Dumitru CRUDU |
Toata lumea stie ca Paul Goma s-a opus deschis sistemului comunist din Romania.
Spre deosebire de foarte multi scriitori "de virf" (Nichita Stanescu,
Marin Sorescu etc.), Paul Goma nu a cedat si nu s-a lasat ispitit de tentatiile
materiale (o carte de proza ideologica era remunerata gras, cam la pretul unui
apartament). El a rezistat si nu s-a vindut pentru un pumn de arginti. Pentru
aceasta insa a platit cu multi ani de puscarie si cu imposibilitatea de a-si
publica romanele la editurile din tara. Din aceasta cauza, dupa cum se stie,
aproape toate cartile sale au aparut in strainatate, iar Paul Goma a atins chiar
un fel de celebritate literara pe care in tara nu a avut-o niciodata. Nici macar
dupa ce s-a prabusit comunismul, nu se stie din ce motive, acestui scriitor
incomod nu i-au fost recunoscute meritele literare. Dupa parerea multor critici
romani (N. Manolescu, Eugen Simion), literatura sa nu prea are valoare estetica.
Chiar si romanelor sale celebre, "Din Calidor", "Bonifacia"
sau "Arta refugii", le sint refuzate orice merit literar, fiindu-le
recunoscute doar o dimensiune etica, de natura protestatara. Dupa parerea acestor
critici, literatura lui Paul Goma are cel mult o valoare de document si cam
atit. Nimic altceva. Acesti critici insa uita ca romanele lui Paul Goma descriu
si radiografiaza alienarea individului in timpul comunismului, cit si acea cumplita
teroare a istoriei. Criticii ii mai reproseaza si prezenta masiva a biografismului.
Dar, dupa parerea noastra, biograficul nu poate fi un defect ci o calitate.
Mai ales ca personajul-narator "Din Calidor", un copil de 5 sau 6
ani, surprinde realitatea intr-un moment crucial, cel al declansarii razboiului.
Experientele personajelor lui Paul Goma sint fundamentale, cum sint si cele
din "Arta refugii" cind acelasi copil, de data aceasta un pic mai
mare, isi pierde parintii pentru ca au fost inchisi in penitenciarele din Ardeal.
Istoria este receptata in romanele sale strict prin prisma biograficului care
nu este neaparat o depozitie, ci este folosit cu scopul de a accede si a transmite
autenticitatea realitatii. Dincolo insa de descrierea unei degringolade generale,
romanele lui Paul Goma exploreaza capacitatea de rezistenta a individului la
rau. Aceste personaje reusesc sa reziste si sa supravietuiasca terorii. Dupa
parerea noastra, romanele lui Paul Goma, in afara de aceasta dimensiune morala,
instaureaza un alt statut al personajului, cel al personajului - model, exceptional,
care se manifesta in niste conditii limita, subumane. Cu toate ca a intrat intr-un
con de umbra, literatura lui Paul Goma este una de viitor, fiind, poate, cea
mai credibila marturie despre modul in care omul reuseste sa reziste "sub
vremuri nefaste ".
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |