"Vorba unui unchi de-al meu: trei lucruri în lume, dacă nu sînt
foarte bune, nu sînt bune: poezia, vinul roșu și pepenele verde (harbuzul)."
INTERVIU CU FLORIN IARU
Mihai Vakulovski: "Huston, Huston, mă auzi?" Domnule Florin Iaru, scriați
cu ironie și ... în același poem pe care l-am citat, Stop cadru la Huston
"rechem dulce tinerii mei ani". Acum, după aproape douăzeci de ani,
ați devenit un pic mai serios sau, să zicem, mai puțin ironic.
Florin Iaru: Nu, cred că sînt mai ironic acuma. Atunci era un soi de
grabă sau de disperare de a ajunge repede la un rezultat. Cînd ești
foarte tînăr ai multe proiecte în cap și nu ești sigur de nimic. Ești
colțuros, ești pătrățos, ești întors pe dos și încerci foarte multe
că ești în grădina potecilor care se bifurcă. Există o febrilitate a
tinereții, de a căuta gloria, de a obține succesul, de a ajunge la notorietate.
Probabil că perioada aceea cînd am scris versurile acestea, de fapt
asta s-a întîmplat acum 11 ani, consideram că deja am început să-mbătrînesc.
Și întotdeauna am privit tinerețea, cel puțin tinerețea mea, ca pe o
nerealizare. Pentru că nu am făcut ce mi-a plăcut și tinerețea mea a
fost un eșec. Copilăria un eșec și tinerețea un eșec. De ce? Nu pentru
că nu mi-ar fi plăcut ce-am făcut dar nu cred că am făcut toate lucrurile
bune pe care mi le-am pus în cap sau nu cred c-am avut destul curaj.
Eu am fost un om timid, complexat, așa cum sînt în general foarte junii
intelectuali - cam toți sînt puțin complexați, nu știu niciodată dacă
o să le placă fetelor, dacă înfățișarea lor este una care corespunde
unui anumit standard de frumusețe masculină ș.a.m.d., ei bine, tinerii
mei ani erau foarte influențați de, în primul rînd de descoperirea literaturii
române așa cum nu se preda la școală, eram foarte plăcut impresionat,
prin 1970, deci cam pe la 16 ani, de Bleher - atunci au apărut primele
fragmente din Vizuina luminată și mi s-a părut o carte extraordinară,
mi s-au părut niște rînduri extraordinare. Îl citeam pe Caragiale cu
un alt ochi, adică mie mi se părea Caragiale extrem de poetic, el care
era recunoscut prin faptul că nu-i plăcea poezia modernă contemporană
lui, el era mai degrabă un clasicist și, cu toate acestea, în pofida
acestei voințe clasice pe care a avut-o, mă rog, imprimată de Titu Maiorescu,
Caragiale produce cele mai ciudate fraze și cele mai ciudate propoziții
din literatura română. Din punctul meu de vedere, în secolul XIX nici
un scriitor n-a scris o propoziție de încheiere ca asta "dar nenea Anghelache,
cuminte, n-a vrut să răspunză". E vorba de nenea Anghelache cel care
zace pe catafalc, se sinucisese și nimeni nu știe de ce. Sinuciderea
lui nenea Anghelache a rămas o enigmă pînă și astăzi, poate din cauza
faptului că toată lumea a luat felul de a povesti al lui Caragiale în
sens clasic, în sens tradițional, al autorului omniscient. Cînd aici,
este evident, avem o deplasare spre unghiul de vedere al secolului XX,
cu totul neașteptată din partea lui Caragiale, din partea unui autor
clasic român. Acest nenea Anghelache care nu vrea să răspunză la întrebarea
"De ce nenea Anghelache, de ce?" definește practic ce este mai bun în
modernitatea prozaică - și poate și poetică - românească din secolul
XX. De asemenea, am descoperit, tot atunci, suprarealismul, dadaismul,
curentele beat americane, atît cît puteam să le cunosc și eu. A existat,
mi se pare, o antologie a lui Ion Caraion, i-am uitat titlul, era o
antologie groasă...
MV: Antologia poeziei americane
FI: Nu, nu. Nu cred că era americană. Exista și una americană... există
și o antologie de poezie americană. A, nu, a lui Baconski! A fost o
antologie de poezie universală modernă, am uitat cum se chema...
MV: Panorama poeziei universale
FI: Panorama. Și asta era a poeziei. Așa, și-atunci am făcut cunoștință
cu cummings. Trecusem deja de vîrsta minimei adolescențe cînd modernismul
ți se pare o năzdrăvănie sau o năzbîtie. Deja eram în căutare. La 14
ani citisem Sorescu și Blaga și era în capul meu un fel de amestecătură.
Era, cum să spun, un fel de plăcintă cu carne și cu ardei iute, adică
Blaga și cu Marin Sorescu. Din fericire, mi-a trecut repede, dar asta
nu înseamnă că mi-am găsit drumul. Ei, aștia sînt "rechem dulce tinerii
mei ani". Sînt anii de căutare în care nu ești sigur, în care ești foarte
atent la tot ce se întîmplă. Cei mai mulți urmăresc, nu foarte de-aproape,
fenomenul literar contemporan - sînt uimit de dorința scriitorilor de
a avea întotdeauna dreptate, de a ajunge la o formă dreaptă, fixă, pătrățoasă,
perfectă, din care să nu se mai miște nimic. Eu sînt uimit de lucrul
ăsta. Tinerii mei ani erau de mari îndoieli. După ce descoperisem o
anumită direcție, prin anul III de facultate am început să scriu altfel,
foarte prost. Și bine-am făcut. Prin anul IV am început să-mi revin.
Am plecat la muncă în profesorat, n-aveam nici un fel de confirmare
că mă voi mai întoarce vreodată în București, că cineva va înțelege
ceva din ce scriu sau nici măcar dacă ceea ce scriu eu și cred eu că
este bun, va părea altora bun. Această îndoială pe care o aveam era,
cum să spun, și dulce și amară. Era ca o dulceață de cireșe amare. Îmi
plăcea foarte mult pe vremea aceea dulceața de cireșe amare și mîncam
foarte mult, cîteodată cîte un borcan întreg. Ei, fiind un om destul
de timid, plecat undeva în lume de capul meu, incapabil să mă descurc
foarte bine dar nici capabil să abandonez totul și să dau dracului totul,
păstrez în momentul de față o imagine destul de tulbure pe care eu încerc
s-o fac mai frumoasă. Sînt mulți dintre prietenii mei care-mi aduc aminte
de o serie de lucruri pe care le-am uitat. Constat cu uimire că țin
mai bine minte literatura și faptele literare decît viața mea.
MV: Despre influențe. În afară de Caraion și Caragiale, de care ați
amintit, ce alți scriitori v-au plăcut cel mai mult în tinerețe? Și
nu numai că v-au plăcut, dar poate că au și lăsat o urmă, cumva...
FI: Arghezi și Bacovia, fără îndoială. Ion Barbu mai puțin și Blaga
deloc. Mi-a plăcut într-o perioadă Tonegaru. Din postbelici, în studenție
îmi plăcea Mihai Ursachi, Mircea Ivănescu, Leonid Dimov pe care l-am
și parodiat odată. Am încercat să scriu o poezie a la maniere, și, evident,
Nichita Stănescu. Sînt lucruri care nu se-mpacă din punctul de vedere
al generației mai noi. Generația mai nouă este intransigentă: dacă merge
pe o cale înseamnă că toate celelalte căi nu sînt bune sau nu pot fi
înțelese sau sînt inutile. Eu cred că plăcerea pe care ți-o provoacă
o poezie bine scrisă sau bine gîndită structural, indiferent că este
într-o formă modernă sau formă clasică sau formă de neînțeles, e o poezie
bună. Pe urmă mi-au mai plăcut americanii. Fără îndoială T.S.Eliot și
Ezra Pound. Charles Cross, de la francezi, mi-a plăcut foarte mult.
Cine să spun, în perioada aia? Am citit poeții ruși, dar nu... alura
lor sentimentală care plăcea publicului românesc din anii '70 și care
insufla la petreceri recitări "O, voi cai, voi cai și voi sănii!" -
mie nu-mi spune nimic, nu mi-a spus nimic. De altfel, era și o perioadă
în care, perioadă de formare, în care apăruse un soi de neopășunism.
Partidul ne îndemna să scriem estetic, să ne preocupăm numai de estetic.
Iar esteticul însemna rupt de orice fel de realitate, rupt de viața
de zi cu zi. Se cînta satul, cerul înstelat, florile, cîmpul, norii
învolburați, iarba, cuptorul, lucruri care, de fapt, nu existau. Se
cînta o țară care nu exista. Sau un peisaj după bătălie care nu exista.
Și, din această polemică, îmi plăcea tot ceea ce era deviant. Fără îndoială
Urmuz, pe care îl știam pe dinafară. Cam asta este. Și-mi plăceau prietenii
mei care m-au influențat foarte mult: Traian T. Coșovei, Nino Stratan,
Mircea Cărtărescu, Alexandru Mușina, Matei Vișniec. Îmi plăcea cum scriau.
Și, dacă nu știi, de foarte multe ori noi am schimbat versuri între
noi. Pentru că, la un moment dat, eram atît de impregnați unul cu altul
încît practic comiteam versurile celuilalt și după aceea le făceam cadou.
Traian îmi dădea mie un vers și eu îi dădeam lui un alt vers înapoi.
Și se punea frumos în carte pentru că mentalul, matricea stilistică
era cea importantă. Și, cam așa s-a întîmplat, cam astea au fost influențele.
La proză, nu mai spun, Daniil Harms mi s-a părut un autor extraordinar,
care ar fi avut o carieră strălucită în Occident dacă n-ar fi murit
în lagărul sovietic ș.a.m.d.
MV: Vă amintiți cînd ați început să scrieți poezie și cam cum erau aceste
prime poezii ale dumneavoastră?
FI: (rîsete puternice) Da, mi-aduc aminte, aveam șapte ani. Locuiam
în gazdă la generalul Șoarec, undeva la subsol pe strada Doamna Olte...
Era un subsol de două camere unde locuiam cu părinții și, din cînd în
cînd, mă duceam la general ca să-i țin de urît cînd părinții mei erau
plecați la serviciu. Și acolo am luat o hîrtiuță și am scris o poezie,
nu știu cum am denumit-o, cred că am numit-o "Poezie", că aveam șapte
ani și opt luni. "Pe bolta cerului senin / a răsărit o stea micuță /
apoi mai mare / este Luceafărul ce-n poezie apare / mii de steluțe argintii
pe bolta-nseninată / din orice se prevede / e calea laptelui ce drumul
îți arată." Din cauza acestei mici stupidități copilărești am ajuns
scriitor. Probabil, dacă lucrurile ar fi mers normal și mergeam să mă
dau cu trotineta pe care o pierdusem... dacă n-aș fi pierdut trotineta,
n-aș fi scris niciodată!
MV: Dar n-ați scris nici un imn trotinetei!
FI: Nu, nu. N-am scris nici un imn trotinetei pentru că ea m-a obligat
să scriu poezie. Am rămas în casă după ce am pierdut trotineta în prima
zi după ce am primit-o. Așa că... trotineta, săraca! Mă rog, s-a scris
mult și despre biciclete. Despre trotinete nu s-a scris și, în general,
nu mai îmi stă în cap, ea e din copilărie. Nu știu, n-am scris cu trotineta!
MV: (rîde) Cum ați debutat? Și - vă mai amintiți ce-ați făcut în ziua
cînd ați văzut cartea?
FI: A, debutul în carte!
MV: Debutul, nu numai în carte...
FI: Mă rog, hai să zicem așa: am debutat odată ca copil-poet prin revistele
școlare. În '64 - '65 am dat la Arici pogonici sau cam așa ceva și mi-a
apărut la Poșta Redacției. După aceea apăream în antologiile care se
făceau la Palatul Pionierilor. În 1970, în urma unui pariu, am scris
o proză mică. Și proza aia a luat-o cineva, cred că Tudor Opriș și a
dat-o la Amfiteatru și a apărut și a fost debutul meu în proză. După
care, alea sînt prostioarele de tinerețe. Eu nu cred în copii geniali.
Adică cred în ei, cred că sînt copii geniali, supradotați, dar toată
această superdotare se termină la 18-19 ani, pentru că cei mai mulți
sînt incapabili să o ia de la început. Și-au format o matrice copilărească
de copilărire a lumii și de seriozitate prin copilărie și mai departe
nu pot să treacă. Sînt mulți copii de tipul acesta, geniali. Ce bine
că n-am fost! Și ce bine că nici prietenii mei n-au fost copii geniali.
Noi am încercat foarte mult și am ratat mult. Bun, și? Prin 1977-78
erau concursurile de debut. Și eram vreo zece oameni, doișpe oameni
și dădeam, aflam unde se depun manuscrisele, depuneam manuscrisele și
așteptam rezultatul concursului. În 1979 a debutat Traian T. Coșovei.
În 1980 debutează Mircea Cărtărescu. În 1981 debutez eu și Ion Stratan.
Tot atunci, în 1980, debutează Matei Vișniec. Magda Cârneci - tot atunci,
mi se pare, în 1980 sau '81. Cu mine a fost o poveste mai ciudată, adică
eu n-am luat concursuri. Adică am luat de două ori la ăla, "Caietul
debutanților", unde debutam la grămadă, dar, pentru că unei redactore
de carte, Gabriela Negreanu, Dumnezeu s-o ierte, i-a plăcut ce-am scris,
mi-a propus să-mi scoată o carte la Editura Albatros. Între timp eu
îi înnebunisem pe prietenii mei că mîine apare, și așa mîinele ăsta
a durat vreo doi ani de zile pînă în 1981, cînd mi-a apărut cartea "Cîntece
de trecut strada", după o foarte lungă așteptare. Cartea nu mai era
cum voiam eu, deja o aveam pe a doua gata, "La cea mai înaltă ficțiune".
Dar a fost bine că a apărut. Întîmplarea a făcut că am luat un premiu
cu ea și banii ăia mi-au prins foarte bine, pentru că eram șomer pentru
prima dată în viața mea. Terminasem stagiul la școală la Galați, mă-ntorsesem
în București și căutam un serviciu și, pentru că nu era post în învățămînt,
trebuia să fii membru de partid ș.a.m.d
. Deci, trebuia să mă duc undeva...
și pînă atunci mi-a prins bine premiul pe care l-am luat de la Uniunea
Scriitorilor - premiul de debut. Eu și cu Ioan Mureșan, mi se pare,
am luat premiul de debut. Ce să spun? E o bucurie, cum să spun, și-o
teamă în același timp. Cînd debutezi ți-e frică pentru cartea aia. E,
cum să spun, ca prima iubire, ca prima noapte de dragoste, cînd ești
cu cartea ta. Aștepți cu înfrigurare primele reacții. Citești printre
rînduri și cea mai amărîtă notificare. Să zicem - sînt trei rînduri,
le citești pînă se tocește hîrtia. Si întotdeauna îți pui problema:
ești cu adevărat genial ? I-ai doborît pe toți ? Trebuie să explici
tu mai departe, să iei toți oamenii și să le explici ce-ai vrut să scrii
acolo ? Asta e tentația. Din păcate sau din fericire, simțul ridicolului
m-a împiedicat să întreb vreodată sau să mă enervez vreodată că ce-am
scris acolo nu a fost înțeles, c-am fost neînțeles. Mie mi se pare că
cititorul este întotdeauna deasupra scriitorului. Ii place - citește,
nu-i place - nu citește. Ii place - laudă, nu-i place - critică. Si
așa am înțeles toate lucrurile, din cauza asta n-am avut niciodată nici
o dezamăgire și nici un fel de deziluzie. Ințeleg că oamenii sînt foarte
diferiți și că, dacă e să impui un nou stil în poezie, o nouă formă
de poezie, dacă asta o fi nouă, lucrurile nu sînt foarte simple, întrucît
există stratul de lectură care deformează. Noi nu citim, nu sîntem niște
cititori inocenți. Nu există cititor inocent de poezie contemporană.
Orice cititor de poezie contemporană, deci care are exercițiul lecturii,
vine după o anumită formatare pe traseul lecturilor de dinainte. Si-atunci
ai surprize. În general, 99%, poți să spui dacă o poezie este bună sau
proastă. Dacă ai gust e foarte ușor, și mie, în general, mi-e foarte
ușor să spun dacă niște poezii sînt bune sau proaste. Indiferent dacă
sînt ale unor celebrități sau ale unor necunoscuți. Sînt bune sau proaste!
Vorba unui unchi de-al meu: trei lucruri în lume dacă nu sînt foarte
bune nu sînt bune : poezia, vinul roșu și pepenele verde (harbuzul).
Asta mi-a spus. Dacă nu sînt foarte bune, nu sînt bune. Deci vinul trebuie
să fie foarte bun că altfel nu-i bun, pepenele trebuie să fie foarte
bun că altfel nu-i bun și poezia trebuie să fie foarte bună că altfel
nu e bună. Și asta recunoști ușor, după ce ai citit mii, zeci de mii
de versuri. Nu mii de cărți, că nimeni nu poate citi mii de cărți. După
ce ai citit zeci de mii, sute de mii de versuri și ai produs tu tone
de hîrtie, automat îți dai seama în fața cărui obiect ești. Apropo,
am făcut un lucru după ce mi-a apărut prima carte - mi-am ars toate
manuscrisele. Urăsc critica și hîrțogăraia literară. Am oferit un produs
final, ăla este la vedere! Din punctul ăsta de vedere, fac o paranteză,
deconspirarea atît de delicioasă a corespondenței între Eminescu și
Veronica Micle mie mi se pare o impietate. În definitiv, sînt doi amanți
care își trimit scrisori și noi le deschidem plicurile și ne hlizim
la intimitatea lor.
MV : Puteam să-i și premiem!
FI : Asta nu, săracii.
MV : Mi-am amintit acum întîmplarea cu schimbarea titlului Înnebunesc
și-mi pare rău...
FI : Da. Asta e o întîmplare pe care pot s-o spun pe scurt. Scosesem
două volume și încercam să-l scot pe-al treilea. Din nefericire, ocupasem
timp de șaisprezece săptămîni pagina a doua din revista "Săptămîna",
la "Judecata de apoi a poeților", scrisă de Ion Barbu, în care eram
făcut schizofren, canalie, incult, nebun (schizofren dar și nebun!),
netalentat, tendențios, prost ș.a.m.d., la concurență cu Dan Mutașcu
și nu mai știu cine. De ce la concurență cu ei ?, nu-mi exprimasem niciodată
nici o părere despre acești oameni. De fapt, nici nu mă interesează
ei. Bun, și, în urma acestui val de articole foarte dure, numele meu
a intrat în circuitul cenzurii. Asta e, vai de fundul meu, s-o spun
pe-aia adevărată! De fapt, Eugen Barbu n-avea nimic de-a face cu mine,
n-avea nici o treabă cu mine și cu noi. El voia să-l lovească pe Nicolae
Manolescu, să arate că Manolescu promovează niște nonvalori care sînt
antiromânești, care nu-nțeleg politica partidului ș.a.m.d. Din cauza
asta, cînd am fost gata cu volumul al treilea, cu ăsta am fost gata
tot în 1984 - 1985, l-am predat la editură, încercam să-l scot. I-am
dat numele "Înnebunesc și-mi pare rău". Numele ăsta mi-a fost scos pe
nas timp de doi ani de zile, după care redactorul șef mă cheamă și-mi
spune că trebuie să scoatem jumătate din carte "și să dai niște versuri
mai optimiste". Si l-am întrebat: "da' n-ați rîs cînd le-ați citit?"
- "Ba da, am rîs" - "Și atunci ce vi se pare mai optimist decît atît?
Ați rîs, deci sînt vesele, sînt foarte haioase, zic eu!" Zău, cred că
n-au nici un fel de problemă, și-n continuare cred și acum că nu-i nici
un fel de problemă politică acolo. Poate că-i o problemă existențială,
sigur că da. Sînt versuri care te pot face să rîzi. Pe mine nu mă interesează
foarte mult socialul în sensul obișnuit, ci socialul care găurește oamenii
ca pe niște bureți, ca pe niște cadavre vii. Deci, existența care te
găurește, care te ciuruiește, deci face din tine un obiect în loc să
te lase să fii. "Bun, și, zice, trebuie să schimbi titlul." Si eu i-am
zis "Ferestruica". Eu lucram jos, la subsolul "Cărții Românești" și-acolo
directorul adjunct mi-a închis ușa și mi-a făcut un fel de vizită ca
la închisoare, pe unde se dau cărțile și se iau banii. Buuun. Si de-acolo
mi-a venit termenul de ferestruică. A dat telefon la cenzură și zice
"tînărul, tovarășul Florin Iaru s-a hotărît să schimbe numele cărții
în "Ferestruică". " Si ăla de dincolo : "Ce? Ferestruică? Ce-ați înebunit
? ! ! ?" Evident, intenția mea era să ajung prin sonoritate și la Perestroika
și la Ferestruica. Apropo, eu lui Petre Stoica îi spuneam Perestroika.
Si-atuncea am venit cu o încercare, disperat. Nu vă place "Înnebunesc
și-mi pare rău", atunci "Înnebunesc și-mi pare bine" e bine ? ? ! Acuma,
cum să-ți spun, ai un sentiment îngrozitor cînd nu-ți iese cartea, cînd
știi că s-ar putea să te pensionezi, să ieși la pensie dintr-un depozit
de carte, ca gestionar, și-n timpul ăsta ceea ce scrii tu sau faci tu
să nu ajungă la public. E o încercare foarte dură și eu îi înțeleg pe
toți cei care au mai ciuntit, că nici eu nu mi-am publicat toate versurile;
cum am putut... Dar, cum să spun, acum îmi pare bine pentru că în 1990
am scos-o cum am vrut eu, adică am scos-o și cu asta basta. Dar pe vremea
lui nea Caisă nu se putea scoate și în ea chiar eu m-am cenzurat - pusesem
deoparte una sau două dintre poeziile mai ciudate, care nu puteau să
intre niciodată - "Est etica" sau "Zile de viol și rîs" ș.a.m.d. Ei,
și a apărut și-a treia carte în '90. Si asta a fost istoria titlului
"Înnebunesc și-mi pare rău". Pentru că asta a fost senzația, înnebunești
înțelegînd care este realitatea și să nu poți să spui, să fii atît de
nebun încît să nu spui "e întuneric" ci "e lumină", să nu spui "mi-e
foame" ci "sînt sătul". Măi, era absolut îngrozitor. Tot ceea ce vedeam
era negat cu înverșunare în dreapta și-n stînga, într-o complicitate
care-ți făcea cu ochiul. E, cam asta a fost!
MV : Eu am auzit altă variantă, care mi s-a părut la fel de interesantă,
cea cu "rămîne cum am stabilit".
FI : Asta am uitat. Nu, dar "Înnebunesc și-mi pare rău", asta țin minte...
rămâne cum am stabilit ! Da ! Mă rog, cum să-ți spun, încă o dată-ți
spun, asta mi se trage, cum ți-am mai zis mai-nainte din faptul că nu
sînt pregătit, adică nu mă pregătesc pentru succes, nu-mi fac niciodată
iluzii, decît poate în legătură cu un om sau doi. În restul lucrurilor
nu-mi fac absolut niciodată iluzii. Dacă un prieten mă trădează, este-n
regulă - așa s-a întîmplat și nu-mi fac nici un fel de... nu mă supăr.
Dacă sînt dat afară de undeva sau dacă ratez ceva, totul e în regulă,
așa se întîmplă! Sînt un fatalist în felul ăsta. Din cauza asta n-am
suferit foarte tare. În același timp, îmi citeam poeziile în mediile
noastre și era bine, cine trebuia să le-audă le-auzea.
MV: Oralitatea e una din trăsăturile caracteristice pentru dumneavoastră,
ca și pentru mulți colegi de generație, criticul Gheorghe Perian numindu-vă
"un poet cu plăcerea sunetelor". Vă amintiți cînd ați început să învățați
cuvinte și expresii din argoul străzii ? Ce vă amintiți despre străzile
copilăriei ?
FI: Nu sînt străzile din copilărie, sînt străzile din adolescență. Fiind
un copil foarte timid, n-am depășit limitele străzii pe care stăteam
decît o dată sau de două ori, cînd am mers cu ceilalți băieți să jucăm
fotbal pe gheață. Atît. Deci, ieșeam pînă la stadionul Dinamo și mai
departe nu! Am fost foarte timid. În centrul orașului am ieșit abia
dupa 8 ani. O dată sau de două ori m-au dus părinții si mi-a fost foarte
frică. Abia începînd cu vîrsta adolescenței, cînd ieși cu colegii în
gașcă și mergi la o bere, mergi la o petrecere, începi să bați orașul,
ieși și-l asculți. Iar în studenție îmi plăcea foarte mult să merg noaptea,
cu mașinile de noapte. Traversasem tot orașul cu mașinile de noapte
și acolo auzeam tot. În general, primele strigăte de pe stradă sînt
din strada copilăriei, totuși: "coada la topor, spoi tingiri, sticle
goale, sticle murdare cumpăr!" Astea le țin minte ca și-acum, treceau
țiganii pe lînga gard și țineam fereastra deschisă și-auzeam: "coada
la topooor!", "sticle goale, sticle murdare cumpaaar!", "spoi tingiri!"
s.a.m.d. Ei și după aceea am auzit tot, pentru că aveam nu o memorie
în ceea ce mă privește pe mine, ci o memorie a lucrurilor din jurul
meu. Țin mult mai bine minte lucrurile pe care le-am citit sau care
s-au întîmplat în literatură decît ce am făcut eu. Am ani de zile din
viața mea despre care nu pot să spun nimic. Și mie mi se pare că toate
aceste sunete care vin de-acolo completează viziuni (țîrîie mobilul).
Numai un pic...
Era povestea aceea cu dicționarul. Să ai tot timpul un dicționar la
tine, să citești toate cuvintele, să le prinzi, să te prinzi de ele
și să le folosești, să devină ale tale. Dar eu cred că acest tip de
arhivare, de căutare în vechime, în istoria cuvîntului, nu mai spune
un lucru adevărat. Părerea mea e că ne-am îndepărtat foarte mult de
etimologie și că etimologia este numai un pretext, o sterilitate de
tip intelectual. Mie mi se pare că sunetele și întîmplările, orăcăitul
unui calculator, lătratul unui cîine, o ceartă pe stradă, un bătut de
covoare, un scîrțîit de chestie spongioasă pe sticlă îți povestesc despre
corpul tău și despre felul în care vezi lumea si în care lumea se prezintă
într-un mod curat. Noi nu vedem lumea cu ochii noștri, ci vedem lumea
celor care ne-au învățat să o vedem. Dicționarele fac parte din această
lume prefabricată. Cu toate plăcerile pe care ți le oferă dicționarul,
părerea mea este că foșnetele, strigătele, scrîșnetele, scîrțîiturile,
chiar și foșnetul pielii pe piele merită să fie pus în poezie. Pentru
că, dacă izbutești să-l pui în poezie, vorbești ceva despre structura
corpului. Pe mine mă interesează foarte mult partea nevăzută a corpului.
În momentul de față, paradoxal, deși se știe despre corpul uman, despre
mintea umană enorm de mult, e un paradox - paradoxul sferei: cu cît
sfera e mai mare, cu atît suprafața ei de atingere cu necunoașterea
e mai mare.
MV: S-a schimbat mult Bucureștiul din timpul vieții dumneavoastra de
tînăr poet?
FI: Nu, adică Bucureștiul s-a schimbat. Nu, adica da! Eu țin minte cartierul
Floreasca, pe urmă Piața Chibrit, unde m-am mutat cu mama mea. Am plecat
dintr-un cartier care avea numai case și am nimerit într-un cartier
care avea numai blocuri și unde se construiau numai blocuri. La început,
ca tot țăranu', am fost foarte fericit că trăiesc la bloc dar, încetul
cu încetul, am început să înțeleg psihologia acestor cutii care m-au
scos din minți. Astfel că, atunci cînd, pe la 14 ani, intram într-o
casă adevărată, într-o casă de oameni care este construită după gustul
și asemănarea omului, mi-am dat seama ce înseamnă acele blestemate de
cutii de beton în care locuiește mai mult din jumătate din populația
României de la oraș. Bucureștiul s-a schimbat, pentru că țin minte din
frageda copilarie tramvaiele cu treaptă rabatabilă. Probabil că în anul
ăla murea Nicolae Labiș și eu văzusem treapta aceea, o țin minte și-acuma.
Pe urmă, erau niște mașini cehești, Carosa, cu care mergeam în centru
la Sf. Vineri. Am văzut tramvaiele de pe Bulevardul Bălcescu. Acuma,
începînd să umblu cu fetele, am început să văd cartierele mărginașe
ale Bucureștiului - Berceni, Balta Albă și, mai ales, Militari și m-am
îngrozit. Pe zi ce trecea deveneau tot mai urîte. Și nenorocirea a fost,
prin 1977, odată cu cutremurul care a dovedit că Bucureștiul e un oras
neîngrijit și fragil, dar mă rog, și cutremurul a fost puternic; odată
cu cutremurul au apărut acele blocuri cu ferestre mici si proptite-n
trotuar, de unde mai faci un pas și cazi în stradă, în partea carosabilă
a străzii. Mă gîndesc cu groază că Bucureștiul s-a schimbat într-un
mod ireversibil. Pentru că-ți trebuie dinamită și multe mii de miliarde
ca să reconstruiești case pentru oameni. Blocurile astea, construite
în mare grabă, în care s-au mutat sute de mii, poate un milion de oameni,
făcute în grabă, îndesate, urîte, igrasioase și tot mai multe. Ești
în Balta Alba sau ești în Militari sau ești în Berceni sau ești în Pantelimon
- nu știi niciodată unde ești. Era un film rusesc, am uitat cum se chema,
în care un tip se-mbată, uită că este într-un alt oraș, se urcă în taxi,
cere pe o anumită stradă care era exact strada de unde e, se urcă în
blocul care seamănă perfect cu blocul lui, deschide o ușă de la apartamentul
care avea același număr cu apartamentul lui, dă peste un cuier care
era exact ca al lui, intră în dormitorul care era exact ca al lui și
se culcă acolo.
MV: Din Moskova în Leningrad
FL: Cam așa ceva. Nici un fel de personalitate. Și, dacă cineva merge
prin țara asta, primele care se văd sînt blocurile alea urîte care sînt
un fel de, ca-n Kafka, sînt niște colonii penitenciare. Dar eu n-am
fost un împătimit al Bucureștiului, de plimbări Alexandru George știe
să povestească multe despre București. Au fost oameni care, într-adevăr,
știau fiecare colțișor din București. Eu eram, cum să spun, mai mult
cu fetele, cu visarea, cu discoteca, cu cafeaua, cu poezia. Nu, Bucureștiul
nu știu cum s-a schimbat. Dar simt că ar fi putut să fie un oraș frumos,
foarte foarte frumos și este un oraș foarte foarte urît, supraaglomerat,
foarte murdar și foarte incult și periculos în ultimul timp.
MV: Domnule Florin Iaru, ce-ați răspunde la întrebarea "De ce-i atît
de frig în frigider?"
FI: Eu sînt pasionat de extremele lumii. M-a interesat într-o perioadă
cum s-a născut universul. Am citit Primele trei secunde ale universului.
Pe urmă am fost interesat de o problemă care n-ar trebui să mă preocupe
în mod normal - dacă universul este în expansiune și se va răci și se
va termina sau este pulsatoriu, se extinde și se strînge ca un acordeon.
Eu sînt preocupat de lucruri foarte stranii: de ce curentul are o anumită
direcție? De ce crește firul de păr într-un anumit fel? De ce, atunci
cînd vorbim, spunem niște lucruri în care noi nu credem? Vreau să știu
de ce e atît de frig in frigider? De ce un gaz care se plimbă, se expandează,
produce frig și pe urmă este comprimat și produce căldură? Și partea
unde se desface, se destinde, este zona rece a frigiderului și partea
unde este comprimat este compresorul care se găsește în spatele lui.
Acest du-te-vino, un fel de separare a materiei în elementele componente:
cald și frig. Știi că era o teorie: Universul e o combinație de cald
și frig în diverse proporții și, de aici, din jocul între cele două
stări ale materiei da și povestea existenței noastre. Dar, în general,
mi-a plăcut să pun întrebări care mă miră și pe mine, după atîția ani,
să zic "oare ce-oi fi avut în cap?"
MV: Deși îmbinați diferite straturi poetice, lexical, social etc, totul
pare foarte natural și firesc. Lucrați mult la poeziile dumneavoastră?
Sau: cum vă lucrați poeziile?
FI: Chestie de tehnică! Eu cred că, așa cum cititor inocent nu există,
nu există nici scriitor inocent. Și că, în general, toți ratăm ceea
ce facem. Eu urmăresc un anumit lucru, urmăresc o anumită stare de agregare
a individului, a materiei pentru un individ. Momentul în care lumea
își pierde zonele fixe și asta încerc s-o sugerez sub frazare, deci
sub corectitudinea sau incorectitudinea voită gramaticală. Încerc s-o
sugerez și printr-un anumit ritm pe care nu-l arăt niciodată, încerc
să-l păstrez foarte ascuns. Eu cred că, într-o perioadă eram convins,
că dacă vei alătura niște sunete într-un anumit ritm și într-o anumită
frecvență, poți provoca cutremure, poți provoca fericire sau poți provoca
moartea cuiva. Că există la noi o anumită sensibilitate, o capacitate
de a auzi lucruri care desfac materie sau fac la loc, fuzionează sau
fisionează atomul. Avem capacitatea de a simți fuziunea și fisiunea
atomului. Ei bine, încercînd, avînd această obsesie care probabil e
o ciudățenie și eu sînt convins că e o ciudățenie, încerc s-o redau
la un strat subliminal. Și asta mi se întîmplă în primul rînd în poeziile
alea mai ciudate, pe care nici eu nu mi le pot explica. Acolo sînt mai
mult fermecat de un anumit ritm și de-o anumită sonoritate care stă
sub elementele poeticului. Dar, pe de altă parte, știu că o poezie făcută
numai din sunete și din sonuri, deci din elemente, din grupuri de sunete
este foarte plictisitoare pentru că ea nu spune nimic, decît autorului,
un fel de "iai" (adica i din înainte și a din tăcut) care-ți spune ție
ceva dar care auditoriului nu-i spune nimic. Și-atunci plasezi pe stratul
fonetic, plasezi o poveste care să aibă în ea dinamica acestor întîmplări
pe care mi le imaginez. Ele îmi vin de la sine. În general, încerc,
cînd scriu o poezie, s-o scriu pînă la capăt. Ea să nu urmeze într-o
altă poezie, să nu vină o alta, să nu am cicluri de poezie. Îmi plac
poeziile de sine-stătătoare, care spun povestea de la-nceput pîna la
sfîrșit. Ciclurile de poezie sînt un fel de telenovele în care fiecare
episod îl repetă pe celălalt sub o altă înfățișare. De aceea, chiar
nu-mi plac ciclurile de poezie sau, mă rog, grupările într-un ciclu.
Ori ai scris o poezie care are o sută de pagini, ori ai scris o poezie
care are o pagină, ele reprezintă un tot, ai terminat și-ncepi una nouă.
Astea sînt teoriile de la care plec, pe care le am permanent în minte
și pe care, după ce le învăț, încerc să le depășesc. Pentru că îmi dau
seama că orice închidere în canon, închidere în succes, nu este decît
o repetiție foarte tristă. Noi spuneam pe vremuri o "labă tristă"
De
aceea am scris foarte puțin în ultimul timp. Mai ales după ce a căzut
regimul comunist, eu știu că nu mai avem voie să ne batem pentru publicare
și să încercăm cu orice preț să ieșim. Singura datorie pe care o avem
este de a scrie foarte bine. Ce e aia să scrii 20 de volume de poezie?
Treizeci? Să scrii un metru linear de poezie. Dacă stăm și ne gîndim,
nicăieri în lume un poet mare nu are mai mult de o sută de poezii. Nici
un poet mare n-are mai mult de o sută de poezii pe care să le iubească
cineva. Mai multe nu sînt, o sută, cam așa, e o limită. O sută de poezii
și cu asta basta! Hai să scriem două sute, trei sute de poezii toată
viața! Asta e enorm! Trei sute de poezii este foarte foarte foarte mult.
Chiar sa fie publicabile. Dar alea să fie cele mai bune. Ș-atunci am
și eu o anumită tehnică sau nu știu daca-i o tehnică: scriu ușor, în
general scriu versuri; care este versul de bază, Dylan Thomas avea treaba
asta, își scria punctele tari ale poemului. Nu, eu scriu propoziția
de bază a poemului, care e capabilă să rezolve o dramă. Eu nu văd poezia
lirică în sine. În general, poezia lirică mă enervează pentru că ea
este statică și este databilă. Eu cred că poezia trebuie să aibă un
anumit ritm și-un anumit story. Îmi place foarte mult poezia epică,
care are elemente de epică foarte bogată, pentru că induce în primul
rînd un "break" în plictiseala pe care o produce poezia în general în
momentul de față și, în același timp, îți permite să creezi pe mai multe
niveluri, să te plasezi la diverse niveluri în care ai, de fiecare dată,
altceva-n cap. E ca și cum ai construi un fel de scară, de fapt nu e
o scară, un bloc, d-asta de care nu-mi place, în care oamenii, palierele,
comunică unul cu altul numai prin ciocănituri de mătură; unul ăl deranjează
pe celălalt și bat cu măturile în tavan sau în podea pentru a se avertiza
că unul îl deranjează pe celălalt a.i., din bătaia asta de mături iese
un sunet care îți dă senzația sau ideea întregului care este nearmonios
și care nu se poate împăca.
MV: Si prin ritmurile din poeziile dumneavoastră ce stare vreți să provocați
în celălalt, în cititor?
FI: În general, eu cred că o poezie trebuie să placă. Primul lucru care
trebuie sa fie - trebuie să provoace plăcerea, în afara plăcerii eu
cred că nu există nimic în poezie. Dacă o poezie nu-ți place, ea poate
să fie minunată, profundă, gigantică, extraordinară, premiantă, dar,
dacă nu-ți place!
Ritmul, în primul rînd, dă o anumită susținere. Este
coloana vertebrală a dinozaurului. Reprezintă osatura pe care se prind
mușchii și restul poemului. Ăla este ritmul și care nu trebuie sa fie
permanent vizibil, că scheletul animalelor nu este la vedere, este ascuns,
dar banuiești că există un schelet flexibil care are un anumit ritm
al oaselor din care e compus. Și-n felul ăsta, ritmul pe care-l am eu
în cap, nu știu dacă fac bine sau rău, faptul că eu și alți colegi de-ai
mei sîntem la modă este una, ce se va întîmpla mîine chiar nu știu și
îmi pare rău dacă se va pierde și am spus prostii. Dar eu cam asta vreau
sa fac. Vreau să intru. Există o senzație de neliniște care te face
să repeți anumite versuri. Ne putem referi și la Eminescu: "Căci era
un întuneric / ca o mare fără raze" sau "Argint e pe ape și aur în aer".
Sau pot să mă gîndesc și la Urmuz "Cică niște cronicari / duceau lipsă
de șalvari". Este un nonsens absolut și care stă în cap. Atenție! Și
în același timp, din cauza faptului că noi nu suportăm vidul, noi urîm
golul și-atunci îl umplem. E foarte ciudat că poezia îți permite să
intri numai într-o anumită direcție, plecînd spre o anumită direcție.
Asta e direcția pe care pun eu cititorul.
MV: Vă amintiți cum a apărut Cenaclul de Luni?
FI: O, eu nu sînt un bun marturisitor al Cenaclului de Luni! Mie mi-a
plăcut la Cenaclul de Luni. Și e poate cea mai frumoasă amintire a uceniciei
mele literare. Sau a adevăratei mele glorii literare.
MV: Cum era atmosfera acolo?
FI: Păi, asta cred că ți-au spus-o mulți. Era în primul rînd foarte
mișto, pentru că era un sentiment de solidaritate împotriva vremurilor
și-mpotriva tuturor. Era un loc de dat cu capul unde numai capetele
slabe se spărgeau. Era un loc unde se putea rîde în voie și era un sentiment
extraordinar că nu era ședință de cenaclu fără răsete, unde anecdota
primează. Acolo anecdota era chiar poezia. Anecdota, că așa o pronunțau
cei de la Junimea. Acolo anecdota era chiar poezia și ăsta este lucrul
cel mai interesant dintre elementele de manifestare ale noastre. Erau
și poezii grele, dar, în general, cînd citea cineva și ne făcea să rîdem,
descopeream că această plăcere a mecanicului pe viu, așa cum se spune,
un fel de ceas care e făcut din elemente statice și, cu toate astea
se mișcă, plecarea asta pe viu dădea o senzație că redescoperim lumea.
Și după fiecare ședință de rîs era o mai mare bucurie de a trăi. Poeziile
noastre provocau o mare bucurie de a trăi.
MV: Ce cazuri ieșite din comun vă amintiți?
FI: Am să vă povestesc unul care, de fapt, nu mai este în Cenaclul de
Luni, ci este exact la sfîrșitul sfîrșitului. Radu Călin Cristea, după
ce Cenaclul de Luni a fost desființat, l-a reînființat cînd lucra la
CFR. Și atunci a convins o doamnă de acolo să țină un cenaclu, că va
chema celebrități și va vorbi lumea despre ea bine. Și-ntr-adevăr, ne-am
strîns acolo, dar n-a durat mai mult de șapte sau opt ședințe, pentru
că s-au prins. Și noi îl botezasem, nu știu, Cenaclul Rapid.
MV: Cenaclul Clubului Rapid
FI: Cam asa ceva. Ca să nu ni se dea de urmă. Totul se filma, îți dai
seama, pe bandă video în 1983, era greu ce era acolo. Și vine un amărît,
un terchea-berchea și zice: "Aaa, lăsați că știu eu că ăsta e Cenalul
de Luni!" Am sărit noi: "Nu e, domle', ce, ăla s-a terminat
" Și gata!
Ăla a fost sfîrșitul! Unul care a vrut să arate el că știe. În general,
părțile cele mai simpatice la Cenaclul de Luni erau atunci cînd nu ne
plăcea nimic și ne ridicam frumușel și plecam sau mergeam și cîntam
la pian sau ne jucam la mașinuțe. Și se chinuia bietul poet! Sau cînd
autorii încercau să-și apere producția literară. Atuncea era o bucurie!
Taci, ziceau ăia, n-ați înțeles nimic! Era exact ceea ce așteptam. Dupa
aia urma o execuție sîngeroasă! Țin minte atmosfera. Încă o dată vă
spun: eu țin minte ce mi s-a întîmplat mie. Alții știu pe dinafară,
Ion Stratan, Mircea Cărtărescu, Traian T. Coșovei. Eu cred că ei țin
minte pe dinafară sute de ședințe. Eu nu țin minte decît aerul, țin
minte sunetul.
MV: Poate din cauza asta apar în poezie, în special a celor de la Cenaclul
de Luni, lucrurile. Lucruri care intră in poezie. Țin de atmosfera,
nu? Lucrurile pe care le-am văzut si nu numai. La dumneavoastră apar
foarte des lucruri care nu știu ce fac și la Cărtărescu
FI: Da, mă rog, asta era chiar senzația noastră. Nu știu ce să spun,
nu m-am gîndit niciodată. Eu mă gîndesc la un vers din Macedonski "Ah
lucrurile cum vorbesc / Și-n pace nu vor să te lase, / Tu le crezi moarte
și trăiesc / Împrăștiate-n orice casă / Roz catifea, lemn sau mătase
/ Prin grai aproape omenesc / Tu le crezi moarte și trăiesc / Aproape-n
orice casă". Iată, ți-am răspuns!
MV: Cum erau atunci poeții generatiei "optzeci" care acum sînt, majoritatea,
destul de sobri?
FI: Nu cred că poeții generației '80 sînt sobri. Cei mai sobri sînt
Magda Cârneci - este o femeie încîntătoare, dar sobră, Mircea Cărtărescu
este un om sobru și foarte retras, dar Ion Stratan, care s-a retras
la Ploiești, nu este un om sobru, Traian T. Coșovei ce să mai vorbesc,
eu nu, Ion Muresan e aproape boem, foarte temperat. Nu, nu. Atenție!
În tinerețe, toți semănăm mult. Din ce cauză? Din cauza spiritului de
grup. Toți, în tinerețe încercăm să ținem o anumită ștachetă și să ținem
un anumit hang. Dar există o structură internă care nu este repetitivă.
Fiecare individ este cu adevarat un individ. Și, încetul cu încetul,
înaintînd în vîrstă, ori obosește, ori se luminează adevarata lui trăsătură
de caracter.
MV: Și acest spirit s-a stins sau mai există, cumva, între voi?
FI: Aaa, nu. Noi ne întîlnim cu foarte mare plăcere. Chiar nu există
nici o problemă între noi. Uite, o să-ți spun un lucru pe care puțină
lume îl știe. Traian T. Coșovei, Mircea Cărtărescu, eu și Ion Stratan
împreuna cu Tudor Jebeleanu, scoatem dupa 20 de ani Aer cu diamante
exact în versiunea initială și încă o carte, de aceleași dimensiuni,
cu creații de ultimă oră.
MV: Ceea ce-ar fi (aproape) imposibil în cazul celui de-al doilea volum,
Cinci!
FI: De ce? S-au certat?
MV: Au ramas nu chiar prieteni!
FI: A, da! Da! Ei s-au certat. Păi, vreau să spun, diferența între cele
două volume nu este de dată de apariție, ci de un anumit sentiment de
solidaritate sau de prietenie.
MV: Ei, atunci, erau foarte buni prieteni.
FI: Atenție, hai să-i socotim! Mariana Marin, Ion Bogdan Lefter, Alexandru
Mușina, Bogdan Ghiu și Matei Vișniec.
MV: Nu, nu era Matei Vișniec.
FI: Ba da, cum să nu!
MV: Nu, nu Matei Vișniec e în Cinci, - Romulus Bucur.
FI: Eu cred că ei erau amici, nu erau prieteni. Că exista o anumită
solidaritate prietenească. Atenție! Și eu și Traian și Cărtărescu și
Stratan ne-am certat de-a lungul timpului de multe ori, dar certurile
n-au fost niciodată definitive și n-au pus niciodată în discuție valoarea
sau buna intenție, ci doar nepotrivirile întîmplătoare. Astea au fost
punctele. Diferența dintre cele două cărți asta este. Una a fost făcută
de un grup care a fost foarte sudat și, atenție, Cărtărescu și cu Stratan
s-au certat de-a lungul timpului de multe ori. Ne-am pierdut încrederea
unii într-alții, ne-am regăsit-o. Și întîlnirea pe care am avut-o acum
un an de zile, cînd am hotărît lucrul ăsta a fost, într-un fel, încîntătoare.
Și am argumente. Și acum o scoatem. Deci, cartea este gata scrisă, nu
așteaptă decît să-mplinească 20 de ani ca să iasă pe piață!
MV: La anul apare, da?
FI: La anul apare, da!
MV: Întorcindu-ne la ironie, asupra căreia aș insista
În poezia generației
dumneavoastră și în special în cea a lunediștilor, ironia e o trăsătură
foarte importantă. Cum credeți că ar fi citite aceste texte de niște
oameni lipsiți de umor și ironie? Să zicem că așa ar putea fi urmașii
urmașilor noștri
FI: Eu cred că, dacă n-ar avea umor, - n-ar trebui să citească!
MV: Ce rol a avut Nicolae Manolescu pentru voi? Care ar fi rolul lui?
FI: În primul rînd ne-a ținut puțin în frîu și, fără să ne modifice
în nici un fel personalitatea, încerca să ne țină pe fiecare pe calea
lui și fiecăruia îi aplica un alt tip de discurs. Greșeala lui a fost
într-un fel că s-a atașat sufletește față de noi, atît cît se putea
atașa Nicolae Manolescu față de cineva. Eu nu știu cît se poate atașa.
Cred că se atasează, dar nu arată. Și, ți-am mai spus. Ne simțeam, cum
sa-ți spun, protejați și în preajma unei valori. Exista și-o vorbă între
noi: că Nicolae Manolescu a-nțeles că a dat marea lovitură a vieții.
Spre deosebire de Laurențiu Ulici, care ne-a prezentat în 1979 la primul
congres național de poezie, ne-a prezentat atunci pe toți, dar care
n-a insistat, Nicolae Manolescu ne-a promovat pînă la capăt: a scris
despre noi, ne-a susținut, și-a îndemnat prietenii literari să scrie
despre noi, să ne citească. Mă rog, uneori ne privea amuzat, dar era
evident că sîntem un alt fel de poet, nu eram tipul boem, nu participam
la boema literară, nu eram mari băutori, deci nu eram tipul clasic și
nici nu eram dedați la vorbe mari, adică refuzam grandilocvența. Și-asta
poate că i-a plăcut și poate că și el ne-a impus să nu fim grandilocvenți
și să nu sărim măsura în propria apreciere.
MV: N-ați fost tentat să scrieți piese?
FI: Ba da, dar n-am oase de prozator. Adica nu pot să stau pe scaun
multă vreme. Încerc să scriu la calculator și după o pagină și jumătate
obosesc.
MV: Fiindcă ați zis de Harms, Harms scrie proze de o pagină...
FI: Da da da, așa e. Nu, eu m-am gîndit la altceva, proiecte, în cap,
dar se pare că n-o să le scriu niciodată.
MV: Ați spus la început că ați ratat mult fiindcă ați vrut mult.
FI: Da, eu vreau mult, dar știu că nu pot să fac.
MV: În comparație cu majoritatea celorlalți "optzeciști", dumneavoastră
rămîneți artistic, chiar liric, direct, și nu teoretizați în interiorul
poeziei. Demonstrați și exemplificați în și prin propiile texte.
FI: Da. Am să încerc să spun... Această descoperire textuală sau care
a fost denumită ca o acțiune de descoperire textuală în care scriitorul
recunoaște în fața cititorului că personajul nu este real, că este doar
o ficțiune, că el, scriitorul, nu știe despre personaj ce ar trebui
să știe, că de fapt scriitorul nu este nici măcar naratorul din poveste,
din carte. Pe mine mă pune pe gînduri. După ce am prizat-o ca o mare
surpriză, am rămas pe gînduri și am simțit că ceva nu e în regulă, că,
în definitiv, cred ca Freizer."Acum trageți-vă răsuflarea adînc și spuneți
după mine: proza este povestire!" Așa este și poezia - trageți-vă sufletul
adînc și spuneți: poezia este poezie! Și nu este altceva! Ei bine, nu-mi
place să teoretizez sau, ce vreau eu să spun, teoria pe care o fac nu
este autoreferențială. Nu-mi place autoreferențialitatea pentru că am
constatat un lucru de-a lungul timpului: textele deștepte, cele mai
deștepte texte în proză ale generației mele, după zece ani nu mai pot
fi citite. Pentru că știi de la început și sfîrșitul, nu mai e nici
un al doilea plan. Planul al doilea a murit. Capacitatea de a coborî
puțin, de a te scufunda în text, a murit tocmai din cauza faptului că
autorul, cu inteligența lui, a pus o pojghița peste tot, prin care doar
poți să privești, prin care nu poți să treci. E foarte stranie această
poveste, această inteligență care a avut sentimentul unei revoluții
și care, prin revoluție a tăiat capul plăcerii. Sînt foarte multe texte
ale generației mele care nu mai pot fi citite. A doua oară. Le iei și
ți-a dispărut plăcerea. Tocmai datorită faptului că autorul și-a interzis
lui plăcerea de a ficționa, de a alerga pe cîmpii, de a-și lua cîmpii.
De-asta eu nu teoretizez, sau încerc să nu teoretizez. Eu fac teorie
în ceea ce spun. De multe ori am o teorie care stă la baza textelor.
De exemplu, eu cred că oamenii sînt transparenți, sînt ca aerul uneori,
că, deși ții pe cineva în brațe, ții aer în brațe, nu ții persoana respectivă.
Persoana respectivă este în altă parte. Eu cred că uneori oamenii sînt
ca obiectele. Că uneori vorbești cu un om, ești cu un om și de fapt
ai în fața ta un scaun sau o priză, sau o uță sau o sonerie sau o lampă.
Și ei se comportă ca o uță, ca o sonerie sau ca o lampă.
MV: Sau ca un reportofon.
FI: Sau ca un reportofon. Și mai cred eu că oamenii se pot ascunde și-n
frigider, că pot să stea acolo în așteptarea altor vremuri mai bune,
că ei așteaptă ceva - ori încălzirea, ori frigul deplin. Sînt tot felul
de năzbitii care-mi trec prin cap și care mi se par interesante sau
prostești după un timp. Dar eu, pornind de la ele, spun, și spun, mai
bine le vezi, așa cum le văd eu, bine sau rău, le vezi și poate ai tu
idei să spui mai departe despre ce e vorba. Dacă cineva recitește ce-am
scris acum douăzeci de ani și-i place și-acum, nu tot, măcar o treime,
o cincime, o zecime, trei poezii pe care le-am scris in '80 și-i plac
și-acum - e bine. Eu zic că e foarte bine. Înseamnă că am capacitatea
de a merge a doua oară, de a uimi cu ceva. Singurul lucru care place
în poezie - cînd te uimește - inteligența, dar acea inteligență de tip
artistic, inteligența de a fi mai prost decît cititorul tău.
MV: Desi spectaculos, ludic, ironic, cele mai multe dintre poeziile
dumneavoastră sînt de dragoste. De aici ar rezulta mai multe întrebări:
de ce ați ales această temă? Vi s-a părut dragostea mai apropiată? sau
de ce în ultima vreme nu mai publicați poezie?
FI: De ce nu mai public poezie am spus. Că eu cred că trebuie scris
altfel, vremea îndrăznelilor conjuncturale s-a terminat. Acum trebuie
să ai o îndrăzneală ontologică, o îndrăzneală axiologică. Trebuie să
ai o îndrăzneală de a sări peste propria umbră. Ori de a o lua de la
început, ori de a pune capăt. Și-acum, despre dragoste. E foarte ciudat
ceea ce spui tu. Cred c-ar place. Dar vreau sa-ți spun că cineva care
mi-e foarte drag mi-a zis că eu nu scriu nici un fel de poezie de dragoste.
MV: Ce-a citit?
FI: Tot. Și-a zis: tu nu scrii nici o poezie de dragoste. De fapt, dragostea
despre care scrii tu nu există. S-ar putea să fie și-așa, nu știu. Eu
îți mărturisesc că nu știu. Am ceva în cap atunci cînd scriu, chiar
am ceva în cap cînd scriu, dar ce am în cap n-aș putea să spun.
MV: Ce aveți în cap?
FI: Eu am un cuplu în cap și în această pereche există o absență și-o
prezență care sînt alternative din diferite motive: de iubire, neiubire,
distanță, uitare ș.a.m.d. Din cauza faptului că fiecare element, fiecare
personaj vorbește pe un palier al lui: unul stă la etajul unu, altul
stă la parter, ei ciocănesc fiecare în uță, se-aude prin beton, dar
unul iese pe uță iar altul pe balcon și nu se-ntîlnesc niciodată, vorbind
unul cu celalalt. Cred că se-ntimplă și asta. Și am acest sentiment,
ți-am spus că nu-mi fac iluzii. Și pentru că nu-mi fac iluzii, mai scriu
și poezie de dragoste.
MV: Cum cititi criticile la cartile dumneavoastra de poezie?
FI: Cu plăcere. Întotdeauna cu placere și cu multă curiozitate. Sînt
interesat. M-am cunoscut cu Mircea Mihăieș mai de-aproape prin 1986
-'87. Și-atîta am stat de vorbă și am rîs unul cu altul și zice: "Bă
Florine, eu n-am știut că tu ești așa haios!" - "Da, zic, sînt haios
și ce-i cu asta?" - "Păi, dacă știam, scriam mai de bine de tine!" -
"Ah, ce nenorocire, zic, în loc să scrii ce crezi tu cu-adevărat, acum
vei scrie ca să-mi faci plăcere!" Nu-i adevărat, spui prostii că trebuie
să-l cunosti pe autor! Ba nu trebuie să-l cunoști pe autor! Trebuie
să-l cunoști numai pe cel care scrie. Dacă nu ți-a plăcut în pagină,
atunci n-are dreptul să-ți placă pentru că-ți place personajul. Zic,
asta este coterie literară. Un alt caz interesant a fost cel al lui
Cornel Regman, care a fost dezamăgit cînd a citit prima mea carte și
foarte entuziasmat la a doua. Eu nu cred că a existat o diferență între
cele două cărți, dar m-a bucurat faptul că Cornel Regman, deși nu i-a
plăcut prima carte, a citit-o și pe a doua. De la el am, la a doua carte,
una dintre cele mai frumoase cronici, plăcută, mai plăcută. Nu reacționez
la laude, la laudele nemotivate. Adică, mă laudă cineva "Domnu' Iaru
vă citesc!" cînd eu știu că nu public nimic, rîd, dar nu sînt de acord,
rîd, mulțumesc, dar știu că nu-i adevărat! Sau "Mi-a plăcut poezia dumneavoastră
peste măsură, o visez și noaptea!" Nu-i adevărat, așa ceva nu-i adevărat.
Astea sînt lucruri convenționale care nu-mi spun nimic. Mă preocupă
foarte mult problema adevărului. Eu cred că adevarul există!
MV: Ce părere aveți despre poezia de dupa voi? Cum vă pare poezia tinerilor
poeți? Ce fel de poezie așteptați de la ei și ce fel de poezie v-ar
plăcea să citiți?
FI: Eu am avut o mare surpriză, invitat fiind prin 1987 și '89 la niște
tabere de creație organizate de UTC, era un tînăr UTC-ist, de vîrsta
mea, care avea funcție mare în UTC și care ne știa pe noi și cum ne
cheamă. Mă rog, pe mine, pe Nedelciu, pe Ion Bogdan Lefter, pe Mircea
Cărtărescu ș.a.m.d., și ne-a invitat să ținem niște cursuri tinerilor
talentați, care se remarcaseră la concursurile literare. Și-am avut
marea surpriză de a avea niște elevi, ăia nu erau elevi, la cursurile
de vară, dar, mă rog, cu care am stat de vorbă două săptămîni vrute
și nevrute și pe care i-am întîlnit mai tîrziu scriind poezie foarte
bine. Îți dau cîteva exemple. În afară de poeții basarabeni pe care
i-am descoperit cu mare plăcere, tinerii poeți basarabeni care scriu
o cu totul altă poezie decît ce se scrie în Basarabia în general, o
diferență de la cer la pămînt, nici nu se poate discuta, parca ar fi
trăit în altă țară, nu știu cum s-a întîmplat. În primul rînd cu o foarte
extraordinară proprietate a limbajului, să nu laud persoanele care se
află de față. Mi-a plăcut Sorin Gherhuț, foarte mult Sorin Gherhuț,
foarte foarte mult. Îmi place T. O. Bobe foarte mult, Marius Ianuș atunci
cînd scrie poezie si nu
Nu, serios! Eu cred că Marius e pîndit de marele
pericol de a nu mai scrie niciodată poezie. Cred că cineva trebuie să
stea în spatele lui și să-l împingă să scrie poezie bună. E un caz Marius
Ianuș. Sînt poeți care-mi plac, dar Gherhuț e unul din preferații mei.
El este foarte puțin cunoscut, a publicat în condiții nu strălucite
o carte acum doi ani de zile și mi-a părut rău că nu a luat un premiu
de debut pentru că îl merita, era foarte bun acum trei ani de zile.
Eu îi țin minte poeziile apărute într-o revistă acum 7-8 ani și am văzut
în niște foicele poeziile lui și am căzut pe spate de plăcere. Acuma
ce fel de poezie mi-ar place mie? În primul rînd o poezie care să nu
fie optzecistă, deci să nu aibă caracteristicile poeziei congenerilor
mei. A intra în această formulă de succes, o intrare în această formulă
de succes are două păcate. Primul păcat este că uzează modelul și, doi,
că își neagă valoarea. În general nu-mi place poezia scremută, poezia
care spune lucruri grele fără să ofere, cum să spun, și plăcere. Nu-mi
place poezia "pudibondă", vorbea acum 70 de ani Ion Barbu de "poezia
leneță", ei bine, există în toate epocile o poezie leneșă care spune
lucrurile foarte bine și foarte corect. Nu-mi place poezia corectă și
nu-mi place poezia medie. Ioan Es. Pop, puteam sa ți-l dau și pe Ioan
Es. Pop la poetț care sînt mai tineri, deși cu foarte puțin mai tînăr
decît mine, el practic e asimilat cu generatia '90. E foarte bun, foarte
bun, excepțional. Îmi place foarte mult poezia care să mă surprindă,
de aceea nici nu pot să spun cum este, să-mi creeze senzația că lucrurile
nu sînt așa cum credeam. Să-mi dea convingerile peste cap, să-mi dea
senzația că mai am ceva de învățat de la alții. Cam asta e dorința pe
care o am. Altfel, recunosc lucrurile spuse corect, spuse bine, cu acuratețe,
dar nu pot să nu le recunosc, le apreciez dar nu pot să nu le uit. Adică
nu țin minte. Eu cred că capacitatea asta, caracteristica memotehnică
a poeziei este poate cel mai important lucru. Unul din cele mai importante
lucruri. Daca ți se lipește de creier, în general de creier ți se lipesc
lucrurile foarte bune și foarte proaste. Îti dau numai un exemplu: "Mai
trece-o noapte și mai trece-o zi,/ se stringe lupta dintre clase / iar
chiaburii se gîndesc a fi / elemente tot mai dușmănoase" - epoca proletcultistă.
Mi-a rămas în cap. Dar mi-au rămas și altele de cu totul altă calitate.
Și, în al doilea rînd, mi-ar plăcea o poezie care să nu intre în sistem,
o poezie care să nu țintească la premii, deci care să nu urmarească
ochiul criticului, ci să urmarească ochiul cititorului. Iar eu sînt
un cititor.
MV: Scriitorul Costache Olăreanu scria într-un articol din Vineri că,
pe cînd era ministrul culturii, propunea, fie și în glumă, să vă dea
întreaga administrație a Casei Poporului, să faceți din ea ce ați dori.
Dacă s-ar fi putut întîmpla asta, ce-ați fi făcut în / cu / la / din
această cladire uriașă?
FI: E-adevărat. S-a discutat, dar, evident, oricui i s-ar face frică
să-mi dea mie așa ceva pe mînă. Atunci nu știam ce să fac. Acum știu
ce-aș fi făcut: un parc de distracții. Un palat de distracții cu tobogane,
cu palate fantomă cu monștri de plastic, un palat în care să intri două-trei
zile și să ieși stors din el. Cel mai mare palat de distracții din lume.
Și cred că am fi fost cei mai bogați, pentru că am fi avut două-trei
milioane de vizitatori. Asta aș fi făcut din el. Îți dai seama: să rîzi
în palatul lui Ceaușescu, să rîzi și în același timp să te temi... Și
băgam montagne russe care să se plimbe prin tot palatul.
29 mai 2000, București
|