Paul G O M A

 

Paris 1 august 2000


Culoarea curcubeului '77 (Cutremurul oamenilor)

- autoprezentare la editia de autor -

 

 

Cartea de fata este una de marturie. Ea da seama de faptele devenite istorie din iarna-primavara anului 1977, in Romania.
Cartea aceasta este o carte de marturie.
Re-afirmatia de mai sus poate fi luata si ca o insulta la adresa (eventualilor) cititori : dar bineinteles ca acesta este un volum cuprinzind o marturie, am inteles-o, o stim, nu e nevoie sa ni se repete ca unor copii cretini…
Ba este nevoie : Romanul nu stie istorie - si nu vrea sa stie ; Romanul nu stie pe ce lume s-a aflat si nu are chef sa afle de la altii in ce fel de prezent-perpetuu face, de zece ani, pluta. Concluzie : refuza sa auda din gura altuia adevarul potrivit caruia nu a fost el chiar atat de anticomunist cum se lauda de la "revolutie" incoace si nu a mers chiar totdeauna cu "ai nostri", a umblat, a umblat si cu "ai lor". A, daca ar fi vorba de fapte-de-vitejie din trecutul-glorios, el ar asculta cu drag lectia de istorie din manualul clasei a IV-a despre Sarmisegetuza, Rovine, Calugareni, Valea-Alba, Marasesti…; deasemeni daca s-ar vorbi despre Marea Revolutie din Decembrie '89 la care a participat cu deplina daruire si in mod neprecupetit dimpreuna cu intreaga-i familie mioieritica la uciderea rituala a Ceausescului (cel caruia, abia ieri ii ura - din inima - sa traiasca,-n veac…) ; si, desigur, daca ar fi vorba de Maglavitul Pietii Universitatii, unde-cand intelectualitotii romani cuprinsi intre 8 si 80 ani si-au dat examenul de corigenta la materia numita : normalitate, drept care s-au inscris si au urmat cursul accelerat (fara profesor si fara risc), nu doar de democratie, ci chiar de morala cetateneasca : rom-ethica ; sau, neaos : bastinethica.
Altfel, nu.
Cu atat mai nu, cu cat "asa-zisa-marturie" (din asa-zisa carte de fata) nu a primit aprobare-de-sus, de la Uniunea Scriitornicilor (vechi si noi - si actuali); nici de-si-mai-sus, de la C.C. al Monicai Lovinescu. Cea care, dupa decembrie 89, s-a parasit pe sine, s-a rasucit catre noi cu cealalta fata de Ianus - tot a Domniei Sale, din moment ce o poarta de atata amar de timp si tot nu o jeneaza ; intr-un moment de ratacire a decretat public, in februarie 1997 : "Imi pare rau ca l-am cunoscut pe Paul Goma"! Eroare sau doar gafa : de regula Domnia Sa, practica subterana, taina, "clandestinitatea", "topsecretul", intermediaratul, excluderile… anonime" (vezi Jurnal pe sarite, insemnarea de la 14 noiembrie 1989, p. 246). Mobilizata grabnic de goarna est-etica, in chiar "febra revolutiei la romani (dar la romance !)" puradeimea con-deioasa, in frunte cu danciul modest autonumit: "frerul Sebastianului" (cunoscut ca cel-mai-tanar-filosof-la-roman ; inventator de Heideggeri judeteni ; de arhei comunali), a tabarit asupra rauparutului, distru-gindu-i carti tiparite si nedistribuite (cazul acestei carti de marturie, editor-topitor : Liiceanu; cazul Garzii inverse, topitor-editor : Sorescu); neutralizindu-i altele (ca Patru dialoguri finantat de Soros, si needitat de M. Papahagi) ; nimicindu-i altele, ca Jurnal I-II-III, prin o campanie de presa la care a participat floarea cea vestita a literaturii cotidiene suptatoare de lapte rezistent-culturalnic din tatele : Ivascu, Gogu Radulescu, Noica, Crohmalniceanu (aceeasi gloata elitarda a fost asmutita si asupra lui Caraion : mort, repros viu la adresa vanzatorilor de frate) ; iar dupa decretul Monicai Lovinescu (revenita la confidentialitatea care-i sade mai vartos ca o manusa): "Goma e contestat", rari sunt "sinucigasii" care indraznesc sa incalce ukazul Directionatoarei Presei Literare si a Gandirii Culturale Romanethice.

Aceasta este o carte de marturie - despre ce s-a petrecut, in iarna-primavara lui 1977 cu noi, tot romani, cu noi, tot soti si parinti, cu noi, tot din carne si din sange ; carte de marturie despre ce si cum si cat am patimit noi, nu "eroi", nu "exceptii", cum ne-au botezat in mod interesat lasii, vanzatorii de frate, dezertorii de atunci, profitorii de dupa decembrie 89. Liiceanu si Blandiana si Adamesteanu si Doinas si Mircea Iorgulescu si Manolescu si Buzura si Plesu - si alti dilemosi siretlicarioti carpa'dambovitelinieni au calculat fulgerator-cobilitar castigul si au gasit ca daca ne salta pe noi (cei care rostim tare ceea ce gandim - nu ca ei, melancoletii) intr-o categorie… inaccesibila altora, ei, acei altii vor fi considerati, nu doar nevinovati (fiind ei vinovati cu totii…) ; nu doar absolviti de pacatul greu de a-si fi tradat chemarea de scriitor, nu de inginer - nici chiar de profesor universitar, dar prin vicioasa lege a pendulului vor fi propulsati "dupa revolutie" (sic!) pe cele mai inalte culmi ale scaunelor, care de care mai cu vedere-la-strada si mai bine-platit si mai nemeritat. Ca supliment : doar rezultatul (nu si demersul) luptei pentru ciolan va fi consfintit (de istorie - caci istoria, e-he, cate a vazut ea, la viata ei…) si consacrat de Monica Lovinescu, consacratoarea de disidenti ca Haulica, nasitoarea de rezistenti pe Hula Paltinisului, ca Liiceanu, fabricanta de sertaristi ca Blandiana precum si alte fainuri din aceeasi tarate : trei-nule…

Aceasta carte este una de marturie. Despre faptele de curaj si de slabiciune ale noastre, a celor care, in 1977, am crezut ca scriitorul este purtatorul de cuvant al semenilor sai nedaruiti cu harul vorbirii.
Ei bine, "dupa revolutie", in primul rand scriitorii romani au fost aceia care s-au opus din rasputeri, facind tot ce depindea de ei (mai bine se opuneau comunismului lui Ceausescu, sa nu se lase pitestizati-cultural, sa nu ajunga se intrecenzureze bine-bine, apoi sa se pupe-n 'Ndependenta - ce nevoie de caralii…? - ei, da si sa piarda apartamentul, pasaportul, rubrica, amanta?) pentru ca o astfel de dezvaluire (sic!) sa nu ajunga la cunostinta cititorului ; pentru a nu li se cunoaste adevarata infatisare - un fel de a vorbi, scriitorul roman, cu doua-trei exceptii, nu are fata, chip, obraz (!), ci o suma de masti - schimbate dupa facultati, vorba lui Moromete, cel care stia el ce vorbe(s)te…
Abia in al treilea rand s-au opus aparitiei, difuzarii si comentarii marturiei de fata activistii, securistii…

…Fiindca in al doilea rand s-au impotrivit - prin tacerea impusa in jurul marturiei - tot scriitorii, de asta data aceia care confectioneaza (de la 1 ianuarie 1990 fix) istoria Romaniei dupa interesul si bunul plac, nu ca "inainte", ale partidului comunist, ci ca acum : dupa ale lor, ale nevestelor lor - si, desigur ale clanului (altfel spus : breasla scriitoricola)… Cine se indoieste (si) de afirmatia aceasta este invitat sa consulte volumele de "sinteza" (istorica) aparute. Va observa (dar oare va fi in stare sa observe o lipsa?, pentru asa ceva este elementar-necesar sa cunosti, cat de cat,… prezenta): nici in intreaga colectie a revistei Memoria (sic !) - avindu-i in colegiul redactional pe Doinas, Blandiana, Paleologu, Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, ba chiar si pe Ion Vianu, (unul dintre semnatarii Scrisorii noastre din 1977) ; nici in Anexa Blandianei si a Liiceanului la Cartea neagra a comunismului; nici in "istoriile", altfel harnicut alcatuite ale Gulagului romanesc (sic-sic) - nu va intalni macar pomenite evenimentele din iarna-primavara anului 1977.
Tre exceptii - cu care nu se face primavara :
- Volumul O istorie sincera a poporului roman de Florin Constantiniu (ei, da…), ed, Univers Enciclopedic, 1997 ;
- Emisiunea Luciei Hossu-Longin din serialul Memorialul Durerii - din 1998…
- Manualul de istorie pentru Clasa a XII-a de la ed. Sigma, 1999.

Povestea acestei carti de marturie este :
Am ajuns la Paris in 20 noiembrie 1977. La 22 noiembrie am dat o conferinta de presa in Auditoriul FNAC. Prezent, Claude Durand ("vanatorul de disidenti") m-a intrebat daca n-as scrie, pentru editura Seuil (cu Gallimard incheiasem contract pentru romane) un volum de marturie despre evenimentele din 1977 din Romania - pe care tocmai le povestisem…
Am fost de acord. Peste sase luni (in luna mai 1978) am predat manuscrisul primului volum cuprinzind "Iarna" si "Primavara" ("Vara" si "Toamna" ar fi fost incluse intr-un al doilea). A fost botezat in franceza: Le Tremblement des hommes (titlu sugerat de un reportaj din Le Nouvel Observateur din mai 1977, semnat : Bernard Guetta - care scrisese ca in acel an Romania cunoscuse doua cutremure : unul de-pamant, altul de-oameni), purtind un subtitlu editorial : Peut-on vivre en Roumanie aujourd'hui ? In traducerea lui Alain Paruit, volumul de marturii a fost lansat la 5 martie 1979, in prezenta lui Eugene Ionesco si in a lui Fernando Arrabal. In 1980 a aparut tradu-cerea in neerlandeza (Paul Koeck), sub titlul : Met het woord tegen de muur, la Elsevier Manteau, Anvers.
Daca in neromaneste (fragmente au fost publicate si in germana, in engleza, italiana, ceha, poloneza, rusa) marturia despre 1977 a avut parte de o primire favorabila, devenind de referinta, in limba in care a fost scrisa - romaneste - si in tara in care se petrecusera evenimentele (Romania) a avut o soarta de neexplicat, de neacceptat in oricare alta comunitate din Europa:
Nu a fost vorba de vreun "ghinion" de vreun "accident", nici de saracia in care se zbateau editurile dupa decembrie 89. Ci de sabotaj. Doi ani (1990-1992) eu, autor nu am inteles adevarul ; alti doi-trei ani am refuzat sa accept evidenta acelui adevar : sabotajul cartii de mar-turie Culoarea curcubeului '77 nu era opera cenzorilor, a activistilor, a securistilor - a dusmanilor comunisti care aveau tot interesul sa nu li se afle faptele murdare ; sabotajul a fost imaginat, pus la cale, men-tinut in vigoare si in ziua de azi, 11 ani dupa "revolutiunea la romani"! de colegii mei, scriitori, de prietenii mei din tara (foste victime ale cenzurii comuniste) si de prietenii din exil, de "camarazii de baricade" ai mei Monica Lovinescu si Virgil Ierunca, cei care isi sacrificasera viata luptei - pe calea undelor - impotriva cenzurii comuniste.
Acela care se indoieste de afirmatia de mai sus (cum m-am indoit si eu, pana prin 1995…) este poftit sa deschida Jurnal pe Sarite (ed. Nemira, 1997), la pagina 259, sa citeasca insemnarea de la 19 ianuarie 1990 - la mai putin de o luna de la "revolutie" [N-ar fi stricat sa o fac eu, primul : m-as fi scutit de multe (des)iluzii]. Va constata ca "intalnirea de lucru" la care ramasese stabilit sa particip si eu pentru alcatuirea portofoliului editurii Humanitas se tinuse cu doua zile mai devreme, fara mine - totusi, singurul avind experienta editoriala (franceza); totusi, autor de carti ; totusi, scriitor care - alaturi de Tepeneag - daduse o mana de ajutor la publicarea in Occident a unor scriitori din Orient. Reuniunea din casa Monicai Lovinescu se facuse fara mine, cel anuntat, in mod repetat, de intalnire. Nu din intamplare, nici din vreo "uitare" - ci cu program : nu pentru intaia oara "Monicii" ma excludeau de la intalniri importante la care, pe de o parte aveam tot dreptul sa particip, pe de alta, fusesem repetat anuntat de iminenta lor. Daca am fost lasat eu de o parte (repet : la alcatuirea portofoliului editorial), in schimb (n-ar fi mai bine daca as spune : "in locul meu"?), participasera la discutii, isi dadusera cu parerea, facind sa incline balanta in favoarea sau in defavoarea editarii, la Humanitas, a cutarui scriitor, a cutarei carti ilustri cunoscatori ai literaturii in general, ai celei romanesti in special precum turcologul Mihnea Berindei si Beatrice a sa din acel trimestru, fata Doinei Cornea.
Mai apoi Monica Lovinescu mi-a explicat : ei lucrasera foarte bine si fara mine - ce voi mai fi vrind, din moment ce pe "lista lui Liiceanu" fusesera incluse si cartile mele Culoarea curcubeului si Gherla ? Am mormait ca, daca as fi fost prezent, mi-as fi propus carti de fictiune - Ostinato, Garda inversa, Din Calidor…
Atunci a reiesit ca Monica Lovinescu, cea care timp de doua decenii sustinuse la Europa libera ca Goma este si autor de romane, nu doar de proteste, surprinzator, facea cauza comuna cu cei care, in tara, imi negau talentul (recunoscind ca ceva-ceva curaj parca as avea…). Presupun ca in acea imprejurare D-sa a inaugurat adanciunea : "Nu e momentul", care va face emuli de toate sexele si cariera de panaceu. In continuarea miscarii, D-sa mi-a dat si pretioasa dubla- indicatie : de a nu-l "injura" pe Liiceanu (care-i de-al nostru) si de a nu cauta de dinti calul de dar… Nu vedeam care putea fi darul pe care mi-l oferea, mie, proaspatul editor dar (inca) nu se facea sa contrazic o doamna. Oricum, la prima ocazie i-am multumit lui Liiceanu, i-am propus alte carti. Mi-a raspuns afirmativ, insa pentru moment sa vedem cum merg celelalte, calduros-recomandatele de Monica Lovinescu, de Berindei si de fata Cornii.
…Am vazut. Si nu am crezut. Nici atunci cand unii critici literari, scriind despre Culoarea curcubeului, afirmau ca isi procurasera volumul prin "pile" de la Bucuresti (in provincie nu se difuzase) ; cand altii marturiseau, in scris, ca daca nu s-ar fi aflat in relatii de prietenie cu un ministru al culturii (O. Pecican despre I. Vartic), nu ar fi avut de la cine imprumuta un exemplar…
Ce se intamplase cu tirajul Culorii curcubeului ? Intrebat, Liiceanu raspundea ca or fi incurcaturi cu distributia. Explicatia prietenului meu (Liiceanu) imi era suficienta…
…Pana cand, in 1992, am citit in presa din tara informatia potrivit careia volumul editat in iunie 1990, nedistribuit, depozitat si pastrat…, ar fi fost trimis la topit, la Fabrica de hartie din Busteni. Editorul a negat ca ar fi facut "una ca asta". As fi ramas in continuare pe mana prietenului Liiceanu, daca prietena Monica Lovinescu nu l-ar fi aparat pe "Gabriel" in stilul inimitabil al Domniei-Sale, adica : imediat dupa ce a respins banuiala (ca imi distrusese volumul nedistribuit), socotind-o declaratie nepri-eteneasca, ba chiar calomnioasa, a continuat : Dar asa (subl. mea) a facut Gabriel si cu cartile lui Cioran si cu ale lui Ierunca - de ce ei nu se supara…? Pentru ca eu, nefiind Cioran-Ierunca, m-am suparat, am povestit povestea povestii cu 1977 la romani intr-o scrisoare deschisa, publicata de Liviu Antonesei in Timpul si am incredintat tiparirea la Oradea a adevaratei editii din Culoarea curcubeului (volum aparut in 1993, in ingrijirea lui Florin Ardelean - ajutat de Tiberiu Ciorba si Traian Stef), inaugurind astfel Biblioteca Revistei Familia. [Aceiasi inimosi carora li s-a adaugat Laszlo Alexandru au scos, in 1995, volumul Scrisori intredeschise - dupa care au abandonat partida, invinsi, nu doar editorial-financiar, ci datorita atacurilor, presiunilor exersate de "colegi" si de "maestri"…]

Culoarea curcubeului a cunoscut doua (!) editii - insa rari sunt cei care "si-au procurat" un exemplar ; desi "materialul" acopere un moment de istorie, comentatorii - de literatura, de istorie - nu pomenesc nici momentul, nici volumul care a dat seama…
Am avut nevoie de zece ani, ca sa inteleg, cu mintea romanului cea de pe urma :
Imi imaginam ca scriind - in tara, si nu la adapost, in spatiu (exil) si in timp (numai dupa decembrie 89)… - carti ca Ostinato, Usa noastra cea de toate zilele, Gherla, Garda inversa, apoi in exil : Culoarea curcubeului, Soldatul cainelui, Patimile dupa Pitesti…, "comisesem" carti anticomuniste, anti-securiste…
Ma inselam ; nu-mi dadeam seama - eu, autor - ce "caracter" au cartile pe care le scriam :
- Legionarii califica Patimile dupa Pitesti : "o carte anti- legionara" ;
- Evreii considera Din calidor "o carte antisemita" ;
- Securistii de ieri, deci, fatal : ultranationalistii de azi gasesc aceeasi carte (Din calidor) "o carte jidovita";
- Securistii, inalt-activistii deveniti peste noapte (dupa modelul sovietic…) : credinciosistii habotnici de azi sunt convinsi ca Arta refugii este "o carte anticrestina in general, antiortodoxa in special";
- Scriitoristii romani din Romania au hotarit (la indemnul Monicai Lovinescu si al lui Liiceanu - acesta, ghidat si de indicatiile-pretioase ale lui Brucan si ale lui Sturdza-Voican) : Culoarea curcubeului este "o carte antiscriitoriceasca" (dupa cum Jurnalul : una "antiromaneasca").
Aceasta carte de marturie este, cu neinsemnate indreptari, cea scrisa intre decembrie 1977 si mai 1978 ; cea predata in luna mai 1978 editurii Seuil, pentru a fi tradusa in franceza ; cea predata dupa data de 19 ianuarie 1990 editurii Humanitas - pentru, in sfarsit, o editie originala… Nu am intervenit pentru a "corija" fapte, adevaruri, opinii (in bine, in rau) despre anumite persoane-personaje (si eu ma revizuiesc - insa cand o fac, anunt). In ea dau seama de starea, de umoarea mea, autor, in momentul 1977. Sa judece singur cititorul, pe text : am comis nedreptati ?, am avansat idei care, dupa aproape un sfert de veac, s-au dovedit a fi false ? Din pacate, judecatile mele din 1977 asupra oamenilor si faptelor lor nu a capatat desmintire.
Iar in acest an, 2000 : din contra…

Aceasta carte de marturie da seama de existenta unui corn, in fapt : buboi aflat in mijlocul ganditoarei frunti a colegimii breslinoase:
- Intre luna martie 1970, cand am fost total interzis si 20 noiembrie 1977 (cand am plecat definitiv din tara) am fost - totusi - singurul scriitor roman interzis, sub Ceausescu, 7 ani si 8 luni, timp petrecut pe solul si in subsolul Republicii Socialiste Romania ;
- Din martie 1970 pana in ianuarie 1990 se aduna 20 ani de inexistenta a mea in literatura romana - din pricina anticomunismului scriselor si ziselor mele ;
- Din ianuarie 1990 sunt, nu tolerat, ci… scapat prin ochiurile plasei cu care prietenii mei, scriitorii (in frunte cu Monica Lovinescu) - mi-au ingradit accesul la editori si la cititori pentru culpa de a-i fi aratat in scrierile mele asa-cum-au-fost-si-sunt, nu cum se obisnuiesera ei sa se prezinte.

Nu le sant nici judecator, nici pedepsitor (desi ar merita din plin sa fie judecati si condamnati pentru tradare de patrie, de popor, de adevar).
Ci oglinda.
Paul Goma

 

E-mail: revista_tiuk@yahoo.com
© Copyright pentru grafica Dan Perjovschi; Webdesign & Webmaster Viorel Ciama
Site gazduit de http://reea.net