Dan CULCER
|
"Draga Domnule Goma, Lupta Dtale contra amneziei e patetica, iar in aceasta carte incepe sa se lase noaptea. Noaptea uitucilor. E o tragedie pe care mai tinerii nu o mai pot intelege cu adevarat, decit daca fac referinta la alte evenimente, de pilda la cele recente, din decembrie-ianuarie 1989-1990, asupra carora se lasa noaptea de asemenea. M-am bucurat ca aceasta carte a fost scrisa. Poate cindva se vor gasi si arhivele ce o vor completa. De ce nimeni nu vrea sa scrie o istorie a Scolii de literatura? Scurta ei viata, cu profesorii si cu studentii ei cu tot, merita sa fie compusa, modelata ca o masca mortuara." * * * Aceasta epistola, initial privata, a fost inserata de Paul Goma la sfirsitul editiei on line a romanului sau "Justa", un titlu care deriva din porecla data unui personaj feminin, al carui model indepartat pare sa fi fost destinul unei studente de la Scoala de literatura, Alexandra Indries. (Nascuta in 1936, prozatoare, critic literar, m. 1993). Scriu asta cu toate rezervele de rigoare, caci "orice asemanare cu viata este intimplatoare" in literatura. Epitetul ornant "just" (adjectiv si adverb), in dictionare
e prezentat ca fiind sinonim cu adevarat, drept, echitabil, intemeiat,
temeinic, bine, fundamentat. Formula folosita frecvent in sedintele de
toata mina, de partid sau de fara partid. Erau juste toate masurile, deciziile
si prevederile de partid, la originea carora se aflau mai mult decit justele
idei directoare ale marxism-leninismului-stalinist. "Cine nu era cu noi, era impotriva noastra". Ca sa fii just, adica sa actionezi si mai ales sa dovedesti, sa convingi ca gindesti conform liniei trasate de partid, ca forta conducatoare sau reprezentind avangarda clasei muncitoare, ea insasi forta conducatoare desemnata ideologic de comunismul care actiona in numele ei, terorizind-o, trebuia sa fii mai mult decit supus, conformist, tacut, infricosat, mai trebuia sa intelegi ca "omisiune de denunt" este o crima tot atit de grava ca dezacordul cu politica partidului unic. Trebuia sa anticipezi prin delatiune spontana acuza omisiunii de denunt. Evident, nu toti cetatenii Romaniei au practicat aceasta atitudine justa. Dimpotriva, au fost multi care nu doar ca au omis sa-si denunte colegii sau in general compatriotii, dar au si pus mina pe condeie sau pe arme ca sa se opuna "justetii" politicii comuniste. Altii au devenit transfugi, votind, cum se zicea, cu picioarele pe care si le-au luat in spinare, de vreme ce nu puteau vota impotriva, intr-un sistem electoral complet controlat si falsificat sub controlul partidului si statului, garantii aparenti ai aplicarii legii. Asta cind era inca nevoie, pentru ca la un moment dat, probabil deja prin 1950, lehamitea si frica au facut singure jocul puterii si au dat rezultatele asteptate de aceasta. Am vazut recent in premiera pariziana (Theatre Le Petit Hebertot, 30 august 2005) un excelent spectacol cu o piesa de Jean Claude Carriere, scenaristul lui Bunuel. Premiera mondiala a avut loc la Bucuresti, in regia lui Octavian Greavu, sub titlul "Zodia turnatorului", in 18 februarie 2003, cu Stefan Sileanu in rolul principal, al turnatorului, fireste. O piesa a carei vedere cade bine cuiva care a trait in socialismul real, ca mine. Intitulata "Filiera normala" sau "Circuitul normal", ea pune in scena un ofiter de politie politica si un turnator profesionist, singuri pe scena, un birou, intr-un precar echilibru si in schimbatoare raporturi de putere. Am avut senzatia ca, in fine, un artist a gasit calea de acces la pinza freatica a societatii reale si la psihologia delatorului zelos. Care nu actioneaza din frica, ci din datoria morala, si care poate deveni mai puternic decit ofiterul care l-a recrutat. Acestia sunt personajele cheie ale societatii romanesti socialiste si postsocialiste. Justa lui Paul Goma a fost o victima. Destinul sau - tragic. Si s-a terminat prin iesirea din istorie, prin marginalizare si uitare. Dar celelalte personaje, cele din fundalul romanului, sau de la masa prezidiului sedintelor memorabile ale anilor 50, ca o judecata care schimba destine, brucanii, iliestii, care au intrat din roman pe scena istoriei si au invins (!?), definesc prin evolutia lor adevaratii facatori de istorie. Cei carora nu le pasa de morala si nu se impiedica de consideratii marunte privind adevarul si justitia. Viata nu este justa, nici dreapta. Cei buni nu inving si adevaratii eroi (pozitivi!) mor sau sunt uitati, cind nu se sinucid. Post socialismul este societatea victoriei delatorilor profesionisti si zelosi, cei adevarati si magnifici, ale caror succese ne uluiesc si ne adincesc in cea mai cumplita criza morala, cea de identitate.
|
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |