajele dispuse circular, intr-o
inchidere perfecta din care evadarea nu pare posibila decat
prin recursul la memorie. Ele sunt constranse sa locuiasca
impreuna intr-o cabana, tintuite laolalta
de un viscol, dar si de amintirile si dorintele lor. Spatiu
de incarcerare, dar si de ciudate recunoasteri. Victime si
calai impreuna, intr-o scorbura a timpului
parca suspendata, construita pe nuante de la negru
la gri, o "bolgie" inconjurata de albul agresiv de afara.
Personajele romanului se rotesc in sfera realului, isi deruleaza
gandurile minutios, animate de pana unui fin psiholog, preocupat
sa demonteze masinaria care face posibile dramele din destinul
eroilor: detentie, crima, viol, prostitutie, deportare. Figura
geometrica perfecta, cercul e coborat din abstractiune
si metamorfozat intr-o hora la care participa printr-o
definitie exemplara intreaga societate, cu mecanismul ei
de gandire. "...Vrei sa zici ca oamenii nu pot comunica
intre ei...(...) Ba da, oamenii pot comunica intre ei, cum nu, insa,
uneori, cum sa ma exprim eu?, uneori nu prea au chip sa
comunice, nu prea vor...(...) si Iosub ii povestise intimplarea
aceea de la fabrica de parchet, nu propriu-zis intimplare, ci stare,
situatie, povestea aceea cu notele informative: A scria despre B ca-i
betiv si-si bate nevasta si ca, la betie,
spune lucruri nejuste si chiar dusmanoase, B, la randul
lui, il demasca pe C ca ar fi fost legionar si ca,
din aceasta cauza, trebuie sa aiba arme ascunse,
C aducea la cunostinta ca D se insurase cu fata
unui chiabur si ca chiaburul, ca sa se sustraga de
la obligatii, trecuse pe numele ginerelui o parte din avere, D, al rindul
lui, dezvaluia cam cine-i, cu adevarat, E, E il demasca
tot in scris- pe F, F pe G si asa mai departe, pina
se facea o hora, in care erau angrenati aproape toti
membrii organizatiei ..." (pag. 86)... "Si la ce concluzie
ai ajuns? il intrebase Zeno: la una foarte trista, foarte-foarte
trista, tovarasu Zeno: ca oamenii nu vor sa
se cunoasca unul pe altul." (pag. 87) ..." Cum crezi, dumneata,
ca ai sa-i poti convinge pe oameni ca sint
buni? Imposibil, si, luind in seama faptul ca
omul e structurat pe neadevar, pe simulare, pe neincredere, va
fi convins ca, atunci cind ii spui ca e bun, e pentru
ca nu-i spui, nu poti sa-i spui in fata
ca e rau, foarte rau..."(pag. 8-89)
Teoria ii apartine lui Iosub. Acesta este prezentat ca prototip
de activist in romanul "Ogoare infratite",
al carui autor este un alt personaj al romanului "In cerc",
deznadajduitul scriitor Zeno. Zeno si personajul sau,
Iosif, traiesc intr-o interesanta simbioza. Paginile
care analizeaza relatia lor cu cenzura, cu fictiunea si
cu realitatea, au o savoare detasabila.
Activistul Iosub traverseaza povestile celorlalti, incercand
sa-si explice atitudinea lor. El este liantul grupului in
care, pe parcurs, se creeaza sau se regasesc relatii antagonice:
dragoste-ura, putere-supunere, forta-slabiciune.
Fiecare traseu moral este analizat, mecanismul gandirii este demontat
prin introspectii decupate in fraze lungi, arborescente, alternate
cu frazele taiate abrupt pe-un cuvant care sugereaza, in
suspensie, bogatia plina de sensuri a tacerii, ca
o trecere spre subconstient, sau ca o infinita continuare a descrierii.
In fata propriei lor constiinte, actorii acestui spatiu
inchis se definesc printr-o egalitate similara razelor de cerc.
Astfel incat romanul nu are personaje principale si aproape
ca nu are actiune. Intamplarile din trecut,
dureroase, formeaza nucleul epic al cartii.
Personajele: activistul Iosub, scriitorul Zeno, cabanierul Walter, care nu intamplator
citeste "Faust", tenebrosul Alaci, Maxim, evocatul Anton Anton,
sportivul Niki cu programul lui ironic-riguros, precum si femeile: Damiana
cea puternica prin luminozitatea ei, misterioasa Teodora, activista Florica,
tanara Nini, cei doi studenti au pe un anume palier relatii
normale cu situatia in care se regasesc - veniti la
munte sa respire aerul "spetial" al statiunii,
sunt obligati sa astepte sfarsitul unui viscol
naucitor. Converseaza, joaca sah, table, beau, se
privesc, se analizeaza, se recunosc, se banuiesc, se suspecteaza,
se judeca reciproc. O societate standard. Tonurile epice barbatesti
sunt plastice, concrete, naturale, desfasurand povestea cu
rabdarea actorului devenit in timp martorul propriei intamplari,
pe care incearca retrospectiv s-o reconstituie, analizeze si
justifice. Pluteste de altfel in atmosfera cartii o
agresivitate muta, tinuta in frau, barbatii
aceia lupta cu propriul trecut, fiecare pentru puterea lui, in
definitiv, intr-un ritm al horei ancestral si oarecum pagan.
Sunt scene de cruzime relatate obiectiv, metodic: bataia pe care i-o
administreaza Zeno celei pe care-o credea turnatoare (de frica
si, cumva, preventiv); deportarea satenilor in Baragan
(din obedienta si exces de zel este deportat un copil nevinovat);
Damiana, sotia lui Alaci, e obligata sa se prostitueze pentru
a da nastere unui copil pe care sotul ei nu putea sa-l aiba;
o tanara e violata din... intamplare,
nevasta cabanierului a fost ucisa intr-un aparent accident. Mecanica
raului. Stilul analitic, ramificat, da verosimilitate intamplarilor
si sfarseste prin a seduce si impresiona, pentru ca
dezvaluie in scriitor nu numai un martor, dar si un excelent
cunoscator al psihicului uman.
Este o carte amara, lucida, construita minutios,
detasat, dar si cu o voluptate a... exactitatii dificila
pentru cititorul comod sau grabit, in care incap si
ironiile fine, si intelegerea si dragostea si speranta
- salvate de personajele feminine, capabile de sacrificiu, si de tinerii
inca neprinsi in hora pandei, a neincrederii,
a suspiciunii. Un roman-document despre anii aceia tulburi (anii 50) pe care
nu-i putem ignora. Miza cartii este si ea dureroasa,
dar necesara, miza este intelegerea lui: "Cum au fost
- si (din pacate) - cum sunt posibile toate astea?". Inca
traim intr-un cerc al nesigurantei, al banuielilor
voluntare sau involuntare, al imperfectiunii sufletului si al conditiei
umane aflate in deriva.
Paul Goma
"In cerc", roman, Editura "Eminescu", 1995
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |