Paul GOMA 27 Martie 1918
: s i R o m a n i a |
Basarabia : o dreapta idee despre Romania. Cine nu accepta
acest adevar-prim nu percepe elementele constitutive ale natiunii - incepind
cu limba romana ;
In 1812 cand, in urma de-acum stiutelor manipulari rusesti,
jumatatea de rasarit a Tarii Moldovei (cea cuprinsa intre raul Prut
si fluviul Nistru) a fost inghitita de Imperiul Tarist si botezata abuziv
: Bessarabia ; locuitorii pamantului se chemau, fireste, moldoveni, vorbeau
moldoveneste, cuvintele roman, romaneste - de la Romania -
avind sa apara mai tarziu, odata cu acea realitate geopolitica numita
Romania.
Basarabia : simetrica Transilvaniei -
numai din punct de vedere
cartografic :
Sub unguri, vreme de un mileniu, Transilvanenii au avut parte de suferinte cumplite,
printre nedreptati fiind nerecunoasterea bastinasilor ca natiune, alaturi de
ocupanti si de colonisti. Dar, in 1918, cand s-au unit cu Patria
Mama, puteau sa scrie si sa citeasca, aveau o identitate, stiau cine sunt si
de unde se trag, ba ii invatasera carte si constiinta de sine pe
cei din principatele - totusi, libere ;
Sub rusi, numai in 106 ani, Basarabenii au fost striviti, analfabetizati,
desnationalizati, desidentizati.
Sa fi fost oare Moldovenii dintre Prut si Nistru mai putin bravi ?, mai inerti,
mai inclinati spre supusenie decat Transilvanenii ?
Istoria dar si literatura, cu osebire a lui Sadoveanu spun
aproape contrariul
:
De pe la 1400, cand puterea mongola a diminuat, tinuturile devastate din
rasarit au prins a fi repopulate. Sub Alexandru cel Bun s-a inceput construirea-reconstruirea
forticatiilor de la granita naturala dintre Europa si Asia : Nistrul. Cetatile
de paza presupuneau strajeri, osteni : oameni liberi. Astfel a inceput
istoria Moldovenilor de la Nistru, granicerii de la Rasarit, avind statut
oarecum asemanator celor din interiorul arcului carpatic : Fagarasenii, Nasaudenii
Agricultori, crescatori de vite (mai cu seama de cai), negutatori in timpul
liber, osteni in
tot celalalt, slujeau pe cate un domnitor,
dar si pe ei insisi - de unde frecventele razvratiri impotriva puterii
cen- trale (de la Suceava, de la Iasi), pentru impunerea unui "domnisor"
de-al lor, de regula un impostor
; nu se sfiau sa dea si cate "o
raita": peste Nistru, "La Cazaci" (care nu erau o semintie, ci
o adunatura de mercenari - multi dintre ei moldoveni, numele venindu-le, nu
de la ucraineanul cozac, ci de mai departe, de la tatarascul : ca'zac, insemnind,
simplu : calaret
), in Sud, "La Tatari"- fireste, in
scop, cinstit, de jaf (mai corect : jac, Polonezii constituind majoritatea
cazacilor).
Insa oricat de turbulenti erau in interior, cand se
profila primejdia straina, capatau un singur domn-dumnezeu : Moldova.
Moldovenii dintre Prut si Nistru, oameni liberi, razboinici, intretineau
cu Tatarii din Bugeac (deveniti auxiliari ai Turcilor) relatii originale, neintalnite
la rasarit de Nistru (sa zicem : pana la Nipru); necunoscute "la
apus de Prut"- nici valahilor, nici ungurilor, nici poleacilor, nici nemtilor.
Apocalipticul "Vin Tatarii !", se tragea de la Marea Invazie din 1241
si avea efect fulgerator, traumatizant, asupra bietilor ne-tatari.
Nu si asupra Moldovenilor de la Nistru. Dintre victimele "mongolilor"
de la Caspica la Adriatica, acestia nu se temeau de tatari - de ce ? Dar e simplu
: si ei erau
calareti. Prin meserie, prin vocatie ; si ei "dialogau"
din sa, cu sabia, cu sulita, cu arcul - si cu ghioaga. De obicei navalitorii
veniti calare intalneau fie o impotrivire armata pe-destra
(inferioara cu cel putin un metru, dind si un important avantaj psihologic),
fie o cavalerie grea, greoaie, lesne de evitat si infrant de roiul
de viespi mongole.
Si Cazacii (de la Praguri) "discutau" pe picior de egalitate cu Tatarii,
adeseori infringindu-i. Da, dar ei erau buni (si interesati)
lupta-tori, insa nu aveau de aparat - pe loc - un pamant al lor,
sa zicem : "Cazacia". Moldovenii, da : Moldova. Traind si ei pe-cal,
Moldovenii ii infruntau de la egal la egal ("de la acelasi
nivel") pe Tatarii nascuti-pe-cal. Sa fie citit volumul Neamul Somarestilor
si ca un document ce este ; sa fie re-cititi memorialistii basarabeni D. C.
Moruzi, Matei Donici, Leon Donici, Gh. V. Madan : curiosii vor fi surprinsi
sa afle "istorioare" de genul (nu citez, reconstitui din memorie):
"S-a intamplat ca intr-o vreme, in imprejurimile
Hancestiului, sa moara aproape toate femeile, dupa ce nasteau. S-a tinut
sfat : oamenii au hotarit sa saie pe cai si sa deie iama-n tatarime, in
Bugeac".
Asa au facut : s-au dus, s-au intors :
"Dupa ce-au taiat, pe la brau, toata partea barbateasca, s-au intors
cu toti caii tatarasti, cu toate vitele, cu toate sculele de pret si cu ceva
tatarce, de sa aibe cine le spala izmenele
(s. mea.)"
Si astfel s-a plamadit bravul norod moldovinesc dintre Prut si Nistru. Ca afirmatiile
sunt adevarate ne-o probeaza si toponimia (frecventa, nu doar in Sud),
si onomastica : sunt de origine tatara nume neose basarabene ca Ciachir, Celac,
Burlac, Uzun, Huzum, Cabac, Baidan, Buiuc, Murafa - chiar si Hancu - oricat
s-ar stradui Iorgu Iordan sa-l traga din slava bulgara, tot de la türco-tatarul
han vine, fie si sub forma khan - ceea ce a dat in limba romaneasca
: Cantemir (Han-Temir), dar si : Temircan (Temir-Han)
Acestea - si inca altele - pentru a spune ca nu firea mai slaba a romanilor
dintre Prut si Nistru a fost de vina in strivirea lor, doar in 106
ani ; nu firea mai tare a romanilor din arcul carpatic, suferind un mileniu,
i-a facut sa iasa teferi din robia ungureasca.
Ci natura ocupantului.
Ungurul, brutal, crud, dispretuitor, nu i-a considerat pe "indi-geni"
alcatuitori ai unei natiuni - insa le-a ingaduit practicarea religiei
(ortodoxa), apoi greco-catolica ; a tolerat (acesta fiind termenul) ca Valahii
fara drepturi, sa aiba scoli, tipografii, publicatii - in limba lor ;
Rusul - bun, sa-l pui pe rana !- doar la cativa ani de la ocuparea Moldovei
de Rasarit in 1812, a suprimat bruma de autonomie culturala, teritoriul
si locuitorii au fost rusificati.
Basarabia : cei dintai sunt, in spatiul carpatic, cei din urma
Adevarat : evenimentele istorice nu fac "intreceri" pentru intaietate
in timp, dar sa nu se uite :
Dintre provinciile instrainate, Basarabia a fost prima care s-a unit cu
Patria mama (la 27 martie 1918, in urma cu 80 ani) ; a doua : Bucovina
: la 28 noiembrie ; in fine, la 1 decembrie 1918 s-a unit si Transilvania
Ce folos : Basarabia si Bucovina au fost abandonate ; cedate
Basarabia : simetrica Transilvaniei, si egala ei, in drepturi filiale.
Aceasta realitate o cunosc si Transilvanenii - insa numai cei luminati-luminatori
(ca Onisifor Ghibu) ; adevar ignorat, contestat, ba considerat "contrar
intereselor nationale" (de la Partidul National, nu de la natiune) de catre
toti oamenii politici ardeleni, de orice culoare politica ar fi (fost), de la
ultralegionarii lui Sima la ultracomunistii lui Groza (adeseori aceiasi) - de
alaltaieri, de ieri, de azi.
Transilvanenii s-au comportat pe plan national - inca inainte ca
Romania Mare sa fie realizata - asa cum se comporta, in utima jumata-te
de veac, Evreii : au instituit un monopol al suferintelor, deci al aten-tiei
publice nationale, astfel incat nimic din ceea ce nu este direct
privitor la Transilvania nu merita a fi luat in seama ; ba, in multe
imprejurari trebuie ocultat, sacrificat, ca
daunator "interesului
national".
Romania nu este prima unitate in care provinciile (istorice) isi
disputa intaietatea. Numai ca Transilvania, precum fata cea mare
dintr-o varianta a basmului Fetele babei (Dochia
) si ale Mosnea-gului
(Badica Traian), nu cere doar drepturile cuvenite primului nascut dintre copii
(un abuz) - ci pe ale
unicului. Ca si cum, istoriceste, n-ar fi existat
Romania (dupa Unirea din 1859, de sub Cuza) alcatuita din unitatea numita
Muntenia si unitatea numita Moldova ; ca si cum, in 1877, nu i s-ar fi
adaugat inca una : Dobrogea ; ca si cum, la 1 decembrie 1918, la Alba
Iulia s-ar fi proclamat nu unirea si a Transilvaniei cu Patria Mama, ci s-ar
fi sarbatorit Reintregirea Tarii ! Or cronologia spune altceva :
Data de 29 decembrie 1919 - cand Parlamentul a votat legile de ratificare
a unirii cu Romania a Basarabiei, Bucovinei si Transilvaniei - poate fi
socotita a Reintregirii, nu cea de 1 decembrie 1918.
Ce ar fi fost daca un basarabean s-ar fi trezit pretinzind ca ziua de
27 martie 1918 - pe buna dreptate, ca intaia cronologic - sa devina
Zi Nationala a Romaniei ? Ei, da : Consensul national a fost substituit
de consensul national-taranist (predominant ardelenesc).
Nu poate fi vorba de un conflict de interese intre doua provincii (istorice),
in cadrul familiei romane, ci mai degraba de o tenace stramba
perceptie din partea transilvanenilor a "locului" fiecarui element
component.
Este adevarat ca "inventatorul" Moldovei a fost un ardelean (maramuresean):
descalecatorul Dragos ; este deasemeni adevarat ca multi valahi de sub stapanirea
ungureasca au trecut muntii spre rasarit, pentru a scapa de asuprire. Insa
trecerea Carpatilor Orientali (si de Curbura) nu se facea intr-un singur
sens, doar din Ardealul ocupat de Unguri in Moldova. Se circula - uneori
: in vederea stabilirii - si dinspre rasarit spre apus. In lipsa
documentelor istorice, sa ne rezemam pe cele
onomastice - si sa ne intrebam:
Care dintre locuitorii celor doua provincii vecine vor fi mai numerosi : Moldovenii
(locuind in Moldova) si purtind nume ca : Ardelean, Ungurean, sau
Ardelenii numiti : Moldov(e)an ? - cunoscut fiind faptul ca o persoana bastinasa
(sat, vale, zona, regiune, provincie, tara) nu va purta numele locului de origine
- decat atunci cand, ajungind in alta parte, va fi desemnat
(si) prin locul de origine. Daca vom intalni un Ardeleanu in
Ardeal, un Moldoveanu in Moldova, sa fim siguri : in urma cu doua-trei
generatii inaintasii sai iesisera din "vatra", apoi, intorcindu-se,
trasesera dupa ei si numele
Deci : ne "tragem", nu din ardeleni, ci din parintii nostri (ardeleni
sau
din contra), dar mai ales ne tragem din noi insine, cei care
ne facem (pe noi) cu mainile noastre. A fi ardelean nu inseamna
ca esti neaparat bun - ardeleni au fost si Sima si Groza - chiar si Magureanu
e ardelean get-beget.
27 martie 1918 : Basarabia se intoarce la sanul Patriei Mame.
Vai, la 26 iunie 1940 Rusii o re-rapesc - din aceeasi miscare, sterpelind si
Bucovina de Nord si Tinutul Hertei.
Este foarte adevarat : la 22 iunie 1941 Armata Romana trece Prutul si
ne libereaza de bolsevici.
De unde sa stim noi, bieti supravietuitori ai primelor masacre, ai primelor
deportari in Siberia (aveau sa mai vina - si sa nu se mai ispraveasca
)
ca motivul adevarat (si ascuns) al razboiului in Est - si consecinta fericita
pentru noi, ocupatii : recuperarea Basarabiei si a Bucovinei de Nord - era,
in fapt, un viitor razboi in Vest - pentru recuperarea Transilvaniei
de Nord
Chiar de am fi stiut, nu ne-am fi impotrivit : pentru noi,
Basarabenii si Bucovinenii, Romania este de neconceput fara (fie si o
parte din) Transilvania.
Ceea ce insa nu am stiut - si dupa ce am aflat pe propria piele, n-am
acceptat : pentru Transilvaneni, Romania=Transilvania ; in ochii
(si in inima) lor n-au decat sa fie pierdute, cedate, oferite toate
celelalte provincii (pe langa Basarabia si Bucovina) : Moldova, Dobrogea,
Oltenia, Banatul - chiar si Muntenia cu tot cu "tiganii" ei - de parca
nu Budai Deleanu ar fi cantat primul Tigania Ardeleana -, atata
vreme cat exista Ardealul, persista Romania. Pentru recuperarea,
apoi pentru pastrarea Transilvaniei, Transilvanenii au fost in stare,
dupa 23 august '44, sa devina pro-rusi, pro-comunisti ; infocatii nationalisti
(legionari) au "trecut", fara tresarire la comunisti (vezi doar clanul
teologal Candea din Sibiu), prin Frontul Plugarilor ; democratii, chiar
ramasii democrati (de-o pilda national-taranisti) care conduceau treburile administrative
in judetele ardelene au lucrat cu credinta pentru cestalalt dragut-imparat,
Stalin, atunci cand si-au dat silinta, intai sa-i vaneze
pe Romanii refugiati din Basarabia si Bucovina de Nord, apoi sa-i interneze,
in fine, sa-i convinga sa se "repatrieze" (in Siberia).
Intre 23 august 1944 - cand a inceput vanatoarea de
refugiati - si pana la sfarsitul anului 1947, ne-au chinuit, ne-au
haituit, ne-au trimis in "tara noastra" ("Marea Uniune
Sovietica"), nu Rusii din trupele de ocupatie, nu comunistii si nu tiganii,
nici ungurii, nici evreii - ci romanii ardeleni, de regula taranisti,
ei fiind atunci inalti functio-nari la prefecturi si, spre dezonoarea
lor, purtindu-se cu noi mai rau decat ofiterii sovietici din Comisiile
de repatriere.
Acest, nu neaparat dispret, dar nesimtire ardeleneasca fata de existenta altor
unitati constitutive ale natiei romane s-a facut simtita, dupa evenimentele
din decembrie 1989, atat in refuzul net, iritat, ba chiar ultragiat
("Cine sunt astia, cu pretentiile lor ?!") fata cu dorinta "Moldovenilor"
de a se uni cu Romania, exprimata in 1990, de fruntea-fruntii PNT
- cat si sub domnia lui Emil Constantinescu, pur produs al ardelenismului
de tip Coposu-Blandiana-Magureanu, prin incheierea Pactului cu Ucraina.
Despre acest act de tradare nationala am mai scris - si am sa mai scriu.
Pana atunci, sa ne aducem aminte :
In urma cu opt decenii, Basarabia se unea cu Patria Mama.
Optzeci de ani - din care saizeci de sudoare, de lacrimi, de sange. Si
de moarte: o treime din populatia romaneasca a teritoriilor ocupate de
rusi a fost lichidata.
Daca taranismul de ambe sexe a hotarit ca ziua de 1 decembrie sa fie Sarbatoare
Nationala, eu propun ca Ziua de 27 martie sa fie Zi de Doliu National.
Am sa revin - cu amanunte. Istorice.
E-mail: revista_tiuk@yahoo.com |