Liviu Cangeopol

CONSIDERATII PE MARGINEA UNUI
FALS SCANDAL DE ANTISEMITISM

 

 

Potrivit unei definitii exprimate de Manfred Davidmann (http://www.solbaram.org/articles/antisem.html), antisemitismul are doua cauze, ambele decurgand din incalcarile principiilor cuprinse in Torah, cartea sfanta. Manfred Davidmann pune persecutia evreilor in lumina principiului dezvoltat din relatia cauza-efect, un principiu universal. Pe de o parte, persecutia impotriva evreilor este "cel putin instigata, daca nu chiar incurajata" de o patura opresoare, fie ea de stanga, fie de dreapta; pe de alta parte, evreii insisi pot provoca persecutii prin comportarea lor, fara a fi constienti de aceasta. Ca orice remarca privind un fenomen atat de complex, care a generat milioane de pierderi de vieti omenesti, si aceasta poate genera reactii contradictorii.
Acest punct de vedere, macar in parte, pare a fi impartasit de mobilul scrierilor lui Paul Goma, acuzat recent ca etaland expresia unui feroce antisemitism. Demonstratia celebrului opozant si scriitor roman sugereaza (cu exemple) ca persecutiile la care au fost supusi evreii romani din Basarabia de catre populatia si administratia locala au fost atrase de comportarea lor anti-romaneasca. A explica nu inseamna a justifica si tragerea unui semn de egalitate intre acesti doi termeni este o eroare. Din pacate, linia de demarcatie dintre obiectivitatea informatiei istorice si consecintele ei lasa loc speculatiilor. Cand acestea sunt manate de rea intentie, rezultatele sunt cele pe care le vedem.
Antisemitism inseamna nedreptate, discriminare, intoleranta, injurie, persecutie. Toti acesti termeni implica un abuz ce nu necesita o alta explicatie. Cand o persoana comite o crima, nimeni nu-l considera pe judecatorul care a pronuntat sentinta in raport cu originea etnica ori apartenenta sa religioasa. In anumite circumstante, membrii unei minoritati au speculat starea de lucruri, aducand in discutie aceste elemente irelevante. Daca un membru al majoritatii sufera o nedreptate juridica din partea unui judecator facand parte din aceeasi majoritate, elementele irelevante se deplaseaza din zona etnicului si a religiei in cea a socialului si a politicului.
Nu este pentru prima oara cand prezentarea adevarului supara. Multi romanii au fost deranjati de acuzatia de persecutori ai evreilor in timpul celui de-al doilea razboi mondial; la randul lor, multi evreii au protestat cand unii istorici au incercat sa nuanteze anumite aspecte ale Holocaustului romanesc, eliminand generalizarile si exagerarile. Este in firea lucrurilor ca discutiile pe marginea marilor tragedii istorice sa iste controverse in randul urmasilor diferitelor tabere de participanti. Dar este o dezertare de la adevar sa acuzi un observator de crimele comise impotriva celeilalte tabere doar pentru ca vrea sa aduca niste precizari. Este dorinta de a spune adevarul un semn al ostilitatii? Pentru cine conteaza mai mult decat adevarul spaima de a nu repeta ororile trecutului, e posibil. Numai ca, sub acest unghi, aici exista un cerc vicios. A nu repeta ororile trecutului inseamna a expune adevarul sub toate aspectele. Minciuna sau exagerarea lucreaza in favoarea raului.
Inainte ca asertiunile lui Paul Goma sa fie catalogate drept antisemite, era necesara o amendare istorica a acestora. Chiar daca Paul Goma ar fi fost antisemit si cele sustinute de el s'ar fi intamplat aidoma, crima antisemita n'ar fi eliminat adevarul istoric. Pana la a ataca mesagerul, trebuie dovedita acuzatia. Altminteri, se poate spune ca Paul Goma suporta un tratament la fel de inuman in principiu precum cel la care au fost expusi cei in numele carora se ridica azi detractorii sai.
Ca in cazul comiterii oricarei crime, anchetatorul incearca sa gaseasca, in primul rand, mobilul. Unii (Tepeneag, Buduca) au considerat ca Paul Goma doreste scandal cu orice pret, pentru a fi bagat in seama. In anii '70, "cu orice pret" insemna pierderea linistii, a libertatii, a vietii. Intamplarea face ca, in marea lor majoritate, cei ce se gasesc in randul detractorilor sai de azi sa se fi numarat printre detractorii sai de atunci. Sa fie o simpla coincidenta? Iata-ne astfel la baza mobilului multora dintre acestia din urma: ani de zile, Paul Goma i-a acuzat public de lasitate, ticalosie, colaborare securista, atat sub comunism, cat si - vai! - dupa. Pana acum, moral vorbind, nu era chiar in regula sa-l ataci pe Paul Goma. O cauza mai buna le-ar fi prins de minune.
In psihologie, aceasta asteptare poarta numele de "wishfull thinking". Cand vrei neaparat ca un lucru sa se petreaca, chiar daca se intampla sa fie numai pe jumatate adevarat, nu mai conteaza. Cealalta jumatate este repede completata de vointa doritorului. Punand problema persecutiilor evreilor din Basarabia in lumina critica, Paul Goma s'a descalificat, in sfarsit, Slava Domnului! Cum sa nu fie antisemit? Ba e! N'are cum sa nu fie! Uitati-va si la ce ton foloseste! Intre doua dezbateri de terasa, Ioan Buduca l-a prins in menghina fara scapare a demonstratiei sale etilice: "Unde si cum devine Goma antisemit in argumentatia sa? Simplu: atunci cand gandeste si spune 'voi, evreii'". Deci asta era…
Ca parte lezata, "ei, evreii", ar fi trebuit sa se tina departe de asemenea gen de dispute, ce nu par decat rodul unui troc simplu: ei, romanii, sa poata da, in sfarsit, de pamant cu neobositul lor acuzator, iar ei, evreii, sa mai demonstreze o data, calare pe cai troieni, cat de magari au fost romanii la adresa lor. Numai ca lupta pare dusa acum mai mult in jurul unui om (Paul Goma) decat a unui principiu. In mod neasteptat, omul va iesi mai puternic din acest conflict, iar principiul, sifonat, pentru ca marea tragedie prin care a trecut poporul evreu n'avea nevoie de asemenea trucuri ieftine pentru a capata greutate.
Cu ceva timp in urma, o seama de intelectuali romani de frunte au fost acuzati de antisemitism. Printre acestia se afla si Nicolae Manolescu. Acuzatia parea la fel de neintemeiata atunci la adresa lor asa cum este acum la adresa lui Paul Goma. Din nefericire, istoria personala se caracterizeaza prin acelasi neajuns ca si cea a lumii: este repede uitata si, fatalmente, repetata (pentru intelectualii romani, Paul Goma este echivalentul organismelor de haituire a nazistilor). Pentru a lovi doi iepuri dintr'un foc, Nicolae Manolescu, proaspat uns arendas al Uniunii Scriitorilor (printr'un vot obtinut pe absolvirea vinei de a turna la Securitate), a scos dinti de ciocoi si l-a concediat pe redactorul-sef adjunct al revistei care si-a permis crima de a publica fragmente din opera "antisemita" a lui Paul Goma. Tot intamplarea face ca victima, Liviu Ioan Stoiciu, sa fi fost unul dintre putinii intelectuali romani care au avut taria de caracter de a nu se fi aplecat in fata fiarei comuniste (cum n'au avut detractorii de azi ai lui Paul Goma).
A concedia un redactor pentru ca a publicat un text - nici macar dovedit a fi avand caracter criminal, incitator, calomnios - este in sine un act dictatorial (la alegere: nazist sau comunist), nedemn de un intelectual. Cand masura e luata de unul care a gazduit in paginile revistei sale cohorte de colaboratori ai fostului aparat de opresiune, ea devine rodul unei comenzi politice. Punerea ei in aplicare, o ipocrizie fara margini. Din cate greseli a comis Nicolae Manolescu pana in prezent, aceasta pare cea mai murdara, scotandu-le in evidenta si pe cele trecute (una dintre acestea: laudarea asasinului Ion Iliescu in paginile unei alte reviste a Uniunii Scriitorilor, de la care el n'a fost dat afara!).
Chiar daca Paul Goma ar fi fost antisemit, aceasta n'ar fi justificat abuzul demiterii lui Liviu Ioan Stoiciu. Nu pentru dreptul la opinie am militat noi? Nu pentru a fi liberi am riscat? Chiar daca un scriitor greseste (si s'a vazut ca aceasta este cu putinta si la case mai mari), ce va sa insemne demiterea lui Liviu Ioan Stoiciu? Cine-l publica pe Goma, ca Stoiciu va pati! De altfel, in urma cu cativa ani, Alex Stefanescu, mana dreapta a lui Nicolae Manolescu de la carma Romaniei literare, decreta ca nici o publicatie romaneasca n'ar trebui sa-l publice pe Paul Goma! Si nu era vorba de nici un act de antisemitism atunci! Mai degraba, unul de anticomunism.
Nu mai era nevoie de inca un exemplu al ticalosiei si stupizeniei intelectualilor romani. Inainte de a fi ales presedinte al Uniunii Scriitorilor, Nicolae Manolescu, cu o deplasata emfaza, a declarat ca din aceasta organizatie fac parte cel putin cei mai importanti patru sute de romani. Sper ca afirmatia avea un pronuntat caracter electoral si nimic mai mult. Fereasca Dumnezeu sa fi avut dreptate!

(15 Septembrie 2005, Romanian Times)

 

E-mail: revista_tiuk@yahoo.com
© Copyright pentru grafica Dan Perjovschi; Webdesign & Webmaster Viorel Ciama
Site gazduit de http://reea.net