Mihail VAKULOVSKI |
"Bonifacia" de Paul Goma este un roman despre atmosfera scriitoriceasca
a anilor '60. Personajul homodiegetic abia se intoarce din perioada de
"domiciliu obligatoriu" (d.o.) de dupa puscaria
comunista, redevenind student, la Bucuresti, datorita unui
ordin al presedintelui tarii, doar ca nu s-a putut
reinmatricula (problema parintilor, mai ales), ci a trebuit
sa intre din nou (acel "re" din "Arta refugii" care-l
urmareste) in anul I ("patru ani in anul intii",
cum ironiza tatal meu pe seama fratelui, care din anul II de la Facultatea
de Litere din Chisinau a fost inmatriculat in anul pregatitor
de la Facultatea de Litere din Cluj, no). La facultate personajul principal
o descopera, dupa un an si doua luni, pe Bonifacia,
o colega de grupa cu care are o relatie amoroasa.
El, fost puscarias politic, ea, o fata (divortata)
dintr-o familie de securisti comunisti, dar "Bonifacia"
nu e doar un roman de dragoste, chiar daca personajul-narator si
personajul care da titlul cartii si-o trag chiar de
la prima intilnire. "Bonifacia" e in primul rind
un roman social-politic. Aici Paul Goma descrie lumea literara din acele
momente istorice, de atunci si - vai - de acum (chiar daca unele
personaje s-au mai indreptat - trecind in lumea celor drepti),
cel putin jumatate din actiunea romanului avind loc
la barul Uniunii Scriitorilor, cealalta jumatate derulindu-se
la gazda personajului principal - intr-o camaruta
inchiriata de la anticarul Sterescu, si el fost detinut
politic. O camera foarte, foarte mica, la ferestruica acestei
camere personajul ascunzindu-si sacosa cu "literatura
interzisa", cum zicea Bonifacia (fara sa stie,
evident, de sacosa si de "literatura interzisa").
Desi trece prin perchezitii foarte dure, interogatorii, amenintari,
spionari continue, personajul-narator isi pastreaza
pina la sfirsitul cartii secretul-sacosa.
Doar ca, debutind, cu ajutorul oniristilor (in "Luceafarul"),
dupa o betie in cinstea debutului, descopera ca
a disparut, i-au furat sacosa cu manuscrise. Brusc literatura pe
care o scria nu mai era interzisa, ultimele cuvinte ale cartii
fiind "N-am nimic de ascuns. Am miinile libere" O libertate
falsa, evident, ca si noua Bonifacia, care, dupa atita
sex si o boala grea slabise atit de tare ca
deveni de nerecunoscut, dindu-se la ea chiar si gagicarul Alec, un
scriitor reprezentativ al anilor 60 - fost anticomunist banuit de cooperare
cu dusmanul care a si intrat in sistem.
Ca si-n celelalte romane ale lui Paul Goma, "Bonifacia" ascunde
fragmente interesante de scriitura, cum ar fi cel cu mirosul ("Apropii
mana dreapta de nas - cea cu care ii atinsesem mana:
a, nu; nu asta, degetele mele miros a
tutun. Atunci unde? De unde? De
unde venise si-mi intra in nari si se fixase acolo, ca
o capusa - mirosul? Sa fi ramas in odaia-cu-carti
a lui Sterescu urme, dare, semne de la alta clienta de-a
anticarului? Nu cred. Un asemenea miros nu dainuie decat (presupun)
in acea incapere in care femeia locuieste sau
macar petrece, o vreme - sa zicem: o noapte. Ceea ce nu e cazul
(presupun, in continuare) cu Sterescu; ceea ce nu e cazul cu camera-de-carti:
in ea ai putea petrece o noapte, dar ca in izolare, la Jilava: in
picioare, paralel cu stivele de carti
Inseamna
ca imblanosata
La urma urmei, ma doare-n
pas'! Nu in odaia mea a patruns purtatoarea, emanatoarea,
efluviatila - greumirositoarnica. Ajuns la mine, urc pe taburet pana
la cele doua scanduri fixate in perete, sus, la inaltimea
unei carti medii: biblioteca mea
Totusi, totusi
Miroase ceva. A ceva. Odoratul nu ma insala - eventual
cand am halucinatii olfactive, provocate de amintiri; eu nu-mi reprezint
imaginea mirosurilor cunoscute candva, ci mi le prezint, in carnea
si in culoarea si in sonoritatea lor - la urma urmelor
mai proaspete, asa, aduse aminte, mai rotunde, mai adevarate, decat
atunci, candva, la pornire (care nici nu e sigur ca ar fi fost,
nu ?). Da, insa acestea, mai-adevaratele nu-mi vin singure,
din proprie initiativa; nici intamplator - ci
numai cand le chem - si le chem potrivit unor criterii, iar acestea
sunt ale naturii taranesti: taranului
nu-i plac "putorile", chiar daca le indura, lucreaza
printre ele - fiindca le stie, le-a clasat, le-a randuit in
categoria "spurcaciunilor": fermentatie, descompunere,
putrezire; el lucreaza cu gunoiul de grajd, manipuleaza, ca sa
zic asa, umplutura umblatoarei, insa n-ai sa-l
auzi vreodata extaziindu-se, precum unii oraseni: "Ah
! Oh! Sublimul, autenticul miros de balegar!"
Eu, desi
structural taran, sant scutit de obligatia de a suporta
putorile; de a indura duhorile ; nu evoc, nu chem, nu ma desfat
decat cu
nespurcaciunile. Asadar nu e halucinatiune;
deci acest miros exista, acum, indiferent de mine, independent de odoratul
meu imposibil, uneori deranjant, de-a dreptul sabotor (nu putine au fost
prilejurile-ocaziile cu fete, cu femei, ratate: fusesem surprins, ca de barbatul
muierii, de un brutal, pedepsitor brat: al subtioarelor superioare,
asudate in timpul preliminariilor; al subtioarei centrale, nu foarte,
nu prea, uneori nu prea-deloc igienizate - in aceasta privinta
nu sant corsican: nu-mi place, nici de frica, branzoitatea
branzizdei imperiale
Carevasazica: produce, exhala,
adie imblanita de jos, de la, sa zic: parterul anticarului.
Din nefericire, acest miros vine nu doar de la (anume) femei. Asa mi-a
fost viata, m-a purtat prin multe si (nu foarte) marunte,
deci si pe la mirosuri-limita; al mortii cu multele lui nuante:
cel al omului care putrezeste pe picioare si nu va expira decat
peste o saptamana sau trei luni, deci mirosul il
va inconjura, bazai, material, ca un roi de muste, ca
un stol de hoitari; ca si al celui care si-a dat duhul alaltaieri
si asteapta-asteapta sa fie dus, iar in
asteptare, ce sa faca: "lucreaza" ; apoi
mirosul fricii, frica de durere, frica de moarte in durere, frica de moarte
violenta, iminenta, mirosul acelei frici a tuturor aflatilor
inainte de tortura (de obicei: sudoare); mirosul celor deja torturati
(cocktail de sange si de sudoare, de urina si de sudoare,
saliva si sudoare; excremente si sudoare, sudoare, mereu sudoare);
tot al mortii: mirosurile de spital - mai ales ale bolnavilor batrani;incurabili;
ah, si mai ales femei - acei batrani incurabili (ba chiar
de-a dreptul mame). Dar pe cel mai trist, pe cel mai deznadajduitor
dintre toate l-am intalnit, nu in inchisoare si
nu in spital - ci in plina libertate. De multe ori, in
aer liber, pe un trotuar maturat de vant si, chiar de nu aveam
mijloacele, nici cheful sa verific daca presupunerile mele erau
exacte, cred ca nu ma inselam prea des cand desemnam,
in gand, cutare trecatoare: "Cea cu pardesiu albastru
",
sau: "Cea aflata la bratul individului cu mustata
"
Mai izbitor (palmuitor) devine mirosul in spatii inchise
si mai cu seama in salile de spectacol: teatre, cinematografe,
sali sportive - acolo fotoliile din spatele tau (numai acelea
conteaza) se succed piezis, pe inaltime, astfel
ca spatarul - ca si spatele tau - nu alcatuiesc
un adevarat baraj in calea efluviilor iscate doar de indepartarea-apropierea
genunchilor persoanei de sex gingas aflata indaratul
tau. A, nu-i acel ceva al femeilor care, neavind ele insele
simtul odoratului nu-si dau seama ca ar fi imperios necesar
sa se imbaieze mai descior; nici al femeilor avind
odorat, saracele, dar cum n-au "conditii"
; sau
al nevestelor ascultatoare (precum Josephine) carora, daca
barbatul le cere sa ramana asa, asa-raman
si un an intreg, nespalate, neaerisite - ceea ce le-ar privi,
daca ar ramane-asa-in-casa si n-ar
iesi sa-si poarte prin lume, precum Cometa Camembert, coda
de imbranziciune - noua provocindu-ne doar o banala
greata
Ci altceva ce nu tine de igiena; nici
de ritm lunar; nici de boala. Nici macar de varsta
(femeile batrane altfel miros), ci ranced; ci a invechire-degeaba")
sau acela despre relatia dintre pat-scris-libertate ("Fiindca
patul era cealalta fata a scrisului. Scriam cind aveam
timp si chef, si nu doar pentru ca o parte din ceea ce scriam
introduceam in sticle pe care le astupam, smoleam, ingropam in
gradina, ar fi fost (si era!) incompatibil cu prezenta,
in casa, a unei femei (la urma urmei, necunoscuta); cu ocuparea
unei jumatati de pat - nu: scrisul nu putea exista, ca libertate,
decit in totala libertate a obiectului numit pat")...
"Bonifacia" de Paul Goma este un roman care se citeste dintr-o
rasuflare - cu mare interes si cu placere.
Paul GOMA, "Bonifacia" (roman), Ed. Omega, Bucuresti, 1991
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |